Nok en MC-butikk konkurs!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av Globe »

HotRod i Trondheim konkurs.

Svarte også....dette var leit...synes jeg så noen store plakater i vinduet til HotRod her i Trondheim når jeg passerte for noen dager siden...men at de var konkurs hadde jeg ikke fått med meg...Virkelig synd dette!! De hadde svært godt utvalgt i klær og diverse MC-utstyr, meget hyggelig betjening, ypperlig service og en svært god steming i butikken. Har handlet det meste av fjorårets innkjøpte utstyr der!

Ser også at det er en annen butikk litt utenfor sentrum her som begrenser vareutvalget sitt......Da har vi kun merkeforhandlerne og et par "uavhengige"-butikker igjen her i Trøndelagen innenfor utstyr MC. Ja, ja,....det blir mere netthandel av dette!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av AJ »

Tøffe tider for bransjen, ja...
Jeg kjøpte TDM'en hos JECO høsten 2006. Fikk et meget godt tilbud på ny TDM. Et par etter var butikken konkurs...

Dette skjedde samtidig med at jeg hadde fått godkjent en liten garantisak på sykker'n: fester som hadde sprukket på begge kåpedeksler, fikk nye på 5-års garantien.
Disse var allerede levert til JECO og det var kun verkstedtime som manglet. Men så gikk altså butikken konk...

Ny runde med Yamaha Norge, som heldigvis var greie å ha med å gjøre. De ordnet med ny forsendelse av sidedeklser og dekaler til et uavhengig verksted i Lillestrøm, som fikset jobben i fjor vår.

Så prøvde jeg å ta kontakt litt senere i sesongen med dette verkstedet med tanke på tilbud om service. Så viste det seg at verkstedet var nedlagt... forholdsvis kort tid etter at de gjorde garantijobben på sykker'n min :(

Jeg rakk det jeg skulle, for å si det sånn... Men synd med de som må gi seg.

Vel... MC-bransen er en utsatt bransje når det er trange tider...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av donkeyman »

Det er stadig variasjon i dette MC-salget. Den første bølgen kom vel i "jappetiden", og så var det vel en slik topp på siste del av nittitallet også. Da dukket det opp mange nye butikker som forsvant like fort som de kom.

Det mest skumle er sikkert faren økonomisk pessimisme og lavere interesse for kjøp kombinert med at mange selger sine brukte. Det har vel aldri vært så mange registrerte sykler her i landet, og det kan se ut som om en del av dem blir veldig lite brukt.

Jeg er spendt på hvordan det går til neste år. Hvis salget ikke tar seg opp, så kan det nok henne at man kan snakke om en overetablering enkelte steder.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av Jalmar »

Det er i hvert fall svært viktig å støtte disse lokale butikkene/verkstedene som best man kan. Den dagen de er borte, kan man jo sitte der å tenke på den 50-lappen man sparte på å handle over nett. Netthandelen er en stor trussel for den gode gamle mc-sjappa. Og det hjelper svært lite med deletilgang over nett hvis man får problemer og trenger verkstedshjelp. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av Globe »

:redface DET...er helt sant...Det som var synd, midt oppe i denne konkursen, var at eierne av denne butikken, senest i våres, snakket høyt om å få til en kombinert butikk, verksted og MC-treffsted i egnede lokaler.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av rogg »

Ja, helt klart. Vi får støtte opp om de butikkene vi har. Nettbutikkene tar større og større andel.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Gammelgutt

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg forsøkte og støtte den butikken der jeg kjøpte sykkelen, men likevel var den plutselig borte.

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av donkeyman »

Jalmar skrev:Det er i hvert fall svært viktig å støtte disse lokale butikkene/verkstedene som best man kan. Den dagen de er borte, kan man jo sitte der å tenke på den 50-lappen man sparte på å handle over nett. Netthandelen er en stor trussel for den gode gamle mc-sjappa. Og det hjelper svært lite med deletilgang over nett hvis man får problemer og trenger verkstedshjelp. :mk
Jeg må si meg 100% ening i dette. Men det som ofte er litt synd er at det kan være snakk om veldig store prisforskjeller. Jeg tror noen mc-forretninger, særlig i litt mindre sentrale strøk, prøver å bedre sin økonomi gjennom salg av bare varer med "orginaldel-priser". Noe lignende kan kanskje sies om verkstedtjenester også.

Min mc-leverandør hadde nok tjent mye mer på meg hvis de hadde hatt litt mer variert utvalg til forskjellige priser, og hvis det f.eks var mulig å avtale hva som skulle gjøres på en service til en nogen lunde fast pris. Hårene reiser seg på ryggen hos meg når kundebehandlere tar på seg "bilsakskyndig-minen" og forteller meg at "her er det de som bestemmer".

Etter hvert som det blir tusenvis av nye, og stadig eldre og bevisste mcfolk tror jeg det er viktig for forretningene å bli mer kundeorientert. Slik jeg tror har skjedd rundt de større byene.

Tror mange har et stort potensiale til å øke omsetningen betydelig. Jeg hører i hvert fall om folk som kjører i årevis uten å besøke et verksted. For har man en gammel sykkel kan man antagelig spare inn mer enn sykkelens verdi på denne måten.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av Globe »

Trist innslag i bybildet her i Trondheim, passerer butikken hver dag på vei til jobb.... :sorry

Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Nok en MC-butikk konkurs!

Legg inn av Intruder »

Jeg støtter min MCbutikk på Nydal ved Hamar,og har jo Gjøvik og Lillehammer i bakhånd !! :rop :mc6 :-({|=
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar