Stian - fersking på to hjul

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Bjerknez »

StianM skrev: 21 apr 2023, 18:16 Jeg skulle gjerne lagt på meg noen centimeter i vertikalen :roll
AJ skrev: 21 apr 2023, 16:33 Kan ikke dy meg når jeg leser 167cmoh ;) og nevner dermed en modell som ikke er nevnt tidligere, nemlig Moto Guzzi V7 :crazy: .
Lav sittehøyde, noe spiss knevinkel, men veldig gode kjørestilling. Men altså veldig godt egnet til de med vertikalufordringer med sine behagelig lave salhøyde.
Moto Guzzi V7 var jo en aldeles nydelig sykkel! Hvordan er det med merkeverksted for Moto Guzzi i Trøndelag? Jeg har forsøkt å søke litt, men jeg har ikke funnet noen vettuge svar fra Google.
Husker jeg rett var det en Moto Guzzi forhandler i Trøndelag som ble lagt ned. Useriøse drivere og elendig service. Har hørt rykter om at det var noen andre som tok over....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av AJ »

StianM skrev: 21 apr 2023, 18:16 Moto Guzzi V7 var jo en aldeles nydelig sykkel! Hvordan er det med merkeverksted for Moto Guzzi i Trøndelag? Jeg har forsøkt å søke litt, men jeg har ikke funnet noen vettuge svar fra Google.
Velkjente Hondaimportør Kellox var Moto Guzzi importør i mange år. Men ga seg for et par-tre år siden da Piaggio/Moto Guzzi ønsket å ha kontroll på dette selv.
Dermed startet jobben med å få plass nye forhandlere hvor Melhus Motor & Fritid ble en av disse. Dette viste seg å ikke akkurat være et godt sjakktrekk - https://mappno.com/d-i.html?utm_content ... id-i329719.

Denne forhandleren er nå ute av bildet i Trøndelag. Om en ny er kommet på plass vet jeg ikke. Men regner med at det jobbes med dette.

Ellers har Moto Guzzi fått flere forhandlere her i landet ette at Kellox ga seg som importør. Men det er fortsatt for få og konsentrert sør for Trondheim.

Triumph og Ducati er to andre merker med forhandler - og verkstedutfordringer nord for Trondheim, så vidt jeg vet.

Jeg er jo heldig som Moto Guzzi eier siden jeg har en av landets mest anerkjente Moto Guzzi forhandlere et kvarters kjøretid fra her jeg bor.
Har jo også eid en Moto Guzzi tidligere og fikk forbilledlig service hos denne forhandleren selv om jeg ikke kjøpte sykkelen der.
En forhandler jeg har godt forhold til og stoler på. Og akkurat det er selvfølgelig viktig når man kjøper sykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

StianM
Innlegg: 36
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Ja, jeg vil nok holde meg til en forhandler med verksted i nærheten. Hvis det mot formodning skulle komme en forhandler som fører Moto Guzzi i fremtiden, så er det definitivt noe jeg kommer til å ha i bakhodet.

Men jeg har en ny kjøretime om et par timer! Kanskje litt småkjølig, men aldeles nydelig vær. Veldig spent!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av AJ »

StianM skrev: 28 apr 2023, 10:01 Men jeg har en ny kjøretime om et par timer! Kanskje litt småkjølig, men aldeles nydelig vær. Veldig spent!
Lykke til :thumleft !
Kle deg godt slik at du ikke begynner å fryse :gk
Gjorde den tabben fjor vår, jeg. Og det endte slik... :~| og et par påfølgende uker uten kjøring... mens sola skinte :sunny:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

StianM
Innlegg: 36
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Tusen takk! Jeg kommer til å skrive litt om kjøretimen når jeg kommer tilbake.
Det er meldt 6-7 grader, jeg har tatt med ullundertøy til å ha under dressen, så jeg krysser fingrene for at det holder.

StianM
Innlegg: 36
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Det var supergøy i dag! Vi startet med å trene på presis styreteknikk og plassering, og jeg fikk prøve meg på svingete veier. Vi kjørte fra Ila ut til Flakk og tilbake igjen, fylte drivstoff for så å øve mer på krypkjøring.

Tilbakemeldingene til nå er at jeg suger til meg alt han forklarer, og han mener jeg klarer meg langt bedre enn gjennomsnittet til tross for at dette kun er tredje kjøretime, samt at jeg ikke har kjørt sykkel før (selvskryt!).

Neste uke reiser vi til kjøregården og fokuserer på øvelsene der før vi fortsetter med det obligatoriske!

StianM
Innlegg: 36
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Jeg tror jeg har landet på en beslutning, blir nok å gå for en XSR700 som min første sykkel. Er det det noen her som har erfaring med denne sykkelen? Finnes det muligheter for å senke den et par centimeter? Evt. om noen vet om det finnes et sal som er noe lavere enn originalen? (Uten å gå på bekostning av komfort?)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Bjerknez »

StianM skrev: 30 apr 2023, 10:38 Jeg tror jeg har landet på en beslutning, blir nok å gå for en XSR700 som min første sykkel. Er det det noen her som har erfaring med denne sykkelen? Finnes det muligheter for å senke den et par centimeter? Evt. om noen vet om det finnes et sal som er noe lavere enn originalen? (Uten å gå på bekostning av komfort?)
XSR700 er vertfall utseendemessig en veldig pen sykkel synes jeg. Mye tøffere enn MT07 som vel har akkurat den samme motoren. Jeg har kjørt MT07, men ikke XSR700 og det er nok 5-6 år siden også, så det har nok skjedd mye siden det.

Var det slik at du tok lappen på A2 eller A1?

Tar du på A1 ville jeg valgt XSR900. Det er noe helt annet motormessig og en sykkel du kan vokse litt med. :) Har du ikke kjlrt noe særlig sykkel før, og du tar A2 lappen så vil du nok synes at en XSR700 er en veldig artig sak :)

StianM
Innlegg: 36
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Bjerknez skrev: 30 apr 2023, 10:42 XSR700 er vertfall utseendemessig en veldig pen sykkel synes jeg. Mye tøffere enn MT07 som vel har akkurat den samme motoren. Jeg har kjørt MT07, men ikke XSR700 og det er nok 5-6 år siden også, så det har nok skjedd mye siden det.

Var det slik at du tok lappen på A2 eller A1?

Tar du på A1 ville jeg valgt XSR900. Det er noe helt annet motormessig og en sykkel du kan vokse litt med. :) Har du ikke kjlrt noe særlig sykkel før, og du tar A2 lappen så vil du nok synes at en XSR700 er en veldig artig sak :)
Jeg tar lappen på A, ikke A2. A1 er jo lett :)

Grunnen til at jeg velger XSR700 kontra XSR900 har mest med pris å gjøre, siden jeg kommer til å måtte ta opp lån med pant i sykkelen. Planen er å betale den ned over 3 år, nok til at jeg får noen sesonger med erfaring før jeg går for en oppgradering.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Bjerknez »

StianM skrev: 30 apr 2023, 11:09
Bjerknez skrev: 30 apr 2023, 10:42 XSR700 er vertfall utseendemessig en veldig pen sykkel synes jeg. Mye tøffere enn MT07 som vel har akkurat den samme motoren. Jeg har kjørt MT07, men ikke XSR700 og det er nok 5-6 år siden også, så det har nok skjedd mye siden det.

Var det slik at du tok lappen på A2 eller A1?

Tar du på A1 ville jeg valgt XSR900. Det er noe helt annet motormessig og en sykkel du kan vokse litt med. :) Har du ikke kjlrt noe særlig sykkel før, og du tar A2 lappen så vil du nok synes at en XSR700 er en veldig artig sak :)
Jeg tar lappen på A, ikke A2. A1 er jo lett :)

Grunnen til at jeg velger XSR700 kontra XSR900 har mest med pris å gjøre, siden jeg kommer til å måtte ta opp lån med pant i sykkelen. Planen er å betale den ned over 3 år, nok til at jeg får noen sesonger med erfaring før jeg går for en oppgradering.
Ahh... jeg mente A så klart. :redface

Ja, er pengene en issue så ser jeg den. XSR700 er en veldig fin sykkel. Jeg har kjørt kun XSR900 og en eldre MT07. Men jeg tror du blir skikkelig fornøyd med den sykkelen. Mye sykkel for pengene :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Bjerknez »

Men kost på deg varmeholker. Du kan takke meg sensere :)

Skal du ut på tur så be samtidig om et godt tilbud på bagasjeløsning. En tankveske til å ha småting i og et par passende sidevesker til å ha klær etc. i. Tåppbåksen kan du droppe i mine øyne. Men en liten roller bak bak på salen er innafor :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Bjerknez »

Legend Gear har noen fine sidevesker til MT07 synes jeg. Dem har sikkert en tankveske også som passer. :)

Slik ser den ut med Legend Gear sidevesker og tankveske:
https://youtu.be/e0WgJJszWmo

StianM
Innlegg: 36
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av StianM »

Takk! De side- og tankveskene var jo kjempefine. Notert! Varmeholker skal også installeres, det er det ingen tvil om. Men for å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet, er det noen her som kjenner til om det finnes løsninger for å senke sykkelen et par-tre centimeter? Evt. om det finnes sal som er litt lavere? Og i så fall hvor kan dette bestilles?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kjellv »

StianM skrev: 30 apr 2023, 13:22 Takk! De side- og tankveskene var jo kjempefine. Notert! Varmeholker skal også installeres, det er det ingen tvil om. Men for å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet, er det noen her som kjenner til om det finnes løsninger for å senke sykkelen et par-tre centimeter? Evt. om det finnes sal som er litt lavere? Og i så fall hvor kan dette bestilles?
Til hvilken sykkel og modell?

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av BjørnSover »

kjellv skrev: 30 apr 2023, 13:57
StianM skrev: 30 apr 2023, 13:22 Takk! De side- og tankveskene var jo kjempefine. Notert! Varmeholker skal også installeres, det er det ingen tvil om. Men for å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet, er det noen her som kjenner til om det finnes løsninger for å senke sykkelen et par-tre centimeter? Evt. om det finnes sal som er litt lavere? Og i så fall hvor kan dette bestilles?
Til hvilken sykkel og modell?
Det er vel xsr700 StianM har skissert å kjøpe

Svar