Yamaha XS500D 1H2

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Nytt prosjekt og mere jobb, vært i Sandefjord igår søndag å hente en 1977 Yamaha XS500D 1H2 som ikke har vært brukt på ti år men mest sannsynlig lengre. Ved første øyekast rimelig komplett men mangler kjedekasse, speil og original baklykt som skal være større vs den som sitter der nå. Motor var startet for ti år siden og gikk pent uten ulyder, ikke testkjørt da. Nå var det ingen bremsefunksjon hverken foran eller bak så jeg kom litt raskere av tilhenger en jeg var forberedt på men det gikk bra.

Har selvfølgelig brukt litt tid på nettet etter relevant XS / TX 500 info. Etter hva jeg kan se er det bare en som har hatt XS500 på mcsiden.no tidligere, eller som har hatt en egen tråd. Link.
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t= ... maha+xs500

Tenker å få startet motor, danne meg ett bilde av hva som må gjøres for å få den kjørbar etter så mange år lagret og selvfølgelig registrert med tidsriktige skilter. I følge vegvesen.no har den vært «svart» av farge og da mest sannsynlig med gull dekaler som -77 model hadde. Det ligger litt i det fjerne at det hadde vært moro å få strekt den skikkelig opp med proff lakkering tilsvarende original men da må resten være bra også.

Det er også ett alternativ å bygge den om til en TX500, det vil si å bytte ut bensintank, sidedeksler, sete, bakskjerm, baklykt samt montere eikefelger. Uavhengig av hva jeg gjør med sykkel’n. Begrenset deletilgang kan gjøre prosjektet langvarig sammen med en prislapp som ikke på noen måte speiler hverken bruksverdi eller salg. Se bilde for hvordan jeg tror den har vært da den kom ut av butikken.
IMG_0715.jpeg
IMG_0657.jpeg
IMG_0709.jpeg
1977 Yamaha XS500 (TX500 fra 1973 - 1975) luftkjølt parallell twin med 180° veivaksel, våtsump, doble overliggende kamaksler DOHC med fire ventiler per sylinder.

Yamaha påsto dette var verdens første masseproduserte fireventils motorsykkelmotor sammen med integrert kretsbasert spenningsregulator.

Forgassere 38 mm Mikuni fra 1976. XS / TX500 var utstyrt med «Omni-phase balancer", en enkel balanseaksel drevet med kjede med manuell justering.

Gearkasse fem trinns, 530 kjede med 16 / 42 drevsett, kick og elektrisk start.

Ramme, vugge med dobble rør i stål, teleskopgaffel luftfjæring fra Showa fra 1976. Bakre fjæring doble støtdempere og svingarm med justerbar forbelastning.

Fremre bremseskive 298 mm, bak 267 mm skive. Fra 1976 lettmetallfelger, foran 3,25-19 og bak var 3,50-18 Bak 4.00H-18 på senere sykler.

This model was introduced in 1976, and continued on from the earlier TX 500, ground breaking when launched in 1973, being the first volume produced parallel twin with four valves per cylinder. As well as a four valve head, this engine had another innovation, namely the contra rotating balance shaft, ironing out most of the ‘rocking couple’ vibration form the 180 degree crank.
Bilder fra i går av «smykket» :twothumbs:
IMG_5908.jpeg
IMG_5914.jpeg
IMG_0538.jpeg
Som siste bilde, Yamaha TX500 som i utgangspunktet er samme sykkel men XS500 1976 - on modellene har mange tekniske forbedringer og forhåpentlig kvitt barnesykdommene.
IMG_0736.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

Interessant prosjekt. Sykkelen ser slett ikke gale ut til å være bortimot 50 år gammel.

Hvordan angriper du dette? Blir det demontering og rens av forgassere før oppstart, eller prøver du å få den i gang slik den står?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Den har vært tømt for bensin og batteri fjernet før den ble parkert, motorolje og bremsevæske har det ikke vært gjort noe med som jeg hvet men motorolje var veldig fin.

Motor har kompresjon og virker normal når den tråkkes rundt, siden den har vært startet for ti år siden tar jeg noen grep før forsøk på start.

Demonterer bensintank, kobler til ekstern liten bensintank, drenerer flotørkammer, kontrolerer om det er stiftetenning hvis ja pusses kontaktflater på stiftene, det elektriske sjekkes dvs starter går rundt og strøm til coiler etc som er vitalt for start, tennplugger demonteres for å renses med blåselampe til de har fin farge og monteres varme, hvis den da starter går jeg videre med rens av bensintank tilførsel etc.

Når den starter og evt går blir det lys, bremser, luft i hjul og diverse så den kan gå gjennom en teknisk kontroll. I forkant vil jeg kjøpe kjedekasse, baklykt og evt det som mangler. Terskel for å levere lakkerte deler til lakk med rette dekaler er lav forutsatt det tekniske fungerer :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Litt research på motornummer og rammenummer for å se om det er «matching number» for sykkel 1977 Yamaha XS500 D, rammenummer er veldig tidlig av 1977 modell produksjon som sykkel nummer 19 produsert for det året (100120). Se bilde.
IMG_0538.jpeg
Motornummer 1J3 er i følge produksjon oversikt for Yamaha XS500 C og D produksjon merket 1976 i oversikten men siden den også ble produsert og merket for D modell ble den brukt på tidlig 1977 modeller og er en «matching number» motor (005344).

Det var en på FB som hevder XS500’er skulle ha like rammenummer og motornummer for å være «matching number» noe som ikke er riktig. Mulig det var tilfelle på de første syklene av TX500 av 1973 produksjon … :scratch

Sitter du med informasjon / kunnskap vedrørende VIN decoding, rammenummer decoding, motornummer info og matching number informasjon for Yamaha fra 1977 setter jeg pris på info og hjelp :thumleft
IMG_0737.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Har registrert XS500’n idag, ingen omregistrerings avgift og totalt drøye kr 550,- for forsikring inkl trafikkforsikringsavgiften. Har selvfølgelig bestilt tidsriktig kjennemerke som ventes i posten sannsynlig etter påske og denne gangen falt valget på Skilthandleriet AS i Fredrikstad som jeg har kjøpt av tidligere :thumleft Se link.

https://www.skilthandleriet.no

Tidsriktige kjennemerker fra april 1971 – april 1982 :thumleft
Sist redigert av dypen den 03 apr 2024, 20:12, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Toalmar
Innlegg: 346
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Toalmar »

Dette blir spennende. Håper vi får samme gode innlegg som du har gitt oss på de andre prosjektene dine.

Når det gjelder info så har du jo @kjellv her inne som kanskje har best tilgang til dette.

Uansett lykke til
Vespa 300 GTS 2011 modell

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Takker @Brigg og @Toalmar :) Ja @kjellv er Yamaha mann og har kanskje tilgang til eldre data og info :thumleft

Telefon fra Skilthandleriet idag med litt info og spørsmål, flott service :twothumbs:

XS500’n er en 1977 model som er bruktimport i 1994 med farge «svart» fra hvilke land har jeg ikke funnet ut enda. Etter mye frem og tilbake har jeg sett annonse for en 1977 som var «matching number» … helt lik sifferkombinasjon på ramme og motornummer. Da må jeg ta tilbake mine ord fra tidligere i tråden vedrørende dette men informasjon fra ramme og motornummer stemmer, ramme (sykkel) er 1977 og motor er 1976 produsert for C og D model men fortsatt årgang 1977 men ikke for Europa. Da kommer kanskje sykkel ikke fra Europa. Se vedlagt bilde. Mitt VIN Numbers: 1H2-100120 Engine Numbers: 1J3-005344
IMG_0741.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av kjellv »

Beklager Helge, her er det svært lite jeg klarer å finne. Du har allerede funnet mye mer enn jeg klarer i web portalen til Yamaha.
De fleste opplysninger om sykler som er eldre enn f.eks. Commodore 64 finnes nesten bare på papir. Det har ikke vi. Yamaha portalen er langt bedre etter ca 1990. Jeg finner delekatalogen til 1976 1H2, men svært lite annet..

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

kjellv skrev: 26 mar 2024, 20:29 Beklager Helge, her er det svært lite jeg klarer å finne. Du har allerede funnet mye mer enn jeg klarer i web portalen til Yamaha.
De fleste opplysninger om sykler som er eldre enn f.eks. Commodore 64 finnes nesten bare på papir. Det har ikke vi. Yamaha portalen er langt bedre etter ca 1990. Jeg finner delekatalogen til 1976 1H2, men svært lite annet..
Takker for info :thumleft All infornasjon som Owners Manual etc, Service Manual, Parts Manual, Verktøy Kit og XS500 deler er av interesse. Send PM :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

Jeg ser du har diverse prosjekter på gang med restaurering av klassiske sykler @dypen . Selger du disse etter fullført retaurering, eller samler du på slike sykler?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Jompa »

Sjefen min har en Guzzi 650 Lario.
Kanskje jeg skal spørre om han selger den ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 27 mar 2024, 13:23 Sjefen min har en Guzzi 650 Lario.
Kanskje jeg skal spørre om han selger den ?
Det synes jeg du absolutt du skal gjøre :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 27 mar 2024, 12:54 Jeg ser du har diverse prosjekter på gang med restaurering av klassiske sykler @dypen . Selger du disse etter fullført retaurering, eller samler du på slike sykler?
Har ikke solgt noen enda, det er ren hobby, kvalitets tid med tanke på tiden på nett, henting av deler og i garasjen :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 27 mar 2024, 13:23 Sjefen min har en Guzzi 650 Lario.
Kanskje jeg skal spørre om han selger den ?
Ofte er det tilfeldigheter som fører til handel og prosjekt i garasjen. En passende anledning er det bare å spørre :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Brigg »

dypen skrev: 27 mar 2024, 13:59 Har ikke solgt noen enda, det er ren hobby, kvalitets tid med tanke på tiden på nett, henting av deler og i garasjen :)
Altså så samler du 🙂

Jeg skjønner godt hva du mener med kvalitetstid, jeg føler det på samme måten. Selv om jeg ikke har ambisjoner om den finishen du presterer på dine prosjekter.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar