Slange vs HD slange vs Mousse vs Tubliss
Lagt inn: 11 mai 2024, 09:45
Selv om innom temaet i diverse tråder så ser jeg ikke noe egen tråd for dett teamet. Diskutert til døde i mange forum (Advrider +++) men tenkte likevel å dele min erfaring.
Så dette gjelder primært for offroad eller utenfor asfalt da så slipper å dra den diskusjonen igjen. For ren asfaltkjøring med tung sykkel så er HD slange og mousse antagelig både unødvendig og uegnet (og strengt tatt litt ulovlig da ikke godkjent for veibruk).
For å gå rett på sak, etter å ha sett på Lyndon Poskitt, som selvfølgelig er 100 ganger bedre enn noen av oss på dette, så anbefaler han mousse FORAN men ikke bak pga vekt (baggasje) og effekt. Så gikk for dette på 690en sammen med kompis i Portugal/Spania i fjor og null problemer etter over 3 uker og mange hundre mil. Merket ikke noe spesielt på asfalt heller (kanskje litt dvaskere når passerte 35gr) og vi kjørte nokså friskt på svingete veier med dualsport dekk.
Nå har jeg fått sykkelen hjem igjen men når skifter dekk neste gang så skal jeg prøve mousse bak også, tror Poskitt er så mye råere enn meg at god tro på at går bra. Den store fordelen er selvfølgelig at totalt eliminert punkteringsrisikoen og dermed slipper å ta med slanger, dekkspaker etc som veier en god del. Og, minst like viktig, slipper å stå et par timer ute i gokk og surre med dekkskift (og risko for å lage hull i nye slangen i prosessen). Også digg å ikke måtte være forsiktig, bare å kjøre over skarpe kanter etc uten frykt for punktering. Og som vist i Poskitts video, om får skade på dekket så går antagelig det greit også.
Ulempen (utover at ikke helt lovlig) er at litt (mye) jobb å installere, i hvert fall om gjør som meg og bruker (EDIT: rettet opp dimensjon) 90/100-21 mousse (Michelin M16) i 90/90-21 slange, da er det egentlig ikke plass men når først montert så blir den litt fastere og går litt mindre varm. Noen sier dessuten de ikke liker følelsen med mousse da litt for "død" ifht slange men jeg har aldri tenkt på det. Men så heter ikke jeg Graham Jarvis heller...
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Så mest ment som tips for de som kjører primært utenfor asfalt og med litt lettere sykkel, så ikke GS1300 eller KTM 1290, utrolig digg å kjøre så ubekymret.
Ellers interessant lesing fra samme Poskitt i tråden Tubes, Tubeless or Mousses for Adventure Riding?, tror innlegget skrevet før YT videoen, han lander på vanlige slanger. Som alltid 1000 verdensmestre på forum angående dette temaet men har tillit til at Poskitt som kjører dakar, Erzberg men også kjører land og strand rundt ellers. Om noe så er han kanskje for god til at alt han sier er relevant for oss dødlige (ref mousse bak).
EDIT: Ikke sprø meg hvor dette flirthoney greien etter videoen kommer fra, ikke noe jeg vært inne på men mener så det på annet innlegg her også, noe rusk på mcsiden, AJ?
Så dette gjelder primært for offroad eller utenfor asfalt da så slipper å dra den diskusjonen igjen. For ren asfaltkjøring med tung sykkel så er HD slange og mousse antagelig både unødvendig og uegnet (og strengt tatt litt ulovlig da ikke godkjent for veibruk).
For å gå rett på sak, etter å ha sett på Lyndon Poskitt, som selvfølgelig er 100 ganger bedre enn noen av oss på dette, så anbefaler han mousse FORAN men ikke bak pga vekt (baggasje) og effekt. Så gikk for dette på 690en sammen med kompis i Portugal/Spania i fjor og null problemer etter over 3 uker og mange hundre mil. Merket ikke noe spesielt på asfalt heller (kanskje litt dvaskere når passerte 35gr) og vi kjørte nokså friskt på svingete veier med dualsport dekk.
Nå har jeg fått sykkelen hjem igjen men når skifter dekk neste gang så skal jeg prøve mousse bak også, tror Poskitt er så mye råere enn meg at god tro på at går bra. Den store fordelen er selvfølgelig at totalt eliminert punkteringsrisikoen og dermed slipper å ta med slanger, dekkspaker etc som veier en god del. Og, minst like viktig, slipper å stå et par timer ute i gokk og surre med dekkskift (og risko for å lage hull i nye slangen i prosessen). Også digg å ikke måtte være forsiktig, bare å kjøre over skarpe kanter etc uten frykt for punktering. Og som vist i Poskitts video, om får skade på dekket så går antagelig det greit også.
Ulempen (utover at ikke helt lovlig) er at litt (mye) jobb å installere, i hvert fall om gjør som meg og bruker (EDIT: rettet opp dimensjon) 90/100-21 mousse (Michelin M16) i 90/90-21 slange, da er det egentlig ikke plass men når først montert så blir den litt fastere og går litt mindre varm. Noen sier dessuten de ikke liker følelsen med mousse da litt for "død" ifht slange men jeg har aldri tenkt på det. Men så heter ikke jeg Graham Jarvis heller...
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Så mest ment som tips for de som kjører primært utenfor asfalt og med litt lettere sykkel, så ikke GS1300 eller KTM 1290, utrolig digg å kjøre så ubekymret.
Ellers interessant lesing fra samme Poskitt i tråden Tubes, Tubeless or Mousses for Adventure Riding?, tror innlegget skrevet før YT videoen, han lander på vanlige slanger. Som alltid 1000 verdensmestre på forum angående dette temaet men har tillit til at Poskitt som kjører dakar, Erzberg men også kjører land og strand rundt ellers. Om noe så er han kanskje for god til at alt han sier er relevant for oss dødlige (ref mousse bak).
EDIT: Ikke sprø meg hvor dette flirthoney greien etter videoen kommer fra, ikke noe jeg vært inne på men mener så det på annet innlegg her også, noe rusk på mcsiden, AJ?