Hvorfor slites dekket slik?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
mistergemas
Innlegg: 22
Registrert: 27 mai 2017, 20:08
Motorsykkelen din: Honda ST 1300 Pan European

Hvorfor slites dekket slik?

Legg inn av mistergemas »

Noen som har en formening om hvorfor, i dette tilfellet, bakdekket på motorsykkelen slites slik? Har opplevd det samme flere ganger og på flere forskjellige sykler. Er det flere venstresvinger enn høyre i dette landet :D ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvorfor slites dekket slik?

Legg inn av mekkern »

Det er "mange" grunner til dette-veiens helling fra midten,skjeve veier som heller mot kanten-"tøffere" til å kjøre i venstresvinger da de er mer oversiktlige eller rett og slett litt med kjørestilen.
Noen sier at venstresvingene er lengre enn høyresvingene-det er for så vidt korrekt siden de har en slakkere radie vegbredden sett i helhet, men da skulle en faktisk hatt mer nedlegg på høyresvingene og mer sideslitasje.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvorfor slites dekket slik?

Legg inn av Olav K »

Venstre svinger er jo yttersvinger, og dermed lengre, i tillegg kjøres de kanskje med mer fart/nedlegg?
Denne diskusjonen er ikke ny, og i en annen tråd på et internasjonalt forum, kom det fram at i f.eks Storbritania er problemet motsatt, de kjører som kjent på venstre side av veien, og høyresvinger blir yttersving for de.

Jeg satser ikke pensjonen på denne påstanden, men jeg har ikke sett noen bedre forklaring heller :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvorfor slites dekket slik?

Legg inn av FredrikE24 »

Det største bidraget kommer nok av gasspådrag ut av sving, og at du dermed føler deg mest komfortabel i venstresvinger.
Selv kjører jeg altfor mye motorvei i det daglige og får slitasjen på midten.

Med utslitte støtdempere får jeg fort slitasje på høyre side på framdekket. Det viser seg at kjørestilen endres og jeg bremser både før og i inngangen i høyresvinger. Litt merkelig egentlig. Etter å ha fått støtdemperne nyoverhalt, så kjører jeg mye smoothere.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvorfor slites dekket slik?

Legg inn av mekkern »

Olav K skrev: 26 jul 2023, 12:22 Venstre svinger er jo yttersvinger, og dermed lengre, i tillegg kjøres de kanskje med mer fart/nedlegg?
Denne diskusjonen er ikke ny, og i en annen tråd på et internasjonalt forum, kom det fram at i f.eks Storbritania er problemet motsatt, de kjører som kjent på venstre side av veien, og høyresvinger blir yttersving for de.

Jeg satser ikke pensjonen på denne påstanden, men jeg har ikke sett noen bedre forklaring heller :-D
Tror nok mer på hva man føler er mest oversiktlig og veiens helling.
Det finnes forøvrig ingen ytter eller innersving i ett kjørefelt som vi bruker-men høyresvinger er noe krappere og mindre oversiktlige pga at vi har 2 felts veg,da med et felt ved siden av.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar