Stian - fersking på to hjul

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kjellv »

BjørnSover skrev: 30 apr 2023, 14:10
kjellv skrev: 30 apr 2023, 13:57
StianM skrev: 30 apr 2023, 13:22 Takk! De side- og tankveskene var jo kjempefine. Notert! Varmeholker skal også installeres, det er det ingen tvil om. Men for å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet, er det noen her som kjenner til om det finnes løsninger for å senke sykkelen et par-tre centimeter? Evt. om det finnes sal som er litt lavere? Og i så fall hvor kan dette bestilles?
Til hvilken sykkel og modell?
Det er vel xsr700 StianM har skissert å kjøpe
Ja, men det er også modellvariasjoner.
Her er Yamaha sin egen utstyrsliste til 2022-> https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/produ ... /#/?page=5
Der er ikke lavt sete, og heller ikke senkesett. Godkjente senkesett vil komme hos https://greybikes.no/senkesett.html?gcl ... G8QAvD_BwE
Foreløpig ligger bare til forrige modell, men den kommer.

StianM
Innlegg: 32
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Tusen takk, dette er gull! Jeg holder en knapp på bruktkjøp i første omgang, 20-22-modell, så dette er midt i blinken.

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

Hei.

Jeg er lavere enn deg, og jeg vil bare si at du kan bare like greit å lære deg å stå på tå med begge beina på bakken, eller lære deg full fot på ene siden og andre fot på fotpinnen teknikken, først som sist. Da slipper du å tenke å endre på sykkelens geometri, eller redusere på komfort.
Eneste ulempen med å være lav og stå på tåballene, er rygging. Men da tar jeg bare hopper av sykkelen og triller den bakover først som sist.

StianM
Innlegg: 32
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Nå er det på høy tid med en oppdatering! Opplæringen til nå har gått kjempefint, og det eneste jeg har igjen av kjøretimer er det obligatoriske; sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk og sikkerhetskurs på vei før oppkjøring 5. juni. Hadde opprinnelig fått oppkjøring i Stjørdal den 28. juni, men det dukket opp en ledig plass her i Trondheim noen uker tidligere. Kjempeglad for det!
Sist redigert av StianM den 22 mai 2023, 12:35, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av SveinHa »

Artig å følge med på utviklingen din. Er litt i samme situasjon som deg: -59 modell med A1 lappen fra -77. Har aldri sittet bak styret på mc før september i fjor (med unntak av bittelitt tjuvlåning av jentungens scooter for 12-13 år siden). Var bare timer for seint ute til å ta A1-A2 oppgraderingskurs i fjor høst så det ble gjort i slutten av april i år. Kjøpte meg først en Virago 535 men satt ikke så godt på den så nå har jeg en BMW R1100RS som passer meg mye bedre. Viragoen havnet i trøndelagen for få dager siden...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

StianM
Innlegg: 32
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Sikkerhetskurset som ble arrangert på Lånkebanen i går var utrolig lærerikt! Kjempegøy å bli utfordret til å kjøre noen runder med hensiktsmessig dårlig forankring, stive armer og dårlig blikkbruk for å se hvilke konsekvenser det har for kjøringen.

Nå gjenstår kun én kjøretime, og det er landevei / langkjøring / sikkerhetskurs på vei, kjært barn har mange navn. Uansett, det gledes!

StianM
Innlegg: 32
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Oppdateringene har gått litt i glemmeboka. Hadde jo oppkjøring 5. juni, men den ble dessverre ikke bestått. Har fått en ny mulighet 12. juli, så jeg krysser fingrene for at det går bedre, og at jeg får mulighet til å nyte det resterende av MC-sesongen :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av rolf-arne »

StianM skrev:Oppdateringene har gått litt i glemmeboka. Hadde jo oppkjøring 5. juni, men den ble dessverre ikke bestått. Har fått en ny mulighet 12. juli, så jeg krysser fingrene for at det går bedre, og at jeg får mulighet til å nyte det resterende av MC-sesongen :)
Lykke til, ha det ikke travelt- utålmodighet må tøyles, slik at gleden blir langvarig .

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kaLARSnikov »

StianM skrev: 28 jun 2023, 09:52 Oppdateringene har gått litt i glemmeboka. Hadde jo oppkjøring 5. juni, men den ble dessverre ikke bestått. Har fått en ny mulighet 12. juli, så jeg krysser fingrene for at det går bedre, og at jeg får mulighet til å nyte det resterende av MC-sesongen :)
Masse lykke til! Er det lov å spørre om hva du fikk som årsak av sensor for ikke bestått?

StianM
Innlegg: 32
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

kaLARSnikov skrev: 28 jun 2023, 11:40 Masse lykke til! Er det lov å spørre om hva du fikk som årsak av sensor for ikke bestått?
Takk! Ja, selvfølgelig :) Hovedårsaken til stryk var slurvete bremseteknikk. Pga. nerver falt jeg tilbake til gamle vaner og brukte dessverre bare to fingre på bremsen. Sensor sa også "klem til litt ekstra på neste runde" da jeg skulle demonstrere nødbrems, så han ga meg jo en sjanse, men jeg tok ikke hintet. Hadde også et skikkelig ræva forskøk på krypkjøring, men det var feilfritt på runde to. I tillegg kjørte jeg ifølge sensor for passivt på "oversiktlig landevei". Denne landeveien var en grusvei med 80-sone, og jeg ga beskjed om at jeg ikke var helt komfortabel med grusvei helt ennå, så jeg tilpasset farten til omtrent 50 km/t.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av SveinHa »

Det høres jo ikke spesielt ille ut...

Jeg har ofte forundret meg på hvorfor der er så mange stryk til førerprøven og har på en måte konkludert med at enten er opplæringen for dårlig eller sensorene for strenge. Jeg heller nok mest til det siste men der kan vel være en viss andel av det første også... Da jeg tok bil-lappen i -77 var der jo enkelte sensorer som det var tilnærmet umulig å få bestått hos, "Dumpe-Nilsen" f.eks...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kaLARSnikov »

SveinHa skrev: 28 jun 2023, 13:59 Det høres jo ikke spesielt ille ut...

Jeg har ofte forundret meg på hvorfor der er så mange stryk til førerprøven og har på en måte konkludert med at enten er opplæringen for dårlig eller sensorene for strenge. Jeg heller nok mest til det siste men der kan vel være en viss andel av det første også... Da jeg tok bil-lappen i -77 var der jo enkelte sensorer som det var tilnærmet umulig å få bestått hos, "Dumpe-Nilsen" f.eks...
Det er nok gjerne en kombinasjon av ting rundt omkring. Min sensor var veldig ålreit og hadde ingen problemer med at et par ting i kjøregården ikke gikk helt som det skulle (men dog at hun så at jeg skjønte tegninga, jeg bare kom ikke helt i mål på den praktiske utførelsen). Det hjalp nok sikkert en del at den trafikkale delen var "spot-on" :twothumbs:

Samtidig er det nok noe manglende kompetanse på elevene og det har nok i senere tid vært til dels grunnet stor pågang. Da jeg kjørte opp i 2021 så ble oppkjøringstimene bestilt langt frem i tid, så alle kjøreskolene måtte rett og slett bestille timene først (hvis de rakk det da nye timer ble gjort tilgjengelige) og gamble på at de fikk elevene klare tidsnok. Min kjørelærer var alikevel klar på at dersom det nærmet seg oppkjøring og hun mente jeg ikke var kapabel nok så kom hun til å gi den oppkjøringstimen til noen andre, men jeg har også vært borti kjørelærere av den litt mer slappe typen som antakeligvis hadde sendt elever på sine oppsatte oppkjøringer uavhengig av hvordan de vurderer nivået på eleven.

Og også kjørelærere som lærer opp elevene sine i kjøremetoder som ikke er forenelig med hva lokal sensor ser etter, som da medfører at elever stryker når de kjører slik de er opplært...

Sist, men ikke minst, så er det nok en del som stryker pga. nerver. Noen sensorer er nok "flinkere" enn andre til å gjenkjenne hva som er nerver og hva som er manglende evner, og der hvor det tydelig er kun nervene som ødelegger så kan man da altså komme gjennom alikevel - med resonnementet at man er mindre nervøs, og dermed kjører bedre, når man ikke er i selve oppkjøringsscenarioet.

@StianM: Ikke sikkert det fungerer for deg, men et tips som jeg tror hjalp meg litt med nervøsiteten i kjøregården var rett å slett å ta et øyeblikk før hver eneste øvelse hvor jeg lukket øynene og tok et dypt pust inn og ut. Om jeg var deg ville jeg kanskje prøvd å øvelseskjøre litt på denne grusveien også, bare i tilfelle du får samme rute igjen neste gang ;) Det høres jo ut som at den trafikkale delen gikk ganske bra om det var den eneste kritikken, og at det da var en kombinasjon av flere mindre ting som totalt sett ikke nådde helt opp til der sensor ønsket. Bremseteknikk teller nok også mye da det er veldig viktig, så om du også husker å klemme til med hele hånda neste gang så vil jeg tro det hjelper :)

StianM
Innlegg: 32
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

kaLARSnikov skrev: 28 jun 2023, 14:23 @StianM: Ikke sikkert det fungerer for deg, men et tips som jeg tror hjalp meg litt med nervøsiteten i kjøregården var rett å slett å ta et øyeblikk før hver eneste øvelse hvor jeg lukket øynene og tok et dypt pust inn og ut. Om jeg var deg ville jeg kanskje prøvd å øvelseskjøre litt på denne grusveien også, bare i tilfelle du får samme rute igjen neste gang ;) Det høres jo ut som at den trafikkale delen gikk ganske bra om det var den eneste kritikken, og at det da var en kombinasjon av flere mindre ting som totalt sett ikke nådde helt opp til der sensor ønsket. Bremseteknikk teller nok også mye da det er veldig viktig, så om du også husker å klemme til med hele hånda neste gang så vil jeg tro det hjelper :)
Selv følte jeg at alt gikk veldig bra i kjøregården, med unntak av første runde med krypkjøring. Det samme følte jeg med med det trafikale. Oppsummeringen han ga til slutt var i korte trekk "bli litt tøffere på grusvei og bruk alle fingrene på bremsen, så går nok dette kjempebra neste gang!". Skulle gjerne ha øvelseskjørt litt, men jeg har ingen venner eller bekjente her i Trøndelag med MC-lappen, ei heller noen med en ekstra sykkel å avse. Så jeg må nok vente tålmodig til neste kjøretime :)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av SveinHa »

"Alle fingre på bremsen" fikk jeg også beskjed om men mener jeg har bedre kontroll med bare pekefinger og langfinger. Jeg har både RIKELIG med krefter i de 2 fingrene og doserer kreftene lett... Kanskje jeg skal prøve med flere fingre når jeg skal ut noen mil akkurat nå...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kaLARSnikov »

SveinHa skrev: 28 jun 2023, 14:41 "Alle fingre på bremsen" fikk jeg også beskjed om men mener jeg har bedre kontroll med bare pekefinger og langfinger. Jeg har både RIKELIG med krefter i de 2 fingrene og doserer kreftene lett... Kanskje jeg skal prøve med flere fingre når jeg skal ut noen mil akkurat nå...
Bruker selv for det meste to fingre på brems til vanlig. Har ikke satt meg veldig inn i om det ene eller andre er objektivt/fysisk bedre eller ei.

Men hva man foretrekker på egenhånd og hva andre mener at er optimalt under diverse typer kjøring (ref. alle diverse teknikker man kan lære på f.eks. YouTube) er fullstendig meningsløst akkurat under oppkjøringen, da er det hva sensor vil se som er fasiten og denne fasiten er utarbeidet over tid i et forsøk på å maksimere førersikkerhet ved ordinær, bedagelig kjøring på norske veier med norske fartsgrenser. Det er også en fasit som skal fungere for alle og når det da gjelder f.eks. antall fingre på bremsen så kan det godt være at enkelte har nok kraft i klypa til at man får maksimal effekt fra to fingre, så er det ikke dermed sagt at f.eks. ei snelle på 20 år har de fysiske forutsetningene til å gjøre det samme. Da blir "regelen" gjerne at alle fingre skal på...

Svar