Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Hei!

Etter å ha brukt vinteren til å tenke (alt for mye) på motorsykkel og motorsykkellappen så har jeg endelig fått fingeren ut og meldt meg på både teorikurs og teoriprøve for klasse A. :twothumbs:

Jeg var tydeligvis litt sen med å melde meg til teoriprøve så det var ingen ledige timer her i nærheten til våren, så den blir allerede den 28. februar. Med andre ord bare å begynne å lese og å se videoer. Regner med at det skal gå helt greit det. :)

Til å begynne med så tenker jeg å bruke denne loggen til å skrive litt om veien frem til motorsykkellappen og hvilke erfaringer jeg gjør underveis, så får det bli mer fokus på sykkel og turer etter hvert. :D

Litt om meg selv helt til slutt: 81-modell "gutt" bosatt med min samboer på Skedsmokorset som etter alt for lenge uten dyre, motoriserte hobbyer (solgte båten for noen år siden :confused ) endelig har bestemt meg for å prøve motorsykkel. :mc2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av dypen »

Så bra, lykke til med både førerkort og logg :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Rha »

Lykke til. Kan annbefale teoritentamen.no
Jeg brukte denne for å komme inn i tankemåten til vegvesenet siden det var lenge siden sist.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Gammelsmurfen »

33 år siden jeg tok min, så noe teoritips tror jeg ikke jeg skal bidra med :D
Men ønsker deg lykke til med prosessen, så vil jeg si at jeg har kanskje enda mer glede av dette i dag enn da jeg var ung.
Greit utgangspunkt for turer i nærområde da, med bla. retning Gjerdrum/Nannestad og begge sidene av Øyeren.
Veier jeg selv kjører mye på.
Greit å gjøre unna teorien tidlig å komme tidlig i gang, så får du kanskje kjørt mye av sesongen med lappen i boks.
Lykke til!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 18 jan 2024, 21:01 Greit utgangspunkt for turer i nærområde da, med bla. retning Gjerdrum/Nannestad og begge sidene av Øyeren.
Og heller ikke langt unna Hadeland og Randsfjorden :crazy: !

Og velkommen som loggfører her på MCiden.no :vs !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kjellv »

Velkommen med egen logg her hos oss, og lykke til i en spennende reise fram mot førerkortet. Takk for at du vil dele denne med oss i åpent forum :prf
Beste tips er å ha full fokus på teori, og få tatt teorieksamen så snart som mulig. Mange trafikkskoler lar deg ikke begynne å kjøre før teorien er bestått, spesielt tidlig på våren når de gjerne har rikelig med kandidater.

BjørnSover
Innlegg: 393
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av BjørnSover »

Du er i den situasjonen jeg var i for 3 år siden. Finn endelig ringt og meldt meg på teori. Etter det var det bare å vente. Gled deg.

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Rha skrev: 18 jan 2024, 15:15 Lykke til. Kan annbefale teoritentamen.no
Jeg brukte denne for å komme inn i tankemåten til vegvesenet siden det var lenge siden sist.
Takk for tipset! Jeg har sett dem anbefalt flere steder, så tenkte jeg skal gi det ett forsøk. :twothumbs:

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Gammelsmurfen skrev: 18 jan 2024, 21:01 Greit utgangspunkt for turer i nærområde da, med bla. retning Gjerdrum/Nannestad og begge sidene av Øyeren.
Veier jeg selv kjører mye på.
Tusen takk! :D Vi har kjørt mye biltur i de områdene de 5 årene vi har bodd her og har tenkt mer enn en gang at "her må det være nydelig å kjøre motorsykkel" :biker:
Gleder meg veldig til å få kommet i gang, utrolig mye fine "småveier" innenfor en eller to timers kjøring fra Skedsmokorset. :D

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Takk for tilbakemeldingene! Alltid hyggelig med oppmuntring når man begir seg ut på noe nytt!

Så langt så har jeg fått meldt meg opp til obligatorisk teorikurs hos nærmeste trafikkskole den 13. februar og teoriprøve den 28. februar. Har også nettopp lest og sett "Full Kontroll" fra NMCU. Både filmen og boka var lettfattelig og nyttig. En veldig godt skrevet og lettlest bok synes jeg.

Når jeg først sitter her og skriver så kan jeg jo og fortelle hva som kanskje var en av de avgjørende faktorene for at jeg bestemte meg for å ta MC-lappen:
Som sagt så etter å ha vært alt for lenge uten noen motorisert hobby som kan stikke av med alle sparepengene mine, så begynte det å friste mer og mer å ta å prøve seg på motorsykkel. Jeg har flere venner og kollegaer som kjører motorsykkel og å høre på dem fortelle om turer og annen morro har ikke akkurat lagt noen demper på fristelsen.

På sensommeren i fjor, så fortalte jeg en god kompis (og tidligere kollega) at jeg for alvor vurderte å endelig hoppe i det og oppgradere fra fire til to hjul. Han har kjørt motorsykkel i over 20 år og bestemte seg vist der og da for at nå skal jeg gjøre det jeg og: Helga etter jeg pratet med han sto han på døra med Harley'en og en ekstra hjelm for å ta meg med på en prøvetur. Jeg satt på på en times rundtur fra Skedsmokorset, via Frogner, Lørenfallet, Sørumsand og Fetsund. Kan vel liksågreit innrømme at jeg var 100% hektet før vi nådde Frogner. :biker:

På turen hjem svingte vi innom en passe stor parkeringsplass. Der fikk jeg prøvekjøre motorsykkel for første gang i mitt liv. Utrolig morro, og med en ikke direkte nybegynner-vennlig Harely under baken, veldig skummelt! :O Men det gikk bra, både sykkel og (den akkurat passelige vettskremte) føreren kom fra seansen uten varige mén (hvis man ser bort ifra et akutt behov for å løpe rett ut å kjøpe to-hjuling) :lol

Eneste som mangler nå er å ta teorikurset, bestå teoriprøven, kjøpe utstyr, ta kjøretimer, kjøre opp, kjøpe sykkel og så sette i gang med mengdetrening. :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av rolf-arne »

Ingen råd om oppkjøring fra meg, det ble gjort når du var 7 år, eller no sånt.

Æ er sjeleglad for akkurat det.

Glad med bismak er jeg også for at det da tok 40 år før jeg kjøpte sykkel og lærte meg å kjøre 2 hjuling..

JA , jeg mener bokstavlig det jeg sier og vil med det henspeile på dine ord om mengde trening.

Jeg var/er så "heldig" at jeg kan disponere tida mi sjøl, kasta ut av arbeidslivet p.g.a. helsa... MC blei ei redning og mengdetrening fikk jeg, over 30000km første sommeren...
3 sesonger senere så har det blitt omtrent 80000 km .. begynner å kunne kjøre sykkel.

Har vært av veien 2 ganger, en alvorlig en med en jævlig flaks...

Hatt masse moro, og legger inn et treningelement i hver eneste tur...vet også å nyte turen. Men tar meg tid hver gang til å føle på de første svingene, er følelsen rett, er plaseringa sånn som jeg hadde tenkt, kan æ stoppe når æ vil og ikke veien sier stopp.

Og ikke minst, hva gjøre alle de andre på veien....

Jeg tenker mye på hva og hvordan jeg kjører, og lærer litt hver gang.

Alt du gjør etter å ha fått sertifikatet er , "mengetrening" underbevist. Ikke glem å ha det morro.

Dette forum, altså MC-SIDEN, har berget livet mitt, hadde det ikke vært for den godt voksne delen av medlemmene her. Som er generelt snille i sine kommentarer, også kan sette en på plass når vi vandrer litt i uvitenhet og dårskap. Så hadde det neppe bare vært 16 ribbein, da asfalten plutselig var grusvei.

Er evig takknemlig for å egentlig bli kalt idiot, sikkerhetsutstyr er mer enn hjelm. Det kjenner jeg på hver dag, når ryggen strekkes.

Nå som du er helfrelst, så er mitt beste råd, kjør masse, tren, aldri slutt å lære.

En selvfølgelighet må henge på, ha det artig på tur.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

30000km på en sesong dekker definitivt "mengde" i mengdetrening godt over gjennomsnittet. :O

Å ha trening som ett element i enhver tur er joe n utmerket måte å holde fokus og stadig bli dyktigere på. Det er vel med MC som med alt mulig annet at det er når man tror man kan alt man begynner å gjøre feil. Dessuten er det som regel alltid artig å lære mer!

En sterkt medvirkende årsak til å melde meg på dette forumet er jo nettopp å prøve å lære og få tips også når jeg ikke er på veien. De beste feilen å lære av er tross alt feil andre har gjort (det er i det minste billigere og potensielt mindre smertefullt.. :thumleft )

Jeg tror dette "prosjektet" kan bli starten på utrolig mye morro. Jeg trives i utgangspunktet mer utendørs enn innendørs og har alltid vært hektet på "dingser med motor" (bil, båt og snøskuter så langt). MC ser for meg ut som en super måte å kombinere "motor" og "utendørs" på land. :mc2

Kenneth 81
Innlegg: 58
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

En stund siden jeg har skrevet noe her nå, men det er vel grenser for hvor interessante innlegg man klarer å skrive om å sitte å taste på appen til teoritentamen.no (som det har gått mye tid på i det siste...). Men mellom appen, samt NMCU's Full Kontroll bok og videoer, så tror jeg at jeg er rimelig klar for teoriprøven. :D

Første obligatoriske del av "utdanningen", 3-timers teorikurs, ble gjennomført i går, teoriprøven er den 28.2 og blir neste milepælen. Neste steg etter det blir å kjøpe utstyr (hjelm, klær og så videre) og vente på våren så jeg kan begynne med kjøretimer. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg var i samme båt som deg for AKKURAT 10 år siden. Kjøp deg sykkel og øvekjør MYE! Spør gjerne noen her inne om dem vil ta deg med på tur. Mange her inne kjører relativt lange dagsturer så fort våren melder sin ankomst.

Jeg kan sikkert øvekjøre med deg jeg også, når jeg får blåst støvet av raketten.

Så finn deg en sykkel Finn en du har god magefølelse for og en som du har lyst på. Det er ikke noe som heter "nybegynnersykkel", selv om noen sykler er enklere og kjøre enn andre.

Min aller første sykkel var en Yamaha XVS 1300 cruiser. Et tungt beist. Men det var den jeg ble vant til og det gikk helt fint. :)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Poden min holder også på med teoritentamen.no og skal ta teoriprøven i løpet av et par uker. Vi har hatt oss 4000 km med "L" på ryggen og mer skal det bli så snart våren melder sin ankomst... Selv har jeg hatt A1 siden 1977 men aldri kjørt sykkel før for et par år siden. Begynte med en Yamaha Virago 535 men den ble litt liten for meg så i fjor oppgraderte jeg til BMW R1100RS (nedgradert til A2) og A2 lappen.

Som @Bjerknez sier: Skaff deg en sykkel du har sansen for og begynn å kjøre. Der er også en mengde gode videoer på Youtube som du kan lære mye av.

Hvor i verden holder du til?
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar