BMW R1200RT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

BMW R1200RT

Legg inn av dypen »

Det ligger nå 40 stk BMW R1200RT priset fra 49k for salg på finn.no Populær sykkel ? Hva er pluss vs minus … Du får også R1250RT fra 2019
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: BMW R1200RT

Legg inn av Domino »

I følge en kollega som nettopp solgte sin R1100RT får man mye sykkel for pengene. Jeg har sjøl sett litt på R1150RT de siste par månedene (syns de er penere enn forgjengeren og etterfølgeren) men jeg ville egentlig ha en litt lettere sykkel. De jeg kjenner som har hatt RT har trivdes veldig godt med dem. Men alle har tatt overgang til GS. Som de trives enda bedre med på nordnorske veier. Men det er nok en komfortabel milsluker og man gjør neppe noe fryktelig galt om kjøper en RT.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RT

Legg inn av FredrikE24 »

Den har egentlig ingen minuser. Bortsett fra bremseservo på R1150RT og de tidlige R1200RT. Skifter man bremsevæske årlig og ikke aktiverer bremsene så servoen går «uendelig» lenge ved hvert lyskryss etc. Så varer de lenger. Jeg er svært bevisst på dette, og observerer at alle som alt fra prøvesitter til prøvekjører min sykkel liker å holde mye på bremsene slik at servo aktiveres. Bremsene er hinsides gode, men designet er dessverre ikke helt 100..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R1200RT

Legg inn av dypen »

Ja R1100RT og R1150RT er jo tidligere utgaver av RT
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: BMW R1200RT

Legg inn av ErikW »

Hadde selv en 1200RT, 2012 modell. Alt var perfekt med den sykkelen synes jeg. Solgte kun fordi ønsket om mer grusrelatert sykkel.

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: BMW R1200RT

Legg inn av Norsense »

Har snust litt på RT-modellene jeg også. Sikter meg nok inn på en eldre modell, siden jeg har tenkt å skru selv. Synes det tilsynelatende ser ut til å være mye sykkel for pengene. Har ikke kommet så langt at jeg har fått prøvekjørt noen av disse foreløpig. Er usikker på hvordan ergonomien er for mine lange ben.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R1200RT

Legg inn av dypen »

En velholdt med god servicehistorikk vil sikkert være ett bra valg, det er mange langbeinte som kjører BMW :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: BMW R1200RT

Legg inn av Domino »

Det er nok en bra langtursmaskin. Det var et reelt alternativ for meg. Men da 1150-varianten primært, jeg synes den er finere.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RT

Legg inn av FredrikE24 »

R1150RT er fin for langbeinte folk. Er jo en skikkelig turmaskin med god komfort.

Etter å ha skrudd litt K1300GT de siste dagene, og har jo skrudd masse på min egen K1200RS så vil jeg si at det å skru BMW ofte er litt mer utradisjonelt sammenlignet med andre merker. Ofte litt sånn å sette seg inn i, prosedyrer etc. Men det er ganske rett frem og logiske løsninger. Så er det alltid teknikk og funksjon som kommer først i deres design.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R1200RT

Legg inn av dypen »

Forstår jeg dere rett så er R1150RT å foretrekke foran R1200RT … men begge to har samme bremsesystem. Liten prisforskjell på de første modellene av R1200RT og R1150RT, min tanke var nyere modell og bedre.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: BMW R1200RT

Legg inn av Domino »

For meg (før jeg landa på Tigergutt) var det utslagsgivende at jeg synes R1150RT har ei penere kåpe enn R1200RT. Og finere front(lykt) enn R1100RT. Pris spilte selvsagt også inn vis a vis R1200RT.

Men jeg er veldig fornøyd med det valget jeg gjorde.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RT

Legg inn av FredrikE24 »

dypen skrev: 08 mai 2023, 23:21 Forstår jeg dere rett så er R1150RT å foretrekke foran R1200RT … men begge to har samme bremsesystem. Liten prisforskjell på de første modellene av R1200RT og R1150RT, min tanke var nyere modell og bedre.
Nå er det to generasjoner R1200RT. Første generasjon har et bremsesystem tilsvarende som R1150RT ja.
Andre generasjon R1200RT som ligner på R1250RT har selvfølgelig noe annet.

Om man skal gjøre et godt kjøp nå, så er dette et bedre alternativ..

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... tInfo=true

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: BMW R1200RT

Legg inn av dypen »

Samme og eneste eier siden 1999 :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar