EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Med flere og flere veteransykler, særlig fra de japanske produsentene er tiden inne for eget veteransykkel-forum.
Velkommen til alle veteraneiere om å fortelle historier og legge ut bilder!
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av AJ »

Lystige utsikter for veteraneiere...
https://www.document.no/2023/11/27/nytt ... a-skrotes/

https://www.friatider.se/veteranbilar-m ... eu-forslag

Ikke bare bil, men ganske sikkert også MC.

Tanker om dette, folkens...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av dypen »

Har du dårlig med besøk på nettsidene dine så må du ha noe «fake» å komme med.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 nov 2023, 12:24 Har du dårlig med besøk på nettsidene dine så må du ha noe «fake» å komme med.
Skjønte ikke den helt, må jeg bare innrømme... :eh :scratch

Her en annen kilde:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xb ... eu-forslag
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av AJ »

Slutt på privat delesalg også...?

https://amcar.no/aktuelt/nytt+eu-regelv ... esalg.html
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 27 nov 2023, 12:30
dypen skrev: 27 nov 2023, 12:24 Har du dårlig med besøk på nettsidene dine så må du ha noe «fake» å komme med.
Skjønte ikke den helt, må jeg bare innrømme... :eh :scratch

Her en annen kilde:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xb ... eu-forslag
Det jeg forsøkte å si … alle nettsider ønsker trafikk og det får de med slike oppslag :)

Men hvis EU mener alt som er gammelt og historie skal skrotes blir det kamp på mange arenaer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 27 nov 2023, 12:43 Slutt på privat delesalg også...?

https://amcar.no/aktuelt/nytt+eu-regelv ... esalg.html
Hvis dette gjennomføres legges det opp til ett regime ved delesalg som i flyindustrien hvor hver del må være sporbar til opprinnelsen med komponentkort.

Siterer Amcar:
AMCAR går ikke med på at en fullt lovlig og ønsket virksomhet skal kriminaliserer en hel kjøretøyhobby – her må man konsentrere seg om å ta kjeltringene i stedet for å skape nye.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 nov 2023, 12:52 Det jeg forsøkte å si … alle nettsider ønsker trafikk og det får de med slike oppslag :)
Nå er vel ikke dette et oppslag for å tiltrekke seg lesere, men en høyst aktuell og ikke minst overraskende nyhet for mange, vil jeg tro. Av stor almenn interesse og som igjen vil få mange til å spørre seg hvor mye EØS landet Norge skal føye seg etter mye av det tullet EU greier å komme på av lover og forbud
:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av dypen »

Norge ligger jo i første rekke for å tilpasse seg EU’s krav …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 27 nov 2023, 12:52 Men hvis EU mener alt som er gammelt og historie skal skrotes blir det kamp på mange arenaer.
Det er jeg HELT sikker på, hva de får til er jo en annen sak... Historien er allerede begynt å forsvinne fra nett, dvs. både søkemotorer velger å ikke finne en del av historien i tillegg til at en del historiske nettsider har forsvunnet... Det hele er en del av den store planen, kan du ikke historien kan du heller ikke vite hvor du skal gå...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av mekkern »

Hvis dette skulle bli vedtatt er det et springende spørsmål om det blir et direktiv eller forordning. Direktiv kan vi si nei til -men ikke forordning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 27 nov 2023, 13:33 Historien er allerede begynt å forsvinne fra nett, dvs. både søkemotorer velger å ikke finne en del av historien i tillegg til at en del historiske nettsider har forsvunnet... Det hele er en del av den store planen, kan du ikke historien kan du heller ikke vite hvor du skal gå...
Som en forberedelse til og tilrettelegging av den nye restarten?
Det at historien vår gradvis synes å forsvinne, ikke bare på nett, men også i form av bøker, magasiner og tidskrifter er trist. Ikke bare det, det er svært betenkelig.
Det er jo også ekstreme fantatikere som også vil fjerne statuer og fremstille historiske personer og hendelser som noe helt annet enn hva det var.

For egen del har jeg de siste årene angret mer enn edn gang på at jeg har kvittet meg med lesestoff fra min barndom og ungdomstid, bøker og blader med historiske tidsbilder, som krfefter nå altså er i ferd med å viske ut...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 27 nov 2023, 14:46 Som en forberedelse til og tilrettelegging av den nye restarten?
Jepp. Der skjer veldig mye i kulissene for tiden. Små og tilsynelatende bagatellmessige grep men som til sammen er SVÆRT inngripende.

Litt sidespor i denne tråden men der er for tiden en høring ute på regjeringen.no om genmodifisering av mennesker. Alle kan komme med innspill. Denne høringen er uhyre viktig for genmodifisering av mennesker (slik de har drevet på med de såkalte koronavaksinene) gjør at en pr. definisjon ikke lengre er et menneske men skapt objekt eid av den som har patenten på genterapien. Har vi da fremdeles menneskerettigheter? Neppe... og det er et viktig poeng for framtiden og ikke så merkelig at det ligger i kortene en tvangsvaksinering...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av dypen »

Skremmende utvikling som de fleste aksepterer.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av SveinHa »

dypen skrev: 27 nov 2023, 15:41 Skremmende utvikling som de fleste aksepterer.
Ja, de fleste aksepterer det fordi de ikke blir gjort oppmerksom på det og selv om de blir det så ser de ikke konsekvensene...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: EU-forslag om tvangskroting av veterankjøretøyer...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 27 nov 2023, 15:41 Skremmende utvikling som de fleste aksepterer.
Vi som nå er i 60-årene er sannsynligvis den siste generasjonen som har et (historisk) bein trygt forankret og plassert i den tiden da Norge kanskje var på sitt beste og trolig også mest ubekymrede. Og som samtidig fikk med oss den litt langsomme og forsiktige overgangen fra det gamledagse industri- og jordbrukssamfunnet til oljealderen og velstandsoppbygningen som fulgte med den.
Samtidig står vi med det andre beinet i den tiden vi nå lever i og som på flere vis er fremmedgjørende med den pågående historierevisjonen, alle "krisene", klientifiseringen og mangfoldsforvirringen både hva gjelder kjønn og etnisitet, og ganske sikkert mye mer.

Og da kan det antakelig for mange vært godt å gjenopplive den gode tiden da ting var langt mindre komplisert med en hobby og interesse for blant anndet veteranbilcer og motorsykler.
Og andre ting som har stor nostalgisk, kjær og ikke minst minneverdig historisk verdi for oss.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar