Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Det som er viktig er å hvite hvor mange hestekrefter og ikke minst moment man har pr. kilo (med fører på sykkelen). Som regel er det vel momentet som er viktigst med tanke på 0-100 akselerasjon tror jeg.

Men uansett, så synes jeg akselerasjon er totalt uvesentlig. Jeg vil ha kreftene der jeg trenger dem. Langt nede i turtallsregisteret i norsk landeveisfart. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Megaoctane skrev: 06 mar 2024, 08:59 ...men første tanke som slo meg rett etterpå:
"På MC - ikke ta sånne sjanser, han hadde jeg sluppet forbi først, før jeg kjørte inn på motorveien"
Feil...

Gir du flatt jern med MC så tar du ikke sjanser i dette tilfellet. Du forsvinner i horisonten :knegg
Å drive og bremse i aksellerasjonsfest kan fort gjøre mer skade enn motsatt.

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Nineball »

Er enig ed Megaoctane her, greit å ta det rolig og vente med forbikjøringen til du er ute på motorveien, greit å ta ting rolig i begynnelsen. Samt at det er skremmende mange bilister som ikke følger med, noe han tydeligvis også er vant til.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Joda, man skal ta det pent i starten selvsagt hvis man er usikker etc. Men husk at en motorsykkel oppnår langt høyere hastighet enn det bilen som ligger på motorveien har uansett hastighet før aksellerasjonsfeltet er slutt.

Skal man begynne å bremse og sakke ned og begynne å knote i akselerasjonsfeltet kan fort dette bli like skummelt. Feks. biler som kommer bak deg som skal ut på samme motorvei etc. som gjerne vil prøve lykken og kjøre forbi deg og ut forran bilen.

Mitt motto er å komme meg frem, bort og vekk fra trafikken.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Domino »

Det absolutt viktigste er å gi seg sjøl handlingsrom. At du har minst én mulighet til å unngå å havne i en farlig situasjon. Og man må hele tiden ha dette i bakhodet.
I dagens trafikkbilde er det også greit å huske at mange av elbilene der ute kan matche en MC på akselerasjon. Du må bruke clutch og gir, tenke på når du skal gire. Elbilisten bare trår pedalen i bånn og resten går av seg sjøl.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Så lenge bilen er bak meg når jeg kjører ut i akselerasjonsfeltet så drar jeg på for å komme forran og bort fra bilen. Jeg bremser ikke ned, så sant jeg ikke må.

Jeg har opplevd tidligere at hvis jeg er usikker og bremser ned så kan det komme biler bak meg som også skal ut på motorvei som kjører forbi meg og da blir situasjonen brått mer knotete.

Man må selvsagt se ann situasjonen litt og bruke hue hver gang. Man ser fort i speilet om bilen nærmer seg fort eller ikke. De fleste vil legge seg ut i venstre felt uansett. Hvis det er veldig mye trafikk på motorvei i begge filer og trafikken går sagte så er det helt noe annet. Da tar man det mer med ro.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Du må bestandig være klar over hvor sårbar du er på motorsykkel hvis det skjer noe i trafikken men du opparbeider raskt erfaring under bruk av egen sykkel.

Dette er noe som provoserer mange trafikanter på motorvei, uansett om det er bil eller mc … når du er i akselerasjonsfeltet SKAL du etablere hastighet tilsvarende øvrig trafikk på motorvei og øke for å gli sammen med øvrig trafikk. Du skal ikke under noen omstendigheter bremse for å komme inn sammen med øvrig trafikk, hva tror du skjer når trafikken på fire felt motorvei ser bremselysene foran seg i akselerasjonsfeltet.

Så ha det i tanken utnytt akselerasjonsfeltet, start så tidlig som mulig med å bygge hastighet.

Det er bare trist da du ser ofte episoder med kjøretøy som skal inn på motorvei, det nytter ikke å ligge i 50 km eller 80 km med blinklyset på og bremselys som tivoli lys når øvrig trafikk har 100 eller 110 km. Da er jeg nysgjerrig på hva slags kjørelærer og sensor du har hatt inn mot bestått førerprøve.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37883
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 06 mar 2024, 12:08 Du må bestandig være klar over hvor sårbar du er på motorsykkel hvis det skjer noe i trafikken men du opparbeider raskt erfaring under bruk av egen sykkel.

Dette er noe som provoserer mange trafikanter på motorvei, uansett om det er bil eller mc … når du er i akselerasjonsfeltet SKAL du etablere hastighet tilsvarende øvrig trafikk på motorvei og øke for å gli sammen med øvrig trafikk. Du skal ikke under noen omstendigheter bremse for å komme inn sammen med øvrig trafikk, hva tror du skjer når trafikken på fire felt motorvei ser bremselysene foran seg i akselerasjonsfeltet.

Så ha det i tanken utnytt akselerasjonsfeltet, start så tidlig som mulig med å bygge hastighet.

Det er bare trist da du ser ofte episoder med kjøretøy som skal inn på motorvei, det nytter ikke å ligge i 50 km eller 80 km med blinklyset på og bremselys som tivoli lys når øvrig trafikk har 100 eller 110 km. Da er jeg nysgjerrig på hva slags kjørelærer og sensor du har hatt inn mot bestått førerprøve.
Helt enig :thumleft !
Som om jeg skulle skrevet det selv :crazy: .

Samme med avkjøringsfelt; kjør inn på avkjøringsfeltet med den hastigheten sammen med øvrig trafikk man har på veien man kjører og reduser farten først når man er i avkjøringsfeltet.
Minst mulig forstyrrelser og jevnest mulig trafikkflyt på hovedfartsårer gjør trakkavviklingen tryggest mulig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig :)

Megaoctane
Innlegg: 18
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Har ikke enda

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Megaoctane »

Enig med majoriteten her rundt inn/ut kjøring på motorvei.
Er ganske trygg på bilkjøring, og har rimelig god trafikkforståelse, så der kan jeg «kjøre på»
MC håper jeg å bli like flink på etterhvert. Men i starten, vil jeg nok ikke ta noen unødvendige sjanser, selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner for andre medtrafikanter.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Feil tråd :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

Megaoctane skrev: 06 mar 2024, 15:57 Enig med majoriteten her rundt inn/ut kjøring på motorvei.
Er ganske trygg på bilkjøring, og har rimelig god trafikkforståelse, så der kan jeg «kjøre på»
MC håper jeg å bli like flink på etterhvert. Men i starten, vil jeg nok ikke ta noen unødvendige sjanser, selvfølgelig uten å lage farlige situasjoner for andre medtrafikanter.
Innenfor rimelighetens grenser så er mitt motto og kjøre like fort eller fortere enn øvrig trafikk. Jeg liker ikke at trafikk hoper seg opp rundt meg og kommer bakfra. (Sa kjærringa...).

Ofte er det selvsagt uungåelig, men det er lettere å se hva som nærmer seg forran meg enn bak meg. Det er også tryggere på veier med flere felt å hele tiden se biler forsvinne i speilene. Det gjør feltbytter etc. mer forutsigbart å det gir mer flyt.

Det resulterer selvsagt i noe høyere hastighet ofte enn hva som er maks tillatt, men det får så være. Så lenge forholdene ligger til rette.

Nå har ikke jeg noen utpreget lane splitting sykkel heller, så det krever litt mer planlegging for min del, enn en som fiser rundt på en MT07. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Apropos lane splitting der er det store forskjeller for hvor omfangsrike forskjellige sykler er men styrebredde er det ikke så stor forskjell på, mål i følge noen Google søk. Rocket’n har bredde på 886, 1290 SAS bredde 914, K1600 bredde tipper ca 910 alle uten speil målt største bredde som er styre. K1600 finner jeg bare mål med speil som er 1000.
IMG_0590.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 07 mar 2024, 07:57 Apropos lane splitting der er det store forskjeller for hvor omfangsrike forskjellige sykler er men styrebredde er det ikke så stor forskjell på, mål i følge noen Google søk. Rocket’n har bredde på 886, 1290 SAS bredde 914, K1600 bredde tipper ca 910 alle uten speil målt største bredde som er styre. K1600 finner jeg bare mål med speil som er 1000.

IMG_0590.jpeg
Mine speil går på utsiden av styret og siden sykkelen er såpass lav så kommer mine speil i veien for bilene sitt speil. Så jo, for min del blir det ganske smalt :)

Det er også lettere å "jokke" seg frem mellom biler med en smalere sykkel med lavere vekt.

Prøv og kjør balansetesten til biltilsynet med en GSA og Rocket. Jeg er ganske sikker på at GSA'en er lettere og håndtere :) Akselavstanden på Rocket er også ganske enorm i forhold til andre sykler.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Megaoctanes ferd mot MC lappen...

Legg inn av dypen »

Har full forståelse for det @Bjerknez :) Vekta på min merkes jo i krypfart og hvis du må jokke litt frem å tilbake innenfor ett lite område.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar