Shims og pakninger til 2008 vstrom 650

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
BigFudge87
Innlegg: 22
Registrert: 14 okt 2022, 20:09
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 650 2008

Shims og pakninger til 2008 vstrom 650

Legg inn av BigFudge87 »

Hei. Jeg har ordna meg en 2008 suzuki v strom 650. Den har gått rett over 70 tusen. Å jeg vet ikke om nøyaktig h a som har blitt gjort med den tidligere, eneste jeg vet er at den har fått service hvert år (olje osv)

Så da sitter jeg å planlegger litt,
Tanken er å sjekke ventilklaring til høsten.

Derfor lurer jeg på om noen har link til pakninger som trengs, og et shims kit som kan brukes (om jeg må justere litt)

Er det noe annet som kan være greit å sjekke på denne sykkelen?

Er ny når det kommer til mc så må lære en del. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5309
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Shims og pakninger til 2008 vstrom 650

Legg inn av dypen »

Gratulerer :thumleft Min første tanke da er å få oversikt over sykkel, evt tilbehør, manualer og dokumentasjon som fulgte med. Når tiden er der en grundig service / kontroll / smøring av alt for å få status. Men kjøpe ett helt «shims kit» for å kontrollere / justere ventiler blir ikke det litt voldsomt. Lykke til :D

Gå inn på linken, velg din sykkel 650 eller 650A og velg kategori for deler du ønsker så får du opp org part nr på alle deler og kan bestille kjøpe hvor du vil utfra det originale delenummeret.
https://www.partzilla.com/catalog/suzuk ... cycle/2008
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaLARSnikov
Innlegg: 189
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Shims og pakninger til 2008 vstrom 650

Legg inn av kaLARSnikov »

Har dessverre ingen tips på akkurat pakninger og slik da ventilsjekk og justering er et par knepp over hva jeg tar selv, så dette satt jeg bort til Leere's i fjor da jeg nettopp hadde skaffet en gammel DL650 med mange mil under beltet og fraværende servicehistorikk. Mange V-strommere hevder at det omtrent aldri er behov for ventiljustering på disse, men Leere's førte opp to arbeidstimer med justering på min.

Det pleier ikke å være stort med disse så lenge man følger vanlige serviceintervaller, men i min erfaring er det to ting som kan være greit å følge med på:

1) Noen av disse kan bruke noe olje, nok til at man må/bør etterfylle en gang i blant. De fleste som har dette "problemet" erfarer at det gjerne skjer i varmt vær og med høyt turtall over tid, altså f.eks. ved lange etapper på motorvei. Dette er ikke nødvendigvis noe feil med sykkelen, men en liten svakhet i designet som gjør at olje "fordamper" opp i luftfilterboksen. Jeg gikk over til 10W50 olje ved siste skift og den har ikke brukt en dråpe siden da, men det har også bare blitt et par kortere turer så jeg syns det er litt for tidlig å konkludere, selv om jeg da med overlegg har kjørt på veldig varme dager og dratt den ekstra høyt på turtallet i et forsøk på å fremprovosere oljebruk. Om det skulle gjenoppstå etter hvert så er neste steg å bytte ut filteret der oljen dras opp i luftfilterboksen. På din modell - om du skulle få problemer med dette noen gang - skal delenummeret på dette være 13788-27G10.

2) Regulatoren/likeretteren er ikke kjent for å være prima vare på disse. Jeg har ikke hatt problemer med min, men jeg vet heller ikke om den har blitt skiftet på noe tidspunkt. Derimot opplevde jeg at den brant opp på en SV650 jeg hadde tidligere, som har samme motor - og jeg mistenker også samme likeretter. Jeg mikket på en KTM 990 likeretter i hui og hast for å få den på veien igjen da original likeretter er forferdelig dyr (2000-2500,-) sett i forhold til kvaliteten, men det mange gjør på disse (og på en del andre modeller også fra andre produsenter) er å bytte til en likeretter av type "MOSFET". Jeg har en slik liggende klar nå, men kjører på den jeg har så lenge den lever. I forbindelse med montering av USB-uttak så koblet jeg også på et voltmeter så jeg kan følge litt med på ting.

Kan for øvrig anbefale Stromtrooper forumet - er ikke aktiv der selv, men man finner stort sett svar på det meste man måtte lure på angående V-Strom.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5309
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Shims og pakninger til 2008 vstrom 650

Legg inn av dypen »

Liten kommentar til punkt 1. oljeforbruk. Eldre motorer som bruker olje er ikke unormalt men ved småkjøring over lengre tid vil ikke forbruk registreres ved kontroll. Men, derimot hvis du tar en lengre tur så motor har god driftstemperatur over tid vil du se forbruk ved kontroll. Det som skjer er … uforbrent drivstoff kompenserer for forbruket men under lange turer fordamper drivstoff i olja og da har du plutselig forbruket du nevner. I utgangspunkter er oljeforbruket konstant :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

kaLARSnikov
Innlegg: 189
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Shims og pakninger til 2008 vstrom 650

Legg inn av kaLARSnikov »

dypen skrev: 26 jun 2023, 14:04 Liten kommentar til punkt 1. oljeforbruk. Eldre motorer som bruker olje er ikke unormalt men ved småkjøring over lengre tid vil ikke forbruk registreres ved kontroll. Men, derimot hvis du tar en lengre tur så motor har god driftstemperatur over tid vil du se forbruk ved kontroll. Det som skjer er … uforbrent drivstoff kompenserer for forbruket men under lange turer fordamper drivstoff i olja og da har du plutselig forbruket du nevner. I utgangspunkter er oljeforbruket konstant :)
Interessant. V-strom miljøet virker til å i stor grad ha konkludert med at dette er en særegenhet med disse motorene som til en viss grad kan fremprovoseres via hastighet/turtall alene og i enkelte tilfeller nesten uavhengig av motorens alder og kjørelengde.

Min gamle sykkel er nok i alle tilfeller på "motsatt ende", dvs. at selv om det måtte være noen slike særegenheter så har den helt sikkert også et "naturlig" forhøyet oljeforbruk takket være alder og kjørelengde og jeg har ikke gått veldig vitenskapelig til verks personlig annet enn at jeg syns det virker som at det praktiske forbruket kanskje forandrer seg noe basert på utetemperatur og hvor "aktivt" man kjører.

Når det er sagt så var det ingen synlig forandring på oljenivået etter en lengre tur i 30+ grader, med unormalt aktiv kjøring og en motortemperatur over hva den noensinne har pleid å ha i mitt eie. Dette da etter overgang fra 10W40 til 10W50 olje. Om dette er tilfeldig og om det vil vedvare over tid gjenstår å se, men jeg krysser i alle fall fingrene.

I alle tilfeller så stresser jeg ikke med det da det bare er å etterfylle litt i ny og ne samt å alltid ha en halvliter liggende i toppboksen når man skal på lengre turer, men det er naturligvis mye enklere og mer praktisk jo mindre man er nødt til å følge med :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5309
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Shims og pakninger til 2008 vstrom 650

Legg inn av dypen »

Uansett hva grunn er ville ikke det stresset meg. Fyll olje ved behov, det høres ikke ut som det er plagsomt høyt forbruk :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar