Har lest litt på nett om MC-batterier generelt og BMW-R spesielt og finner mange som sliter med batterilevetid på bare 2 år og også noen havarier innenfor 1 års garantitid. At et batteri skal dø etter < 2 år virker helt feil på meg. Har hatt båtstrøm og bobilstrøm som en del av hobbyen i mange tiår og det jeg leser om MC-strøm passer ikke i det hele tatt med mine erfaringer som at jevnlig lading av batteriet vil ødelegge det. Tvert imot så er det jevnlig lading som gir lang levetid i mitt hode... En del eldre MC har jo litt merkelige ladeløsninger med ikke-regulerbare permanentmagneter i generatoren og elektronikk som brenner av ekstra energi men BMW R har jo en mer eller mindre standard 50A Bosch vekselstrømsgenerator med integrert magnetiseringsregulator slik som i de fleste biler/båter så ladereguleringen burde være helt grei.
I min leting på nett dumpet jeg over denne:
Nå stod der ikke noe om hvordan denne rewiringen skulle utføres men jeg ville anta det er å koble ABS enheten mer direkte til batterier for å unngå mest mulig spenningsfall under start...What worked even better was modifying the ABS wiring, so it wasn't fussy about cranking voltage. With that mod, i reckon any reputable battery make would be fine.
En annen måte å angripe problemet på er å sette inn et moderne Lithiumbatteri. Leser også om en del på nett som har gjort det og de er kjempefornøyd men også mange som er redde brann... Vel, Li-Ion batterier brenner som helvete OM de tar fyr mens LiFePO4 batterier brenner dårlig så det er veien å gå. Terminologien er litt bob-bob da Li-Ion teknisk sett passer på alle dagens lithiumbatterier mens LiFePO4 er en bestemt type lithiumbatterier.
Lithiumbatterier er i utgangspunktet litt mer kresen på lading enn blybatterier og har derfor et Battery Management System (BMS) innebygget som passer på at alle cellene balanseres og holder seg innenfor lovlige spenningsgrenser. Blybatterier trenger ikke BMS fordi kjemien i batteriene ordner det selv med en liten overlading i ny og ne. BMSen bryr seg kun om batteriet og om det er i ferd med å bli overladet vil den slå av ladingen og det er det ikke sikkert generatoren liker særlig godt, det blir jo nesten som å koble fra batteriet med motoren i gang... Ved lithiumkonvertering i bobil er det vanlig å bruke det eksisterende startbatteriet som en sikkerhet for generatoren når BMSen kutter ut.
Så det store spørsmålet: Kan jeg gå til Biltema/thansen eller andre og handle meg et Lithiumbatteri og regne med at det er bare å stappe inn uten mer modifiseringer? Jeg leser jo om folk som har gjort det og er kjempefornøyd men er usikker på om det er en disaster-waiting-to-happen eller om det er helt greit. Har disse batteriene noe "lurium" innebygget som beskytter generatoren når batteriet er fullt?