Fine steder og telte i Sverige?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Bjerknez »

Driver og leter litt etter fine steder og slå opp telt i Sverige. Gjerne ved et vann. Men finnes det noen oversikt og anbefalinger og fine steder og slå opp telt?

Jeg tenker ta ikke på campingplasser og steder man betaler for å slå opp telt.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5345
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av dypen »

Har selv kjørt og vært rundt de store kjente innsjøene i Sverige, Vättern med den største øya Visingsö har jeg besøkt som må være fint å kjøre rundt uavhengig om du kommer ut på øya eller ikke. Vänern er vel ikke noe dårligere sted for å ta en mc tur rundt. Nå er det veldig mange år siden vi kjørte rundt disse og farta rundt i Sverige så noe konkrete tips har jeg ikke.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 apr 2024, 14:54 Har selv kjørt og vært rundt de store kjente innsjøene i Sverige, Vättern med den største øya Visingsö har jeg besøkt som må være fint å kjøre rundt uavhengig om du kommer ut på øya eller ikke. Vänern er vel ikke noe dårligere sted for å ta en mc tur rundt. Nå er det veldig mange år siden vi kjørte rundt disse og farta rundt i Sverige så noe konkrete tips har jeg ikke.
Joda, jeg er overbevist om at det finnes mange fine steder og telte. Jeg er mer nyskjerrig på om det finnes noen oversikt noe sted, gjerne med bilder og plasseringer på kart. Men det skal vel mye til å finne kanskje...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg får ta Google Maps og Street View trikset tenker jeg :)

greina
Innlegg: 105
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Sted: Ullensaker

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av greina »

Her er et par alternativer mht å finne gapahuker o.l.

https://map.campwild.org/

https://vindskyddskartan.se/en/

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5345
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av dypen »

greina skrev: 30 apr 2024, 16:43 Her er et par alternativer mht å finne gapahuker o.l.

https://map.campwild.org/

https://vindskyddskartan.se/en/
Der var det mye :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av JohnnyTh »

Park4night appen som bobil eiere bruker har også mange plasser.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg merker at jeg er veldig kresen når det gjelder overnatting. Spesielt når jeg skal overnate i telt eller under tarp.

1. Helst ved et vann.
2. Utedo i nærheten er et stort pluss.
3. Et sted sykkelen kan stå parkert ikke alt for langt unna. 20-30 meter.
4. Mulighet for å fyre bål.

Fyring av bål i Norge er jo ikke lov ser jeg, så det ødelegger jo mye av gleden. Utedo i nærheten insnevrer vel mulighetene betraktelig. De to resterende burde være enklere å finne dog...

I Sverige er det ikke noe bålforbud, så det blir naturlig å se i disse retninger evt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1071
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Domino »

Bålforbudet er ikke absolutt.

"I 2016 kom det et generelt forbud mot bålbrenning i skog og mark fra 15. april til 15. september, men det finnes unntak: «Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann». I tillegg kan kommunene gi tillatelse til bålbrenning om lokale forhold tilsier det."

Så er det en etablert og trygg bålplass der du camper, kan du tenne bål.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 03 mai 2024, 10:34 Bålforbudet er ikke absolutt.

"I 2016 kom det et generelt forbud mot bålbrenning i skog og mark fra 15. april til 15. september, men det finnes unntak: «Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann». I tillegg kan kommunene gi tillatelse til bålbrenning om lokale forhold tilsier det."

Så er det en etablert og trygg bålplass der du camper, kan du tenne bål.
Hva er definisjonene på en etablert og trygg bålplass hvor det "åpenbart ikke kan medføre brann"?

Uansett hva man gjør her i livet så kan det få negative følger. man kan ikke garantere seg fra alle uhell. Da må man slutte og eksistere. Det blir litt som å si at du kan kjøre bil, men du kan kun kjøre bil der du åpenbart ikke kan havne i en ulykke.

Enten må det være 100% bålforbud, eller så må det være lov. De fleste av oss har ikke lyst til å starte skogbranner.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1071
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Domino »

Hvis du tenner bål i fjæra og det er 4-5 meter til brennbart materiale vil jeg hevde at det åpenbart ikke kan medføre brann. Hvis det er murt eller stablet en ring av stein (eller en kumring av betong) og det er en meter eller mer med grus rundt bålplassen vil jeg påstå at det er en etablert og trygg bålplass.

Ellers må du bruke skjønn. Og dersom du ikke klarer å se hvor det er trygt, får du heller la det være.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 03 mai 2024, 10:58 Hvis du tenner bål i fjæra og det er 4-5 meter til brennbart materiale vil jeg hevde at det åpenbart ikke kan medføre brann. Hvis det er murt eller stablet en ring av stein (eller en kumring av betong) og det er en meter eller mer med grus rundt bålplassen vil jeg påstå at det er en etablert og trygg bålplass.

Ellers må du bruke skjønn. Og dersom du ikke klarer å se hvor det er trygt, får du heller la det være.
Det eneste som er 100% trygt er å la vær og fyre bål. Alt annet kan potensielt gå galt.

Jajo82
Innlegg: 338
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 03 mai 2024, 11:10
Domino skrev: 03 mai 2024, 10:58 Hvis du tenner bål i fjæra og det er 4-5 meter til brennbart materiale vil jeg hevde at det åpenbart ikke kan medføre brann. Hvis det er murt eller stablet en ring av stein (eller en kumring av betong) og det er en meter eller mer med grus rundt bålplassen vil jeg påstå at det er en etablert og trygg bålplass.

Ellers må du bruke skjønn. Og dersom du ikke klarer å se hvor det er trygt, får du heller la det være.
Det eneste som er 100% trygt er å la vær og fyre bål. Alt annet kan potensielt gå galt.
Det gjelder i Sverige kanskje også eller? Eller går det ikke galt der?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23068
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 03 mai 2024, 11:15
Bjerknez skrev: 03 mai 2024, 11:10
Domino skrev: 03 mai 2024, 10:58 Hvis du tenner bål i fjæra og det er 4-5 meter til brennbart materiale vil jeg hevde at det åpenbart ikke kan medføre brann. Hvis det er murt eller stablet en ring av stein (eller en kumring av betong) og det er en meter eller mer med grus rundt bålplassen vil jeg påstå at det er en etablert og trygg bålplass.

Ellers må du bruke skjønn. Og dersom du ikke klarer å se hvor det er trygt, får du heller la det være.
Det eneste som er 100% trygt er å la vær og fyre bål. Alt annet kan potensielt gå galt.
Det gjelder i Sverige kanskje også eller? Eller går det ikke galt der?
Så vidt jeg vet er det ikke bålforbud i Sverige. Men ja, det kan selvsagt gå like galt der, men man får i vertfall ikke bot eller blir jaget bort om man fyrer et bål. Men ja, så lenge det fyres bål, så øker sjansene for at ulykker og skogbranner kan skje.

Jajo82
Innlegg: 338
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Fine steder og telte i Sverige?

Legg inn av Jajo82 »

Nei ikke et generelt forbud. Men hvert område kan legge inn ekstraordinært forbud hvis været tilsier det.

Svar