FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour (og litt bobil)

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av pingvin »

dypen skrev: 06 apr 2024, 11:54 @KiMedic godt skrevet som alle bør lese :thumleft
+1 :thumleft Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på :P
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

BjørnSover
Innlegg: 394
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av BjørnSover »

KiMedic skrev: 06 apr 2024, 11:43 Spennende diskusjon å lese! Hvis vi skal fortsette litt på det med å beskytte seg når man kjører sykkel, har jeg noen meninger om temaet :-# :x
Enig i at dette var et meget godt innlegg. :thumleft
Blir ofte sort/hvit fremstilling av verden. Din fremstilling er mye mer nyansert enn det vi ofte får servert.
pingvin skrev: 06 apr 2024, 14:57 +1 :thumleft Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på :P
+1

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

pingvin skrev: 06 apr 2024, 14:57
dypen skrev: 06 apr 2024, 11:54 @KiMedic godt skrevet som alle bør lese :thumleft
+1 :thumleft Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på :P
:lol :lol Jeg er helt enig! Derfor gjør jeg det meget sjelden. Man kan risikere å bli fanga i en lei diskusjon :confused

Gøy at du likte det :D
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

BjørnSover skrev: 06 apr 2024, 15:30
KiMedic skrev: 06 apr 2024, 11:43 Spennende diskusjon å lese! Hvis vi skal fortsette litt på det med å beskytte seg når man kjører sykkel, har jeg noen meninger om temaet :-# :x
Enig i at dette var et meget godt innlegg. :thumleft
Blir ofte sort/hvit fremstilling av verden. Din fremstilling er mye mer nyansert enn det vi ofte får servert.
pingvin skrev: 06 apr 2024, 14:57 +1 :thumleft Nesten juks å uttale seg på forum om noe man faktisk har greie på :P
+1
Takker ydmykt :thx

Ja..det sort/hvite skaper bare elendighet. Det er veldig lett å diskutere med dårlige prinsipper, metaforer eller anekdoter. Men hvis man hører med de "på gulvet", så får man ofte realiteten.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av pingvin »

F9 videoen diskuteres tydeligvis (kanskje ikke overraskende) andre steder enn her, denne karen mener Ryan bevisst provoserer for å få folk til å tenke. Og i så fall har han jo oppnådd dette som f.eks. i denne tråden, så han har kanskje et poeng.

Snakker også om verdien (eller mangel på dette) av standard krav og annet Ryan tar opp i sin video. Bonus: Hele videoen filmet i smågrått britisk miljø fra Norton.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

pingvin skrev: 06 apr 2024, 18:30 F9 videoen diskuteres tydeligvis (kanskje ikke overraskende) andre steder enn her, denne karen mener Ryan bevisst provoserer for å få folk til å tenke. Og i så fall har han jo oppnådd dette som f.eks. i denne tråden, så han har kanskje et poeng.

Snakker også om verdien (eller mangel på dette) av standard krav og annet Ryan tar opp i sin video. Bonus: Hele videoen filmet i smågrått britisk miljø fra Norton.
Jeg tror jeg vet hvor F9 vil med dette. Som du sier, han vil nok vi skal tenke selv, å ikke ukritisk kaste penger etter ting som gir falsk trygghet. Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lett :[-(

Hvis man mener at å kjøre en liten tur uten belte er greit fordi det er 30 sone eller noe lignende, kan man prøve å gå opp på kjøkkenstolen, få noen til å binde henda dine på ryggen, så velter du deg frem å treffer gulvet...Det tilsvarer bråstopp i 15kmt, uten noe airbag eller mulighet til å ta seg for/holde seg fast :mrb
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1604
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av pingvin »

KiMedic skrev: 06 apr 2024, 19:13 Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lett :[-(
Ja, opplagt bedre med pads enn bare 1mm skinn mellom deg og asfalten om treffer bakken hardt. Kanskje ikke så viktig om bare sklir bortover asfalten type "fin" low sider uten å treffe noe men planlegger jo ikke akkurat for hva slags crash man kommer til å ha...
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

Er det noen her som bruker hjelm eller noe som helstnsikkerhetsutstyr når dem er hjemme? Er nemlig i hjemmet at de fleste ulykkene skjer. Har enda til gode å se en som maler husveggen, eller måker snø på taket bruke hjelm eller annet.

Nå er ikke jeg i mot bruk av sikkerhetsutstyr. Jeg bruker godt med det selv, men jeg trer ikke på meg alt som kan kjøpes av sikkerhetsutstyr. Jeg skal bevege meg samt puste når jeg kjlrer også, noe som er vel så viktig.

Det med bruk av sikkerthetsutstyr er som nevnt opp til hver enkelt. Å kjlre i shorts og kortermet er selvsagt galematias. Med min sykkel så går uansett ikke det grunnet varmen fra motoren (eksosrørene).

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

pingvin skrev: 06 apr 2024, 19:39
KiMedic skrev: 06 apr 2024, 19:13 Men jeg er ikke helt enig med han (går u ifra dette er hans personlige meninger), når han sier at disse "padsa/innlegg" inni klæra er ubrukelige. feks i fart fra 0-60 vil kneet ditt. skuldra, eller ryggen få en MYE større smell en uten. Utfordrer alle til å stå på sine egne bein å fall ned på kne med beskyttere, for så å prøve uten...Jeg hadde droppa det lett :[-(
Ja, opplagt bedre med pads enn bare 1mm skinn mellom deg og asfalten om treffer bakken hardt. Kanskje ikke så viktig om bare sklir bortover asfalten type "fin" low sider uten å treffe noe men planlegger jo ikke akkurat for hva slags crash man kommer til å ha...
Nei heldigvis vet man ikke før det skjer! Det med å skli bortover er faktisk en viktig greie. Skal man være helt gærn, så er man vel best sikra i skinndresser av god kvalitet med innebygd beskyttelse. Min 2000kr kevlarbukse som ser ut som en vanlig bukse bruker jeg alltid. da kan jeg slippe å føle meg teit å klam i skinnbuksa, men fortsatt kunne skli langt uten å brenne gjennom. Ofte skal man møte noen å da tror jeg man velger bort sikkerhet fremfor stil. Jakkene får man jo i alle fasonger. Sko likeså..Om man ikke har ryggskinne eller DS3 i klæra, så er man fortsatt godt sikra hvis man velger å kjøre med kevlar/skinn. Bare ta hender..Det hjelper veldig med hansker om man må ta seg for på vei ned.

Man kan bruke alt av utstyr man vil, men når man forlater sykkelen i 100kmt++, så er det omgivelsene rundt som bestemmer utfallet.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 06 apr 2024, 20:08 Er det noen her som bruker hjelm eller noe som helstnsikkerhetsutstyr når dem er hjemme? Er nemlig i hjemmet at de fleste ulykkene skjer. Har enda til gode å se en som maler husveggen, eller måker snø på taket bruke hjelm eller annet.
Jeg fester stigen fast i veggen og hiver et tau rundt pipe å midja hvis jeg må opp dit. ellers gjøres annet forefallende rundt huset helt uten risikoanalyser ja :crazy:
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1059
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Domino »

Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.

På MC kjører jeg ikke en meter på vei uten godkjent bukse, jakke, hjelm og hansker. Men det hender jeg bruker forsvarets M77 på beina. Selv om det ikke tar mye tid å hive kjørestøvlene i bilen når jeg skal besøke barndomsheimen der veteransykkelen bor. Det får bli et forsett for 2024.

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

Domino skrev: 07 apr 2024, 13:47 Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.
Der tror jeg mange synder..en kleenex pakke med servietter (pappeske på noen gram) veier 80kg i en bråstopp på motorveifart over 100. Tenk hva en Ipad i bakhue veier :O
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

mekkern
Innlegg: 7593
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av mekkern »

KiMedic skrev: 07 apr 2024, 19:25
Domino skrev: 07 apr 2024, 13:47 Jeg tok en kjapp risikoanalyse i fjor og begynte å sette sikkerhetsbelte på jobbsekken som alltid plasseres i baksetet rett bak meg. Hvis det blir bråstopp har jeg ikke lyst til å få PC-sekken i bakhodet.
Der tror jeg mange synder..en kleenex pakke med servietter (pappeske på noen gram) veier 80kg i en bråstopp på motorveifart over 100. Tenk hva en Ipad i bakhue veier :O
Hvis du fronter med en bobil så får du hele hytta i bakhodet..er den i tillegg helintegrert så er hele boksen bare glassfiber og isopor..
Det finnes faktisk ingen normer for kollisjonssikkerhet på bobiler-men Sverige pusher på der da.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av KiMedic »

mekkern skrev: 07 apr 2024, 20:23 Hvis du fronter med en bobil så får du hele hytta i bakhodet..er den i tillegg helintegrert så er hele boksen bare glassfiber og isopor..
Det finnes faktisk ingen normer for kollisjonssikkerhet på bobiler-men Sverige pusher på der da.

Litt off topic men jeg svarer uansett :redface

Jeg så noen videoer der NCAP (tror jeg) testet de 3 forskjellige typene av bo-biler. Helt forferdelig å være passasjer der i en krasj. De bak kvestes/dør momentant hvis farten er stor. De beste var vel typene som er ombygde varebiler. Der gjør jo karroseri jobben den skal. i et glassfiberbygg gikk det veldig dårlig..Så personlig hadde jeg aldri frakta unger i en sånn. Blir man torpedert fra siden i et kryss i lav fart er de som sitter baki ferdige..det skal ikke noe til. Bra svenskene pusher..skal de bli bedre må vekta opp. da får man ikke solgt til de uten C/C1. Pluss at prisen ville blitt skyhøy..så da er det vel kroken på døra for vanlige folk å eie bobiler.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22939
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FortNine - Why I Stopped Wearing Motorcycle Body Armour

Legg inn av Bjerknez »

Bobiler er fandens verk slik jeg ser det. Som nevnt, sikkerheten inne i bilen er forferdelig og i tillegg består sjåførene av middelaldrene menn eller pensjonister. Legg til elendige veiegenskaper og et karosseri som stikker utenfor hjulene som flytter tyngdepunktet dit det ikke skal være.

Jeg har sett bobiler hvor man fysiske ser at hele kassen vrir seg når dem kjører i skarpe svinger.

De fleste av dem er også undermotoriserte. Heldigvis får man vel nesten si... på godt og vondt....

Svar