Oljelekkasje/svetting fra deksel på motor

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Oljelekkasje/svetting fra deksel på motor

Legg inn av E_S »

Etter en liten tur i sandfella på en trackday i fjor fikk dette dekselet (over starterclutch) litt stryk. Utrolig nok det eneste bortsett fra en fotpinne og en "veltekloss" som ble skadet, så var jo heldig med den. Se bort fra bolten som mangler på bildet, den er det jeg som har skrudd ut før jeg tok bilde.

Det har etter denne seansen begynt å svette/lekke litt olje her. Etter litt nøyere rengjøring med bremserens ser det ser ikke ut som det kommer fra selve skaden på dekselet, men fra pakningen mellom dekselet og motoren, og fra bolthullet der bolten er skrudd ut. (pakningen dekker jo også rundt bolthullet) Dette er ikke et av bolthullene som har pakning på bolten (kun ett av dem som har det originalt!), her er det kun bolt med krage, så pakningen (og litt pakningsmasse på et par steder ifølge servicemanualen) skal tette alt. Sykkelen er fra 2010, så pakninger har hatt noen år på seg til å bli harde og kjipe.

Skal jeg ta en sjanse på å bestille og bytte pakningen her og satse på at det er problemet, eller er det en mulighet for at selve dekselet likevel kan ha en skade som gjør at det lekker?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oljelekkasje/svetting fra deksel på motor

Legg inn av dypen »

Jeg ville byttet deksel og pakning, selvfølgelig litt avhengig av pris men i utgangspunktet ja :thumleft Uten sammenligning! Hadde selv en tilsvarende skade på en veteran mc der det var riper på motordeksel og en av tre nobber på dekslet var slitt bort, kjøpte nytt. Se rød ring på bilde hvor det skulle være en nobb.
IMG_0491.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: Oljelekkasje/svetting fra deksel på motor

Legg inn av E_S »

Det ble nytt deksel, så slipper jeg noe mer styr med dette her. Var ikke så voldsomt dyrt for ny originaldel. :)
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Svar