Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
TheDriver
Innlegg: 4
Registrert: 15 okt 2023, 15:03
Motorsykkelen din: Honda, CB650R 2023

Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av TheDriver »

Hei
Har en ny Honda CB650R, 2023. Gått litt over 5000km. I dag kom varsellampen: Programmed
Fuel Injection Malfunction Lamp på da eg startet sykkelen.

Hva kan årsaken være?

Har alltid tanket med 95(E10), men for noen dager siden tanket eg opp 98, siden den skal på vinterlagring om ca 1 uke. Har hørt at 98 skal være bedre å bruke under vinterlagring. Og derfor begynte eg å bruke 98. Pendlet til jobb 2 dager med 98(E5) uten noe problem. Men da eg startet sykkelen i dag for en kort tur, så kom varsellampen på.
Jeg lurer på om det har noe med drivstoff skifte å gjøre. At sensorene registrerer annen type drivstoff og gir feilmelding. Har noen opplevd noe lignende?


Eventuelt, hva kan eg gjøre?

Takk for alle svar :)
Sist redigert av AJ den 15 okt 2023, 15:39, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til litt mer utfyllende tekst i trådtittelen.

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av ErikW »

Spør forhandler synes jeg, da det ikke er godt å si hva er årsak. Tror ikke dette har med bytte til 98 oktav å gjøre

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av dypen »

Velkommen :thumleft Håper du gir tilbakemelding på dette etter besøk hos forhandler verksted :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av MGR1 »

TheDriver skrev: 15 okt 2023, 15:27 Hei
Har en ny Honda CB650R, 2023. Gått litt over 5000km. I dag kom varsellampen: Programmed
Fuel Injection Malfunction Lamp på da eg startet sykkelen.

Hva kan årsaken være?

Har alltid tanket med 95(E10), men for noen dager siden tanket eg opp 98, siden den skal på vinterlagring om ca 1 uke. Har hørt at 98 skal være bedre å bruke under vinterlagring. Og derfor begynte eg å bruke 98. Pendlet til jobb 2 dager med 98(E5) uten noe problem. Men da eg startet sykkelen i dag for en kort tur, så kom varsellampen på.
Jeg lurer på om det har noe med drivstoff skifte å gjøre. At sensorene registrerer annen type drivstoff og gir feilmelding. Har noen opplevd noe lignende?


Eventuelt, hva kan eg gjøre?

Takk for alle svar :)

Har du gjort noen endringer på sykkelen? Effektanlegg?

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av Nomade »

Denne varslingen kalles på Hondaspråket for kort bare PGM-FI eller MIL eller på godt norsk check engine lampen :)

Hva som er den underliggende feilen kan bares leses av med diagnoseutstyr. Om sykkelen oppfører seg normalt er det mest sannsynlig bare falsk alarm. Lampen er gul og kan blinke eller det er fast lys, blinker den kan det være noe mer alvorlig.

Fikk selv opp denne lampen for et par dager siden på min 23 modell Honda uten noen spesiell årsak. Jeg har også kjørt på med et par tanker med 98 oktan.
Lampen min kom på etter jeg hadde vasket sykkel, smurt kjedet litt og hadde tenkt å kjøre den god og varm før parkering for sesongen. Hadde noen ærend så jeg kjørt litt rundt og hadde noen start/stopp, men lampen kom på hver gang. Motorsykkel fungerte ellers som normalt.

Litt ergelig dette så jeg tenkte at jeg må få sjekket ut dette før jeg parkerte for vinteren, tok en tur ned til MC Oslo i går ettermiddag og de sjekket og slettet feilmeldingen.

Diagnosen viste noe slikt som "insufficient cooling" eller noe i den dur :-k Hvorfor denne meldingen kom opp er ukjent for sykkelen var kald og nyvasket ved oppstart av motor.

Satser på det ikke skjer igjen :thumleft

TheDriver
Innlegg: 4
Registrert: 15 okt 2023, 15:03
Motorsykkelen din: Honda, CB650R 2023

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av TheDriver »

MGR1 skrev: 16 okt 2023, 09:21
TheDriver skrev: 15 okt 2023, 15:27 Hei
Har en ny Honda CB650R, 2023. Gått litt over 5000km. I dag kom varsellampen: Programmed
Fuel Injection Malfunction Lamp på da eg startet sykkelen.

Hva kan årsaken være?

Har alltid tanket med 95(E10), men for noen dager siden tanket eg opp 98, siden den skal på vinterlagring om ca 1 uke. Har hørt at 98 skal være bedre å bruke under vinterlagring. Og derfor begynte eg å bruke 98. Pendlet til jobb 2 dager med 98(E5) uten noe problem. Men da eg startet sykkelen i dag for en kort tur, så kom varsellampen på.
Jeg lurer på om det har noe med drivstoff skifte å gjøre. At sensorene registrerer annen type drivstoff og gir feilmelding. Har noen opplevd noe lignende?


Eventuelt, hva kan eg gjøre?

Takk for alle svar :)

Har du gjort noen endringer på sykkelen? Effektanlegg?
Har ikke gjort noe endringer på sykkelen. Fikk noen indisier på hva som kunne forårsake dette. For eksempel: Om Honda Selectable Torque Control har slått inn mange ganger under kjøring, eller om eg har brukt sidestøtten som kill switch, eller om eg har kjørt i regnværsdager, eller om eg har gasset aggressivt på og av. Men så lenge sykkelen ikke oppfører seg annerledes, så var det trygt å kjøre.

TheDriver
Innlegg: 4
Registrert: 15 okt 2023, 15:03
Motorsykkelen din: Honda, CB650R 2023

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av TheDriver »

Nomade skrev: 19 okt 2023, 12:04 Denne varslingen kalles på Hondaspråket for kort bare PGM-FI eller MIL eller på godt norsk check engine lampen :)

Hva som er den underliggende feilen kan bares leses av med diagnoseutstyr. Om sykkelen oppfører seg normalt er det mest sannsynlig bare falsk alarm. Lampen er gul og kan blinke eller det er fast lys, blinker den kan det være noe mer alvorlig.

Fikk selv opp denne lampen for et par dager siden på min 23 modell Honda uten noen spesiell årsak. Jeg har også kjørt på med et par tanker med 98 oktan.
Lampen min kom på etter jeg hadde vasket sykkel, smurt kjedet litt og hadde tenkt å kjøre den god og varm før parkering for sesongen. Hadde noen ærend så jeg kjørt litt rundt og hadde noen start/stopp, men lampen kom på hver gang. Motorsykkel fungerte ellers som normalt.

Litt ergelig dette så jeg tenkte at jeg må få sjekket ut dette før jeg parkerte for vinteren, tok en tur ned til MC Oslo i går ettermiddag og de sjekket og slettet feilmeldingen.

Diagnosen viste noe slikt som "insufficient cooling" eller noe i den dur :-k Hvorfor denne meldingen kom opp er ukjent for sykkelen var kald og nyvasket ved oppstart av motor.

Satser på det ikke skjer igjen :thumleft
Takk for svar :thumleft
Kjørte inn til verkstedet, de slettet feilmeldingen. Som svar fikk eg bare noen indisier på hva som kunne forårsake dette. For eksempel: Om Honda Selectable Torque Control har slått inn mange ganger under kjøring, eller om eg har brukt sidestøtten som kill switch, eller om eg har kjørt i regnværsdager, eller om eg har gasset aggressivt på og av. Men så lenge sykkelen ikke oppfører seg annerledes, så var det trygt å kjøre. Satser på det ikke skjer igjen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Fikk du feilkoden(e)? Kan være mange grunner men:
Kombinasjon av injectorpriming og spenningsdrop på batteriet grunnet lav temperatur og kaldere motor.
Om den ikke resettes av seg selv når målingene er over terskelverdien så du må resette via OBD, så prøv å lad batteriet neste gang
og gi den en start å se om lampen slukker.
Eller lambdasonde (oksygen-sensor på eksosen).
Eller MAP-sensor (på luftinntaket).

TheDriver
Innlegg: 4
Registrert: 15 okt 2023, 15:03
Motorsykkelen din: Honda, CB650R 2023

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av TheDriver »

Takk for svar.

Peta321
Innlegg: 1
Registrert: 18 apr 2024, 11:11
Motorsykkelen din: Honda, Cb650r, 2023

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av Peta321 »

Nomade skrev: 19 okt 2023, 12:04 Denne varslingen kalles på Hondaspråket for kort bare PGM-FI eller MIL eller på godt norsk check engine lampen :)

Hva som er den underliggende feilen kan bares leses av med diagnoseutstyr. Om sykkelen oppfører seg normalt er det mest sannsynlig bare falsk alarm. Lampen er gul og kan blinke eller det er fast lys, blinker den kan det være noe mer alvorlig.

Fikk selv opp denne lampen for et par dager siden på min 23 modell Honda uten noen spesiell årsak. Jeg har også kjørt på med et par tanker med 98 oktan.
Lampen min kom på etter jeg hadde vasket sykkel, smurt kjedet litt og hadde tenkt å kjøre den god og varm før parkering for sesongen. Hadde noen ærend så jeg kjørt litt rundt og hadde noen start/stopp, men lampen kom på hver gang. Motorsykkel fungerte ellers som normalt.

Litt ergelig dette så jeg tenkte at jeg må få sjekket ut dette før jeg parkerte for vinteren, tok en tur ned til MC Oslo i går ettermiddag og de sjekket og slettet feilmeldingen.

Diagnosen viste noe slikt som "insufficient cooling" eller noe i den dur :-k Hvorfor denne meldingen kom opp er ukjent for sykkelen var kald og nyvasket ved oppstart av motor.

Satser på det ikke skjer igjen :thumleft

Opplever noe av det samme og kom over denne tråden. Er det bare kjøre ned til mc oslo og henvise seg til resepsjonen eller må ma bestille time? Ønsker også lesefeilmedding og evt slette den.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5287
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Varsellampe: Programmed Fuel Injection.

Legg inn av dypen »

Ring for å avtale tid som passer begge parter da det er hektisk på alle mc forretninger nå :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar