Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Re: Jeg skal kjøpe ny adventure sykkel- men hvilken?

Legg inn av Tore L »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:38
Tore L skrev: 15 aug 2024, 20:16 Her kan du se min med velte bøyler og Triumph koffertsett -

Kjørt ca 4500 km på 4 mnd, er egentlig veldig fornøyd med sykkel og kjøreegenskapene. Kan varmt anbefale 900 Pro GT
Du må bare ta kontakt hvis du ikke bor langt unna Østfold, så skal du få prøve og teste min hvis du ønsker. Ellers så har AGM i Sarpsborg prøve kjørings uke denne uken, så da får du teste både PRO og RALLY.
re langt når jeg skal ha sykkelen på service. Det betyr ikke noe for alle, men for meg var og er det viktig.

Lykke til med valget og bare å ta kontakt hvis du har Triumph spørsmål - jeg er veldig fornøyd med min :)
Tusen takk for det Tore:) Jeg bor i Bærum, men jeg skal se om jeg får tatt meg en tur til AGM i morgen. Hvis jeg ikke rekker det, vet jeg de har en demosykkel på AMD i Oslo også. Er det originale Triumph bøyler? Vet du hvor store koffertene og toppboksen er?
Om bøylene er originale, er jeg ikke sikker på - men de ble bestilt og montert av AGM og i bestillingsseddelen står det Triumph motor bøyler, så det er noe AGM selger, eller kan skaffe.
Toppboksen er på 42L, men det står ikke noe på side koffertene - skal se om jeg finner ut av det.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

Tore L skrev: 15 aug 2024, 22:22
BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:38
Tore L skrev: 15 aug 2024, 20:16 Her kan du se min med velte bøyler og Triumph koffertsett -

Kjørt ca 4500 km på 4 mnd, er egentlig veldig fornøyd med sykkel og kjøreegenskapene. Kan varmt anbefale 900 Pro GT
Du må bare ta kontakt hvis du ikke bor langt unna Østfold, så skal du få prøve og teste min hvis du ønsker. Ellers så har AGM i Sarpsborg prøve kjørings uke denne uken, så da får du teste både PRO og RALLY.
re langt når jeg skal ha sykkelen på service. Det betyr ikke noe for alle, men for meg var og er det viktig.

Lykke til med valget og bare å ta kontakt hvis du har Triumph spørsmål - jeg er veldig fornøyd med min :)
Tusen takk for det Tore:) Jeg bor i Bærum, men jeg skal se om jeg får tatt meg en tur til AGM i morgen. Hvis jeg ikke rekker det, vet jeg de har en demosykkel på AMD i Oslo også. Er det originale Triumph bøyler? Vet du hvor store koffertene og toppboksen er?
Om bøylene er originale, er jeg ikke sikker på - men de ble bestilt og montert av AGM og i bestillingsseddelen står det Triumph motor bøyler, så det er noe AGM selger, eller kan skaffe.
Toppboksen er på 42L, men det står ikke noe på side koffertene - skal se om jeg finner ut av det.
Samlet liter på koffertene er 150L, så da skulle det bli 42+54+54 :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes at sideveske kun på den ene siden ser helt Ulf ut. OCD'en får seg en kraftig utfordring når jeg ser slikt. Siden pottene sitter såpass høyt er det vel nesten ikke mulig med en drybag på tvers heller grunnet varmen?

Scrambler er egentlig en kul sykkel synes jeg, men det blir på en måte mer en posørsykkel enn et verktøy. Vertfall når det kommer til bagasje? Skulle ønske dem kunne laget en versjon med pottene lenger ned samt kortere og samtidig gjort det mulig å montere en sissybar for lettere å stroppe fast drybags etc. bak på sykkelen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 21:33 V85TT er jo kjempekul. Kanskje jeg skal ta en nærmere kikk på den. Er litt skeptisk til luftkjølt, men det er kanskje fordi jeg ikke vet nok om de "gamle" motorene. Jeg har tenkt litt på, hva hvis mye køkjøring, kjøring i byen osv- vil motoren utvikle mye varme? Kanskje AJ har noen tanker om det:)
Akkurat nå er det faktisk ingen andre sykler som frister meg enn Moto Guzzi V85TT Travel.
Har testkjørt tidligere versjoner og er ikke et øyeblikk i tvil om den oppgraderte -24 modellen er den beste.
Ang. luftkjøling. Ingen grunn til bekymring utover at du vil merke varmen fra motoren ved køkjøring. Men det gjør jeg også med KTM'en.
Faren for varmskjæring på den luftkjølte Moto Guzzi motoren tør jeg påstå er ikke-eksisterende. Moto Guzzi ingeniørene har garantert sørget for en sensor som gjør at motoren slår seg av automatisk lenge før det er fare for varmskjæring.

Ellers kan jeg nevne at jeg i 2013 kjørte min Moto Guzzi Stelvio 1200 med full oppfatning og passasjer i tett saktegående trafikk omtrent mitt i Milano mens temp.måleren i instrumentpanelet viste 48 grader :O :-i_sv .
Slo ikke av tenninga en eneste gang. Varmeste MC-opplevelsen jeg noengang har hatt.
Men Guzzi'en klaget ikke ;) .

Har lite køkjøringerfaring med V7'ern, men merker ingen forskjell på denne og Stelvio'en jeg tidligere hadde.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

BC45 skrev: 15 aug 2024, 17:21 I og med at jeg ikke har noe erfaring med grus i det hele tatt, så lurer jeg på: hvor viktig er det med stort forhjul og ekstra lang fjæringsvei på norske grusveier? Vil det være nok å sette litt mer grusorienterte dekk på Triumphen? I så fall har jeg funnet en sykkel som passer meg veldig godt i forhold til komfort.
Lang fjæringsvei tror jeg ikke er utrolig viktig på vanlige norske grusveier med mindre du aktivt går inn for å dundre inn i alle hull i veien du finner i full fart.

Større forhjul har jeg hørt at har mye å si, men det eneste jeg har kjørt på grus uten 19- eller 21-tommer er cruisere som uansett ikke er spesielt egnet på slikt føre. Forskjellen mellom 19 og 21 er nok langt mindre. Det som ofte har aller mest å si er uansett dekkene. Når det er sagt så har jeg kjørt grus med gatedekk på en relativt lav ADV-sykkel med aluminiumsfelger (førstegenerasjons V-Strom 650) og det går helt fint det og på vanlige norske grusveier med litt edruelig hastighet.

Jeg sto delvis også mellom KTM og Triumph tidligere i år og landet på Triumph da det var vesentlig mindre grin om dårlig driftssikkerhet på nettet rundt Tiger serien sammenlignet med 790 og 890 Adventure. Det er sikkert en minimal sjanse for at man er en av de som ender opp stående i en veikant med vranglåst tyverisperre eller ender opp med å ha sykkelen mer på verksted enn på typisk norsk vinterlagring, men OM det skulle skje så er det så inn i gampen kjedelig. Utover det så syns jeg disse fra KTM (og kanskje enda mer 901 Norden) virker som veldig artige sykler som ser bra ut på papiret.

Er for øvrig utrolig fornøyd med min Tiger 900 Rally Pro som jo i stor grad er samme sykkel som GT Pro. Kjøper du 2024-modell så har de også fått en liten "boost" med bl.a. mer motorkraft og en forbedret TFT. Sleng på noen halvgrove dekk kan du nok frese over både asfalt og grus helt uproblematisk :)

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 07:24 Jeg synes at sideveske kun på den ene siden ser helt Ulf ut. OCD'en får seg en kraftig utfordring når jeg ser slikt. Siden pottene sitter såpass høyt er det vel nesten ikke mulig med en drybag på tvers heller grunnet varmen?

Scrambler er egentlig en kul sykkel synes jeg, men det blir på en måte mer en posørsykkel enn et verktøy. Vertfall når det kommer til bagasje? Skulle ønske dem kunne laget en versjon med pottene lenger ned samt kortere og samtidig gjort det mulig å montere en sissybar for lettere å stroppe fast drybags etc. bak på sykkelen.
Nei vettu hva, posør sykkel :knegg Joda, er litt det, tror alle som kjøper Scrambler gjør det delvis pga utseendet (som Rocket). Men heldigvis er Scrambleren også en veldig bra dual sport/adventure sykkel sykkel og for meg er MC litt mer enn bare et verktøy, liker å smugtitte ut vinduet på sykkelen som står nyvasket i sola :-)

Personlig synes jeg veske på motsatt side balanserer ut potta, har 2 versjoner så 8.5L bag'en står normalt på for dagstur og 13.5L for lengre turer. Ikke noe problem med bag på baksete og passasjerhåndtaket er gull for stropping (så ikke behov for sissy bar), har ikke bagasjebrett, det tåler bare 5kg uansett og en del rapporter om brudd på hekken. Og er stygt ;) Må bare passe på at baggen ikke ligger rett nedpå potta, evt montere på lite varmeskjold. Har ymse bag'er så velger størrelse ut fra behov men Mosko Motos 30L duffel er favoritten :thumleft

Men om man vil ha 150L volum totalt ville jeg valgt noe annet. Eller i det hele tatt om vil ha boks. Ingen tvil om at fordeler med boks, lett å montere, vanntett, låsbart. Men de 2 minuttene tar å stroppe på bag har jeg tid til og om velter vil jeg heller få beinet mitt under softbag (og det har skjedd) enn boks, særlig skarp aluboks. Men fritt land ;)

Scrambler 1200 er en veldig bra adventure sykkel men om vil sitte totalbeskyttet mot vær og vind og ha bokser er det bedre alternativer(*), må lide litt for skjønnheten :D Og for meg er det bare litt, kjører stort sett bare småveier så ikke så viktig med stor kåpe/skjerm og har aldri noen bakpå så grei plass i 2 softbags selv for camping.

PS! Lav potte er tilgjengelig for Scrambler 1200

(*) Har for øvrig slikt kjøretøy, Peugot Expert 4x4 med høy bakkeklaring, uendelig med bagasjeplass, 100% beskyttet mot elementene, plass til 2 eller 3 til nød og tar seg frem de fleste steder :crazy:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 16 aug 2024, 09:32
Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 07:24 Jeg synes at sideveske kun på den ene siden ser helt Ulf ut. OCD'en får seg en kraftig utfordring når jeg ser slikt. Siden pottene sitter såpass høyt er det vel nesten ikke mulig med en drybag på tvers heller grunnet varmen?

Nei vettu hva, posør sykkel :knegg Joda, er litt det, tror alle som kjøper Scrambler gjør det delvis pga utseendet (som Rocket). Men heldigvis er Scrambleren også en veldig bra dual sport/adventure sykkel sykkel og for meg er MC litt mer enn bare et verktøy, liker å smugtitte ut vinduet på sykkelen som står nyvasket i sola :-)

Personlig synes jeg veske på motsatt side balanserer ut potta, har 2 versjoner så 8.5L bag'en står normalt på for dagstur og 13.5L for lengre turer. Ikke noe problem med bag på baksete og passasjerhåndtaket er gull for stropping (så ikke behov for sissy bar), har ikke bagasjebrett, det tåler bare 5kg uansett og en del rapporter om brudd på hekken. Og er stygt ;) Må bare passe på at baggen ikke ligger rett nedpå potta, evt montere på lite varmeskjold. Har ymse bag'er så velger størrelse ut fra behov men Mosko Motos 30L duffel er favoritten :thumleft

Men om man vil ha 150L volum totalt ville jeg valgt noe annet. Eller i det hele tatt om vil ha boks. Ingen tvil om at fordeler med boks, lett å montere, vanntett, låsbart. Men de 2 minuttene tar å stroppe på bag har jeg tid til og om velter vil jeg heller få beinet mitt under softbag (og det har skjedd) enn boks, særlig skarp aluboks. Men fritt land ;)

Scrambler 1200 er en veldig bra adventure sykkel men om vil sitte totalbeskyttet mot vær og vind og ha bokser er det bedre alternativer(*), må lide litt for skjønnheten :D Og for meg er det bare litt, kjører stort sett bare småveier så ikke så viktig med stor kåpe/skjerm og har aldri noen bakpå så grei plass i 2 softbags selv for camping.

PS! Lav potte er tilgjengelig for Scrambler 1200

(*) Har for øvrig slikt kjøretøy, Peugot Expert 4x4 med høy bakkeklaring, uendelig med bagasjeplass, 100% beskyttet mot elementene, plass til 2 eller 3 til nød og tar seg frem de fleste steder :crazy:

Bilde
Haha, nja... Rocket er jo på en måte en posørsykkel det også, men det er en litt PRAKTISK posørsykkel med tanke på bagasje. Med to orginalmonterte sidevesker med hurtigbraketter, en drybag av ønsket størrelse på tvers og en tankveske samt en sissybar helt bakerst hvor man kan lesse på enda mer, så kan man laste mye på Rocket uten at den ser helt bananas ut, grunnet sykkelens størrelse ellers.

Like mye bagasje på en Scrambler eller en annen sykkel hadde fått meg til å sett ut som et pakkesel fra India.... :knegg

Men altså.. det var ikke for å disse Scrambler dette. Jeg liker sykkelen, men som de fleste andre sykler, Rocket inkludert, er den ikke perfekt den heller... :)

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 09:56 Men altså.. det var ikke for å disse Scrambler dette. Jeg liker sykkelen, men som de fleste andre sykler, Rocket inkludert, er den ikke perfekt den heller... :)
Følte meg litt krenka ;) Neida, bare moro å utfordre litt ifht de vanlige litt A4 løsningene, V85TT minste felles nevner?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Legger man utseendet heeelt til siden så er nok en GSA eller evt. en KTM1290 Adventure eller lignende den beste allround sykkelen. Men nei takk... :redface

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 13:08 Legger man utseendet heeelt til siden så er nok en GSA eller evt. en KTM1290 Adventure eller lignende den beste allround sykkelen. Men nei takk... :redface
:twothumbs:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 16 aug 2024, 13:29
Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 13:08 Legger man utseendet heeelt til siden så er nok en GSA eller evt. en KTM1290 Adventure eller lignende den beste allround sykkelen. Men nei takk... :redface
Burde vi sette frem to border på campingen, slik at vi kan skille de med dårlig smak fra dem som er mer heldige? :lol

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: BMW R 1250 R

Legg inn av BC45 »

Besøkte AGM i dag og fikk en lang og fin prøvekjøring av Tiger 900 GT Pro. Må si den overrasket meg positivt. Den var veldig lettstyrt og selv om den ikke har like mye krefter som bmw´n, var den sprek nok. Kjørestillingen var absolutt ikke sportslig. Jeg satt veldig rett opp og ned og jeg tror denne kan passe meg bra. I tillegg har Tigern så å si alt av utstyr, så det er mye sykkel for pengene synes jeg.
Jeg fikk veldig lyst til å slå til i dag, men skal prøve å være smart og selge min før jeg kjøper en ny:)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 13:51
Burde vi sette frem to border på campingen, slik at vi kan skille de med dårlig smak fra dem som er mer heldige? :lol
Ikke for min del :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 16 aug 2024, 17:00
Bjerknez skrev: 16 aug 2024, 13:51
Ikke for min del :D
Haha :lol

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: BMW R 1250 R

Legg inn av BC45 »

Har gått glipp av denne. Himalayan 452 tror jeg må være den adventure sykkelen som ser absolutt best ut i mine øyene. I hvert fall på bilder. Noen her som eier eller har kjørt en sånn?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar