Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Hei og takk for svar!

Jeg gjorde et nytt forsøk idag, både opp-ned og ned-opp- metoden men har visst bare gjort alt verre. Før jeg startet kunne man høre at clutchen beveget seg, nå er det ingen respons. Jeg endte med å trykke igjennom nesten 1 L med bremsevæske før jeg ga meg. Så det kom noe luft ut.

Jeg merker ikke noe trykk når jeg holder en finger over luftenippelen, men det er nok trykk til å presse væske et stykke ut på potta (5-10cm)

Synes det er veldig merkelig at clutchen nå er helt defekt etter så mye lufting, jeg ville tro clutchen ville virke selv med litt luft i systemet. Det virker også som at master cylinder fungerer siden jeg kan presse væske gjennom systemet. Eneste jeg kan komme på er defekt slave cylinder? Men selv om slave ikke virker burde det vel være motstand i clutchhendel?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av SveinHa »

Har du mulighet til å blokkere slangen mellom master og slave, evt. plugge utløpet fra master, og se om masteren holder trykket? Hendelen skal da gå litt inn og deretter stå bom fast. Siger den inn i større eller mindre fart er masteren defekt. Det er stor forskjell på å pumpe væske tilnærmet trykkløst og å opparbeide trykk...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Godt tips, eneste muligheten for å blokkere kun master er nok å demontere slangen enten ved master eller slave og plugge den igjen med noe. Vil tro det må holde igjen ganske mye trykk?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av SveinHa »

Ikke vær redd for trykket når du tester, du lager trykket selv med clutchhåndtaket og om jeg skal ta en ukvalifisert gjetting så snakker vi bare om 10-20 bar...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av kjellv »

Har ikke sett lekkasjer sier du. Men har du opplevd at væskenivået i reservoaret synker og må etterfylles?
Dersom slavesylinderen lekker havner oljen gjerne i motor/girkasse uten synlige lekkasjer (har ikke sjekket hvordan det er på denne men det er veldig vanlig.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Lauri »

Oi - synd at du skal plages.

Med fare for å tråkke på tær... Kan du trinnvis fortelle hvordan du lufter.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av HeHy »

Vet at en kollega hadde problemer med sin hydrauliske clutch på en Honda vfr750, der viste det seg at det var en blokkering i en bitteliten port i reservoaret som jeg mener å huske hadde med returen av væske å gjøre. Det førte til at det ble problemer med funksjonen, uten at det var luft i systemet. Kan være verd å sjekke nøye uten væske i reservoaret?

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

kjellv skrev: 03 jun 2023, 23:50 Har ikke sett lekkasjer sier du. Men har du opplevd at væskenivået i reservoaret synker og må etterfylles?
Dersom slavesylinderen lekker havner oljen gjerne i motor/girkasse uten synlige lekkasjer (har ikke sjekket hvordan det er på denne men det er veldig vanlig.
Interessant poeng det der. Jeg har kjørt veldig lite så vanskelig å si, men har følt et behov for å etterfylle. Alt startet egentlig høsten for 2 år siden da jeg mistenkte at clutchevæsken kokte under kjøring (clutchen tok og det ble vanskelig å gire under køkjøring på sommeren). Bestemte meg for å bytte væske og det var da problemene virkelig startet. Vurderer et rebuild-kit til master og slave.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Lauri skrev: 03 jun 2023, 23:55 Oi - synd at du skal plages.

Med fare for å tråkke på tær... Kan du trinnvis fortelle hvordan du lufter.
1. Skrur av lokket til reservoar og suger ut gammel væske med sprøyte
2. Åpner luftenippel på slave.
3. Trykker inn ny væske inn luftenippel og opp til reservoar med sprøyte.
4. Suger ut væske mens jeg presser inn ny fortløpende til jeg har presset ca. 0,7 l gjennom systemet.
5. Lukker luftenippel og presser fort på hendel 2/3 inn ca. 20 ganger.

Har hørt det kan samle seg luft i knekken/banjo-bolt. Vurderer et nytt forsøk der jeg løsner og flytter reservoar så reservoar er på høyeste punkt, Tenker også å trykke inn hendel og la reservoar stå åpen over en natt for å slippe ut restluft.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

HeHy skrev: 04 jun 2023, 18:51 Vet at en kollega hadde problemer med sin hydrauliske clutch på en Honda vfr750, der viste det seg at det var en blokkering i en bitteliten port i reservoaret som jeg mener å huske hadde med returen av væske å gjøre. Det førte til at det ble problemer med funksjonen, uten at det var luft i systemet. Kan være verd å sjekke nøye uten væske i reservoaret?
Ja, har også lest at det kan komme guffe/blokkering i "compensation"-porten, men har sjekket at den er åpen
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

kjellv skrev: 03 jun 2023, 23:50 Har ikke sett lekkasjer sier du. Men har du opplevd at væskenivået i reservoaret synker og må etterfylles?
Dersom slavesylinderen lekker havner oljen gjerne i motor/girkasse uten synlige lekkasjer (har ikke sjekket hvordan det er på denne men det er veldig vanlig.
Interessant poeng det der. Jeg har kjørt veldig lite så vanskelig å si, men har ikke følt et behov for å etterfylle. Alt startet egentlig høsten for 2 år siden da jeg mistenkte at clutchevæsken kokte under kjøring (clutchen tok og det ble vanskelig å gire under køkjøring på sommeren). Bestemte meg for å bytte væske og det var da problemene virkelig startet. Vurderer et rebuild-kit til master og slave.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Lauri »

Speedo skrev: 05 jun 2023, 09:51
[…]
5. Lukker luftenippel og presser fort på hendel 2/3 inn ca. 20 ganger.

Har hørt det kan samle seg luft i knekken/banjo-bolt. Vurderer et nytt forsøk der jeg løsner og flytter reservoar så reservoar er på høyeste punkt, Tenker også å trykke inn hendel og la reservoar stå åpen over en natt for å slippe ut restluft.
Når det gjelder nr 5, så tror jeg ikke dét har noe for seg. Er det luft, så presser du kun luft i «gjemmestedet».

Garasjemekkermetoden på lufting ville lyde slik:

1. Ha for hånden en god lengde med gjennomsiktig slange (spyleslange fra Biltema er gull!), fastnøkkel med rett dim’ og bremsevæske.
2. La evt. gammel væske forbli i beholderen og etterfyll.
3. Få kompisen til å betjene hendel, mens du betjener luftenippel.
4. Luftenippel stengt! Slange på! Kompisen trykker hendel inn 3 ganger - og holder hendelen inne (hen skal kjenne motstand i hendelen. Er det ikke motstand, så har du store mengder luft.).
5. Du åpner luftenippel slik at væske strømmer ut i slangen. Observer evt. luftbobler. Steng nippel - og beordr deretter tre nye pump med hendelen og hold! (Merk! Slippes hendelen opp før luftenippelen blir stengt, så «suges» lufta tilbake i systemet.)
6. Operasjonen med pump og luft gjøres helt til: A) ingen luft i plastslange og B) god motstand i hendel. Ha tålmodighet; dette kan ta noe tid :-k
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Lauri skrev: 05 jun 2023, 12:00
Speedo skrev: 05 jun 2023, 09:51
[…]
5. Lukker luftenippel og presser fort på hendel 2/3 inn ca. 20 ganger.

Har hørt det kan samle seg luft i knekken/banjo-bolt. Vurderer et nytt forsøk der jeg løsner og flytter reservoar så reservoar er på høyeste punkt, Tenker også å trykke inn hendel og la reservoar stå åpen over en natt for å slippe ut restluft.
Når det gjelder nr 5, så tror jeg ikke dét har noe for seg. Er det luft, så presser du kun luft i «gjemmestedet».

Garasjemekkermetoden på lufting ville lyde slik:

1. Ha for hånden en god lengde med gjennomsiktig slange (spyleslange fra Biltema er gull!), fastnøkkel med rett dim’ og bremsevæske.
2. La evt. gammel væske forbli i beholderen og etterfyll.
3. Få kompisen til å betjene hendel, mens du betjener luftenippel.
4. Luftenippel stengt! Slange på! Kompisen trykker hendel inn 3 ganger - og holder hendelen inne (hen skal kjenne motstand i hendelen. Er det ikke motstand, så har du store mengder luft.).
5. Du åpner luftenippel slik at væske strømmer ut i slangen. Observer evt. luftbobler. Steng nippel - og beordr deretter tre nye pump med hendelen og hold! (Merk! Slippes hendelen opp før luftenippelen blir stengt, så «suges» lufta tilbake i systemet.)
6. Operasjonen med pump og luft gjøres helt til: A) ingen luft i plastslange og B) god motstand i hendel. Ha tålmodighet; dette kan ta noe tid :-k
Jeg gjorde en variant av denne, bare med kun ett klem. Bytta til den omvendte metoden fordi jeg synes det gikk litt treigt og at det ikke funka så bra.

1. Slange på
2. Åpne nippel
3. Kompis trykker
4. Mens hendel er klemt inn stenger jeg nippel
5. Repeat.

Kan gjøre et nytt forsøk bare med 3 klem og at hendel er klemt inn før jeg åpner nippel :thumleft
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Lauri »

Speedo skrev: 05 jun 2023, 12:32

Jeg gjorde en variant av denne, bare med kun ett klem. Bytta til den omvendte metoden fordi jeg synes det gikk litt treigt og at det ikke funka så bra.

1. Slange på
2. Åpne nippel
3. Kompis trykker
4. Mens hendel er klemt inn stenger jeg nippel
5. Repeat.

Kan gjøre et nytt forsøk bare med 3 klem og at hendel er klemt inn før jeg åpner nippel :thumleft
Jeg klarer ikke å følge deg; viser du til «ovenfra og ned» eller til «nedenfra og opp».

Dersom du presser bremsevæske nedenfra og opp, så skal ikke hendelen røres i det hele tatt.

Dersom hendelen holdes inn OG du klarer å fylle beholderen med væske (!) så har du sprengt/vrengt paraplypakningene.

Dersom du jobber deg ovenfra og ned, så skal det først opparbeides væsketrykk med hendelen (og ett pump med hendelen er slett ikke nok!) - og deretter skal luftenippel åpnes. Hendelen holdes hele tiden inne til nippelen stenges. Deretter gjentas flere pump med hendelen - og nippel holdes stengt.

Mon tro om «vi» har kartlagt feilen du gjør?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Lufte hydraulisk clutch Intruder 1400

Legg inn av Speedo »

Lauri skrev: 05 jun 2023, 18:17
Speedo skrev: 05 jun 2023, 12:32

Jeg gjorde en variant av denne, bare med kun ett klem. Bytta til den omvendte metoden fordi jeg synes det gikk litt treigt og at det ikke funka så bra.

1. Slange på
2. Åpne nippel
3. Kompis trykker
4. Mens hendel er klemt inn stenger jeg nippel
5. Repeat.

Kan gjøre et nytt forsøk bare med 3 klem og at hendel er klemt inn før jeg åpner nippel :thumleft
Jeg klarer ikke å følge deg; viser du til «ovenfra og ned» eller til «nedenfra og opp».

Dersom du presser bremsevæske nedenfra og opp, så skal ikke hendelen røres i det hele tatt.

Dersom hendelen holdes inn OG du klarer å fylle beholderen med væske (!) så har du sprengt/vrengt paraplypakningene.

Dersom du jobber deg ovenfra og ned, så skal det først opparbeides væsketrykk med hendelen (og ett pump med hendelen er slett ikke nok!) - og deretter skal luftenippel åpnes. Hendelen holdes hele tiden inne til nippelen stenges. Deretter gjentas flere pump med hendelen - og nippel holdes stengt.

Mon tro om «vi» har kartlagt feilen du gjør?
Dette var ovenfra ned metoden.

Nedenfra opp gjorde jeg slik:

1. Koble sprøyte på nippel
2. Fylle på væske i sprøyte
3. Åpne nippel
4. Presse inn væske i nippel
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Svar