BMW - hva skal jeg velge?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Nordlendingen »

Jeg står og tripper mellom å anskaffe en BMW K 100 Rs 1992 modell ELLER en R 1100 Rs 1994 modell. Ting taler for og mot begge to, og jeg er faktisk like frista av begge. Det forlanges det samme for begge. Boxern har gått 50.000 km, rekkefirern har gått 80.000 km, men boxern er en tanke meir loslitt i pelsen. Hva skal jeg velge av disse to?

:-k mvh. tvilende Nordlending
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

Jeg ville valgt boxeren.
Den er mye lettere å vedlikeholde.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Intruder »

Du bør høre på den lille mann i Italia,202 cm. :lol

HAN har erfaring med BMWèr nærmest året rundt ! :D :=D>

Er for øvrig første gang jeg har truffet på en tvilende nordlending ! :lol :-J
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Snill Vaffel »

Sånn fra en jentes synspunkt syns jeg BMW R 1100 Rs 1994 er litt penere å se på [img]http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-happy120.gif[/img]
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Nordlendingen »

Intruder skrev:Du bør høre på den lille mann i Italia,202 cm. :lol

HAN har erfaring med BMWèr nærmest året rundt ! :D :=D>

Er for øvrig første gang jeg har truffet på en tvilende nordlending ! :lol :-J
Tvilen gjelder bare i dette tilfellet! :[-X

Jeg har ved flere korsveier vært på nippnippen til å kjøpe K 100 Rs. Den ene gangen, endte jeg opp med en veldig godt holdt kåpeløs 1100 GoldWing. Den hadde vindskjerm a la Harley Road King, og var en herlig turkamerat, men en periode med lite bruk samt daglig påtrykk fra en som absolutt ville kjøpe den, resulterte i salg. Nå har jeg hatt en kjempegrei Kawa Z650F3 i to sesonger. Heilt topp til de små, fine kvelds- og natteturene, samt tilogfra jobb-kjøring, MEN jeg vil ha en mc som a) er klassisk, b) er "uslitelig", c) har kåpe og koffertsett og d) er komfortabel å kjøre langt på. Samtidig satte jeg en grense på 65K for investeringen - i denne omgang. Jeg har langt på vei bestemt meg for K 100 Rs'en, men så dukka denne R 1100 Rs'en opp her i by'n, og dermed blei jeg en tviler!! Boxer'n har ikke ABS, den har vært velta og har dårlig reparerte / ilagte små skader på høyre hjørne av kåpa ( oppe ved blinker'n ) og på høyre koffert, samt et par bulker i lyddemperen. Fordelen er at den står her, men K 100 Rs'en står sørpå - og jeg har ikke fysisk sett eller prøvd den. Jeg liker boxer'n godt, men....Jeg har mest lyst til å kjøpe K 100 Rs'en, og hvis jeg ikke trives med den, eventuelt gå for en nyere R 1200 Adventure om et år eller to. Ikke noen der ute som har noen godord om K 100 Rs?

mvh. fortsatt tivilende nordlending
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av FJZZR »

Åjodda,,, godord følger:

Som de fleste andre sykler (japanske som tyske) er den sliiiitesterk.
En kompis har en som har gått over 300 K, og den har fortsatt ikke tenkt å gi seg.
også har den jo riktig korrekt sylindre da :thumleft
Dessuten faller utseendet mer i min smak også.
Klassiske er de begge..

Hvorvidt den er mere eller mindre slitesterk enn R'en vet jeg ikke så mye om, men den er nå tross alt vannkjølt...
Luftkjølte motorer går også langt. Min 86 mod Yamaha FJ har rundet 200 K, og den ynker seg heller ikke på noe som helst vis.

Lykke til med valget!

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Nordlendingen »

Takk for svar! Fj'ene er jo også kjente som noen bjørnsterke slitere. Jeg har prøvd en sånn over et par dager for noen år siden, en 1100. flott mc, men litt topptung, på en måte. Den "falt" inn i svingene, og virka tungstyrt. Mulig dekkvalg har noe å si på sånt. ellers virka den råsterk, stødig som et fjell og fin å kjøre langt med. Jeg kjørte Bodø - Troms t/r på den i løpet av ei helg, og det gikk heilt fint. Uten antydning til tresmak.

Jeg har kjørt litt BMW-boxer, bare sånn småprøving, og jeg har ingenting imot twinmotorer. Det er en viss sjarm med å kjenne store twin'er som røsker i ramma...Av K-ere har jeg bare kjørt K-1 ( av alle!! ) og den likte jeg godt...bortsett fra utseendet. Den ble rett og slett for sær for meg. Da jeg kjøpte GW 1100'n, kunne jeg fått en strøken blå og gul K-1 med 42000 km på måler'n for 60K..men hvem f... vil kjøre rundt som et svensk flagg???

Jeg fordrar ikke å være tviler, så jeg tror jeg går for K 100 Rs'en!!

;-) ;)
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av AJ »

Ingen tvil om at K100'en skiller seg ut i hvert fall :-) :

[img]http://www.mc24.no/getfile.php/Innhold/ ... 406%29.jpg[/img]

"Utvilsomt mye sykkel for pengene!" er konklusjon i denne artikkelen på MC24 (klikk på bildet for å lese artikkelen).

Løp og kjøp og tur og kjør! :yahoo :mc6
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Onsløv »

Om ikke annet, blir en ihvertfall godt synlig på veien. Folk er opplært til å se etter slike. (ref Politi-MC'er.)
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Intruder »

Nordlenningen skrev:
Intruder skrev:Du bør høre på den lille mann i Italia,202 cm. :lol

HAN har erfaring med BMWèr nærmest året rundt ! :D :=D>

Er for øvrig første gang jeg har truffet på en tvilende nordlending ! :lol :-J
Tvilen gjelder bare i dette tilfellet! :[-X

Jeg har ved flere korsveier vært på nippnippen til å kjøpe K 100 Rs. Den ene gangen, endte jeg opp med en veldig godt holdt kåpeløs 1100 GoldWing. Den hadde vindskjerm a la Harley Road King, og var en herlig turkamerat, men en periode med lite bruk samt daglig påtrykk fra en som absolutt ville kjøpe den, resulterte i salg. Nå har jeg hatt en kjempegrei Kawa Z650F3 i to sesonger. Heilt topp til de små, fine kvelds- og natteturene, samt tilogfra jobb-kjøring, MEN jeg vil ha en mc som a) er klassisk, b) er "uslitelig", c) har kåpe og koffertsett og d) er komfortabel å kjøre langt på. Samtidig satte jeg en grense på 65K for investeringen - i denne omgang. Jeg har langt på vei bestemt meg for K 100 Rs'en, men så dukka denne R 1100 Rs'en opp her i by'n, og dermed blei jeg en tviler!! Boxer'n har ikke ABS, den har vært velta og har dårlig reparerte / ilagte små skader på høyre hjørne av kåpa ( oppe ved blinker'n ) og på høyre koffert, samt et par bulker i lyddemperen. Fordelen er at den står her, men K 100 Rs'en står sørpå - og jeg har ikke fysisk sett eller prøvd den. Jeg liker boxer'n godt, men....Jeg har mest lyst til å kjøpe K 100 Rs'en, og hvis jeg ikke trives med den, eventuelt gå for en nyere R 1200 Adventure om et år eller to. Ikke noen der ute som har noen godord om K 100 Rs?

mvh. fortsatt tivilende nordlending
Er kanskje noen MC-kyndige av våre sørpå som kan hjelpe deg,Nordlenning. :thumleft Men ikke jeg,da :notlistening :dontknow :doh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av mekkern »

R4`n har en fin gange og naboen hadde en slik rt/lt et eller annet som han kjørte 140000 på en 4års tid og det eneste han hadde av prob var et bakhjulslager...men det røyk i ødemarka i finnmark....nå har han kjøpt seg en hd men savner bmw`n..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av FJZZR »

mekkern skrev:R4`n har en fin gange og naboen hadde en slik rt/lt et eller annet som han kjørte 140000 på en 4års tid og det eneste han hadde av prob var et bakhjulslager...men det røyk i ødemarka i finnmark....nå har han kjøpt seg en hd men savner bmw`n..
Han naboen kan neppe beskyldes for å være statisk i sin mc- interesse.
Fra BMW K100 til en HD, det kan vi kalle kontraster.

En nabo gikk fra en HD Sportster til en BMW F800ST, det var en omveltning av de helt store!
Fyren har 8 mil (hver vei) til jobb, så han så nytten av ei kåpe :-)
Nå har han en R1200RT, men han er faktisk ikke helt fremmed for Harley igjen ....

Brukeravatar
Nordlendingen
Innlegg: 150
Registrert: 05 nov 2009, 17:45
Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
Sted: Bodø

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Nordlendingen »

Som vi sier her i nord; det blir som å gå fra ull til makko, det med å bytte fra BMW til Harley!! Jeg har ikke kjørt mye Harley, bare så vidt prøvd en Road King. De gir et imponerende inntrykk, og for de som liker glam & stæsj, må Electra'n være en enda våtere drøm enn en skikkelig oppjåla Gold Wing. Ikke min gate, akkurat! Jeg foretrekker mc'ene streite og mest mulig originale.

Har bestemt meg for ikke å gå lenger med R1100Rs'en, så da blir det K100Rs'en. Min nesten- veteran, Kawa Z650F3'en, ble det rift om etterhvert. Plutselig var det tre interresenter som meldte seg, omtrent samtidig. Kjøperen hadde hatt en sånn som sin første tunge mc. Han virka storfornøyd!! Nå er de bare å vente på mai og bare veier. Jeg skal hente BMW'en sørpå og storkooose meg nordover E6....

:D ikke lenger i tvil -nordlending
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av tagesk »

Nordlenningen skrev: :D ikke lenger i tvil -nordlending
Erfaring tilsier vel at det når pengene er brukt opp at tvilen virkelig kommer snikende.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: BMW - hva skal jeg velge?

Legg inn av Relax »

Nordlenningen skrev:
Intruder skrev:Du bør høre på den lille mann i Italia,202 cm. :lol

HAN har erfaring med BMWèr nærmest året rundt ! :D :=D>

Er for øvrig første gang jeg har truffet på en tvilende nordlending ! :lol :-J
Tvilen gjelder bare i dette tilfellet! :[-X

Jeg har ved flere korsveier vært på nippnippen til å kjøpe K 100 Rs. Den ene gangen, endte jeg opp med en veldig godt holdt kåpeløs 1100 GoldWing. Den hadde vindskjerm a la Harley Road King, og var en herlig turkamerat, men en periode med lite bruk samt daglig påtrykk fra en som absolutt ville kjøpe den, resulterte i salg. Nå har jeg hatt en kjempegrei Kawa Z650F3 i to sesonger. Heilt topp til de små, fine kvelds- og natteturene, samt tilogfra jobb-kjøring, MEN jeg vil ha en mc som a) er klassisk, b) er "uslitelig", c) har kåpe og koffertsett og d) er komfortabel å kjøre langt på. Samtidig satte jeg en grense på 65K for investeringen - i denne omgang. Jeg har langt på vei bestemt meg for K 100 Rs'en, men så dukka denne R 1100 Rs'en opp her i by'n, og dermed blei jeg en tviler!! Boxer'n har ikke ABS, den har vært velta og har dårlig reparerte / ilagte små skader på høyre hjørne av kåpa ( oppe ved blinker'n ) og på høyre koffert, samt et par bulker i lyddemperen. Fordelen er at den står her, men K 100 Rs'en står sørpå - og jeg har ikke fysisk sett eller prøvd den. Jeg liker boxer'n godt, men....Jeg har mest lyst til å kjøpe K 100 Rs'en, og hvis jeg ikke trives med den, eventuelt gå for en nyere R 1200 Adventure om et år eller to. Ikke noen der ute som har noen godord om K 100 Rs?

mvh. fortsatt tivilende nordlending
:=D> :=D> du svarer på spørsmålet ditt selv!
Du har mest lyst til å kjøpe K 100 R'n, sier du ......hvorfor skulle du ikke det da?
De er begge gode, trofaste sykler så kjøp den du har lyst på!! Det ville jeg ha gjort ;)
"Do the right thing"

Svar