Årets langtur tur-retur Skedsmokorset-Nordkapp ble gjennomført på 11 dager fra 1. til 11. juli, til sammen 4474km (ifølge triptelleren) noe som gir et gjennomsnitt på omtrent 406km pr dag. Med en fører som dessverre ikke får kjørt så veldig mye mer enn den årlige langturen, og 1-2 sykler som kanskje ikke er helt optimale touringsykler, så kan vi vel i etterpåklokskapens lys si at vi burde hatt en 2-3 dager til på turen så vi kunne hatt litt kortere etapper og hatt litt flere muligheter til å ta omveier og utforske litt (og kanskje ikke minst tilpasse seg til været i større grad).
Det sagt så var det en veldig fin tur. Flere av transportetappene underholdende i seg selv, og selv over 3 mil med veiarbeid i nord-Sverige, angrepsmygg i nord-Finland, og improviserte dekkskift på eksotiske italienske høyytelsesmaskiner i (usedvanlig) grisgrendt strøk blir artige historier i ettertid.
Bonnevillen i "touring"-variant fungerte veldig bra. Byttet fra SW-Motech Legend sidevesker til LS2 salvesker var forsåvidt en "nedgradering" da det er mye mer styr å ta dem av sykkele, men jeg brukte dem først og fremst til ting jeg ikke hadde bruk for hver dag eller behov for å ta med inn, så de ble stående på sykkelen igjennom hele turen.
Toppboksen var veldig kjekk å ha: jeg pakket den ikke full når jeg dro så jeg kunne bruke den til å låse inn tankvesken og andre småting når vi hadde mat- eller kaffestopp.
Vindskjermen ble ikke montert før dagen vi skulle kjøre, så første testturen ble turen opp til Trondheim.

I løpet av turen testet jeg med og uten den ekstra vindavviseren på toppen. Konklusjonen var veldig enkel: for meg (180 på strømpelesten) var den originale Triumph-vindskjermen for lav og det ble for mye støy og turbulens. Med vindavviseren på (og sånn någenlunde rett justert) fungerte den ganske bra. Selvsagt mer støy og turbulens enn ingen vindskjerm i det hele tatt, men med mange lange etapper, og en del transportetapper i motorveifart, så var det veldig kjekt å få mesteparten av vindtrykket av overkroppen (og ikke minst så tok den av for både mye av vannet når det regnet, og kilovis av mygg og innsekter

).
For selve turen sin del så var høydepunktene for meg deler av strekningen mellom Grovfjord og Alta (de svingete delene

) og strekningen mellom Alta og Nordkapp. Fantastisk fint landskap og artige veier å kjøre på!

Strekningen mellom Tärnaby og Trondheim stiller og i favorittklassen med fantastisk natur og svingete veier der Bonnien virkelig fikk kjørt seg!
Ville jeg gjort noe annerledes om vi skulle tatt turen på nytt igjen? Ja, mest sannsynligvis. Som sagt så hadde det vært fint med noen ekstra dager så vi hadde hatt med fleksibilitet med tanke på utforsking, rutevalg og vær. Alternativt så kunne vi kanskje ha leid en henger for å frakte syklene f.eks. til Tromsø. Med tre til å bytte på å kjøre så kunne tranpsortetappen(e) nordover vært gjennomført mye fortere og vi hadde hatt mer tid på å utforske Troms og Finnmark. Men det får vi ta neste gang!