Lyd og stemmestyring til telefon

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Returningcustomer
Innlegg: 8
Registrert: 30 jul 2023, 08:26
Motorsykkelen din: Voge 500ac 2023

Lyd og stemmestyring til telefon

Legg inn av Returningcustomer »

Jeg ble anbefalt å kjøpe en Cardo Spirit HD for å kunne snakke til telefonen (kart, spotify, åpne garasjen), og å kunne høre på musikk og kartanvisninger, men det virker ikke noe særlig bra. Musikk virker utmerket selv om høyttalerne kunne vært litt bedre, men alt annet er ubrukelig. Kan ikke bruke stemmestyring til noenting med mindre jeg står heelt stille i stuen, kan ikke brukes til å svare/snakke i telefonen (dette er ikke noe savn, men det beskriver hvor dårlig systemet virker), samt at den ene knappen på Cardoen avogtil bestemmer seg for å enten starte Bixby (som jeg ikke har, og nei jeg er ikke interessert i å sette det opp mens jeg kjører) og overkjøre kartet eller starte FM radio som også stort sett er ganske kjedelig. Jeg må selvfølgelig stoppe og rydde opp i dette hver gang det skjer, noe som er kjedelig i lengden.
Jeg har prøvd forskjellige mikrofoner, settinger, oppdateringer (både på Cardo og på telefonen), men jeg får det ikke til å virke mens jeg kjører, uansett hvor høyt jeg gauler.

Det jeg ønsker meg er en dings som kan spille musikk og som lar meg bruke stemmestyring på telefonen selv om jeg kjører, dvs at det er litt støy rundt hjelmen.
Jeg trenger ikke å kunne prate i telefonen eller snakke med andre sjåfører.
Anbefalingen fra butikken var å kjøpe en Cardo Packtalk, men jeg er ikke sikker på om det er det som er løsningen. Det virker som en svært dyr dings med veldig mange muligheter jeg egentlig ikke er interessert i.

Finnes det en enklere løsning for dette? Hva med et relativt enkelt trådløst headset til telefon som kobler til via BT med en god mikrofon for eksempel? Det må jo kunne la seg tilpasse hjelmen og sånt så klart.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Lyd og stemmestyring til telefon

Legg inn av iris »

Packtalk Black funker greit for meg, styrer den med stemme under kjøring helt greit. Den skrur på FM-radio noen ganger også, ikke helt sikker hvorfor. Kanskje jeg trykker feil knapper. Du kan finne de brukt og deretter kjøpe ny monteringskit til 250kr med velcrogreiene og limplate for enheten. Er sikkert den enkleste løsningen. Den nye packtalk custom bør ikke kjøpes selv om den er billigere, da den har bullshit subscription for software features, inkludert å styre den med stemme.

Det finnes sikkert gode hodetelefoner uten alt av ekstra features, men forventer ikke at det fins noe med god mic for å bruke assistant også.

Returningcustomer
Innlegg: 8
Registrert: 30 jul 2023, 08:26
Motorsykkelen din: Voge 500ac 2023

Re: Lyd og stemmestyring til telefon

Legg inn av Returningcustomer »

Takk for bra innspill og god info.
Jeg har lest tester som sier at Packtalk er ubrukelig å snakke til (google), men jeg regner med det kommer an på hjelmen og hvor mye støy det er. Cardo stemmestyring synes jeg virker klønete, men kanskje det er noe man blir vant til.
Jeg er villig til å betale det det koster for å få noe som funker, men blir litt skeptisk når samme selger først sier det er Cardo Spirit HD jeg skal ha, og anbefaler den varmt, for så og si at neida, jeg må kjøpe ny Packtalk til 3x prisen når jeg ber om hjelp til og få systemet jeg har til å virke.
Takk for tips om å unngå Custom :)
Forøvrig virker det som om radioen lever sitt eget liv.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Lyd og stemmestyring til telefon

Legg inn av iris »

Ville anbefale å kjøpe fra annen selger i hvert fall, det der er suspekt.

Jeg bruker åpningshjelm med boom mic, og kan justere den inne i hjelmen når den lukkes slik at jeg får beste plassering for stemmestyring hver gang. Hvis du bruker mic som er klistret på innsiden kan plasseringen være dårlig. Min fixed mikrofon ble faktisk ødelagt etter en stund på min forrige hjelm, sikkert noe med kabelen. Så jeg brukte boom mic i helhjelm og det funket bedre :lol

Returningcustomer
Innlegg: 8
Registrert: 30 jul 2023, 08:26
Motorsykkelen din: Voge 500ac 2023

Re: Lyd og stemmestyring til telefon

Legg inn av Returningcustomer »

iris skrev: 06 sep 2023, 08:49 Ville anbefale å kjøpe fra annen selger i hvert fall, det der er suspekt.
Bra det ikke bare er jeg som synes det da
iris skrev: 06 sep 2023, 08:49 Jeg bruker åpningshjelm med boom mic, og kan justere den inne i hjelmen når den lukkes slik at jeg får beste plassering for stemmestyring hver gang. Hvis du bruker mic som er klistret på innsiden kan plasseringen være dårlig. Min fixed mikrofon ble faktisk ødelagt etter en stund på min forrige hjelm, sikkert noe med kabelen. Så jeg brukte boom mic i helhjelm og det funket bedre :lol
Jeg har helhjelm og prøvde først med fixed mikrofon, men da fikk jeg null respons, selv uten hjelp av stille stue. Det vil si: google fikk med seg at jeg ville ha oppmerksomhet, men klarte ikke å høre hva kommandoene var, selv helt enkle ting men overdrevent tydelig tale.
Derfor prøvde jeg boom mic'en og nå funker det, men altså dårlig. Jeg har om ikke annet lokalisert problemet, og vet at det ikke er noen settings eller noe jeg har glemt eller ikke visste om.
Det finnes noen brukte Packtalks der ute, og jeg vurderer sterkt en av de i stedet for å gå tilbake til samme butikk. Om ikke annet, så svir det litt mindre hvis det viser seg at Packtalk heller ikke virker...

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Lyd og stemmestyring til telefon

Legg inn av iris »

Du kan bare feste på hodetelefonene og miccen på samme plass med velcro og ikke klistre på selve enheten - burde kunne fritt returnere den da om det heller ikke funker.

Returningcustomer
Innlegg: 8
Registrert: 30 jul 2023, 08:26
Motorsykkelen din: Voge 500ac 2023

Re: Lyd og stemmestyring til telefon

Legg inn av Returningcustomer »

Godt poeng!

Svar