Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
cuthbertdavies
Innlegg: 1
Registrert: 22 feb 2024, 06:04
Motorsykkelen din: Bmw R1250 GS/GSA

Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Legg inn av cuthbertdavies »

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt en flott rød MT07 som ifølge vognkortet har 48 hestekrefter. Tidligere eier sier at den første eieren fjernet gasspjeldet, så den nå har rundt 60 hestekrefter. Vil en økning på 12 hestekrefter være merkbar ved kontroll og lignende? Jeg antar det er tilrådelig å skaffe gasspjeldet og få det montert så fort som mulig?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

cuthbertdavies skrev: 22 feb 2024, 06:08 Hei,

Jeg har nettopp kjøpt en flott rød MT07 som ifølge vognkortet har 48 hestekrefter. Tidligere eier sier at den første eieren fjernet gasspjeldet, så den nå har rundt 60 hestekrefter. Vil en økning på 12 hestekrefter være merkbar ved kontroll og lignende? Jeg antar det er tilrådelig å skaffe gasspjeldet og få det montert så fort som mulig?
Dette er nok noe @kjellv her inne fint kan svare deg på.

Men jeg vil ikke tro disse 12 HK'ene vil gi noe nirvana av forskjell. Har du ikke tunglappen så ville jeg nok fikset opp i dette. Har du tunglappen derimot så ville jeg ikke brydd meg nevneverdig. Tror jeg.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Legg inn av Audi Mannen »

Ut fra din signatur så går jeg ut ifra at du har førerkort på tung sykkel så da er det like greit å få den godkjent med HK endring siden det ikke begrenser deg i bruken.
Problemene du kan risikere å få slengt i fanget er slik jeg tolker det hvis du bruker den slik den er registrert i dag:

Inndragelse av førerkort evt. prikker dersom det blir oppdaget med tilhørende bot som igjen vil resultere i avskilting pga manglende typegodkjenning og bruk av dette. Ny teknisk kontroll før skilt kan settes på igjen. Dette er de kanskje minst katastrofale følgene.

Det værste som kan skje er i en eventuell ulykke er at de oppdager det og du har da kjørt et kjøretøy som ikke er typegodkjent. Da kan/vil du mest sannsynlig IKKE få skader og utgifter dekket av forsikringen og du kan få et regress krav fra selskapet på eventuelle skader du har påført andre personer eller gjenstander. Da kan vi snakke om store beløp.

Det samme gjelder ved trimmet kjøretøy som bil. Det SKAL være innskrevet i vognkort for å være gyldig. Det er også betingelsene du signerer på når du tegner forsikring.... bryter du disse er per definisjon kjøretøyet ikke iht. avtalen og dermed ikke gyldig.

Konklusjonen jeg gjør meg er at så lenge alt går bra og du ikke havner i en hendelse på noe vis så er det happy days, men når det først er et uhell så kan det gå skikkelig "på skogen" også økonomisk.
Det kan jo hende at du har en skade/livsforsikring som også har noen kriterier i liten tekst som kan gjøre utslag dersom det blir personskade på deg selv eller partner som evt. sitter på? Det er mange konsekvenser som vi normalt ikke tenker på. :scratch

Det finnes sikkert rettsaker og dommer på slike tilfeller som kan dokumentere min påstander, men en liten forklaring jeg fant i full fart her og siden det er slutt på effekt avgift så er det vel ikke mange kroner for en endring av effekt hos SVV?: https://www.stub-christiansen.no/post/h ... oped-og-mc

Men som Bjerknez skriver så har Kjellv fasiten tenker jeg siden han er Yamaha selger og service mann. Han har sikkert noen tall på hva slikt vil koste også.

Huff..... dette ble langt og mye tekst, men grattis med kjøpet og lykke til med valgene.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må bare tilføye en ting som jeg kanskje har missforstått:

Jeg trodde at 48HK'er var det den hadde når den var "plombert". Men hvis den har 48HK'er med fulleffekt og den er trimmet utover det så blir det litt annerledes. Jeg ville i så tilfelle fikset opp i dette. Få den tilbake til orginal stand og kjøp evt. heller en MT09 hvis du ønsker mer krutt.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 22 feb 2024, 12:09 Jeg må bare tilføye en ting som jeg kanskje har missforstått:
Tror det er flere som har misforstått her, denne Cuthbert er nok ingen virkelig person :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Legg inn av kjellv »

Ikke vet jeg om Nomade har rett, men det kan godt være.
Men, fjerner man gasspjeldet fra en forgasser så øker i hvertfall ikke kreftene. Da får man ikke start.
Det kan være at man fjerner gassperra på en plombert MT-07, men da snakker vi om en Euro 3 utgave og altså eldre enn 2016. Da var den antakelig registrert med 48hk/35kw for førerkortklasse A2. Men fjerner man gassperra fra denne så blir den ikke 60 hk, men 75 hk som i full versjon. Fra 2016 er modellen plombert på en annen måte og det er ingen fysisk sperre på gassrulla.
Når gassperre er montert vil sykkelen oppføre seg som en sykkel i klasse A fra 0 og oppover i turtallsregisteret et stykke, men det vil ikke skje så veldig mye i den siste 1/3 delen av turtallsregisteret. Den mangler den siste snerten i toppen fordi gassrulla ikke kan vris så langt som fullversjon kan.
Som flere sier her, en helt forkastelig og lite gjennomtenkt praksis mange har. Fjerne plombering uten å omregistrere kan i verste fall ruinere deg dersom noe skulle skje.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Legg inn av Nomade »

kjellv skrev: 22 feb 2024, 20:17 Ikke vet jeg om Nomade har rett, men det kan godt være.
Ganske sikker på det, typisk at de registrerer seg og lager et innlegg. Så blir kontoen liggende i dvale kanskje lenge, før de poster noen linker her og der på forumet.
Brukeren som startet denne tråden har ikke vært aktiv etter registrering og første innlegg.

Kom en slik bruker i går også la jeg merke til, startet en tråd om "bytte olje hvert år", kommer helt sikkert å følge samme modus operandi....

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spørsmål om effektøkning på MT07 motorsykkel

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 23 mar 2024, 08:36
kjellv skrev: 22 feb 2024, 20:17 Ikke vet jeg om Nomade har rett, men det kan godt være.
Ganske sikker på det, typisk at de registrerer seg og lager et innlegg. Så blir kontoen liggende i dvale kanskje lenge, før de poster noen linker her og der på forumet.
Brukeren som startet denne tråden har ikke vært aktiv etter registrering og første innlegg.

Kom en slik bruker i går også la jeg merke til, startet en tråd om "bytte olje hvert år", kommer helt sikkert å følge samme modus operandi....
Du har ganske sikkert rett i dette.
Men jeg lar likevel trådene gå sin gang siden de er relevante for enkelte og som en del brukere her på forumet har synspunkter og svar på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar