2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

Poden fikk stopp på YZF-en sin for en tid tilbake og måtte ha bergingsbil for å få den hjem. Det viste seg at registerkjedet hadde hoppet over en tann slik at stempelet hadde gått opp i innsugingsventilene. Årsaken til dette var at kjedestrammeren var utslitt slik at kjedet ble for slakt. Sykkelen har klokket omlag 45.000 km.

Toppen ble demontert og levert til Cylmo for sjekk. Dommen derfra var som ventet at innsugingsventilene var bøyd. I tillegg var leamikken med kam, ventilløftere osv mye slitt. Ventilstyringene for eksosventilene var også utenfor toleranse.

Vi hentet toppen som da var i deler hos Cylmo og gikk i tenkeboksen for å finne ut hvordan vi skulle gå videre. Vi valgte å kjøpe ny topp med innmat, bare ventilfjærer og brikker/låsing for ventilene blir gjenbrukt. Vi bytter også registerkjede samt begge føringene for dette og stempel.

Kjøpte deler fra ttj.no i Bergen. Når jeg fortalte om Cylmo sin konklusjon om at leamikken i toppen var mye slitt mente han at dette var uvanlig, og at det måtte skyldes at toppen hadde fått for lite smøring. Han anbefalte da å bytte simmeringen som står på enden av veiva mot clutchdekselet. Dersom denne simmeringen lekker vil det ikke bli tilstrekkelig oljetrykk opp til toppen. Veldig nyttig innspill, dette er ikke enkelt å finne ut av på egen hånd.

Fortsettelse følger….
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

En avkledd plastikkracer
86CD7E23-B3E4-4F17-A7B2-369A99C22C84.jpeg
Gammel topp
FCD51C15-C69D-4BB6-92D0-878269501956.jpeg
Og gammel innmat til toppen
8B87DC94-1E44-4B06-AA37-4C752B3978A3.jpeg
Vi benytter anledningen til å sjekke tilstanden på ulike komponenter i motoren når vi har grei tilkomst. Startmotoren har vært demontert og rengjort. Børstene er fremdeles innenfor spec, men begynner å bli skjevslitte. Dette blir et passelig vinterprosjekt.

Når clutchdekselet måtte av for å bytte simmeringen på enden av veiva ble cluthcplatene demontert og sjekket. Alle friksjonsplatene er hele og har tykkelse godt innenfor toleransemål. Lengden på clutchfjærene er også godt innenfor spec, så da behøver vi ikke å tenke på clutchen på en stund. Greit å vite status.
34A0E2B6-A4F6-488B-A933-EAF864874DBA.jpeg
24693205-6BBF-452D-8867-6F77A9982DBA.jpeg
Simmeringen på enden av veiva er synlig slitt, så at det har vært for lite smøring oppe i toppen høres sansynlig ut. Her peker jeg på simmeringen med skrutrekkeren.
B2CE4138-110B-4DF9-BB2A-BFD5D3105262.jpeg
Legg også merke til pakningen i nedre kant i bildet. Dette er den gamle pakningen, og den er ikke hel over den tynne slissa i dekselet. Om dette skjedde ved demontering eller om det har vært sånn tidligere er usikkert. Men det er viktig at pakningen er hel her da oljetrykket som kommer gjennom den nevnte simmeringen passerer her på tur opp til toppen. Dersom pakningen lekker kan noe av olja bli borte på veien.

Og slik står motoren akkurat nå.
ADED5598-32BC-4895-BA64-E2E1ADF9D590.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

Har begynt sammensetting av ny topp. Startet med å slipe inn de nye ventilene før de ble montert. Så trykke på plass ny ventiltetting og montere ventil med fjær og brikker.
6146CE68-908C-492F-80BC-A25265F37F41.jpeg
Ventilfjæra må komprimeres for å kunne smette på plass låsebrikkene som holder det hele sammen. Til dette finnes det spesialverktøy, som jeg ikke har. Lagde en egen variant av en brukt co2-patron til et slikt dekkfiksesett som jeg hadde liggende. Kappet den butte enden i vinkel og kappet halsen slik at diameteren passet til brikken over enden av fjæren. Kuttet så en åpning på to sider slik at det er mulig å dytte låseklipsene på plass mens fjæra er komprimert. Brukte en vanlig skrutvinge til å komprimere fjæren. Litt plundrete, men med en porsjon tolmodighet gikk montering av ventilene greit.

Første ventil på plass, ventiltetning og neste ventil klar for montering.
D5C57B6B-899A-4AA4-99F7-28BBCF5CB4F2.jpeg
Alle fire ventilene på plass, klart for montering av kam og vippetøy.
DCD81D3B-D6F2-43A8-A7F4-C55D4D2694E1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av SveinHa »

Fin dokumentasjon på jobben, keep up the good work :twothumbs:
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av dypen »

Hvordan var de gamle tettinger til ventilstyringer … Var de nye lik de gamle i utseende …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

@dypen Nå har jeg ikke finstudert disse, men jeg har ikke lagt merke til noen forskjell. Mener du at det blr være det?

De gamle ble forøvrig ødelagt når jeg plukket de av, vanskelig å å disse av hele.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5289
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av dypen »

Nei, de behøver ikke være like av utseende bare de har samme fungsjon som er å tette mot styring og ventilstamme. Når de blir gamle blir de ofte sprø og harde som resultat tetter dårlig så olje kommer ned i forbrenning. Smuldrer som regel opp ved demontering så bare metallhylsa står igjen hvis det er den typen jeg tenker på. Dette blir bra :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

Montering av kam starter med å presse inn indre kamlager. Jeg valgte å gjøre dette før montering av ventilene slik at det var minst mulig greier i veien. Brukte skrustikka og en kopp som passet på lagerets yttering. Det er viktig å presse på riktig lagerring slik at man unngår at kraften må gå gjennom kulene, dette kan fort ødelegge lageret.
D939748A-6D86-4000-9BFD-DF2151811328.jpeg
Så inn med kammen. Alle deler settes inn med motorolje før montering.
C4765CF0-0B0D-45E9-AB80-F6A957567EEB.jpeg
A09B9A5F-5ED4-43C7-B944-959BAC93306B.jpeg
Selve kammen trengte ikke mye kraft for å smette inn, men det var nødvendig med noen kakk med hammeren for de siste millimeterne. Også her brukte jeg en kopp som passet på ytterringen.

Så kom turen til vippearmene. Yamaha har endret på tappene som trykker ned på ventilene slik at enden av disse har større overflate. Ny vippearm til høyre, gammel til venstre.
8BF3D6BC-24A7-42C6-B6DF-132FF42B4543.jpeg
Vippearmene låses med akslingen som tres inn fra siden. Her er eksossiden montert.
C0B54C49-3DA3-4D5D-903D-87CF4CE64723.jpeg
Til slutt låses både kam og akslingene for vippearmene med låsebrikken som festes med to skruer.
657AC447-ABA5-4830-9488-EF5D8CEFEEFA.jpeg
Toppen ferdig sammensatt og klar til å monteres på motoren. Ventiljusteringen tas etter at motoren er satt sammen slik at det blir tilgang til merkene for øvre dødpunkt etc.
EB0A585F-3AF1-434D-8D43-667A59EB12F3.jpeg
Dette er første gangen jeg skrur på en topp på denne måten. Altid spennende når man begir seg ut på ukjent grunn. Men arbeidet var egentlig ganske greit. Yamaha har gode verkstedhåndbøker. Jeg fikk litt følelsen av å bygge Lego etter tegningen som følger med Legosettene. Det er bare å følge verkstedhåndboken punkt for punkt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

Ny økt i garasjen, nå med sammenstilling av motoren. Godt når man har kommet så langt at det ikke er mere som skal demonteres.

Nytt stempel på plass, ny registerkjede og bakre kjedestyring likeså.
66826F30-501B-4546-B899-7D4F39122B18.jpeg
Sylinder på plass med ny pakning under sylinder. Fremre kjedestyring også montert.
1A050FCD-5177-4475-9107-8C894BF89E0A.jpeg
Så monterte jeg clutcdekselet med ny pakning og ny simmering på enden av veiva. Som tidligere nevn er denne simmeringen viktig for at det skal være tilstrekkelig oljetrykk opp til toppen.
FE019EEC-09C2-4122-8106-29D0BC8DD077.jpeg
Så ble toppen montert med ny toppakking. Plagdes litt med å få registerkjeden til å ligge riktig, men det ble til slutt. Generatordekselet er bare satt på plass midlertidig for å få tilgang til merke for øvre dødpunkt.
5FB379ED-4DF2-4F77-8B8F-3CB38B4F3F5B.jpeg
Ny registerkjedeststrammer vises i bakkant av sylinderen. Et tips til andre med slike sykler er å plukke av kjedestrammeren og sjekke funksjonen på denne, gjerne som et vinterprosjekt. Verkstedmanualen som kan lastes ned fra nettet viser hvordan. Det er bedre å bytte en dårlig strammer før ting går galt inne i motoren enn å måtte fornye hele toppen slik jeg holder på med.

Neste blir å justere inn ventiler og deretter dreie motoren minst to hele omdreininger for å sjekke at timingen er riktig og at det ikke er noe som går mot hverandre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bra jobbet! :twothumbs:

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Relax »

Hvor langt har sykkelen gått?
😊
"Do the right thing"

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av SveinHa »

Relax skrev: 26 sep 2023, 09:16 Hvor langt har sykkelen gått?
😊
Står i første innlegg...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

Ca. 45.000 km
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

Ny økt i kveld. Startet med ventiljustering. Pga trang tilkomst til ventilene måtte følerbladene modifiseres ørlite.
F67F52E5-476E-4615-87BF-8A4ADEBBAC22.jpeg
Etter ventiljustering ble motoren tørnet flere ganger for å kontrollere at stempelet ikke går i ventilene. Timingen mellom veiv og kam kontrolleres også på nytt ved å sjekke at merkene på svinghjul og kamdrev er på riktig plass.

Så ble det ny pakning og montering av generatordeksel.
410F02D4-FA27-4D70-9B1D-E7F5403AEFBB.jpeg
Deretter fikk leamikken i toppen en god sprut med ny motorolje før toppdeksel ble montert med ny pakning. Registerkjede og drev fikk også en dash med olje før kamdeksel/vannpumpe og vannpumpedeksel ble montert. Deretter ble temp. sensor og termostat montert, og innsuget ble montert. Da er motoren komplett og klar for montering i rammen igjen.
DA87977F-AFC9-4BF5-8A71-916A6AF1EAEC.jpeg
Så ble motoren montert på plassen sin. Brukte garasjejekken for å løfte den rolig og kontrollert. Måtte imidlertid plukke av innsuget igjen fordi injektoren ikke kom forbi fremste motorfeste i rammen. Men det er fort gjort å montere igjen.
F39906D6-9E24-4D74-B5B6-F4B9964AD855.jpeg
Da gjenstår å koble alt av ledninger, slanger og vaiere samt luftfilter, bensintank osv. før oppstart. Og selvfølgelig fylle motorolje og kjøleveske, viktig å ikke glemme dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: 2008 Yamaha YZF 125 får ny topp

Legg inn av Brigg »

Selv om dette er Poden sin sykkel har han ikke vært veldig ivrig på å bruke tid ute i garasjen under dette prosjektet. Men i dag har han gjort en kjempeinnsats. Mulig at det er det at han begynner å se enden på prosjektet som gjør at han har fått motivasjonen tilbake.

Gass og clutchvaiere ble smurt opp før tilkobling til motoren. Videre ble alle ledninger og slanger montert. Motorolje ble fylt. Kjølesystemet ble fylt med vann og radiatorrens som får stå til i morgen før gjennomskylling og påfylling av frostveske. Eksosanlegg og bensintank ble montert. Vi venter med alle plastkåpene til vi får sett at alt er i orden.

Ventet med å montere tennplugg og å koble ledningen til bensinpumpen. Kjørte så motoren på starteren 3 ganger 10 sekunder for å få pumpet olje rundt i motor og girkasse før oppstart. Ingen ulyder å høre. Etter at plugg var montert og bensinpumpe koblet til startet den umiddelbart på første forsøk. Og fremdeles ingen ulyder.
0DF4E454-DB24-4454-8B6C-2449AA79E14D.jpeg
Det var imidlertid en oljelekkasje mellom blokk og sylinder på høyre side. Det er her kanalen fra oljepumpe opp til topp går, og lekasjen tyder om ikke annet på at det er bra oljetrykk. Skrutrekkeren peker på lekasjestedet.
D6D0A08A-FF82-431B-851C-EB1A79BEC865.jpeg
Det er brukt ny pakning og jeg var nøye med rengjøring av pakningsflatene. Toppboltene ble trukket til i riktig rekkefølge og med riktig moment, så jeg ble overrasket over at det ikke ble tett.

Etter å ha demontert bensintanken klarte vi å løsne toppdekselet slik at vi kom til for å ettertrekke toppboltene. Denne gang uten momentnøkkel, strammet til jeg syntes det var nok. Etter dette ble lekkasjen borte, men vi bør nok følge med om det blir oljesvetting mellom blokk og sylinder. Toppdekselet har en O-ring til pakning. For å få denne til å sitte på plass mens dekselet ble lirket på plass la jeg litt vannfast grease i sporet slik at pakningen holdt seg bedre på plass.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar