Er Triumph et premiummerke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Jompa »

Utfellbare fothvilere for passasjer har aldri vært noen premium detalj, alle mc,er har sånne.
Ellers enig i at Triumph hører til i "high end" .

Litt i tvil om hva jeg syns om Rocket.
Overvektig Harlekopi med en motor som utseendemessig minner om en tresylindret Perkins.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av FredrikE24 »

Jompa skrev: 23 apr 2023, 20:48 Utfellbare fothvilere for passasjer har aldri vært noen premium detalj, alle mc,er har sånne.
Ellers enig i at Triumph hører til i "high end" .

Litt i tvil om hva jeg syns om Rocket.
Overvektig Harlekopi med en motor som utseendemessig minner om en tresylindret Perkins.
Haha, der sa du vel egentlig noe av det samme som jeg har tenkt. Ikke min kopp te altså, det bare virker stort, uhåndterlig(jeg har vel nevnt det før da jeg så en Rocket III og en eier som sleit med å håndtere den på flat asfalt) med en traktormotor på langs, gjerne Perkins :popcrn

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 23 apr 2023, 21:08 med en traktormotor på langs, gjerne Perkins :popcrn
Har nevnt det før og gjentar gjerne:
Triumph Rocket gir meg assosiasjoner til traktorene vi hadde på gården hvor jeg vokste opp; to store runde lykter, tresylindret motor på langs (som på en ekte traktor), traktorsete og feite hjul og dekk :knegg

Men sikkert en bra sykkel for det :thumleft .
Likevel ikke noe jeg ville vurdere med tanke på tyngden og størrelsen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av AJ »

Om ikke britiske Triumph er å anse som et premiummerke så kan kanskje britiske Brough anses som et?

https://www.brough-superior-motorcycles ... salt-racer

Og kanskje enkelte modeller fra italienske MV Agusta også?

https://www.mvagusta.com/no/en/models/superveloce
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

Haha, NÅ snakker vi! :lol
Endelig noen som tør og si hva dem EGENTLIG mener om motorsykkelen jeg kjører og smører gjerne litt på. Jeg elsker det :twothumbs:

Tro det eller ei, men jeg synes det er mye bedre enn å pakke inn alt i sølvpapir. Dessuten preller jo slikt uansett av alle som er sikker i sitt valg. Selvsagt er Rocket svær. Det er dens store svakhet og i noen tillfeller en styrke. Alt til sitt bruk og ingen sykler er 100% perfekte og smaken er som baken etc. :thumleft

Derimot er Rocket den sykkelen som har vært mest komplett av alle jeg har eid og kommer trolig til å forbli det også i fremtiden, selv med svakhetene den skulle ha. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 23 apr 2023, 21:14
FredrikE24 skrev: 23 apr 2023, 21:08 med en traktormotor på langs, gjerne Perkins :popcrn
Har nevnt det før og gjentar gjerne:
Triumph Rocket gir meg assosiasjoner til traktorene vi hadde på gården hvor jeg vokste opp; to store runde lykter, tresylindret motor på langs (som på en ekte traktor), traktorsete og feite hjul og dekk :knegg

Men sikkert en bra sykkel for det :thumleft .
Likevel ikke noe jeg ville vurdere med tanke på tyngden og størrelsen.
Det er nettopp derfor jeg liker Rocket. Det er et beist og de to runde lyktene er der for å vise frem et klassisk men rått ytre. Dette er ingen racing sykkel og ei heller en adventure sykkel. Det er en asfalt sykkel laget for å vise frem samt hade gøy på asfalten i ikke alt for krappe svinger. Det er DER jeg trives. Å kjøpe en adventure sykkel og kjøre på asfalt hele året er ikke meg. Ei heller en racing sykkel på norske landeveier. Jeg vil ha en sykkel tilpasset formålet den er tiltenkt. Intet annet. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av AJ »

Motorsykler har vel til alle tider i verden over før det ble en slags hobbygreie for oss velfødde her i vesten, vært en "fattigmanns"greie.
De som ikke hadde råd til bil skaffet seg MC.

Så sånn sett ikke mye premium med noen MC-merker, egentlig.

Men så har selvfølgelig noen merker utmerket seg med å gjøre noen grep på enkelte modeller med enkelte eksklusive detaljer for oss vestenvelfødde og som gjør disse til noe langt mer enn en vanlig sykkel. Dermed altså premium, noe utover det det ordinære.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av lazyboy »

Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 21:59 Haha, NÅ snakker vi! :lol
Endelig noen som tør og si hva dem EGENTLIG mener om motorsykkelen jeg kjører og smører gjerne litt på. Jeg elsker det :twothumbs:

Tro det eller ei, men jeg synes det er mye bedre enn å pakke inn alt i sølvpapir. Dessuten preller jo slikt uansett av alle som er sikker i sitt valg. Selvsagt er Rocket svær. Det er dens store svakhet og i noen tillfeller en styrke. Alt til sitt bruk og ingen sykler er 100% perfekte og smaken er som baken etc. :thumleft

Derimot er Rocket den sykkelen som har vært mest komplett av alle jeg har eid og kommer trolig til å forbli det også i fremtiden, selv med svakhetene den skulle ha. :twothumbs:
Når mener du vekta er en styrke?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

Men til det tråden handler om angående om Triumph er premium, så vil jeg svare et forbeholdt ja på det spørsmålet. Men unntak av enkelte modeller i billigsegmentet.

Jeg har eid Street Triple R og Rocket av merket Triumph og jeg har kjørt flere andre Triumph modeller samt andre sykler selvsagt og den mest premium sykkelen jeg har kjlrt utenom Rocket vil jeg si trolig er Speed Twin 1200, faktisk. Ikke fordi den er best på alt, for det er den garantert ikke, men så lenge man før lyst til å banke 20k mer på bordet for en slik enn en XSR900 som har bedre specs og utstyr så kvalifiserer det til "premium" i mine øyne.

Speed Twin 1200 gir meg liksom noe som ikke XSR900 gjør. Det meste grunnet utseende og detaljer. Men det er så klart MIN mening.

I motsatt ende finner man Trident 660 som bare er triste saker. Stiller i samme bås som en kjip Honda. Men alle merker må vel ha noen sykler for dem som ikke lnsker eller har mulighet til å bla opp alt for mye penger også.

Men ser man mest mulig sykkel for pengene så mener jeg Yamaha har klart det. Å det er nok derfor dem selger mest sykler. Mange ser på specs og måler opp mot pris og velger ut fra det tror jeg. Da kommer man vanskelig utenom Yamaha.

Yamaha ligger liksom AKKURAT der de fleste kundene befinner seg, mens andre liker å gå egne veier. Man selger mindre sykler, men kan ta mer for syklene hvis dem tilbyr noe som kjøperen vil ha, selv om dem ikke vinner på specs.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 23 apr 2023, 22:20
Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 21:59 Haha, NÅ snakker vi! :lol
Endelig noen som tør og si hva dem EGENTLIG mener om motorsykkelen jeg kjører og smører gjerne litt på. Jeg elsker det :twothumbs:

Tro det eller ei, men jeg synes det er mye bedre enn å pakke inn alt i sølvpapir. Dessuten preller jo slikt uansett av alle som er sikker i sitt valg. Selvsagt er Rocket svær. Det er dens store svakhet og i noen tillfeller en styrke. Alt til sitt bruk og ingen sykler er 100% perfekte og smaken er som baken etc. :thumleft

Derimot er Rocket den sykkelen som har vært mest komplett av alle jeg har eid og kommer trolig til å forbli det også i fremtiden, selv med svakhetene den skulle ha. :twothumbs:
Når mener du vekta er en styrke?
Vekt i kombinasjon med størrelse og lang akselavstand gjør den retningsstabil. Altså man kan gi gjernet eller klampe bremsen og sykkelen oppleves veldig stabil. Med stor sykkel har man også plass til mer bagasje, noe som er positivt.

Vekten er ikke et problem før man skal parkere i ulent terreng utenfor en hytte. DA er man fucked hvis man ikke tar forhåndsregler.

Men vekten er jo et resultat av større sykkel og større motor. Så høy vekt alene er ikke positivt. Men man går på noen kompromisser i form av egenskaper som gjør at vekten må økes.

Nå veier jo Rocket omtrent like mye som en ribbet K1600 med 1000ish kubikk mindre motor. Så vekten i forhold til hva man får synes jeg ikke er så ille. Men samtidig så er det helt klart en fordel med lettere sykler når man skal lanesplitte, kjøre mye i tett trafikk samt parkere i ulent terreng. Eller evt. kjøre noen små avstikkere. Da er mindre og lettere sykler en fordel.

Merk at jeg ikke skrev at vekt alene er positivt. Jeg skrev at det til tider er positivt med en svær sykkel.

Alt til sitt bruk tror jeg.

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av lazyboy »

Retningstabil blir den jo med lang akselavstand, med dertil dårligere unnamanøver og bremse lengde😱
Men når kjørte du egentlig en moderne sykkel til 300k pluss som ikke var stabil?
Lurer på hva du egentlig sammenligner med når du nevner at du får med så mye bagasje også? Har ikke du 2 stk 30-35 litere og en salbag.
Hvilke sykler bærer ikke det?
Tipper du synser mere enn du vet på det området😎

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 23 apr 2023, 22:50 Retningstabil blir den jo med lang akselavstand, med dertil dårligere unnamanøver og bremse lengde😱
Men når kjørte du egentlig en moderne sykkel til 300k pluss som ikke var stabil?
Lurer på hva du egentlig sammenligner med når du nevner at du får med så mye bagasje også? Har ikke du 2 stk 30-35 litere og en salbag.
Hvilke sykler bærer ikke det?
Tipper du synser mere enn du vet på det området😎
Jeg har ikke kjlrt andre sykler til 300k+ så det kan jeg ikke svare på. Rett og slett fordi det er ingen andre sykler til den prisen som frister, overhodet.

Joda, jeg kan få all begasjen jeg trenger på en 50cc tempo corvette også jeg. Jeg kan sikkert få festet det til en tråsykkel også. Men en liten sykkel med mye bagasje og dermed også vekt betyr at dempere også bør være av OK kvalitet og dessuten er det viktig for meg at sykkelen ser ok it også MED bagasje. En Speed Twin 1200 med like mye bagasje vil jo bare se overlesset ut. Men at det funker, gjør det sikkert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

Vis meg bilde av en Speed Twin 1200 med 100 liter bagasje totalt som ser bra ut. Faktisk håper jeg du finner et slikt bilde, for det har jeg lett etter selv...

Et annet problem for min del er at ryggen er kaputt. Derav er jeg blitt veldig stiv i kroppen. Så og skreve over en sykkel som Speed Twin med stor roller bag på salen er nesten umulig. På rocket funker det for den er ganske lav. Det kan gå på en speed Twin siden jeg kan bruke fothvileren, men det kan jeg ikke på rocket for disse sitter for langt frem på sykkelen.

Det er igså en av grunnene til at rocket passer bra til meg.

Jeg har lagt langt flere tanker i dette enn du tror. Skal man ha med mye bagasje er en større sykkel et bedre valg. Spesielt hvis den er ganske lav og man kan løfte beinet rett over hovedsetet istedet for å skreve over salen som man må på høyere sykler.

lazyboy
Innlegg: 242
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av lazyboy »

Gud hjelpe meg, er du på possør kjøret igjen nå da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er Triumph et premiummerke?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 23 apr 2023, 23:02 Gud hjelpe meg, er du på possør kjøret igjen nå da.
jeg har alltid likt at ting ser bra ut jeg ut fra eget ståsted. Det er ikke en tilstand som kommer og går hos meg.

Svar