Erfaringer med Adventurehjelmer

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Gammelsmurfen »

Gjetter på at det er noen her med erfaringer med Adventurehjelmer.
Sett at man til vanlig holder seg innenfor maksfartsgrensen i Norge på 110 km/t, er de mye påvirket av turbulens/luftstrøm pga. den skyggen?

Så er det dette lengre hakepartiet, jeg vil tro det gir bedre ventilering rundt munn og nese, det vil bare være fint det i passe mengder.
Men er det såpass merkbart at i god fart og på en litt kjølig, så kan det bli litt mye så man må tre buffen opp over munn og nese?

Selvfølgelig vil det her som alt annet variere fra hjelm til hjelm (og mc), men jeg vil tro de skiller seg litt i fra vanlige helhjelmer uansett.
Tilfeldige bilder fra nettet og ikke direkte kandidater.
advhjelm.png
nexx.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av SilverSmurfer »

Anbefaler å ta en titt på Reviews hos Champion Helmets. https://www.youtube.com/watch?v=M32fk2Xh6zQ

De gjør støymålinger i alle hjelmer.

Forøvrig har jeg selv kommet frem til at det å bry seg om lydnivå har lite for seg, kjører uansett med ørepropper hele tiden.

Og for å redusere støy må man også gjøre hjelmen tettere, og det finnes en haug med studier som forteller oss at når man gjør hjelmer tettere så øker CO2 nivåene inne i hjelmen til så skremmende høyder at det reduserer hjernefunksjonen mens man kjører.

https://www.youtube.com/watch?v=x_ej8sehs8k

En annen bakdel med Adventure hjelmer er at formen på hjelmen gjør dem mindre sikre i seg selv, når hjelmer blir mindre rund øker det sannsynligheten for skader under fall. De sikreste hjelmene er så runde som mulige.

Jeg testet et par stykker i fjor, Arai Tour X4 og Shoei Hornet men ingen falt i smak, passet rett og slett ikke hodet mitt. Samtidig har jeg virkelig fått smaken på åpningshjelmer, det er ufattelig deilig å kunne åpne hjelmen når man har en rask stans eller kjører i 30 soner.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av pingvin »

Vært veldig fornøyd med NEXX X.WED2 som du har bilder av i første posten, merker ikke mye til nebbet selv i godt over 100kmt selv med delen som kan skjøtes på ( følger med, hjelper reelt mot sol i motsetning til en del andre hjelmer). Kan selvfølgelig ikke garantere at fungerer like bra for alle men kjørt med en del forskjellige sykler og fungert bra på alle for min del.

Og stor tilhenger av integret solvisir selv om nay sayers (for så vidt helt korrekt) sier går ut over vekt og sikkerhet, men så lite IMO at fordelen oppveier ulempene.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av SilverSmurfer »

pingvin skrev: 23 apr 2023, 01:00 Og stor tilhenger av integret solvisir selv om nay sayers (for så vidt helt korrekt) sier går ut over vekt og sikkerhet, men så lite IMO at fordelen oppveier ulempene.
Samtidig så hjelper det på sikkerheten at du ser hvor du kjører. Helt enig, ville aldri ha kjøpt en hjelm uten til veibruk.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Olav K »

Ifjor på langturen sørover til Pyreneene gikk det tidvis fort nedover på autobahn.
Selv over 200kmt merket jeg lite og ingenting til skyggen på hjelmen, og av fartsvingen tar tak i denne.
Kan være en heldig kombo av vindskjerm og hjelm selvfølgelig.

For meg er vekt ganske viktig, så jeg har i flere år kjørt med Nishua Enduro Carbon hjelmen , som veier rundt 1100gr.
Screenshot_20230423_083241_Samsung Internet.jpg
Den har veldig godt og bredt synsfelt, er ikke så dyr, (og nye visir koster heller ikke all verden) men ulempen er noe mindre lydisolering og visiret har en litt enklere åpne/lukkemekanisme enn f.eks BMW GS hjelmen jeg kjøpte nå sist (2021)
Screenshot_20230423_083910_Samsung Internet.jpg
Denne er egentlig mye mer kostbar (fikk den på salg, fjorårets farger)
Men åpne lukkemekanismen er helt super, visiret er veldig ripebestandig, lydisoleringen er likeså bra som alle andre hjelmer jeg har hatt, f.eks AGV K5 som jeg bruker innimellom. Og den er heller ikke tung.
Etter noen år med slike lette hjelmer, er det helt forferdelig å prøve åpningshjelmer med integrert solvisir, som må veie minst 1800 gram sikkert.

Men det er såklart en tilvenningssak.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 23 apr 2023, 08:45 Etter noen år med slike lette hjelmer, er det helt forferdelig å prøve åpningshjelmer med integrert solvisir, som må veie minst 1800 gram sikkert.
Får faktisk NEXX X.WED2 i karbon, da 1450g så ganske bra. Men om skal ha åpningsfunksjon baller det på seg selvfølgelig. Står også over åpningshjelm av den grunn og at antar hengsle vil være et svakt ledd i en kræsj og egentlig ikke savnet funksjonen.

Men hver enkelt får vurder funksjon, vekt og pris opp mot hverandre :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Nomade »

Hadde ADV-hjelm noen måneder en sommer, men kuttet den etterhvert ut. Forstod egentlig ikke vitsen med dette hjelmkonseptet, det lange nebbet tok også vekk oversikt til instrumentpanel.
Så hvorfor bruker folk slike hjelmer egentlig? Tung og mer plasskrevende er de også.....

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5235
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av dypen »

Har kjørt flere somre med SHOEI Hornet ADV, flott hjelm men trang å ta på, for mye støy, for lite isolering der du må ha hette under + gode ørepropper som i liten grad hjelper og kommer sjelden til sin rett her hjemme da de varmeste dagene er sjeldne. I visse hastigheter turbulens.
16B0AA2D-D8D1-463F-9D73-19331B508CF3.jpeg
Fra 2019 har jeg brukt Shoei Neotec 2 og senere med Roeg Jett halvhjelm og en billig O'Neal Sierra Adventure på de varmeste dagene.

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f= ... 56#p352756

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=416439#p416439

viewtopic.php?t=14611&hilit=Shoei+Adventure+hjelm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 23 apr 2023, 11:18, redigert 2 ganger totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 23 apr 2023, 10:22 Hadde ADV-hjelm noen måneder en sommer, men kuttet den etterhvert ut. Forstod egentlig ikke vitsen med dette hjelmkonseptet, det lange nebbet tok også vekk oversikt til instrumentpanel.
Så hvorfor bruker folk slike hjelmer egentlig? Tung og mer plasskrevende er de også.....
Interessant refleksjon og godt spørsmål.
Har lurt på det samme selv.
Har en slik hjelm, en av merket Held, som er den tyngste jeg har. Men også den mest støysvake jeg har. Og uten utsparinger til intercom høyttalere... Men har funnet en brukbar løsning på dette likevel.
Brukte hjelmen en del tidligere, men gjør det nå mer og mer sjeldent.
Og ja, nebbet oppleves å være litt i veien...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Gammelsmurfen »

Takk alle sammen som hittil har kommet med tilbakemeldinger! Nyttig input jeg tar med meg i vurderingen.
Ser pingvin minnet meg på noe jeg hadde glemt og nevne i første post: nemlig integrert solvisir - det bruker jeg masse og MÅ ha.
Jeg kjøper heller ingen hjelm uten Pinlock visir, jeg får helt noja uten da det dugger på visiret så fort man stopper på en kjølig eller fuktig dag.
Sprayer og div. midler funker noe, men er kortvarig... Pinlock linse bare funker og funker.

Tanken min med å evt. kjøpe en Adventurehjelm er for å bruke til jobb i Oslo på varme sommerdager, så først og fremst pga. bedre ventilering enn "vanlige" gatehjelmer. Hjelmer med baugport har jeg også hørt og lest litt av hvert om. Bla. slark eller knirking i porten og at også det kan gå noe utover sikkerheten sammenliknet med "vanlige" hjelmer.
Støy er jeg ikke så opptatt av, kjører alltid med propper. Men derimot aerodynamikken så man ikke får Parkinson av turbulensen.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av pingvin »

Nomade skrev: 23 apr 2023, 10:22 Hadde ADV-hjelm noen måneder en sommer, men kuttet den etterhvert ut. Forstod egentlig ikke vitsen med dette hjelmkonseptet, det lange nebbet tok også vekk oversikt til instrumentpanel.
Så hvorfor bruker folk slike hjelmer egentlig? Tung og mer plasskrevende er de også.....
Image, må stå i stil med sykkelen selvfølgelig :thumleft Tror for en del adv hjelmer er det mye der da nebbet har lite funksjon siden for kort til å skjerme særlig for solen, særlig her nord med lavere sol enn lengre sør. Men med forlenger så fungere faktisk nebbet på NEXX X.WED2 bra. Og SÅ mye veier ikke nebbet, adv hjelmen tol OlavK veier jo 1100g, tipper få som har så lett hjelm selv uten nebb ;)

Nebbet kommer vel egentlig fra rene crosshjelmer, der kan man tippe frem hodet om mannen foran gir full gass så steinspruten står så nebbet tar steinspruten, har brukt dette da enkelte utskudd i gjengen som tross rundt 60 MÅ gi full gass hver gang anledning byr seg :knegg
Sist redigert av pingvin den 23 apr 2023, 11:27, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 23 apr 2023, 11:10
Nebbet kommer vel egentlig fra rene crosshjelmer, der kan man tippe frem hodet om mannen foran gir full gass så steinspruten står så nebbet tar steinspruten, har brukt dette da enkelte utskudd i gjengen som tross rundt 60 MÅ gi full gass hver gang anledning byr seg :knegg
Den begrunnelsen gr forsåvidt god mening :janikk .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av Nomade »

Jeg tror nok mange kjøper ADV-hjelm fordi de har ADV-sykkel og innbiller seg at slik skal det bare være :knegg
Denne solskjermen som de har er ikke så effektiv her i Norge med den lave sola vi har ofte. Er det egentlig bedre ventilasjon på ADV-hjelmer?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av pingvin »

Gammelsmurfen skrev: 23 apr 2023, 11:04 Tanken min med å evt. kjøpe en Adventurehjelm er for å bruke til jobb i Oslo på varme sommerdager, så først og fremst pga. bedre ventilering enn "vanlige" gatehjelmer.
Har også Suomy MX Tourer, denne er superluftig og lett (også 1100g). Vært veldig fornøyde med den, er mer som en crosshjelm med visir, litt på godt og vondt, er mer støy enn NEXX'en og NEXXen føles litt sikrere (uten at har belegg for å si at fakstik er det). Men fy flate hvor deilig hjelm når varmt og/eller skal småbaske litt offroad. Likevel helt OK på veien. Og integrert solvisir :thumleft



Bare 6 dager til MX Tourer hjelmen skal i bruk i Portugal :D
Sist redigert av pingvin den 23 apr 2023, 11:32, redigert 4 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med Adventurehjelmer

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 23 apr 2023, 11:17 Er det egentlig bedre ventilasjon på ADV-hjelmer?
Min erfaring tilsier at det ikke er bedre lufting annet enn gjennom visiråpningen, som er større på adv.hjelm enn de andre jeg har. Bortsett fra halvhjelmen, da.. ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar