Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.

Må si meg veldig fornøyd med det! :twothumbs:

Neste trinn blir å få kjøpt kjøreutstyr så jeg er klar til bakken blir bar nok for kjøretimer. :D

Gleder meg som en unge nå! :biker:

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 28 feb 2024, 15:57 Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.
Gratulerer :cheers Det er rett og slett imponerende for de prøvene er på ingen måte enkle...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 28 feb 2024, 15:57 Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.

Må si meg veldig fornøyd med det! :twothumbs:

Neste trinn blir å få kjøpt kjøreutstyr så jeg er klar til bakken blir bar nok for kjøretimer. :D

Gleder meg som en unge nå! :biker:
Blir nok ikke lenge før jeg skal børste støvet av raketten nå, så kommer det noen varme dager så kan vi ta en tur. Kanskje til og med en helgetur :)

Har du kjøpt deg sykkel?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 28 feb 2024, 15:57 Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.

Må si meg veldig fornøyd med det! :twothumbs:

Neste trinn blir å få kjøpt kjøreutstyr så jeg er klar til bakken blir bar nok for kjøretimer. :D

Gleder meg som en unge nå! :biker:
Gratulerer!
Ikke minst med imponerende resultat :thumleft !
Ta dette med deg når du skal begynne å ta kjøretimer og sett deg som mål å oppnå det samme der, topp resultat når gjelder :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 28 feb 2024, 16:02
Kenneth 81 skrev: 28 feb 2024, 15:57 Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.
Gratulerer :cheers Det er rett og slett imponerende for de prøvene er på ingen måte enkle...
Tusen takk! Tror nok jeg kanskje var litt heldig med spørsmålene, men må innrømme at det gikk bedre enn forventet. :D

Må forresten skryte litt av appen til teoritentamen.no. Den var til stor hjelp for å lære fort og effektivt før prøven. :twothumbs:

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 28 feb 2024, 17:33
Kenneth 81 skrev: 28 feb 2024, 15:57 Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.

Må si meg veldig fornøyd med det! :twothumbs:

Neste trinn blir å få kjøpt kjøreutstyr så jeg er klar til bakken blir bar nok for kjøretimer. :D

Gleder meg som en unge nå! :biker:
Blir nok ikke lenge før jeg skal børste støvet av raketten nå, så kommer det noen varme dager så kan vi ta en tur. Kanskje til og med en helgetur :)

Har du kjøpt deg sykkel?
Våren nærmer seg med stormskritt nå ja! :D

Har ikke fått kjøpt meg sykkel ennå, men tenker å dra innom AMD (og kanskje ett par andre) neste helg for å sikle litt. :biker:

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

AJ skrev: 28 feb 2024, 17:40
Kenneth 81 skrev: 28 feb 2024, 15:57 Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.

Må si meg veldig fornøyd med det! :twothumbs:

Neste trinn blir å få kjøpt kjøreutstyr så jeg er klar til bakken blir bar nok for kjøretimer. :D

Gleder meg som en unge nå! :biker:
Gratulerer!
Ikke minst med imponerende resultat :thumleft !
Ta dette med deg når du skal begynne å ta kjøretimer og sett deg som mål å oppnå det samme der, topp resultat når gjelder :) .
Tusen takk! :D

Jeg har lovet samboeren at sykkelprosjektet skal gjennomføres så trygt og sikkert som mulig, så denne starten skal jeg ta med meg på veien videre. :twothumbs:

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 01 mar 2024, 12:26Må forresten skryte litt av appen til teoritentamen.no. Den var til stor hjelp for å lære fort og effektivt før prøven. :twothumbs:
Støtter den. teoritentamen.no er en veldig god investering. Det kan være mulig at svaralternativene der er verre enn på førerprøven men de hjelper i alle fall hodet til å havne i riktig gir...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 01 mar 2024, 12:34 Støtter den. teoritentamen.no er en veldig god investering. Det kan være mulig at svaralternativene der er verre enn på førerprøven men de hjelper i alle fall hodet til å havne i riktig gir...
Tror du er inne på noe der. Jeg synes at de prøvene i appen stort sett var vanskeligere enn den hos Vegvesenet. Sånn sett ganske smart egentlig: står man på prøvene på appen, så blir Vegvesenet ganske grei skuring.

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Nå begynner det snart å skje ting igjen. Jeg har booket kjøretime den 2. og den 5. april og med det så starter den morsomme delen av veien til førerkortet. :twothumbs:

Men innen da må jeg få kjøpt det nødvendige kjøreutstyret:
  • Hjelm
  • Ryggskinne
  • Jakke
  • Bukse
  • Hansker
  • Sko
  • Intercom
Det store spørsmålet blir jo selvfølgelig hva jeg skal kjøpe og hvor mye penger jeg bør legge i det. Ser tusenlappene går fort når man skal ha "full pakke", så sånn sett så føler jeg meg jo hjemme da det er fryktelig likt båtlivet.... :P

Hjelm er vel det viktigste, så tenker at den fort får lov til å bli dyreste tingen på lista, og har vel sånn ca peiling på hva jeg vil ha der: Åpningshjelm, helst i glassfiber og helst med solvisir som kan brukes sammen med briller (knapt nok trygt å gå uten briller, så de kommer jeg ikke utenom :O )

Resten har jeg sånn ca. null peiling på hva som er lurt/viktig/nødvendig. Har skjønt såpass at kjøreklær som fungerer bra i 25+ midtsommers kanskje ikke er det ideelle nå på vårparten og under 10, så ender nok opp med ett utvalg i klær etter hvert. Men hva skal jeg starte med? Noen som har tips til kjøreklær som er trygge og gode og egner seg til bruk på våren (og høsten) uten at det koster skjorta?

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Audi Mannen »

Det er nå det begynner å bli morro å sitte på nett når man er 10 turer innom hver butikk for å se. Men dyrt er det og dyrere kan det bli om du kanskje prøver å spare litt på det første settet.
Skinn dress skal jeg ikke uttale meg om da jeg har valgt tekstil.
Min erfaring er at Jofama som jeg begynte med ikke vil bli kjøpt igjen. Gikk deretter for Halvarsson og det var noen knepp opp på kvalitet og passform. Den holdt vann ute i ei skur eller 2, men på lange dager med kjøring og man får regn i lange perioder så blir du våt og kald helt inn til skinnet. Klim er siste innkjøp og jeg kjøpte Badlands. Hadde jeg visst på forhånd hvor bra så hadde jeg spart mye penger på å kjøpe det fra start av. Masse lufting og holder tett ved regn. Beskyttelse in klærne fra leverandør og mange stropper/reimer til justering av passform.

Kjøpte på salg og utgående modell så da ble det vel rett under 17K for bukse og jakke. Men med de 2 settene som nå bare henger der kunne jeg spart meg 10-12K og kjøpt Klim med en gang.
Rukka er bra sier de, jeg har aldri prøvd.
Hansker er veldig individuelt sammen med sko/støvler og hjelm. Det er viktig med comfort.
Til intercom kjøpte jeg Sena S20evo i sin tid. Helt grei, men sikkert ikke den beste. Oppgraderte til HD høytalere, men fremdeles ikke veldig bra. Men på dette området så er det personlige preferanser og hva du trenger som avgjør mener nå jeg.
I tillegg kommer du til å se behovet for en skinnjakke og en kevlar bukse når du bare skal en svipp eller en kosetur til isbutikken.
Ducati Multistrada V4S - 2021

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 07 mar 2024, 12:25 Hjelm er vel det viktigste, så tenker at den fort får lov til å bli dyreste tingen på lista, og har vel sånn ca peiling på hva jeg vil ha der: Åpningshjelm, helst i glassfiber og helst med solvisir som kan brukes sammen med briller (knapt nok trygt å gå uten briller, så de kommer jeg ikke utenom :O )

Resten har jeg sånn ca. null peiling på hva som er lurt/viktig/nødvendig. Har skjønt såpass at kjøreklær som fungerer bra i 25+ midtsommers kanskje ikke er det ideelle nå på vårparten og under 10, så ender nok opp med ett utvalg i klær etter hvert. Men hva skal jeg starte med? Noen som har tips til kjøreklær som er trygge og gode og egner seg til bruk på våren (og høsten) uten at det koster skjorta?
Hjelm kan være litt vanskelig å anbefale siden forskjellige produsenter gjerne har litt forskjellige passformer, så til en viss grad styres valget av hvilken hodeform man er født med. Personlig er jeg grisefornøyd med HJC sin RPHA 90 - en relativt lett modulærhjelm med innebygd solvisir og en veldig hyggelig prislapp. Akkurat denne modellen er vel for øvrig erstattet av RPHA 91 som for meg ikke er like interessant av diverse årsaker (bl.a. opplegg for innebygd intercom som i min erfaring sjeldent er like bra som standalone modellene). Det beste er nok å finne en forhandler (eller flere) som fører litt forskjellige merker og bare prøve alt mulig til du finner noe med god passform. Ikke vær for kjapp på avtrekkeren, det er veldig kjedelig å innse i ettertid at du har kjøpt feil størrelse...

Når det gjelder klær så kjørte jeg med "billigklær" (utgående modell av Oxford Quebec-jakke og Yoko-bukser til halv pris) i flere år og var veldig fornøyd bortsett fra på de helt varmeste dagene. I fjor handlet jeg inn et sett med Klim Carlsbad - det kostet skjorta, men var verdt det for meg. Uten tvil de mest behagelige MC-klærne jeg har prøvd, innebygd ryggskinne er et stort pluss (du blir veldig lei av den separate etter hvert), veier nesten ingenting, veldig god ventilasjon på sommeren, men jeg har også brukt det samme settet uten problem i så lite som 6-7 varmegrader. Da med noen ekstra lag under, naturligvis.

Personlig er jeg også veldig fan av klær som er vanntette slik at jeg ikke trenger å ta en stopp for å dra på regndress dersom himmelen plutselig åpner seg, men her har folk gjerne veldig forskjellige preferanser.

Støvler bør minimum rekke over ankelen.

Av hansker liker jeg å ha minst to forskjellige par - et par korte og perforerte hansker til varme sommerdager, og et par vanntette og godt isolerte til dårlig vær og kjølige vår- og høstdager.

Jeg har Sena 50S intercom og er kjempefornøyd med den. Styr unna eldre Sena-modeller, spesielt SMH-10 og eldre, de er søppel. Mange er veldig fornøyde med Cardo, men de har jeg aldri testet selv.

Edit: Glemte i farten å glemme noe som for meg har blitt en helt essensiell del, nemlig øreplugger. Slike vanlige man får kjøpt på nett eller over disk i MC-sjapper er nok mer enn bra nok for de aller fleste. Personlig fant jeg aldri noen som var behagelige over tid og sverger derfor til formstøpte. I mitt tilfelle 20dB fra Hantek Audio som jeg ikke har noen problemer med å anbefale videre. Har også hørt kun positive ting om Høvik Hørsel.

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Mye å gjøre for tiden, så er litt treg å svare. :O

Men takk for alle gode tips, ser jeg må redigere budsjettet mitt litt... :P Alt som normalt med andre ord :knegg

Spøk til side så ser jeg definitivt poenget med å kjøpe noe bra med en gang i stedet for å måtte kjøpe to ganger og spare seg til fant. Og så er jo selvfølgelig klær sikkerhetsutstyr for MC, så det er jo definitivt siste plassen å spare penger (får heller nedjustere sykkelbudsjettet litt, eller håpe på mye igjen på skatten :lol)

Med tanke på at første kjøretime er allerede 2 april, så er det kanskje en idé å gå for et solid, helst vanntett, tekstil-sett nå og kanskje bruke feriepengene på ett skinnsett for de fine sommerdagene. Sko godt over anklene og hansker som kanskje går ett stykke forbi håndleddet høres også lurt ut.

Så er spørsmålet helhjelm eller åpningshjelm? Helhjelm er vel lettere og potensielt mindre støy, men åssen fungerer det med briller? Knotete å tre brillene på plass igjennom visiret kanskje?

3-4000 for intercom høres brutalt ut :O Men på andre siden, er det bra så er det jo billigere en 2000 og ubrukelig... :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 09 mar 2024, 21:17
Så er spørsmålet helhjelm eller åpningshjelm? Helhjelm er vel lettere og potensielt mindre støy, men åssen fungerer det med briller? Knotete å tre brillene på plass igjennom visiret kanskje?
De fleste, trolig alle, nye helhjelmer er tilpasset brillebrukere.
Har ingen problemer med dette på mine Premier og Agrius åpning- og helhjelmer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Er det trangt budsjett så start med å kjøpe deg en sykkel du liker. Du trenger ikke kjøpe rukka fra øverste hylle, Schubert hjelm av siste sort med intercom, airbag vest, svindyre goretex hansker etc. som koster mer enn sykkelen du skal kjøpe.

Du vil alltid få råd om å kjøpe det dyreste og det sikreste av mange her inne. Ikke noe dumt råd i utgangspunktet, men det finnes også gode klær som ikke koster skjorta. Kjør ditt eget løp og kjøp noe som funker i forhold til dine lyster og din økonomi.

Hjelmen er det jeg ville satt øverst på prioriteringslisten. Prøv og kjøp den hjelmen som passer hodet ditt best. Intercom er ikke så viktig i starten hvis du er på sparebluss.

Du får gode tekstildresser som er sikre nok til halve prisen og under det av hva de dyreste dressene koster.

Åpningshjelm er veldig behagelig. Jeg har ikke hatt annet enn åpningshjelm. Greit og åpne baugporten når man skal ta seg en sigg, spytte ut snusen eller for din del fikse på brillene. Men så har sikkert andre her inne motsatt mening enn meg, å det er greit.

Min Tekstildress fra Sharkspeed kostet 2.500 kroner og er helt vanntett og vindtett samt VELDIG varm. For varm for stekende sommerdager. Men god utover høsten og sesongstart.

Søk på "Ata Fury". Det er det dressen min heter. Den er nok noe dyrere nå enn da jeg kjøpte den for noen år siden, men mener å ha sett den til under 3.000 kroner for bukse og jakke. :)

Svar