Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av Myshild »

Har A lappen, men ikke kjørt på veldig mange år. Voksen dame nå :) 40+.

Skal begynne på igjen , har lånt en lett og øvd meg litt i trafikken. Ser ut som kanskje gamle kunster ikke var helt glemt. Men det er jo med litt skrekkblandet fryd jeg tenke på at jeg skal kjøre noe større igjen. Men antar det er noe jeg kommer fort inn i.

Har ikke "greie på" motorsykkel eller motor og kjenner ingen med mc heller.
Liker best nakensykler...og har sett meg ut bla Honda CB som aktuell...500 eller 650.
Suzuki sv650 kan være noe, en monster...Men må prøvesitte. Noe som betyr at jeg må dra et stykke foe nærmeste butikk ..siden jeg bor på bøgda.

Bruk: Skal kosekjøre på kveld /helg og kanskje til/fra jobb iblant(5km). Innenfor fartsgrensen 😅

Ønsker kjøpe noe relativt nytt og trygt.
Bør jeg kjøpe via forhandler eller privat?
Hva bør jeg være obs på ved privat handel?

Hvordan kan jeg frakte en mc over lengre avstand, om jeg ikke ønsker kjøre hele veien selv?

Tips til modeller?

Denne "frykten" jeg føler på, noen som har erfart det, og vil den forsvinne?

Forsikring: skjønner det er mye som spiller inn men er det HK eller effekt som spiller en rolle? (Siden jeg syklene jeg ser på gjerne er 650...og jeg ser i annonsen at de er plombert til A2)

Er dere medlem.i klubb? Skulle ønske meg et inkluderende fellesskap, av begge kjønn, å dele interesse med! :)

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av mekkern »

Hei og velkommen på 2 hjul igjen. :twothumbs:
På kant av landet bor du da?
Lettere å komme med tips om sykler du kan stikke å prøve/sitte når en vet områder/forhandlere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av Myshild »

Mjøsdistriktetz, Hadeland, elverum,, dokka/Valdres.. heller ikke noe stress med en tur til Oslo-området.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av Jompa »

Hei og velkommen.
Kona begynte nettopp å kjøre sykkel igjen,
etter godt og vel 30 år uten.
Hun bruker sykkelen akkurat som du tenker å gjøre, litt til og fra jobb på fine dager, cruising på kveldene, ikke lange turer og innenfor fartsgrensene.
Litt for langt innenfor etter min mening.
Hun syntes også det var skummelt i begynnelsen, men du skal ikke kjøre mange småturer før ting begynner å gå av seg selv.
Her er sykkelen hennes.
20230714_185201.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kaLARSnikov
Innlegg: 185
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av kaLARSnikov »

Forhandler vs. privat er i stor grad pris vs. trygghet, dvs. om det skulle dukke opp små eller store ting i ettertid så er det gjerne veldig lett å reise tilbake til forhandler og få de til å fikse opp i feil og mangler som ikke skulle vært der, mens på privatmarkedet vet man aldri helt hvor kranglete folk kan finne på å være, samt at det for enkelte kanskje sitter litt lengre inne å ta klage til privatpersoner. Når det er sagt så er det forskjeller på forhandlere også, så der kan det nok være kjekt å undersøke litt på forhånd.

Ved privat handel så kommer det litt an på sykkelen man skal kjøpe, de fleste modeller har småting som det kan være greit å være obs på og/eller sjekke om tidligere eier(e) har utbedret. Servicehistorikk er alltid et pluss, men om service er gjort av eier og ikke på verksted så lønner det seg å se an vedkommende litt. En kaldstart og prøvetur er aldri å forakte.

Frakt tas erfaringsmessig som regel enten på henger eller i kassebil. Alternativt om du kjenner noen som er glad i å kjøre som kan farte doningen hjem for deg.

Jeg er nok noe over gjennomsnittlig begeistret for Suzuki så jeg støtter naturligvis tanken om en SV650. Den er kjempemorsom. Ikke like mye futt som enkelte av konkurrentene, men til gjengjeld veldig billig, spesielt om du går for en litt eldre årsmodell (og med v-twin motor så henger den alikevel på ganske mye opp til norske fartsgrenser). Motoren er en evighetsmaskin, men selve sykkelen kan bli litt liten om du er lang i bena. Skulle jeg hatt noe slikt igjen så hadde jeg kanskje sett på storebroren SV1000.

Ellers så vil jeg absolutt anbefale å prøvesitte/prøvekjøre litt forskjellig om du får mulighet. Jeg startet med en cruiser og var overbevist om at det var slikt jeg ville kjøre, svinget så innom nakensykkel etterhvert før jeg til slutt endte på en ADV.

Andre som er bedre kjent i ditt området får komme med tips om forhandlere nærmere deg, men om du skulle havne på sørsiden av hovedstaden så kan jeg anbefale en tur innom Kus MC i Mysen. De er en ren bruktforhandler som har en imponerende menger sykler på lur av alle typer og merker, så her er det mulig å både prøvesitte og prøvekjøre mye forskjellig.

Frykten vil jeg tippe at forsvinner ganske kjapt, i alle fall om den kan sammenlignes med den usikkerheten noen av oss kanskje kjenner litt på hver gang vi prøver en større sykkel enn vi er vant til, om det så er i effekt eller fysisk størrelse. Foreløpig har jeg ikke vært borti noe som ikke har kjentes ganske naturlig etter bare noen få kilometer.

Har ikke noe detaljert kjennskap til forsikringspremier, men tipper det er en kombinasjon av effekt, alder, type og antakeligvis statistikk per modell i forhold til både ulykker og tyveri. Men det er for det meste ren spekulasjon fra min side. Hos de fleste forsikringsselskaper skal du kunne sjekke pris ved å legge inn sykkelen det er snakk om.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av dypen »

Myshild skrev: 28 jul 2023, 11:47 Har A lappen, men ikke kjørt på veldig mange år. Voksen dame nå :) 40+.

Skal begynne på igjen , har lånt en lett og øvd meg litt i trafikken. Ser ut som kanskje gamle kunster ikke var helt glemt. Men det er jo med litt skrekkblandet fryd jeg tenke på at jeg skal kjøre noe større igjen. Men antar det er noe jeg kommer fort inn i.

Har ikke "greie på" motorsykkel eller motor og kjenner ingen med mc heller.
Liker best nakensykler...og har sett meg ut bla Honda CB som aktuell...500 eller 650.
Suzuki sv650 kan være noe, en monster...Men må prøvesitte. Noe som betyr at jeg må dra et stykke foe nærmeste butikk ..siden jeg bor på bøgda.

Bruk: Skal kosekjøre på kveld /helg og kanskje til/fra jobb iblant(5km). Innenfor fartsgrensen 😅

Ønsker kjøpe noe relativt nytt og trygt.
Bør jeg kjøpe via forhandler eller privat?
Hva bør jeg være obs på ved privat handel?

Hvordan kan jeg frakte en mc over lengre avstand, om jeg ikke ønsker kjøre hele veien selv?

Tips til modeller?

Denne "frykten" jeg føler på, noen som har erfart det, og vil den forsvinne?

Forsikring: skjønner det er mye som spiller inn men er det HK eller effekt som spiller en rolle? (Siden jeg syklene jeg ser på gjerne er 650...og jeg ser i annonsen at de er plombert til A2)

Er dere medlem.i klubb? Skulle ønske meg et inkluderende fellesskap, av begge kjønn, å dele interesse med! :)
Klubben må være mcsiden.no ;)

Forsikring, en telefon er det beste da får du med alt som påvirker pris (eksempel hvor du bor, parkerer du inne på natt, din alder osv) og har du dine andre forsikringer der allerede vil det påvirke pris.

Når du får kjørt litt under rolige forhold forsvinner frykten og ett rustløserkurs en dag vil helt klart anbefales etterhvert.

Hvis du ikke ønsker å kjøre sykkel hjem få hjelp til transport, forhandlere ordner det hvis du kjøper der.

Kjøp sykkel du føler deg vel på og gjerne sykkel du kan «vokse» litt med, ikke lås deg til 500 eller 650 siden du har A førerkort. Hva med MC Huset på Hamar …

Velger du å kjøpe privat få hjelp av en som har erfaring.

Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av rolf-arne »

Det er noen som påstår at jeg ikke er så fersk lengre, men jeg har for vær sesong skepsis til hva jeg er kapabel til.

Første året( 4 år siden) var ikke frykten langt unna de første ukene...

For "dum" til å føle på en frykt for å skade seg, det var mer rettet mot det å dumme seg ut.. med vanskelige bein og tung sykkel var ikke det så vanskelig å få til..

Mitt største frykt moment var på Isle of Man, med 1000talls tilskuere, og selvfølgelig måtte jeg legge ned sykkelen i DEN dungen av garva mc-folk.

Skjemmtes jo litt på egne vegne, men det snudde fort av den raushet som alle, ja jeg mener det bokstavlig alle, hadde overfor en tilårskommen gubbe.

Jeg fikk opp sykkelen selv, men omtanke i ord og litt applaus når æ kom meg avgårde - det varmet... og etter det.. blei æ en friere mc-rytter, som bare har hatt glede av mc, selv når det går litt skeis.

Så joda frykten slipper taket, når du er klar... her på forumet finner du samme typen folk som jeg traff på Man.

Andre mer garva folk får gi tips om sykkel, jeg kjøpte min første fordi den var rød, å hadde et av mine få lykketreff.

Lykke til med alt.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av AJ »

Myshild skrev: 28 jul 2023, 12:22 Mjøsdistriktetz, Hadeland, elverum,, dokka/Valdres.. heller ikke noe stress med en tur til Oslo-området.
Hei og velkommen til MC-samfunnet her på MCsiden.no :vs !
Mye å glede seg til og muligheter for mange og varierte dags- og kveldsturer i disse distriktene.
Bor selv på Lunner på Hadeland og skaffet med en ny Moto Guzzi V7 850 Special i vår. En sykkel jeg mer enn gjerne anbefaler. Lav sittehøyde og lavt tyngdepunkt og mer en nok motor og sykkel for godt voksne menn og voksen dame :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av Myshild »

Tusen takk til hver og en for mange gode og ikke minst HYGGELIGE svar!

Det var det jeg håpet på da jeg logga inn her :))
(Forum kan jo være så mangt...)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hei og velkommen!

Det er nok en veldig stor andel godt voksne mc førere som har hatt en pause (inkludert meg selv). Er jo gjerne unger eller karriere/andre ting som forårsaker det.

Det er litt som å lære å sykle, gå på skøyter osv. Ting man har gjort mye "hardkodes" i hjernen, man må bare finne det frem igjen .
Jeg kjøpte først en brukt billig 650 for å sjekke om jeg fortsatt syns det var gøy.
Så bestilte jeg en eskeny større og dyrere, etter to sesonger.

Om du kjøper en nyere brukt som er i garanti hvor servicer er fulgt, så burde du være trygg selv ved privatkjøp. Du sparer fort en del på det.

Om du vil hente sykkel men kjøre den på henger, så få noen som er erfarne med det til å hjelpe deg å spenne/stroppe den opp.

Lykke til med gjenopptagelsen!

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av Myshild »

Då har jeg bare hoppet i det, kjøpt en 22'modell honda cb500 og skal hente i kveld:)


Exited!

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5297
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av dypen »

Gratulerer! Er det CB500X …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av Canutus »

Gratulerer

Sent fra min XQ-BT52 via Tapatalk


JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av JoeHugin »

Myshild skrev: 11 aug 2023, 16:14 Då har jeg bare hoppet i det, kjøpt en 22'modell honda cb500 og skal hente i kveld:)


Exited!
F eller X?

Jeg kjøpte CB500F til kona som startet å kjøre i år, jeg har kjørt i over 23 år, siden jeg begynte som 13åring på en Honda XL650, og jeg ble veldig positivt overrasket over CB500F'en, kjempelett å kjøre, lav vekt, veldig morsom å "flikke rundt i svinger" - har tilgode å prøve 500X, men vil tro den også er morsom 🙂

Myshild
Innlegg: 33
Registrert: 24 jul 2023, 10:07
Motorsykkelen din: Honda CB500F '22.

Re: Begynne å kjøre igjen etter mange års opphold.

Legg inn av Myshild »

F ja :)

lett å kjøre , koser meg stort! Har ikke gjort annet enn å kjøre siden jeg hentet dn for 2 dager siden 😁

Svar