Overvåkningskamera garasje / hjemme …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av dypen »

Kom ut tidlig idag før nysnøen hadde smelta på belegningsstein, bak huset og garasjen der var det ferske store fotavtrykk etter en person som hadde luska rundt i natt som forsvant ut i gata … mest sannsynlig gående. Fruen fikk sett det før meg så det går ikke å bortforklare så da ble en tur i butikken i kveld.

Kjøpte på Elkjøp som var nedsatt til kr 3290,- Eufy eufyCam 2 Pro som innholdet 2 stk kamera og basestasjon HomeBase 2 med 16 GB lagringsplass, alt trådløst utenom basestasjonen og batteria i kameraene skal holde 1 år før de må lades med USB mini kabel. Ikke noe abonnement på dette. Ble overraska over hvor lite alt var.

Lastet ned APP, ny software, plassert basestasjon og fått begge kameraene opp å gå. Men kameraene må lades noe som tar 12 timer står det, da får jeg skru opp de i morgen.

God på det meste, Eufy eufyCam 2 Pro
https://www.tek.no/samletest/i/nQ0eqL/b ... ycam-2-pro

Elkjøp
https://www.elkjop.no/product/hjem-reng ... -affiliate
IMG_0668.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 20 mar 2024, 22:55, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av mekkern »

Men de stjæler tinga dine uansett-og polisen henlegger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 20 mar 2024, 22:48 Men de stjæler tinga dine uansett-og polisen henlegger.
Det er jeg fullstendig klar over @mekkern Men fruen sover godt om ikke annet :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har samme Homebase, men Eufy kameraringeklokke. Har hatt det flere år og er superfornøyd.
Vil tro også denne/softwaren har både mulighet for å sette eksakt område(r) for bevegelsesdeteksjon og diverse AI funksjoner (menneske, ansiktsgjenkjenning etc.). Ringeklokka/kamera er versjonen med både direktedreven av ringetrafo og ladbart batteri, så man bare skifter ut pulsbryteren med kamera. Så har den "bypass" så eksisterende innedel fortsatt kan brukes enten alene eller sammen med Homebase.
Antar kvaliteten på disse kameraene er like bra!

Ekkelt med sånne som lusker rundt.

Toalmar
Innlegg: 346
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Toalmar »

Håper du deler litt inntrykk / erfaring fra disse kameraene etterhvert da jeg vurderer om jeg skal bytte ut mine Reolink batteri kameraer.
Er mest spent på batteri levetiden, ett år er ganske lenge. Skjønner at det kan bli avvik her da dette har med bruk og gjøre.

Har også ett lite innendørs Eufy kamera hjemme og det har overrasket meg veldig.
Synes de har en god app også. :thumleft
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av SveinHa »

Hadde innbruddsforsøk og fikk stjålet en del knask som ikke var innelåst i forrige huset mitt. Tyven brydde seg overhode ikke om kameraene men han leverte er glimrende passfoto til et av de så det gikk bare et par timer før han satt i spjeldet...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av dypen »

Du har mulighet til å se hvem som har vært der ja :)

Veldig enkelt å sette opp basestasjon og kameraer, god rekkevidde på kameraene da jeg har basestasjon sirka midt i huset og kamera på hver side av huset. Funker veldig bra. Brukermanualen er veldig enkel og beskriver ikke noe i selve APP’n «eufy Security».

Veldig mange innstillinger og valg i APP’n som jeg må se gjennom igjen og deaktivere en del da jeg har bekreftet alt under oppsett. Må se om jeg finner ut hvordan jeg redigerer opptaksområde på bilde da det filmer veldig mye. Dette sammen med varslinger, det behøver jo ikke å plinge på telefon så fort det flyr en fugel forbi noe som vil påvirke batterilevetid :)

Det at du har toveis lyd komunikasjon også … kan jo være kjekt ved inngangsdøra når det dukker opp en kjenning og du er rett rundt svingen.
IMG_5894.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har en del erfaringer med dette da jeg tapetserte eiendommen med hele 6 stk. kameraer for et halvår siden. Jeg valgte og gå for TP-Link kameraer.

Kamraer hjelper. Vertfal bedre enn alarm. Ja, jeg har hatt alarm også.

Klart, er verdiene store nok og lysten er stor, så stjeler dem uansett, men jeg er ganske sikker på at jeg har avverget vertfall ett raid ved hjelp av kameraene.

Jeg har et kamera på garasjen som filmer oppkjørselen og et på huset som filmer oppkjørselen i panorama. Jeg har også ett på hveranda og et ved inngangsparti og et i carporten etc.

Det var en fyr her for 2-3 måneder siden som av en eller annen grun var ute etter å knabbe grønne skilter fra biler. To av våre naboer har grønne skilter og dem ble stjålet. Modern har også grønne skilter og bilen står lett synlig. Men når han lyste rundt med lommelykt etc. så lyste han rett i to kameraer og gikk videre fra vår eiendom. Våre skilter ble da altså ikke stjålet. Mest trolig grunnet kameraene.

Jeg tok opp alt på video og tok vare på videoen og sendte den til politiet når jeg fikk greie på at naboene hadde blitt frastjålet skiltene. Hørte dog aldri noe mer etter dette, men dem tok vertfall ikke våre skilt.

En annen ting som er fint med kameraer er at man ser når pakker blir levert på døren og jeg kan feks. fjernåpne garasjeport hvis det er leveranser når jeg ikke er hjemme etc.

Mine kameraer filmer 24/7 og med 64GB minnekort i hvert kamera så lagrer jeg ca. 2 uker med opptak før dem blir skrevet over.

Mit råd er å henge kameraene lett synlig, men utenfor rekkevidde. Altså ganske høyt opp. Sniker dem seg inn på eiendommen min og røsker i stykker et kamera så blir dem filmet av et annet. Så relativt idiotsikkert.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 21 mar 2024, 10:45 Jeg har en del erfaringer med dette da jeg tapetserte eiendommen med hele 6 stk. kameraer for et halvår siden. Jeg valgte og gå for TP-Link kameraer.
Jeg har hatt en del dyre kamera men har endt opp på TP-Link/Tapo. Ikke det at de er så aldeles fantastiske men de gir mye for pengene synes jeg.
Bjerknez skrev: 21 mar 2024, 10:45 Mit råd er å henge kameraene lett synlig, men utenfor rekkevidde. Altså ganske høyt opp. Sniker dem seg inn på eiendommen min og røsker i stykker et kamera så blir dem filmet av et annet. Så relativt idiotsikkert.
Jeg har i alle fall 3 kamera lett synlig fra innkjørselen pluss noen til... Har ikke hatt noen stygge hendelser på kamera enda men de har nå gjort litt nytte for seg likevel...

Jeg bruker ikke opptaksfunksjonen i kamera men har en BlueIris server stående der deteksjon og lagring av opptak skjer. Og BlueIris app på telefonen...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

Kamera er vertfall mer forebyggende enn alarm. Å betale vaktselskap for utrykning er jo galematias spør du meg.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 21 mar 2024, 17:32 Kamera er vertfall mer forebyggende enn alarm. Å betale vaktselskap for utrykning er jo galematias spør du meg.
Enig! Vet om flere som har testet responsen i form av utrykning, om de i det hele tatt dukker opp så er det så lenge etterpå at tyven(e) er long gone for tre kvarter siden.
Hus har brent ned fordi de ikke har tatt brannalarmen for å være et reelt branntilløp.
Rabatten man måtte få på forsikringen er nok fint lite i forhold til abonnementskosten.

Har sånne slitsomme alarmselgere på døra her minst 4 ganger i året, ekstremt pågående.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 21 mar 2024, 09:38 Veldig mange innstillinger og valg i APP’n som jeg må se gjennom igjen og deaktivere en del da jeg har bekreftet alt under oppsett. Må se om jeg finner ut hvordan jeg redigerer opptaksområde på bilde da det filmer veldig mye. Dette sammen med varslinger, det behøver jo ikke å plinge på telefon så fort det flyr en fugel forbi noe som vil påvirke batterilevetid :)
Det er den funksjonen jeg nevnte tidligere, det er å velge deteksjonsområde(r), funker nesten som sånne "strek opp" som man tegner streker i mellom punkter med nummer som mange drev med som barn. Men her drar du de punktene rundt så du kan lage usymmetriske mønster og kan enkelt utelate evt. vei/fortau/naboer osv. Må tune følsomheten på bevegelsesdeteksjonen og skru på "human only" kanskje..
Blir nok veldig bra etter å ha fått tunet de innstillingene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

De deteksjonene vil du aldri få perfekt. Vertfall ikke på steder det er mye trafikk av dyr etc. regn og snø slår også inn som deteksjon av bevegelse. Slå av alarm og sks varsler etc for da vil det plinge i telefonen absolutt hele tiden. Du kan finjustere det så det blir bedre, men aldri perfekt. Så sant ikke kameraet er plassert på et meget begrenset område.

Jeg har slått på deteksjoner hvor den kun gjenkjenner personer som beveger seg og bevegelser som går via linjer jeg har tegnet i spesielle retninger. Da får man eliminert denfleste falske varsler. Men ikke alle.

Viktigst av alt, slå av varslinger.

Mine er satt til å ta opp døgnet rundt. Ved siden av merker den deteksjoner i appen så jeg lettere kan finne frem til der hvor det skjer noe. Dette er ikke nødvendig, men det er dor å lettere finne steder i videoen etc.

Kjell og co pleier og ha gode tilbud pp Tapo kameraer som jeg har. Som nevnt er ikke disse noen sensasjon i seg selv, men det er mye kamera for pengene.

Glem batterikameraer er min mening. Disse kan du/bør du ikke ta opp 24/7 med. Bare knot med batterikameraer. Mine er koblet til strøm og koblet til via Wifi. Jeg oppgraderte til Mesh wifi i fjor så nå funker alle låkameraene på hele eiendommen via Wifi og jeg kan streame video live via app.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

Her er video av da tjuvradden som var i gatene her som tok med seg 2-3 grønne skilter fra naboer. Bilen vår som har grønne skilter sto til venstre i bildet rett utenfor der kameraet kan se. Når han lyste med lykten, så så han ikke bare ett kamera, men fire kameraer totalt. Kameraene luser opp med enmliten diskret diode som synes gldt i mørket når dem aktiveres av bevegelse og lys.

De to (mulig tre) som ble frastjålet sine skilter hadde begge alarm, men ikke kamera ute.

https://youtu.be/MDYk2THD-HI?feature=shared

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Overvåkningskamera garasje / hjemme …

Legg inn av Bjerknez »

Legg merke til hvor god mikrofonen er på kameraet (når det ikke blåser ute). Skrur du på full guffe, kunne man hørt han viske hvis han gjorde det. Tapo har gode mikrofoner.

Svar