Framtidens motor?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Framtidens motor?

Legg inn av Globe »

Interessant, klikk på bildet for mer info:

[img]http://img.skitch.com/20100206-rn34ufht ... 94xkbk.jpg[/img]
(Kilde: Teknisk Ukeblad)

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Framtidens motor?

Legg inn av rogg »

Hmmm...interresant. Håper vi snart får se den i bruk. Mener jeg har sett en film om en som har laget en motor som går på vann også..
Snart slutt på oljeboring da...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motor?

Legg inn av Globe »

Det jobbes mye alternativt hva gjelder dette.....men...LYD og LUKT er også viktig, etter min mening ...og det er vel det siste de forsøker å tilfredsstille i dette arbeidet ;e

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Framtidens motor?

Legg inn av Misha »

Stilig! På tide at man kommer litt videre fra otto-prinsippet, en hundre år gammel oppfinnelse. :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motor?

Legg inn av Globe »

He he he...ja fra Dampmaskin (ca år 1765) til forbrenningsmotor (ca 1875) er det vel nå på tide med litt nyutvikling ;e

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Framtidens motor?

Legg inn av FJZZR »

Otto motoren har levd veldig leeenge, og vi skal nok ha den en god stund til!
Nå har det skjedd en utvikling hele veien her.
Vi har sett Wankel motoren gjøre sine framstøt, uten å lykkes, ihvertfall foreløpig.
Den klarte derimot å ta livet av bil (og mc) produsenten NSU.
Det har vært laget biler med turbin-motor også, men ble heller ingen suksess.

Mc produsentene har mindre plass, noe som legger en liten demper på kreativiteten.
Men Munch og Suzuki (flere?) har prøvd seg med Wankel.
Sykler med turbo hadde vi på slutten av 70 og begynnelsen av 80 (Honda CX500, Suzuki XN85, YAmaha 650 Turbo, Kawa gpz750 T og kanskje noen flere)

Men den mest kreative jeg kan komme på, er en skapning fra 1910 eller deromkring.
MEGOLA, hadde en 5-sylindret stjernemotor og forhjulsdrift. (Motoren var byggget inn i forhjulet)
Mulig den var litt tungstyrt :lol men dette var mye mer "mc" enn enkelte andre skapninger vi har sett med 1/6 Spitfire motor eller Viper V10.

Tenk om vi hadde fått tak i en sånn en!! ;e

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Framtidens motor?

Legg inn av Globe »

MEGOLA...vi snakker FORHJULSDRIFT JA :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=G6oVtcYHTZc[/video]

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Framtidens motor?

Legg inn av donkeyman »

Hmmmmm...

Er det mulig å få 50 hk ut av dette i en motorsykkelramme tro? Man må jo ha en tung gassbeholder, en form for generator og en elektrisk motor i tillegg.

Jeg tror at det største utviklingspotensialet for en motorsykkelmotor ligger i økt bruk av keramiske materialer, større effektuttak på lavere turtall, turbo og direkteinnsprøytning av drivstoff som i en dieselmotor. Så vidt jeg har forstått kan alt dette ha et potensiale til å forbedre den gamle bensinmotoren ganske dramatisk. Særlig dette med keramiske deler som tåler mye mer varme. Mener å ha lest at varmeutviklingen er det mest kritiske ved høyt effektuttak kombinert med økonomisk drift i motorer som skal veie minst mulig.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Framtidens motor?

Legg inn av FJZZR »

Effekten på denne søte lille vet jeg lite om.
Men den inneholder generatoren! (altså strømprodusenten)
En el motor på 100 hk er så liten at vi snart bygger den inn i bakfelgen!
Er knøttliten i forhold til en stempel motor, og trenger heller ikke Gear, så det er håp i hengende snøre.
Litt styrings elektronikk må til, men det tar ikke store plassen... Desstuen får vi sikkert et batteri mellom, slik at vi kan trekke flere ganger generatorens effekt i korte perioder.

Drømmer litt nå, for jeg tror dette er (for) langt fram i tid...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Framtidens motor?

Legg inn av tagesk »

Jeg er en dreiemoment-mann. DE 85 HK jeg har i min GS er mer enn nok, men jeg skulle gjerne hatt mer enn de 100Nm
jeg har tilgjengelig. Gi meg 200 Nm ved 3.000 rpm og det er greit for meg om rødfeltet begynner ved 5.000 rpm.

Eller med andre ord: Diesel er svaret.

Det er gjort en god del forsøk med VWs tre-sylindrede motor (som sitter i Polo?), men den er fremdeles
for tung.
Men så lenge markedet, og derfor markedsføringen, handler om HK er det ikke håp.

Jeg glemmer aldri siste gangen jeg kjørte fra Innsbruk (Innsbruch?) opp til Brennerpasset. Det er mer enn 1.000 meter
kontinuerlig stigning, det er motorvei, og fartsgrensen er ikke norsk.
Jeg startet nederst, med 600 kg bagasje i bilen og 980 kg bøker i hengeren.

Gassen i gulvet og fullt ladetrykk fra 1800rpm. Selv om vi snakker om en av Europas lengste motbakker
suste jeg inn i Italia på toppen i 150 km/t. ahhh - jeg savner min Audi 2.5 TDi.
At noen kjøper bensinbiler er mer enn jeg forstår.

Men, altså, jeg tipper vi får se diesel på tursykler.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Framtidens motor?

Legg inn av Misha »

:O

[video]http://www.youtube.com/watch?v=0CmGJucR ... ature=fvwp[/video]

Noen som har hatt de små grå på høygir! :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Framtidens motor?

Legg inn av Svolp »

rogg skrev:Hmmm...interresant. Håper vi snart får se den i bruk. Mener jeg har sett en film om en som har laget en motor som går på vann også..
Snart slutt på oljeboring da...

Da får jeg sørge for og selge leiligheten før det skjer :lol
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Framtidens motor?

Legg inn av mekkern »

Elbilene i norge har jo alltid gått på vann,,, :lol

De andre "vannmotorene" er jo snakk om elektrolysisk fremstilling av hydrogen-en prosess som trenger mer energi enn den gir...hydrogen er en energibærer ikke en kilde.
sist jeg sjekket kan man ikke lage energi bare omdanne fra et stadie av energi til et annet eller hente ut energipotensialet ved fks spalting av atomer... :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Framtidens motor?

Legg inn av TrondA »

Til mekkern og hans sistnevnte innlegg kan jeg si at det jobbes med Toriumsreaktorer som får plass i en lastebilhenger...kald fusjon.
Forøvrig er det mye spennende som skjer på motorfronten. Men det er drivstoffet - energibæreren - som er begrensende faktor. Lagring av energi er et kjempeproblem, alle som har fulgt med litt på elektiske biler vet om rekkevidde og ladetid.
Batterier er et forferdelig miljøproblem! Miljøbiler som Toyota Prius og VW Polo Blue Motion har deler fra hele verden der forurensende deletransport reduserer total miljøeffekt merkbart.
Samtidig er fabrikkenes brukerundersøkelser av kundeønsker hemmende for utvikling av ny teknologi. Vi vil ha lyd og lukt og stil som i gamle dager. Bare tenk på at Harley Davidson kan selge motorsykler fremdeles....

Det skal ikke være lett. Det eneste vi vet er at fremtiden handler om noe annet enn fossilt brennstoff og tradisjonelle Ottomotorer.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Framtidens motor?

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som om EL-biler etterhvert kan bli et potensielt brann-problem også
http://rha.no/nyheter/brant-i-elbil-1.4774688" onclick="window.open(this.href);return false;

Oppladbare batterier som begynner å nærme seg utgått-datoen fungerer mer og mer som en kortslutning og da er det lett at lade-kretser og annet kan bli overbelastet og ta fyr (selv om jeg ikke vet om det var tilfelle her...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar