Jeg lurte bare om det er noe jeg kan gjøre for å få en drz400sm til å kunne bli registrert som a2 men alle jeg ser er 146kg og 29,4kw som blir.
29,4 ÷ 146 = 0,201369863
Som da blir akuratt over grensa så da lurte jeg på om hva som kan gjøres?
Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 20 okt 2023, 22:12
- Motorsykkelen din: Ingen
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
Du kan ikke gjøre det sjøl, det er ikke mulig.
Kontakt et godkjent mc verksted og be om tilbud på dette.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Kontakt et godkjent mc verksted og be om tilbud på dette.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
-
- Innlegg: 115
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
Hvordan skal kravet på maks 35 Kw og maks 0,2 Kw/Kg forstås?
Avrundes tallet i første innlegg til en desimal blir det 0,2 Kw/Kg som er akkurat på kravet. Med to desimaler blir det 0,20 Kw/Kg, også dette akkurat på kravet.
Vil ikke sykkelen da være innenfor kravet om maks 0,2 Kw/Kg?
Avrundes tallet i første innlegg til en desimal blir det 0,2 Kw/Kg som er akkurat på kravet. Med to desimaler blir det 0,20 Kw/Kg, også dette akkurat på kravet.
Vil ikke sykkelen da være innenfor kravet om maks 0,2 Kw/Kg?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 83
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Sted: Arendal
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
Om man tenker matematiske avrundingsregler er det rett. Det tolkes imidlertid ikke slik av vegvesenet. Jeg har vært i kontakt med dem rundt denne problemstillingen tidligere. Aktuell sykkel er tung uten videre struping.Brigg skrev: ↑21 okt 2023, 09:24 Hvordan skal kravet på maks 35 Kw og maks 0,2 Kw/Kg forstås?
Avrundes tallet i første innlegg til en desimal blir det 0,2 Kw/Kg som er akkurat på kravet. Med to desimaler blir det 0,20 Kw/Kg, også dette akkurat på kravet.
Vil ikke sykkelen da være innenfor kravet om maks 0,2 Kw/Kg?
Nå er det riktignok en del år siden jeg var i korrespondanse med dem, så om man vil være helt sikker ville jeg sendt dem en forespørsel. Jeg tviler imidlertid på at denne praksisen er endret.
-
- Innlegg: 115
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
For eksempel vil 0,24 avrundes til 0,2 og være innenfor kravet. Dette vil kanskje være å strekke strikken litt langt. Men i trådstarters tilfelle er det snakk om 0,201, har det vært meg kunne jeg godt funnet på å kverulere på dette.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7621
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
strupe en Kw til så er alt hurra..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 115
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
Eller øk egenvekta med en kg, da blir det akkurat 0,2.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
Vi hadde et lignende oppdrag på verkstedet i sommer. En XT660 som også var omtrent 1 kw for mye for A2.
Ble plombert med sperre på trottlehuset (gassutslag). Redusjonen var så liten at det neppe var merkbart på noen måte.
Vær ellers klar over at sykkelen må ha originalt eksosanlegg. Evt ettermarkedsanlegg som er godkjent i klasse A vil neppe være godkjent i A2
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Ble plombert med sperre på trottlehuset (gassutslag). Redusjonen var så liten at det neppe var merkbart på noen måte.
Vær ellers klar over at sykkelen må ha originalt eksosanlegg. Evt ettermarkedsanlegg som er godkjent i klasse A vil neppe være godkjent i A2
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
-
- Innlegg: 83
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Sted: Arendal
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
Jeg gravde frem svaret jeg fikk den gangen.
Hei
I § 3-3 står det følgende:
1.
Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg.
Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.
Høyst 0,2kW/kg = 0,20000.
Dersom det er mer enn 0,20000 kW/kg kreves det førerkortklasse A.
Med hilsen
Statens vegvesen
Trafikant- og kjøretøytjenester
Mitt spørsmål:
Hei,
Jeg lurer på om førerkortforskriftens § 3-3 tolkes med vanlige avrundingsregler. DVS. mer spesifikt, kan man f.eks. kjøre en motorsykkel med effekt/vekt forhold 0,206 kW/kg med førerkort klasse A2.
Hei
I § 3-3 står det følgende:
1.
Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg.
Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.
Høyst 0,2kW/kg = 0,20000.
Dersom det er mer enn 0,20000 kW/kg kreves det førerkortklasse A.
Med hilsen
Statens vegvesen
Trafikant- og kjøretøytjenester
Mitt spørsmål:
Hei,
Jeg lurer på om førerkortforskriftens § 3-3 tolkes med vanlige avrundingsregler. DVS. mer spesifikt, kan man f.eks. kjøre en motorsykkel med effekt/vekt forhold 0,206 kW/kg med førerkort klasse A2.
- SveinHa
- Innlegg: 396
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Sted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Drz400sm akkurat ikke lav nok kw/kg til å bli A2
De karene som er helt paragraf i hodet tenker ikke slik, 0,201369863 er mer enn 0,2 så du er over grensen (selv om det for alle praktiske formål er heeeeeelt uvesentlig hva som befinner seg i tredje desimal og bakover...).
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808