Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Forza750
Innlegg: 12
Registrert: 22 jun 2022, 22:16
Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Forza750 »

Bjerknez skrev: 04 mar 2024, 11:12 Er ikke disse like da?
Nei ikke helt…

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Domino »

Multicom har Tool-Check Plus til 1029,-. Det kommer frakt i tillegg med kr 79,- men det er fortsatt overkommelig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Da bestilte jeg meg et Wera Tool Check Plus.

Skal kjøpe meg en 1/4" forlenger på Biltema etterpå samt dekkreparasjonssett. Så blir det trolig bestilling av batteridreven luftkompressor.

Sikler litt på denne:
https://lexin-moto.com/products/p5-lexin-tire-pump

Eller evt. denne:
https://mi-home.no/produkt/reise/xiaomi ... pressor-1s

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Audi Mannen »

For å finne ut hva jeg trengte så gikk jeg ut ifra at jeg måtte stramme kjede, justere og stramme speil og generelt utstyr som er på styret.
Gjør dette i garasjen og skriv ned det du trenger. I tillegg et kit med dekk plugger fra Biltema og gjerne noen sikringer ekstra. Slenger man i en nordlending eller to sammen med strips, fiber tape og en lommelykt så er man sikra til det mest enkle. Siden jeg har kjedesmører så er det pakka med ei lita flaske på 100ml med olje til det også. Er det behov for mer verktøy enn det er det stor sjans for at jeg trenger hjelp uansett. Men da er det liksom ikke bagatellen som stopper meg.
Kjøpte først en tool roll på ebay noe lignende denne : https://www.ebay.com/itm/283523717602?i ... R8j42ZnBYw
Men har nå en lukket "bag" som ligner litt på en styre bag. Praktisk at den er med glidelås og lukket.
Kommer ikke på noen mer i farta.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 04 mar 2024, 14:21 For å finne ut hva jeg trengte så gikk jeg ut ifra at jeg måtte stramme kjede, justere og stramme speil og generelt utstyr som er på styret.
Gjør dette i garasjen og skriv ned det du trenger. I tillegg et kit med dekk plugger fra Biltema og gjerne noen sikringer ekstra. Slenger man i en nordlending eller to sammen med strips, fiber tape og en lommelykt så er man sikra til det mest enkle. Siden jeg har kjedesmører så er det pakka med ei lita flaske på 100ml med olje til det også. Er det behov for mer verktøy enn det er det stor sjans for at jeg trenger hjelp uansett. Men da er det liksom ikke bagatellen som stopper meg.
Kjøpte først en tool roll på ebay noe lignende denne : https://www.ebay.com/itm/283523717602?i ... R8j42ZnBYw
Men har nå en lukket "bag" som ligner litt på en styre bag. Praktisk at den er med glidelås og lukket.
Kommer ikke på noen mer i farta.
Jeg tenker at jeg nok aldri får bruk for noe verktøy i det hele tatt og har vel heller aldri hatt bruk for det så langt. Dekkreparasjonssett kan være kjekt og ha. Om ikke for meg selv så kanskje for andre. Samt en slik batteridreven kompressor.

Wera verktøysettet kan jo være kjekt og ha med seg av andre grunner også. Kanskje noen langs veien trenger noe verktøy eller kanskje jeg trenger noe verktøy der jeg overnatter etc. Jeg vet... jeg strever etter å finne argumenter her nå for kjøpet skal jeg inrømme :lol

Om ikke annet så kan jeg jo bruke det hjemme. :twothumbs:

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av SveinHa »

Det er jo litt begrenset hva en får med seg på tur og også hvor mye reparasjon som er aktuelt å ta langs landeveien. Jeg tenker det BMW har utstyrt sykkelen med, inkl dekkrepp og CO2, får klare seg... I båt løsner jeg aldri fortøyningene uten en solid verktøykasse ombord men det blir nå en smule annerledes enn sykkel, både med tanke på plass/vekt og viktighet...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Forza750
Innlegg: 12
Registrert: 22 jun 2022, 22:16
Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Forza750 »

Bjerknez skrev: 04 mar 2024, 14:11 Da bestilte jeg meg et Wera Tool Check Plus.

Skal kjøpe meg en 1/4" forlenger på Biltema etterpå samt dekkreparasjonssett. Så blir det trolig bestilling av batteridreven luftkompressor.

Sikler litt på denne:
https://lexin-moto.com/products/p5-lexin-tire-pump

Eller evt. denne:
https://mi-home.no/produkt/reise/xiaomi ... pressor-1s
Kult, tror jaggu jeg er blitt hooked å kommer til å bestille et jeg og. Hvor bestilte du fra?

Den siste kompressoren virker kraftigst, så også veldig forseggjort ut. Størst batteri også.

Apropos pumper, jeg har faktisk en sånn liggende et sted i kjelleren mener jeg. Skal sjekke. Var suuuuper dårlig, brukte evigheter på bildekk og ble så varm etter å kjørt seg i flere minutter at du ikke kunne ta på den... ei heller legge den noe sted etterpå annet enn på bakken. Smeltet nesten.

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Norsense »

Kan anbefale Facom R2NANO som alternativ til Wera-settet. :thumleft Jeg anser det som en fordel at det er en lukket boks, selv om kanskje volumet blir litt større.
r2nano.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av AJ »

Dette originalverktøysettet er alltid med på tur med KTM'en:

Bilde

Har dog aldri hatt bruk for det.
Men i dette settet har man bits til alle skruedimmensjoner på sykkelen og det som trenges for å justere kjedeslakken eller bytte olje og filter i løpet av turen om det skulle være nødvendig.

Originalverktøyet til Moto Guzzi Vt 850 Special består kun av en C-nøkkel for justering av bakdemperne...
I tillegg til en umbrakonøkkel under salen til å skru løs sidedekslene med for bl.a å komme til batteriet.

Men tror likevel neppe jeg kommer til å gå til innkjøp av noe nødverktøysett til denne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Nei, nødverktøysett er jo noe man strengt tatt ikke trenger. Man har jo veihjelp og garanti/forsikring etc. så jegbhar uansett ikke tenkt til å skru i filler sykkelen midt oppå Strynefjellet. Grunnen til at jeg tenker på og ha med verktøy er egentlig kun for at det er kjekt og ha, ikke bare for bruk på sykkelen, men hvis andre skulle trenge hjelp langs veien eller man skulle trenge litt verktøy ellers på tur.

Men akkurat et dekkreparasjonssett fra Biltema og en batterifreven compressor som feks. Den jeg linker til under her som er den jeg sikler mest på, så får man vertfall plugget dekket og kjlrt videre uten å måtte vente på Falk.

https://fanttik.com/products/fanttik-x9 ... e-inflator

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av dypen »

Det handler jo om å løse problemer der og da isteden for å vente på hjelp som fort kan ta mange timer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 04 mar 2024, 17:52 Det handler jo om å løse problemer der og da isteden for å vente på hjelp som fort kan ta mange timer.
Spesielt det med punktering er jo vertfall greit. :)

Bestillte meg denne nå :)
IMG_1322.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Solo-rider »

Bruker billig toalettmappe som oppbevaring av nødverktøy.
Har følgende i den.
Biltema batteripumpe, punkterings sett og multi gass /clutch wiresett med div adaptere.
Biltema sikringssett + hovedsikring og sikringsuttrekker
Liten skifte nøkkel, avbitertang,Leatherman, noen små skrutrekkere og fastnøkler .
Strips og isolasjonssteip. Ledlenser lommelykt + ekstra batteri til hovednøkkel mcen.
Tynne arbeidshansker.

Under sete i orginal BMW settet har dessuten suplert med en ekstra Torxnøkkel for nødåpne mitt tanklokk om det svikter på sentrallåsen.

Bilde
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Relax »

Jeg så over hvilke verktøy og dimensjoner som var i original verktøysettet, og byttet dette ut i samme verktøy/dimensjon i bedre/mer komfortable kvalitet, og la dette i en verktøy rull. Ikke noe poeng å kjøpe større sett med dimensjoner som ikke er på sykkelen,

Eneste "ekstra" er en god wise-grip tang.
:)
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22923
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 04 mar 2024, 18:42 Jeg så over hvilke verktøy og dimensjoner som var i original verktøysettet, og byttet dette ut i samme verktøy/dimensjon i bedre/mer komfortable kvalitet, og la dette i en verktøy rull. Ikke noe poeng å kjøpe større sett med dimensjoner som ikke er på sykkelen,

Eneste "ekstra" er en god wise-grip tang.
:)
Det er sant som du sier. Man trenger inutgangspunktet ikke verktøy som ikke passer sykkelen. Men er man borte i 3 uker på tur så kan det hende at et verktøysett kan brukes til andre ting også, å ikke bare sykkelen. Kanskje er det noen dumkjlrer sammens med feks. Som verktøyet passer til. Eller man har kjøpt ett eller annet til sykkelen på tur som trenger litt verktøy etc.

Men som nevnt, så er nok ikke verktøysettet det viktigste men kanskje heller dekkrep sett og batteridreven luftpåfyller. :)

Svar