Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
utforkjøring69
Innlegg: 6
Registrert: 15 jun 2023, 17:45
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av utforkjøring69 »

Hei! Jeg utvider snart A1-lisensen min til A2, så jeg trenger en motorsykkel som passer til mine behov. Sykkelen vil ikke bli brukt til daglig pendling, i stedet vil jeg ha en sykkel jeg kan bruke til både lengre og kortere turer i helgene og i fritiden generelt. Jeg kommer også til å kjøre en del frem og tilbake fra Trondheim til Stavanger og Trondheim til Oslo. Jeg har ingen planer om å kjøre off-road, men det kan jo selvsagt hende. Jeg vil gjerne ha plass til en passasjer og noen bagger også.

Tidligere har jeg eid en Yamaha MT125 som var en veldig gøy liten sykkel, men jeg kunne ikke kjøre den mer enn 3-4 timer før jeg trengte en pause. Jeg har aldri kjørt en sykkel større enn 125, så jeg setter pris på alle anbefalinger!

I dag sjekket jeg rundt hva som er tilgjengelig i noen butikker, og for øyeblikket vurderer jeg:
- KTM 790 Adventure
-- For mye off-road for mitt bruk?
-- Er den pålitelig nok?
-- Har hørt at det er en "morsom" sykkel, hva det nå enn betyr.

- Yamaha Tracer 700:
-- Kanskje den mest kjedelige sykkelen ut av alternativene, eller?

- BMW F750GS:
-- Beste og mest fancy display jeg har sett på en motorsykkel, stort pluss for meg personlig.
-- Er den også morsom å kjøre, eller er det bare komfort som er fokuset her?

Bonusting jeg kunne tenkt meg på sykkelen:
-- Mørk, knakende lyd: Jeg digger lyden av MT07 med et godt anlegg som Akropovic. Jeg vil ha så god og kraftig lyd som mulig.
-- Telefonforbindelse på displayet
-- Jeg liker morsomme elektroniske ting som fartsskiltgjenkjenning på BMW.

Selvfølgelig ville det beste vært å prøvekjøre alle sammen en gang jeg får lisensen min, men jeg er redd det ikke er mulig på grunn av høy etterspørsel akkurat nå, så jeg må kjøpe eller bestille en snart for å få den i denne sesongen

Alle anbefalinger eller kommentarer vil bli satt pris på, og det kan selvfølgelig være en sykkel jeg ikke har nenvt også!

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av SveinHa »

Bare for å ha nevnt det som en mulighet. Jeg har også bare A2 og kjøpte meg en BMW R1100RS med 90Hk/66kW og strupet den ned til 35kW så den er godkjent som A2 sykkel. Står litt om den her: https://www.sveinha.com/j3/index.php/bi ... 100rs-1993

I det daglige fungerer den som en vanlig 1100 kubikker med skikkelig bånndrag og jeg har snaut nok gitt full gass noen gang i det hele tatt... Strupingen begrenser gasspådraget til ca 40%.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5298
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av dypen »

Anbefaler ingen sykkel men en Garmin XT har det du etterspør av fungsjoner, de fleste som kjøper sykkel kjøper også GPS i tillegg :) Morro å være i kjøpemodus da men uansett hvor mye du leser om de forskjellige så kompenserer ikke det for en prøvetur men det hjelper på spec og utstyr for å få oversikt. Du får sette opp en oversikt med de aktuelle og huke av plusser / minuser til du ser hva du ønsker. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av Greddy »

ktm 790 ADV er også gøy å kjøre på asfalt. Lav tyngdepunkt gjør den veldig flikkbar.

Tenere 700 har samme motor som MT07 og har også tilvalget med å ha Akra-potte, hvis det er lyd du er ute etter. Når det er sagt, så har ktm 790 også 270 grader veivaksling + Akrapovic potte, så de to høres omtrentlig likt. Mer offroad orientert enn gateorientert. Mer topptung enn KTM'n.

BMW F750GS har jeg ingen erfaringer med.

Uansett, jeg har litt forbehold på å kjøpe full effekt MC, som strupes ned til 35W. Hadde jeg vært deg hadde jeg sett på dedikerte A2 MC, som kommer til å bli mye kjappere enn de alternativene du nevnte her, og dette er pga Effekt/Vekt forhold er bedre enn nedstrupet versjon av tung-mc.

Har du vurdert KTM 390 Adventure? med rett potte, så kan du få gromlyd fra singelsylinder dunkeren også.
Andre A2 MC i samme segmentet: BMW G310GS? Honda CBX500? (Litt i tyngste laget)
Sist redigert av Greddy den 15 jun 2023, 20:13, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5298
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av dypen »

CB500X er en romslig høyreist sykkel som jeg har kjørt en del kilometer på og motor på 500 cc med 48 hk i den klassen der må vel være bra … Honda er Honda :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

utforkjøring69
Innlegg: 6
Registrert: 15 jun 2023, 17:45
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av utforkjøring69 »

Takk for svar og anbefalinger. Jeg tror jeg går for en MT07 selv om tanken først var å gå for adventure/sports touring. Dette er fordi en nyere MT07 faktisk er ganske komfortabel har jeg funnet ut, og jeg synes personlig en slik naked sykkel er mye penere enn adventure type sykler selv om de er mer praktiske på lange turer. I tillegg kan jeg få ordentlig grom lyd med et akrapovic anlegg som faktisk er lovlig :)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av SveinHa »

Høres lurt ut. Jeg kjørte MT07 da jeg nylig oppgraderte til A2 og likte den, lettkjørt og grei.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Berbu
Innlegg: 19
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av Berbu »

utforkjøring69 skrev: 24 jun 2023, 16:33 Takk for svar og anbefalinger. Jeg tror jeg går for en MT07 selv om tanken først var å gå for adventure/sports touring. Dette er fordi en nyere MT07 faktisk er ganske komfortabel har jeg funnet ut, og jeg synes personlig en slik naked sykkel er mye penere enn adventure type sykler selv om de er mer praktiske på lange turer. I tillegg kan jeg få ordentlig grom lyd med et akrapovic anlegg som faktisk er lovlig :)

Er ikke mye lyd i lovlig akra på mt-07, du må ut med db killer for å få noe lyd og da er den ikke lovlig uansett, dessuten bråker den da så mye at det blir ubehagelig å kjøre med. Jeg kappet av noen cm av db killer å det gjorde underverker på lyden og ser også lovlig ut hvis biltilsynet stopper deg.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har "storebroren" til F750GS (F850GS), det er i hvert fall den av de nevnte kanditatene som er best utstyrt i utgangspunktet på basismodell.
Varmeholker og ABS Pro (gyro) er standard, samme gjelder gratis navigasjon med alle verdens kart og uten begrensninger (ikke noe abonnement/Pro features). Telefon, Spotify/mediaspiller-integrasjon gjennom BMW Connected appen (gratis) og 5 år full garanti, veihjelp osv.
Jeg har ikke brukt løs GPS-enhet etter jeg kjøpte denne.
Apropo lyd, der går det an å skru av resonator-boksen og sette på et bypass-rør (fra f.eks Aliexpress) som gir en annen lyd.
Ingen kapping så det er reversibelt, jeg har vel og merke ikke gjort dette på min.

utforkjøring69
Innlegg: 6
Registrert: 15 jun 2023, 17:45
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av utforkjøring69 »

Berbu skrev: 24 jun 2023, 21:18
utforkjøring69 skrev: 24 jun 2023, 16:33 Takk for svar og anbefalinger. Jeg tror jeg går for en MT07 selv om tanken først var å gå for adventure/sports touring. Dette er fordi en nyere MT07 faktisk er ganske komfortabel har jeg funnet ut, og jeg synes personlig en slik naked sykkel er mye penere enn adventure type sykler selv om de er mer praktiske på lange turer. I tillegg kan jeg få ordentlig grom lyd med et akrapovic anlegg som faktisk er lovlig :)

Er ikke mye lyd i lovlig akra på mt-07, du må ut med db killer for å få noe lyd og da er den ikke lovlig uansett, dessuten bråker den da så mye at det blir ubehagelig å kjøre med. Jeg kappet av noen cm av db killer å det gjorde underverker på lyden og ser også lovlig ut hvis biltilsynet stopper deg.
Hmm, men det er vel bedre lyd i lovlig akra enn stock, eller? Tenkte å ta ut db killer når det passer med litt ekstra lyd. Lovlig akra på ny sykkel koster 20k hos forhandler, men er det bedre å installere et billigere anlegg for å spare noen kroner hvis jeg skal ha ut DB killer likevel kanskje? Det jeg er på jakt etter er den gromme, kraftige lyden i MT-en. Har ikke vært borti ikke-stock anlegg før så jeg vet ikke hva man risikerer hvis man blir stoppet av politi f.eks... har hørt at politiet har blitt strengere på det, men er det fortsatt innafor å bruke ikke-godkjente anlegg?

Edit: etter å ha googlet litt så ser det ut til at å kjøre med ikke-godkjent anlegg kan føre til problemer enten ved teknisk kontroll eller hvis man havner i ulykke og det viser seg at sykkelen ikke er lovlig. Ja da blir det nok lovlig akra til 20k :-k

Edit 2: når du sier at du kappet av db killer, er det av stock potte eller? Og er det en lovlig modifisering, eller lovlig nok til at ingen ville brydd seg (vegvesenet, forsikringsselskap osv)?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av kjellv »

Ja det er bedre/finere lyd i lovlig Akrapovic enn i originalanlegget. Man må klare å skille mellom begrepene.
Husk at finere lyd ikke er det samme som høyere lyd.
Akrapovic gir en dypere tone, og med db killer i er det ikke for mye støy heller.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Berbu
Innlegg: 19
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av Berbu »

Db killer i lovlig akra består av 2 rør og en flens, ved å kappe av litt på di 2 rørene åpner du opp til et annet kammer med mindre lyddemping men beholder enda utseende som lovlig og litt av lyddempingen fra db killer. Kutt av en cm om gangen til du er fornøyd med lyden.

Ny db killer koster Ca en tusenlapp så du kan kjøpe en ny å ha liggendes i reserve hvis du blir stoppet eller angrer.

Hvis du forventer rå lyd blir du definitivt skuffet av lovlig akra med db killer, lyden blir mørkere en original men alt for lav. Med måling av db er vel lovlig akra tilsvarende original som ved euro 5 betyr muse stille..

utforkjøring69
Innlegg: 6
Registrert: 15 jun 2023, 17:45
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av utforkjøring69 »

Takk for info ang. eksos. Etter å ha sett litt mer på hva som finnes der ute på markedet gikk jeg faktisk for en ny Kawasaki Ninja 650 i stedet, uten noe tredjeparts eksosanlegg foreløpig. Det kan jeg evt. ta senere siden man ikke får noe kratig lyd som er lovlig uansett.

Brukeravatar
trondareo
Innlegg: 4
Registrert: 26 jun 2023, 00:42
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V85TT og Moto Guzzi V65 Lario

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av trondareo »

Skal du kjøre langt? Tenk komfort da blir du sliten av lyden og trenger god sittestilling. Selv om man kan kjøre med sports sykkel på langtur. ( noen som husker en australier ? Tror jeg) så blir du fort lei av å lide. Og det begrenser mc livets muligheter.
Hilsen Trond
Måtte dine veier bli tørre og svingete

utforkjøring69
Innlegg: 6
Registrert: 15 jun 2023, 17:45
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Anbefalinger til ny A2 sykkel 2023

Legg inn av utforkjøring69 »

trondareo skrev: 26 jun 2023, 22:45 Skal du kjøre langt? Tenk komfort da blir du sliten av lyden og trenger god sittestilling. Selv om man kan kjøre med sports sykkel på langtur. ( noen som husker en australier ? Tror jeg) så blir du fort lei av å lide. Og det begrenser mc livets muligheter.
Ja jeg skal kjøre langt, det er derfor Ninja 650 appellerer spesielt godt til meg ettersom det er er en veldig komfortabel sykkel, men samtidig ser sportslig ut. Synes Ninja-en ser ekstremt bra ut, og i mørkere gråfarge har ikke sett en A2 sykkel som ser bedre ut etter min mening. Sittestillingen er faktisk veldig lik en street fighter som z650 og mt07, sitter kun littegranne lengre frem. Her (https://youtu.be/gNdC4icBOb8?t=197) er en video som viser det ganske bra. Bilde

Svar