BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km?

Legg inn av AJ »

https://nmcu.org/2023/10/29/bmw-ny-kard ... km-gratis/

Overraskende og utvilsomt en god nyhet for eiere av væskekjølte 1200/1250 modeller.

Men kanskje også en smule betenkelig...
Hvor mye tåler egentlig kardangen på en boxer BMW, vil kanskje noen spørre...
Bør ikke en såpass stor produsent som BMW med antatt sterk finansiell ryggrad og teknisk kompetanse og produksjonskapasitet kunne lage en drivlinje som ikke sår tvil om kvaliteten?

Det er vel åpenbart at BMW har slitt og fortsatt sliter med kardangproblemer. På langt nær alle syklene, naturligvis. Men likevel på det antakelig mange vil mene er et urovekkende antall.
Litt underlig, vil nok noen mene, siden BMW har holdt på med kombinasjonen boxermotor og kardang siden starten i 1923.

Som det framkommer av saken på NMCU anbefales det fra BMW at kardangen på nye GS1300 byttes ved 80K. Da for eiers egen kostnad...

Som en liten fotnote nevner jeg at min KTM 1290 har passert 77K og har så langt byttet kjede og drev gang. Regner med å kjøre noen tusen til, kanskje 10K før neste bytte.

Det kostnadsfrie kardangbyttet som BMW nå har kommet med må nødvendigvis bety økte utgifter. Og da har vi det uunngåelige spørsmålet, slik jeg ser det; hvor skal det spares inn for å dekke inn disse utgiftene?

Kanskje BMW ser for seg økt salg som følge av denne nye garantiordningen?

Men så kan det kanskje også slå andre veien når man går ut med en anbefaling om kardangbytte ved 80K på nye BMW 1300m som kanskje vil gjøre mange interesserte kjøpere usikre på kardangkvaliteten, hva tåler den og hvor lenge vil den holde? Og hva om den ryker, evt. låser seg under kjøring...

Andre momenter; hva med annenhåndsverdien på nye 1300 når man er kjent med at det anbefales kardangbytte ved 80K for eiers regning...

Mange spørsmål, noen muligens mer relevante og realistiske enn andre. Det får andre avgjøre.

Men igjen, utvilsomt en god nyhet til BMW-eiere, dette.
Men altså likevel med noen betenkeligheter, slik jeg ser det.

Redigert:
Liten endring i trådtittelen basert på denne saken i MCavisa Bike: https://www.bike.no/nyheter/gratis-kardangbytte/
Se også dette innlegget: viewtopic.php?p=431768#p431768
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av FredrikE24 »

Kardangene varer lengre enn både 60k og 80k om man passer på dem med oljeskift.
Problemet i de senere år med det nye designet er at det største lageret ikke lenger bader i olje, men er et fabrikkfettet lager som er plassert på utsiden. De som liker å kjøre uti bekken med GSen sin vil først få problemer, deretter de som vasker omhyggelig med høytrykkspyler.

Jeg har den gamle kardangen og overhalte den på rundt 70 000km et sted. Har nå kjørt over 70 000km siden den gang og slakken jeg hadde da, har ikke kommet tilbake med samme kjørelengde. Jeg har imidlertid skiftet olje dobbelt så ofte som intervallene sier.
For nye BMW-kardangen er ikke oljeskift like kritisk, her er det vanninntrenging som er greia.
Jeg synes designet er dårlig på modellene fra og med R1200 og BMW K1200(2006). Kan ikke si noe annet enn det. Men de varer lenger enn 60-80kkm med mindre man bader med sykkelen.

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av lazyboy »

Med kardang, menes da bevel gear bak? Eller er det rot i oversettingen ? For i usa koster nytt vinkeldrev bak 1807 dollar+ mva.
Drivakselen derimot (som byttes ofte) koster 824 dollar + mva.
Stusser da litt på prisen som er nevnt i artikkelen .

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av dypen »

Hva med væskekjølte BMW fra 2013 som nevnt for 1200 / 1250 … hvordan har feil på kardang vært håndtert til nå? Er det kunde som har stått for kostnaden … eller garanti evt goodwill fra forhandler / verksted …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 30 okt 2023, 19:23 Hva med væskekjølte BMW fra 2013 som nevnt for 1200 / 1250 … hvordan har feil på kardang vært håndtert til nå? Er det kunde som har stått for kostnaden … eller garanti evt goodwill fra forhandler / verksted …
Jeg har ikke veldig god kjennskap til BMWs reklamasjonshåndtering, men har oppfattet det slik at de fleste reklamasjoner ordnes på beste måtef or kundene. Altså uten kostnad for eieren av sykkelen som er gjenstand for reklamasjonen.

Dette gjelder nok spesielt kardangsaker, som jeg ser for meg er høyt prioritert hos BMW. Disse drivlinjene skulle jo være bombesikre og vedlikeholdsfrie...
De var jo i utgangspunktet laget slik at de var ferdig oljet fra fabrikken og til "de evige jaktmarker". Altså ikke behov for jevnlige oljeskift i sykkelens levetid.
Men slik ble det ikke...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av lazyboy »

På min 2018 ble drivaksel og vinkel drev (klokka) byttet . Dette fordi man ikke klarte og løsne Aksel fra splines på vinkeldrev.
På min20 mod ble kun drivaksel byttet da nytt verktøy var i hus
Allt utført på BMW sin regning uten spørsmål -

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av AJ »

Som jeg skrev i et av mine innlegg så prioriterer BMW denne problematikken høyt. Og bra og prisverdig er det, selvfølgelig!
Men man kan jo spørre seg om kvaliteten i utgangspunktet på det som leveres... :-k

Som nok en fotnote kan jeg nevne at jeg heller aldri har hatt problemer med reklamasjoner på min 2018 KTM 1290.
Selv ikke på tankplastdeksel som ble montert litt unøyaktig, nok til at dekselet fikk et par ubetydelig kosmetiske "gnagsår" et par steder ved fullt styreutslag som man aktivt måtte kikke etter for å oppdage, altså ikke åpenbart synlige.

Uansett er det bra at motorsykkelprodusentene strekker seg langt i å gjøre kundene skadesløse, som det heter :drg .
Og det er vel liten tvil om at BMW har gått i bresjen for dette i flere år.

Men igjen, det må jo være en grunn til at disse tingene skjer... Igjen og igjen :-k .
Og hvorfor finner man ikke feilen og retter den slik at man slipper å bytte kardangen etter en viss kjørelengde?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 30 okt 2023, 19:34
dypen skrev: 30 okt 2023, 19:23 Hva med væskekjølte BMW fra 2013 som nevnt for 1200 / 1250 … hvordan har feil på kardang vært håndtert til nå? Er det kunde som har stått for kostnaden … eller garanti evt goodwill fra forhandler / verksted …

De var jo i utgangspunktet laget slik at de var ferdig oljet fra fabrikken og til "de evige jaktmarker". Altså ikke behov for jevnlige oljeskift i sykkelens levetid.
Men slik ble det ikke...
Hvor har du det fra? Det må byttes olje jevnlig uansett.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 30 okt 2023, 21:54
AJ skrev: 30 okt 2023, 19:34
dypen skrev: 30 okt 2023, 19:23 Hva med væskekjølte BMW fra 2013 som nevnt for 1200 / 1250 … hvordan har feil på kardang vært håndtert til nå? Er det kunde som har stått for kostnaden … eller garanti evt goodwill fra forhandler / verksted …

De var jo i utgangspunktet laget slik at de var ferdig oljet fra fabrikken og til "de evige jaktmarker". Altså ikke behov for jevnlige oljeskift i sykkelens levetid.
Men slik ble det ikke...
Hvor har du det fra? Det må byttes olje jevnlig uansett.
Husker ikke i farten hvor jeg leste det for noen år siden, hvor det framkom at dette ikke var nødvendig eller mulig. Dvs. ingen tappeplugg på kardangen. Men det var nok kun en kort periode før BMW innså at dette ikke var noen god løsning.

Siden jeg ikke finner noen link/nettsider om dette nå i full fart tar jeg jeg naturligvis et lite forbehold. Men er sikker på at jeg har lest om dette. Ikke nå nylig, men for noen år siden.
I utgangspunktet ikke så rart siden en kardang på BMW biler ikke skal byttes olje på jevnlig, så vidt jeg vet?
Så tenkte vel BMW ingeniørene det samme om motorsyklene, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 30 okt 2023, 19:34 De var jo i utgangspunktet laget slik at de var ferdig oljet fra fabrikken og til "de evige jaktmarker". Altså ikke behov for jevnlige oljeskift i sykkelens levetid.
Men slik ble det ikke...
Det har jo lenge vært slik i biler at girkassene er "evighetssmurt" og det høres jo forlokkende ut men det betyr bare at de er smurt til de havarerer og da er garantien for lengst utløpt...

Ved å skifte olje jevnlig kan levetiden lett både dobles og tredobles...

Jeg har noen ganger litt inntrykk av at "den tyske grundigheten" fører til "overengineering" som går ut over robustheten, dimensjoner finpines ned til minimum som skal være akkurat nok...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av FredrikE24 »

Det er tappeplugg, den er ikke fjernet. Det vet jeg som har byttet på flere av det nye designet. Hjulet må dog av.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av JohnnyTh »

Som man leser i artikelen så ser det ut som problemet er størst når sykkelen brukes utenfor vei. På turen min i Australia så var det noen ganger jeg klarte å bunne ut på dempere både forran og bak og den fikk også bade i flere elvekryssinger. Er vel slik bruk som gjør at kardangen blir utsatt for større belastninger enn den liker. Kjede er kanskje bedre på sånn bruk, men veldig praktisk med kardang.
Ellers ser det ut som jeg kan få ny kardang på sykkelen min når det er nødvendig og det var jo gøy.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av FredrikE24 »

Det er vanninntrenging som er problemet ettersom det store hovedlageret sitter på utsiden, og bader ikke i hypoid-olje som den gamle typen.
Har det kommet vann inn, så er det kjørt. Da er det bare et tidsspørsmål.

BMWs kardanger fra K100/K75 og utover har en-armet svingarm med kardang. Dette utsetter opplagringen for andre og større krefter enn det konvensjonelle fra eksempelvis japan og italia(moto guzzi). Der går det en bolt tvers gjennom. Boxer-modellene fikk vel den samme kardangtypen en med R1100 på tidlig 90-tall?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av MGR1 »

FredrikE24 skrev: 31 okt 2023, 13:32 Det er vanninntrenging som er problemet ettersom det store hovedlageret sitter på utsiden, og bader ikke i hypoid-olje som den gamle typen.
Har det kommet vann inn, så er det kjørt. Da er det bare et tidsspørsmål.

BMWs kardanger fra K100/K75 og utover har en-armet svingarm med kardang. Dette utsetter opplagringen for andre og større krefter enn det konvensjonelle fra eksempelvis japan og italia(moto guzzi). Der går det en bolt tvers gjennom. Boxer-modellene fikk vel den samme kardangtypen en med R1100 på tidlig 90-tall?
R-modellene hadde en-armet svingarm fra 1985. Jeg har kjørt ca. 150000 km med de gamle boxer-modellene, uten noen problemer med kardangen. Kan ikke huske at det var et tema i det hele tatt på den tiden. Selvfølgelig var det mindre effekt, og vekt, på de syklene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW med kostnadsfritt kardangbytte ved 60.000 km.

Legg inn av FredrikE24 »

Stemmer! En videreutvikling av denne kom med K1/K100RS16V i 88 ca., deretter ble det overført til R1100.

Jeg har byttet lager på K100RS16V og min K1200RS som sagt med det nyere designet, mitt inntrykk er at boxer-modellene er spart for dette problemet. Vil anta at det er effekt/vekt som er årsak.

Jeg tenker at det er avgjort hva feilårsakene er. Så kan alle være enige om at kjede/drev-kombinasjonen er billigere og enklere.
Jeg foretrekker allikevel kardang. Det er en grunn til at jeg kjører kardangsykkel. Har eid kjedesykkel også.

Svar