Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Sitter å kjeder meg litt og kikker litt rundt på diverse verktøysett som tar liten plass som kan være kjekk og ha med på tur for bruk i nøden. Hovedsaken er at verktøyet skal brukes til å fikse mindre problemer på sykkelen eller evt. kun for å justere, stramme til etc. jeg har ikke hatt bruk for noe verktøy enda, men kanskje en dag?

Jeg har sett på alt fra Wera sine små verktøysett med navn "Wera Toole Check Plus" og "Wera 1/4 ratchet set". Til sett på Biltema, men føler at man nesten må bygge seg et kompakt sett selv for å få noe som funker best mulig.

I Wera sitt Tool Check Plus sett, som jeg annser som det mest kompakte settet så føler jeg det mangler en forlenger. Det kan jo sikkert kjøpes i tillegg så klart... Utvalget av bits er veldig bra dog. Men kanskje begrenset med tanke på antall piper?

Å nei, jeg vet ikke hvilke dimensjoner med piper jeg trenger til min sykkel. Er ute etter et universal sett som har piper som kan redde meg ut fra de fleste situasjoner.

En ting er piper og bits, men en liten tang med avbiter samt dekkreparasjonssett står også på listen. Men alt bør liksom ligge i en og samme veske samlet.

Noen som har noen ideer som faktisk har skrudd på en del sykler?

For jeg tenker at om ikke jeg selv er så god på og skru, så kan det jo hende jeg treffer noen langs veien som kan det, og da er det jo kjelt med litt verktøy.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Har også kikket litt på denne:
https://lexin-moto.com/products/p5-lexin-tire-pump

Feks. ta ut patronene i Biltema settet og heller legge inn en slik batteridreven kompressor.

Det beste er nok trolig uansett og gå over skruer og bolter på sykkelen for å se hvilken dimensjon disse har og kjøpe verktøy deretter. Altså de boltene man i værste fall vil komme til å skru på.

Men jeg er altså ikke overbevist om hvor nødvendig det er å ta med seg verktøy. Jeg fikk bare ideen mens jeg satt å trykte rundt på iPaden. SParer nok mye penger på å spare meg for et slikt innkjøp :lol

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5293
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av dypen »

Har med punkteringspray på boks.
https://www.clasohlson.com/no/Punkterin ... gL2KfD_BwE

Pluggesett for dekk, anbefales foran spray.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

Sykkelens verktøysett pluss evt litt småtteri som ikke tar mye plass

Tørkefille / pusseklut.

Ladekabel til mobil :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Nineball »

Har kikket litt selv og og enig at det er en del fine småsett, som det fra Wera. Det jeg heller mot er en liten verktøyrull som du fyller med passende verktøy. Fordelen er at alt er samlet, (det originale ligger jo fint på sin plass) enkelt å pakke i bagasjen, kan ligge lett tilgjengelig uten at den er så mye i veien når du skal finne andre ting i bagasjen.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Den punkteringssprayen tar jo nesten like mye plass som denne batteri luftpåfylleren og sistnevnte kan jo brukes i flere scenarioer. Den fyller heller ikke dekket med skum.

Pluggesettet til Biltema ser veldig bra ut ja. Jeg tenkte å evt. fjerne de tre patronene i dette settet og heller plassere en slik batteriluftpåfyller.

Sykkelens verktøysett består av tre umbrakonøkler, så det er begrenset med hva man kan gjøre med det evt.... :)

Tørkefille og pusseklut samt mobillader er alltid med uansett så der er jeg i mål :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5293
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av dypen »

Nineball skrev: 04 mar 2024, 09:12 Har kikket litt selv og og enig at det er en del fine småsett, som det fra Wera. Det jeg heller mot er en liten verktøyrull som du fyller med passende verktøy. Fordelen er at alt er samlet, (det originale ligger jo fint på sin plass) enkelt å pakke i bagasjen, kan ligge lett tilgjengelig uten at den er så mye i veien når du skal finne andre ting i bagasjen.
Verktøyrull er en smart måte å oppbevare verktøy i … men får du kjøpt slike stoffruller som er til formålet?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Det er i tilfelle dette verktøysettet jeg har kikket litt på:
wera2.jpg
wera.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 04 mar 2024, 09:15
Nineball skrev: 04 mar 2024, 09:12 Har kikket litt selv og og enig at det er en del fine småsett, som det fra Wera. Det jeg heller mot er en liten verktøyrull som du fyller med passende verktøy. Fordelen er at alt er samlet, (det originale ligger jo fint på sin plass) enkelt å pakke i bagasjen, kan ligge lett tilgjengelig uten at den er så mye i veien når du skal finne andre ting i bagasjen.
Verktøyrull er en smart måte å oppbevare verktøy i … men får du kjøpt slike stoffruller som er til formålet?
Er det ufint og knabbe disse stofflommene på kjøkkenveggen med bakesleivene til madammen?

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5293
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av dypen »

Det ville ikke jeg gjort :) Men ett søk viser st du får kjøpt verktøyruller :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Nineball »

Det å ta noe fra kjøkkenet anbefales ikke, blir alltid oppdaget. Kikka litt på ebay og det er bra utvalg, så du kan lett finne en som passer bra. En annen ting er at du slipper skrangling fra løst verktøy. :notlistening
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Har fundert litt på saken. Jeg klarer ikke heeeelt og forsvare kjøp av verktøy egentlig. Jeg kommer jo ikke til å skru noe på den sykkelen uansett og det JEG kommer til å skru er evt. småjusteringer her og der som ikke er akutt etc.

Men dekkpluggesett kan jo være greit kanskje. Samt en slik luftpåfyller som går på batteri...

Brukeravatar
Forza750
Innlegg: 12
Registrert: 22 jun 2022, 22:16
Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Forza750 »

Bjerknez skrev: 04 mar 2024, 09:16 Det er i tilfelle dette verktøysettet jeg har kikket litt på:

wera2.jpg

wera.jpg
Takk for tips. Får veldig mye skryt rundt om på nettet iallfall. Likte størrelsen, vekten og måten de hadde løst størrelse osv på.

Var litt små-pricey, men kvalitet koster. Så lever man også bare en gang, og skal man først kjøpe noe, er det like greit å gjøre det ordentlig synes nå jeg.

Skulle gjerne ha kjøpt settet på den lokale clas Ohlson, men de hadde kun dette:
https://www.clasohlson.com/no/Wera-Tool ... gIHQfD_BwE

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Er ikke disse like da?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Bjerknez »

Nå er jeg overbevist om at det samme verktøyet hadde kostet halvparten fra Biltema og hadde vært like bra isolert sett, men fordelen med Wera sitt sett er at det er veldig kompakt. Alt man trenger i tillegg til dette settet slik jeg ser det er en liten 1/4" forlenger.

Sleng på et dekkrep sett fra Biltema og en batteridreven luftkompressor og plasser denne i vesken til dekkrep settet å ta bort disse CO2 hylsene så er man i mål tror jeg :)

Brukeravatar
Forza750
Innlegg: 12
Registrert: 22 jun 2022, 22:16
Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990

Re: Nødverktøy som er kjekt å ha med på tur?

Legg inn av Forza750 »

Bjerknez skrev: 04 mar 2024, 11:14 Nå er jeg overbevist om at det samme verktøyet hadde kostet halvparten fra Biltema og hadde vært like bra isolert sett, men fordelen med Wera sitt sett er at det er veldig kompakt. Alt man trenger i tillegg til dette settet slik jeg ser det er en liten 1/4" forlenger.

Sleng på et dekkrep sett fra Biltema og en batteridreven luftkompressor og plasser denne i vesken til dekkrep settet å ta bort disse CO2 hylsene så er man i mål tror jeg :)
Det er nok sant, Biltema blir jeg ofte skuffet over… legger heller litt ekstra å kjøper noe annet. Nå generaliserer jeg litt, men erfaring teller…
Ja er veldig kompakt å fint.
Dekkrep sett fra Biltema har jeg, men kjører pt sykkel med slanger så her gjelder det andre løsninger….

Svar