Black Widow potte

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
MikkeDuck
Innlegg: 4
Registrert: 22 aug 2023, 15:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt-125 2017

Black Widow potte

Legg inn av MikkeDuck »

Halla :D

Jeg skaffa meg sykkel og lappen for noen måneder siden, en Yamaha 125 mt. Veldig bra sykkel.

Når jeg kjøpte sykkelen fikk jeg med en black widow potte (usikker på akkurat hvilke modell det er, kan finne det ut seinere) uten db-killer. På sykkelen er stockpotta forløpig montert, men er keen på å bytte potte og teste den ut.

Men da kommer spørsmålet, fordi jeg gidder ikke bruke den potta uten db-killer, som dere sikkert forstår (den bråker no inni granskauen). Ksn jeg kjøpe universal db-killer eller må jeg kjøpe db-killer for min spesifikke modell?

Må jeg også registrere at jeg bytta potta, eller ikke vet tanke på at den er ulovlig :-J :-J .

Kan jeg også bytte potte selv med litt hjelp og av å se noen veiledninger på youtube?

Tusen takk for alle svar, trenger kunnskap ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Black Widow potte

Legg inn av AJ »

Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Har ingen gode svar på det du spør om annet enn at jeg personlig synes lettsykler med uoriginale potter uten støydemper er en uting og noe som bare skaper motvilje mot oss motorsyklister.
Disse såkalte effektpottene bidrar heller til det motsatte. Og da står vi igjen med at noen av disse pottene kanskje hever utseendet noe på noen sykler og senker vekten bittelite grann.
Ellers skaper de veldig ofte problemer for eiere en med støy, som allerede nevnt, og ikke så sjelden ujevn motorgange.

Når det gjelder støydemper tror jeg ikke det finnes noen universaltype av disse.

Men som nevnt i starten, jeg har ingen gode svar å gi, kun personlige synspunkter.
Så kommer det kanskje andre på banen her inne med mer tekniske og utfyllende svar, slik det pleier å gjøre her på MCsiden.no :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Black Widow potte

Legg inn av kaLARSnikov »

Jeg ville anbefalt original db-killer. Det kan hende at det finnes uoriginale som passer, men det er ingen garantier for at de vil fungere optimalt. BW selger løse på nettsiden så du trenger bare å finne ut hvilket anlegg du har og finne tilhørende db-killer:

https://www.blackwidowexhausts.co.uk/re ... -519-c.asp

Når det er sagt så fremkommer det også av hjemmesiden at ingen av disse anleggene har BSAU-, EU- eller TUV-godkjenninger, dvs. at de vil ikke være lovlige å kjøre med i Norge:

https://www.blackwidowexhausts.co.uk/si ... s-23-w.asp

Det er ikke nødvendig å få eksosanlegg godkjent i vognkortet, men det kreves i så fall at anlegget er E-merket og at du har med deg godkjenningspapirer fra produsenten. Dette vil du altså ikke få til et Black Widow anlegg.

Jeg har ikke forsket veldig dypt i det, men av produsenter som lager godkjente anlegg til MT-125 så ser det ut til at Arrow og Akrapovic er et par alternativer. Disse selger kun via ymse forhandlernettverk, for Arrow er det AGM (Alf Graarud) som gjelder i Norge, mens Akrapovic oppgir Non-Stop som sin partner i Norge, som igjen har en liste med forhandlere de visstnok har tilnytning til:

https://www.non-stop.no/forhandleroversikt

Men det kostner nok fort mer enn hva jeg personlig ville investert i litt bedre lyd på en lett motorsykkel.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Black Widow potte

Legg inn av Greddy »

Godkjent Akrapovic anlegg kan du bestille hos Yamaha og tilsendt til deg eller din nærmeste Yamaha forhandler. Litt dyrt for en lett-mc. Men da har du iallefall papirene i orden.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Black Widow potte

Legg inn av kjellv »

Kan også skaffes MIVV og LeoVince som er godkjente. Men for å være godkjente må anlegget bestilles etter serienummer på sykkelen. Altså kan et anlegg til en 2016 modell ikke bli godkjent til f.eks en 2019 modell. Reglene er ganske rigide..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Black Widow potte

Legg inn av dypen »

Det som er sikkert for å få ett eksosanlegg som er litt gromt, godkjent til en rimelig fornuftig pris må være å kjøpe sykkel’n ny fra forhandler med anlegg. Egenerfart er att da er det mulig å få en veldig hyggelig pris på utstyr du putter på ekstra, de originale delene følger selvfølgelig med eller du monterer utstyret selv.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

MikkeDuck
Innlegg: 4
Registrert: 22 aug 2023, 15:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt-125 2017

Re: Black Widow potte

Legg inn av MikkeDuck »

Skjønner. Kommer nok bare til å kjøpe original db-killer fra BW nettsiden. Veit ikke om jeg kommer til å bruke potta i det hele tatt, men ønsker å teste det ut. Hvis den ikke er no for meg eller lager for mye lyd så bare bytter jeg tilbske til stockpotta.

Svar