'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Blir nok ikke å kjøre veldig lenge før neste bytte. Både for å få skyllet gjennom, men også for å følge med at det ikke blir like ille på nytt. I så fall er det noe galt fatt.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Kjekt å tappe olje rett etter kjøreturen når olje er varm :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Har blitt lite tid til XVZ-en i det siste. Men fikk til en luftetur rundt Klæbu i finværet i dag. Fylte bensin og noterte et forbruk på 0,67 som er en forbedring fra forrige fylling som var på 0,8. Jeg tror årsaken til forbedringen er andre kjøreruter, ikke at sykkelen plutselig har blitt mye bedre.
6CDED864-9FA5-48C2-BDE2-67811B228390.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Se der ja, godt tegn når du står ved bensinpumpa :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Ble stille fra min side i denne tråden. Noe som skyldes litt for mange jern i ilden samtidig i kombinasjon med en svært fuktig høst i Trøndelag fram til frosten tok over rundt 20. oktober. Det ble lite mc-kjøring i slutten av september og utover oktober. Nå er kjøresesongen definitivt over og sykkelen er avregistrert og parkert i garasjen. Og da står 6 mnd vedlikeholdssesong for tur.

Som forberedelse til vedlikeholdssesongen har jeg forsøkt å kartlegge status når det gjelder motoren slik at jeg vet hva som må gjøres i løpet av vinteren. Jeg byttet tidligere plugger og plugghetter, og etter omlag 450 km på veien ser pluggene slik ut:
F4E4B4D5-D1EA-4049-88F7-7D6F659667C0.jpeg
1B57F8E0-3FD9-4FB1-BFD0-D885D547FC2B.jpeg
Jeg tolker pluggene slik at alle sylinderne får i meste laget med bensin, men nr to og tre er nærmere normalen enn en og fire. Noe som bekrefter behovet for en gjennomgang av forgasserne i løpet av vinteren.

Jeg har også gjort en kompresjonstest som viste 12,5 kg/cm2 på to sylindre og 11,5 på de to andre. I følge boka skal komresjonen være minimum 9 kg/ cm2 og maks 1 kg/cm2 i forskjell mellom sylindrene. Så mine målinger oppfatter jeg å være godkjente noe som betyr at det ikke vil være nødvendig å gå dypt inn i motoren med demontering av topper, stempler etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

For tilstand på motor foretrekker jeg en lekkasjetest foran en kompresjonstest, er ikke kompresjonstesten jamn og fin ville jeg gått videre med en lekkasjetest for å se gjennomslag i motor. Da har du mulighet for å se eventuelle lekkasjer på innsugventiler, eksosventiler eller om trykket går i bunn av motor via stemplene evt alt ok. Dette gir god oversikt over tilstand og hvor du må ha fokus for å utbedre. Lykke til!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg har ikke utstyr for lekkasjetest, hadde jeg hatt det kunne det vært aktuelt å gjøre.

Men slik jeg har forstått det er lekasjetest nyttig til å finne årsaken dersom man har avdekket lav kompresjon på en eller flere sylindre. I og med at jeg måler kompresjon godt over minstekravet og at avviket mellom sylindrene er innenfor kravet slår jeg meg til ro med ting slik de er.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Kjøpte lekkasjetester hos Biltema august 2021 som jeg har brukt flere ganger og veldig fornøyd med både tester og pris :thumleft Eneste å bemerke, litt følsom så den må nullstilles nøyaktig før jeg koblet opp mot hver sylinder.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkste ... 2000041057
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Jompa »

Er der mye olje oppover pluggjengene?
Det ser sånn ut på bildet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Det stemmer nok @Jompa

Har dette noen betydning?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Jompa »

Brigg skrev: 14 nov 2023, 19:44 Det stemmer nok @Jompa

Har dette noen betydning?
Det betyr bare at det kommer litt olje inn i forbrenninsrommene, altså oversiden av stemplene.
Enten nedenfra pga slitte stempelringer eller ovenfra pga slitte ventil tetninger.
Begge deler er ganske omfattende hvis det skal repareres.
Hvis motoren ikke bruker mye olje er det ikke noen krise.
Se etter om det er olje i luftfilteret.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Ok. Takk.

Har ikke lagt merke til noe oljeforbruk, men har heller ikke fått veldig mange mil på sykkelen. Men den får for mye bensin, mulig at noe av dette finner veien ned i oljesumpen og oppveier for oljeforbruk.

Oljefilteret er tørt og rent, men det er oljefilm i rommet under filteret. Men dette antar jeg kommer fra veivhusventilasjonen som munner ut der.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Jompa »

Hvis det er bare litt i filterboksen er drt ikke noe å bry seg om.
Som du sier er det fra veivhudventilasjonen,
Litt oljedamp vil det alltid være.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brigg
Innlegg: 98
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Vinterprosjekter

Legg inn av Brigg »

Det er mye som bør gåes over på sykkelen, og planen har vært å bruke vinteren på dette. Men etter at frosten kom i slutten av oktober har det jevnt over vært tosifret blå grader ute, faktisk har det aldri før blitt målt så kaldt så lenge på høst/tidligvinter i Trondheim. Og i og med at garasjen er uisolert blir det like kaldt der inne. Så foreløpig har jeg ikke kommet i gang med vinterprosjektene. Er avhengig av en mildværsperiode slik at jeg får startet opp og varmkjørt motoren før tapping av motorolje.

Det jeg planlegger å gjøre er i hovedsak:
  • Reperasjon av 2. gir. En vanlig feil på disse motorene produsert før medio 1985. Dette medfører at motoren må ned, og da passer det godt å se over andre ting også som ventilklaring, clutchlameller, clutch slavesylinder, startmotor, starterclutch, vannpumpe, termostat m.m.
  • Forgasserne skal plukkes ned for rengjøring og bytting av pakninger etc. Må også se på justering av flotørhøyder da forgasser nr 2 renner over.
  • En demper foran lekker olje. Det blir demontering av framgafler for bytte av tetninger m.m. Og da tar jeg framhjulslagrene med det samme samt sjekk og smøring av styrelagre.
  • Sjekk av bremsecalipere og hovedsylindre, blir sansynligvis å kjøpe repsett og bytte alle pakningene
  • Elektrisk: Sjekk av coiler, bytte av plugledninger. Bytte av sikringsboks til mini flatsikring, se over og rydde opp i ledningsnettet
  • Sjekke og smøre opp gassvaiere, chokevaier og speedometervaier. Og generelt sjekke tilstand på ting og tang, smøre opp og/eller justere ved behov
Ved å demontere alt av kåper og plastikk blir det enklere tilgang til alt av teknikk som vanligvis er skjult, og da passer det godt å se over så mye som mulig når tilgangen er god.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5295
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Du må få sykkel’n i hus så du har varme eller så må du isolere garasjen og få varmekilde inn der for det må være litt behagelig og koselig når du skal jobbe på mc :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar