Strøm/USB i sideveske.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

jeg fant et sted på sikringsholderen som hadde 12v når tenningen er på. Hadde ikke lyst til å gå direkte fra batteriet da det kunne tappet batteriet over til. Har forstått det sånn at usb kontakter alltid trekker litt strøm(?) Ledningen bakover har en 3 amp sikring. Så er det en tilsvarende magnetkontakt under baksetet. mellom toppboksen og kontakten under baksetet så er det en "skjøteledning" denne kan jeg ta bort når jeg ikke skal bruke toppboksen. Så da er det ingen løse ledninger om henger og slenger.

Som jeg sa tidligere så skal det lages et deksel for å dekke over ledningene inne i toppboksen slik at de ikke er eksponert. Kan ikke se at det skal være noe problem da. Avstanden mellom pluss og minus er helt klart liten. Får håpe de ikke irrer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 09 mai 2024, 19:11 jeg fant et sted på sikringsholderen som hadde 12v når tenningen er på. Hadde ikke lyst til å gå direkte fra batteriet da det kunne tappet batteriet over til. Har forstått det sånn at usb kontakter alltid trekker litt strøm(?) Ledningen bakover har en 3 amp sikring. Så er det en tilsvarende magnetkontakt under baksetet. mellom toppboksen og kontakten under baksetet så er det en "skjøteledning" denne kan jeg ta bort når jeg ikke skal bruke toppboksen. Så da er det ingen løse ledninger om henger og slenger.

Som jeg sa tidligere så skal det lages et deksel for å dekke over ledningene inne i toppboksen slik at de ikke er eksponert. Kan ikke se at det skal være noe problem da. Avstanden mellom pluss og minus er helt klart liten. Får håpe de ikke irrer.
Hadde trolig vært tryggere og koblet minus via chassis? Så hadde du sluppet og koble to ledninger gjennom boksen på den måten du har gjort og da kunne du koblet pluss på begge polene til denne kontakten.

Men er sikkert mange måter å gjøre dette på. Kommer nok til å funke bra dette vil jeg tro. Du skrev du hadde brukt 3 amå sikring på ledning mellom sikringsboks og USB enheten? Sikker på at det er nok?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

På hvilken måte hadde det vært tryggere? Kortslutning mellom pluss og minus på kontakten vil vel bare ta sikringen. Jeg er usikker på hvis stabil kontakten hadde vært gjennom festene på toppboksen

3 amp er nok i grenseland, har med ei 5 amp også.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 10 mai 2024, 06:54 På hvilken måte hadde det vært tryggere? Kortslutning mellom pluss og minus på kontakten vil vel bare ta sikringen. Jeg er usikker på hvis stabil kontakten hadde vært gjennom festene på toppboksen

3 amp er nok i grenseland, har med ei 5 amp også.
Joda sikringen vil nok ryke, men ved irring og slikt samt beskyttelse av USB enheten som garantert ikke takler kortslutning fra batteriet det 100-dels sekundet før sikringen reagerer. Det sitter vel en regulator inne i denne USB enheten som regulerer fra 12 til 5V og den kretsen takler nok trolig ikke en kortslutning. Sikringene er i hovedsak til for å beskytte ledningsnettet og ikke det ledningene er koblet til.

Jeg tror nok løsningen din vil fungere helt fint, men hvis du feks, hadde koblet kabelen like før USB dingsen til jord (chassis) så hadde det ikke vært strøm i den kabelen i det hele tatt før du plugget den inn i kontakten med kun pluss. (Så sant ikke kabelen kommer i kontakt med annet metall på sykkelen).

Kan hende jeg har missoforstått deg her altså. Har så vidt fått opp øynene :roll

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

Grunnen er at jeg er usikker på om kontakten mellom toppboksen og chassis på sykkelen er stabil nok til å brukes som elektrisk leder. Den er sikkert det, men usikkert. USB dingsen kostet 40 kroner fra Kina, så hvis den ryker så skal jeg klare å kjøpe en ny. :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 10 mai 2024, 07:45 Grunnen er at jeg er usikker på om kontakten mellom toppboksen og chassis på sykkelen er stabil nok til å brukes som elektrisk leder. Den er sikkert det, men usikkert. USB dingsen kostet 40 kroner fra Kina, så hvis den ryker så skal jeg klare å kjøpe en ny. :D
Jeg tenkte ikke så mye på pengene sånn sett. Jeg tenkte mer på at det er kjipt at noe skulle ryke. Slikt skjer gjerne som oftest når man minst ønsker det. :)

I praksis så går det vel rundt 25W gjennom ledningene hvis du lader to enheter som begge får 2.4A. Litt over 2 ampere vil i praksis bli dratt fra kablene før regulatoren i USB boksen. Det er jo ikke all verden egentlig.

Min største bekymring gitt at du dekker til de ledningene inne i boksen, er selve magnetkontakten. Det virker som om avstanden mellom pluss og minus er liten. Er det fare for at man kan "jokke" denne kontakten slik at pluss og minus berøres så ville jeg gjort som jeg nevnte med jord i chassis og kun kjørt pluss gjennom kontakten.

Det er vertfall slik jeg tenker.

Det er jo egentlig bare å klippe av den sorte minuskabelen inne i boksen og koble denne rett til chassis og fjerne den minuskabelen som går til magnetkontakten. Hvis jeg tenker rett...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4743
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av FredrikE24 »

Installasjonen ser fin ut spør du meg, og 3A holder fint. Jeg ser ingen vits i å modifisere dette :)
Du bør imidlertid dekke til magnetkontakten på sykkelenden når den ikke er i bruk.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en dummy magnet kontakt som jeg kan sette på når den ikke er i bruk. Selv om jeg egentlig ikke tror det er nødvendig for det er svært usannsynlig at noe skal kunne komme borti kontakten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 10 mai 2024, 10:19 Jeg har en dummy magnet kontakt som jeg kan sette på når den ikke er i bruk. Selv om jeg egentlig ikke tror det er nødvendig for det er svært usannsynlig at noe skal kunne komme borti kontakten.
Går sikkert bra dette. Er vel ingen grunn til å overtenke dette vil jeg tro. Sikringene ryker hvis det er krise. En diode i parallel etter sikringen og før usb biksen hadde reddet boksen ved polvenning eller kortslutning. Er ikke sikkert sikringen redder boksen din alene. Men som du nevner, den boksen kan nok fint erstattes :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

Selv er jeg ganske fornøyd med løsningen. Det var litt ekkelt å borre hull i boksen. Det er dyr aluminium!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 10 mai 2024, 18:40 Selv er jeg ganske fornøyd med løsningen. Det var litt ekkelt å borre hull i boksen. Det er dyr aluminium!
Du skal slett ikke skjemmes av den nei :thumleft

Angående hullet, så gjør det vertfall ikke noe om det går hull på en ølboks mens du kjører. Kjekt med et dreneringshull :twothumbs:
Altså hvis du bestemmer deg for å fjerne kontakten igjen :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev: 10 mai 2024, 18:43
JohnnyTh skrev: 10 mai 2024, 18:40 Selv er jeg ganske fornøyd med løsningen. Det var litt ekkelt å borre hull i boksen. Det er dyr aluminium!
Du skal slett ikke skjemmes av den nei :thumleft

Angående hullet, så gjør det vertfall ikke noe om det går hull på en ølboks mens du kjører. Kjekt med et dreneringshull :twothumbs:
Altså hvis du bestemmer deg for å fjerne kontakten igjen :)
Godt poeng :twothumbs:
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6993
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Jompa »

Hvis det går hull på en ølboks kan jeg garantere at ølet renner alle andre plasser enn til dreneringa.
Snakker av egen erfaring med øl i toppboksen.
Dreneringshull hadde ikke gjort noen forskjell.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23088
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 10 mai 2024, 23:20 Hvis det går hull på en ølboks kan jeg garantere at ølet renner alle andre plasser enn til dreneringa.
Snakker av egen erfaring med øl i toppboksen.
Dreneringshull hadde ikke gjort noen forskjell.
Det løses enkelt med flere hull :lol

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Strøm/USB i sideveske.

Legg inn av JohnnyTh »

Den boksen koster vel 5000 idiotiske kroner. Jeg skal ikke borre flere hull i den. Det måtte i så fall være for å sette i ei tappekran så jeg får ut ølet som er sølt 🤣
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar