Stian - fersking på to hjul

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 14 jul 2023, 12:54 ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
Man bremser tregere og får lengre bremselengde med ABS når den blir aktivert. Den er med for at man skal ikke låse hjulet slik at man får skrens og øker risiko for å miste kontroll og low side sykkelen.
Så du tror du klarer å endre på bremsekraften mer ideelt enn en datamaskin i hvilke som helst forhold? :lol :lol :lol Takk for meg.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

iris skrev: 14 jul 2023, 14:56
Greddy skrev: 14 jul 2023, 12:54 ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
Man bremser tregere og får lengre bremselengde med ABS når den blir aktivert. Den er med for at man skal ikke låse hjulet slik at man får skrens og øker risiko for å miste kontroll og low side sykkelen.
Så du tror du klarer å endre på bremsekraften mer ideelt enn en datamaskin i hvilke som helst forhold? :lol :lol :lol Takk for meg.
ABS = Antilock Braking System
Du får tro på hva du vil, eller så kan du google det opp. ABS har ingenting med bremseytelse å gjøre, den redusere bremsekraften slik at hjulene ikke låser seg. Dette skjer når ABS-systemet oppdager hjulene i kjøretøyet ikke har samme hastighet. Dette står i teoriboken både for bil og MC.
Som sagt igjen: ABS er et nødverge system, ikke system som forbedre bremseegenskaper på et kjøretøy.

iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 14 jul 2023, 15:56
iris skrev: 14 jul 2023, 14:56
Greddy skrev: 14 jul 2023, 12:54 ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
Man bremser tregere og får lengre bremselengde med ABS når den blir aktivert. Den er med for at man skal ikke låse hjulet slik at man får skrens og øker risiko for å miste kontroll og low side sykkelen.
Så du tror du klarer å endre på bremsekraften mer ideelt enn en datamaskin i hvilke som helst forhold? :lol :lol :lol Takk for meg.
ABS = Antilock Braking System
Du får tro på hva du vil, eller så kan du google det opp. ABS har ingenting med bremseytelse å gjøre, den redusere bremsekraften slik at hjulene ikke låser seg. Dette skjer når ABS-systemet oppdager hjulene i kjøretøyet ikke har samme hastighet. Dette står i teoriboken både for bil og MC.
Som sagt igjen: ABS er et nødverge system, ikke system som forbedre bremseegenskaper på et kjøretøy.
Den reduserer bremsekraften slik at hjulene låser seg momentant flere ganger i sekundet (istedenfor at de låser seg helt), og oppnår nesten maksimal bremseeffekt.

Det er uansett ikke et svar på spørsmålet mitt. Kan du variere bremsekraften for å få bedre bremselengde i dårlige forhold (med veldig mange variabler) bedre enn en datamaskin kan, uten å låse hjulene? Hele konseptet bak ABS er å bremse så hardt som mulig uten å dette. Med mindre du er profesjonell racer så tviler jeg på at svaret er "ja". Er forskning som demonstrerer at du tar feil, også.

Asfalt fra 20 år siden, abs tech har blitt betydelig mer avansert siden da
https://msf-usa.org/wp-content/uploads/ ... ZBU_QtIyOw

Grus
https://www.femamotorcycling.eu/wp-cont ... gravel.pdf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kjellv »

Greddy skrev:
iris skrev: 14 jul 2023, 14:56
Greddy skrev: 14 jul 2023, 12:54 ABS er ikke med på å redusere bremselengde. Man bremser ikke raskere eller kortere med ABS. Tvert imot motsatt.
Man bremser tregere og får lengre bremselengde med ABS når den blir aktivert. Den er med for at man skal ikke låse hjulet slik at man får skrens og øker risiko for å miste kontroll og low side sykkelen.
Så du tror du klarer å endre på bremsekraften mer ideelt enn en datamaskin i hvilke som helst forhold? Bilde Bilde Bilde Takk for meg.
ABS = Antilock Braking System
Du får tro på hva du vil, eller så kan du google det opp. ABS har ingenting med bremseytelse å gjøre, den redusere bremsekraften slik at hjulene ikke låser seg. Dette skjer når ABS-systemet oppdager hjulene i kjøretøyet ikke har samme hastighet. Dette står i teoriboken både for bil og MC.
Som sagt igjen: ABS er et nødverge system, ikke system som forbedre bremseegenskaper på et kjøretøy.
Dette testet vi på gocartbanen i Molde på tirsdag, nylagt asfalt og styrtregn under nødbremsøvelsene. Det var ingen tvil om at under de rådende forhold var bremselengde betydelig kortere for syklene med ABS enn for de uten!
I teorien kan jeg være enig i at ABS ikke bremser bedre, men er det glatt og sleipt og man tør å stole på ABS, så er det mye mer effektivt og bedre.Bilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk



Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av SveinHa »

Da jeg var en del av et Formel racing team sent på -80 tallet og tidlig -90 tall hørte jeg mange spydige kommentarer om ABS, gubbebrems f.eks. men sannheten er nok mer at eliten av racingførere bremser nok noe bedre uten ABS men de tilhører jo så definitivt mindretallet...

Jeg VET at ABSen har berget meg i bil på glatt føre, jeg hadde aldri klart å dosere bremsene så godt når katastrofen er like foran bilen...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

@iris ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken. Derfor har ABS fordel akkurat i den instansen. Den gjenskaper/gjenoppretter tilbake grepet på bakken, slik at du kan fortsette å konvertere kinetiske energien til termisk energi på bremseskivene. Og når man ennå har grep med bakkekontakt, så kan man ennå manøvere kjøretøyet i andre retninger. Du sier jo selv den låser flere ganger i sekundet når den er aktivert. Låst skive betyr lite overføring av energi fra bremsekloss til bremseskiver. Låst brems betyr du er avhengig av friksjonen mellom dekk og bakken. Og gjett hvilke alternativ tror du er best på å transformere energi til en annen form?

@kjellv Problemet her er du har mange forskjellige variabler. Du har ulike sykler med forskjellig vekt, forskjellig dekk, og forskjellig bremser. Bare disse faktorene i seg selv, vil skape forskjellige bremselengder. Men mindre du har akkurat to identiske sykler med samme vekt, dekk og bremser, utført av samme fører, hvor den eneste variabel er ABS, så er ikke resultatet på det du opplevde,kan tas for god fisk.

@SveinHa Det er derfor EU innførte obligatorisk ABS på alle sykler i 2016 og i bil 2004. For hvermansen er ABS en god sikkerhetssystem som kan redusere risiko for ulykker. Skal man ha bedre bremseytelse på kjøretøyet, så er vekt en stor faktor, dekk for best mulig grep, og bremser som er gode til å overføre mest mulig energi på bremseskivene. Jo større jo bedre. Derfor har små sykler bare 1 skive og store sykler to skiver. Cluet her er at den tilgjengelige overflatearealet til å overføre energi: er doblet.

For de som driver å kjøre på bane eller løp er ventilerte skive en ting, nettopp for dumpe varme ut i omgivelsene. Vi alle vet hva som skjer når bremseskivene er for varme og kan ikke ta imot mer? Vi får noe som kalles brakefade. Friksjonen mellom kloss og skive opphører.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kjellv »

Greddy skrev:[mention]iris[/mention] ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken. Derfor har ABS fordel akkurat i den instansen. Den gjenskaper/gjenoppretter tilbake grepet på bakken, slik at du kan fortsette å konvertere kinetiske energien til termisk energi på bremseskivene. Og når man ennå har grep med bakkekontakt, så kan man ennå manøvere kjøretøyet i andre retninger. Du sier jo selv den låser flere ganger i sekundet når den er aktivert. Låst skive betyr lite overføring av energi fra bremsekloss til bremseskiver. Låst brems betyr du er avhengig av friksjonen mellom dekk og bakken. Og gjett hvilke alternativ tror du er best på å transformere energi til en annen form?

[mention]kjellv[/mention] Problemet her er du har mange forskjellige variabler. Du har ulike sykler med forskjellig vekt, forskjellig dekk, og forskjellig bremser. Bare disse faktorene i seg selv, vil skape forskjellige bremselengder. Men mindre du har akkurat to identiske sykler med samme vekt, dekk og bremser, utført av samme fører, hvor den eneste variabel er ABS, så er ikke resultatet på det du opplevde,kan tas for god fisk.

[mention]SveinHa[/mention] Det er derfor EU innførte obligatorisk ABS på alle sykler i 2016 og i bil 2004. For hvermansen er ABS en god sikkerhetssystem som kan redusere risiko for ulykker. Skal man ha bedre bremseytelse på kjøretøyet, så er vekt en stor faktor, dekk for best mulig grep, og bremser som er gode til å overføre mest mulig energi på bremseskivene. Jo større jo bedre. Derfor har små sykler bare 1 skive og store sykler to skiver. Cluet her er at den tilgjengelige overflatearealet til å overføre energi: er doblet.

For de som driver å kjøre på bane eller løp er ventilerte skive en ting, nettopp for dumpe varme ut i omgivelsene. Vi alle vet hva som skjer når bremseskivene er for varme og kan ikke ta imot mer? Vi får noe som kalles brakefade. Friksjonen mellom kloss og skive opphører.
Jeg har ingen problem med å forstå argumentene dine, jeg har heller ikke problemer med å være enig med deg.

Men.. For de fleste av oss vil ABS bremser under vanskelige forhold være en ekstra sikkerhet og gjøre bremsestrekningen langt bedre enn om vi ikke hadde ABS. Jeg sier i dag LANGT bedre, det er ikke sikkert jeg hadde gjort det før tirsdagens nødbremsøvelser. Jeg vet at våre erfaringer på tirsdag kveld ikke holder som vitenskapelige bevis, men forskjellene var så veldig store at jeg ikke lenger er i tvil. De som kjørte uten ABS turte rett og slett ikke bremse bra nok. Etter gjentatte runder med nødbrems turte de fleste som hadde ABS å stole på sykkelen og klemme til med alt de hadde av bremser. Derfor er jeg helt sikker på at for folk flest som ikke en gang aner hvordan sykkelen oppfører seg i en nødbremssituasjon er ABS bremser en betydelig sikkerhetsfaktor.
Det er nå en gang slik at de aller fleste har nærmest aldri noen gang testet hvordan sykkelen oppfører seg i nødbrems.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 14 jul 2023, 18:34 @iris ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken. Derfor har ABS fordel akkurat i den instansen. Den gjenskaper/gjenoppretter tilbake grepet på bakken, slik at du kan fortsette å konvertere kinetiske energien til termisk energi på bremseskivene. Og når man ennå har grep med bakkekontakt, så kan man ennå manøvere kjøretøyet i andre retninger. Du sier jo selv den låser flere ganger i sekundet når den er aktivert. Låst skive betyr lite overføring av energi fra bremsekloss til bremseskiver. Låst brems betyr du er avhengig av friksjonen mellom dekk og bakken. Og gjett hvilke alternativ tror du er best på å transformere energi til en annen form?
Igjen - hvordan skal du klare å oppnå optimal bremseeffekt med fingrene dine og hjernen din når du må ta forbehold for variabler som du ikke kan oppfatte? Temperatur av asfalt, temperatur av dekk, trykk i dekk, fuktighet av asfalt, kvalitet av asfalt, kvalitet av dekkene, hvor slitte bremseklossene er, farten og vekten av mcen på en spesifisk dag, vinkelen på veien, osv osv osv. I dårlige forhold kan du ikke ta forbehold for alt, og da må du bremse mindre for å garantere at du ikke låser hjulet - ABS kan derimot bremse tilnærmet maksimalt ved å kjenne når hjulet låses mange ganger i sekundet og slippe det. Hver gang det slippes, blir rotasjonen gjenopprettet, og sykkelen bremser som vanlig. Se på noen videoer av ABS i slow-mo - det er ganske enkelt å se at hjulet kun låses for noen få millisekunder - resten av tiden bremser kjøretøyet maksimalt.

Ingen svar på artiklene?

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

kjellv skrev: 14 jul 2023, 19:04

Men.. For de fleste av oss vil ABS bremser under vanskelige forhold være en ekstra sikkerhet og gjøre bremsestrekningen langt bedre enn om vi ikke hadde ABS. Jeg sier i dag LANGT bedre, det er ikke sikkert jeg hadde gjort det før tirsdagens nødbremsøvelser. Jeg vet at våre erfaringer på tirsdag kveld ikke holder som vitenskapelige bevis, men forskjellene var så veldig store at jeg ikke lenger er i tvil. De som kjørte uten ABS turte rett og slett ikke bremse bra nok. Etter gjentatte runder med nødbrems turte de fleste som hadde ABS å stole på sykkelen og klemme til med alt de hadde av bremser. Derfor er jeg helt sikker på at for folk flest som ikke en gang aner hvordan sykkelen oppfører seg i en nødbremssituasjon er ABS bremser en betydelig sikkerhetsfaktor.
Det er nå en gang slik at de aller fleste har nærmest aldri noen gang testet hvordan sykkelen oppfører seg i nødbrems.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Uten tvil så ytet deltakerne med ABS bedre enn de uten ABS. Litt psykologi er med i bildet. Men det er ikke det jeg prøver å si her.
Bremseytelse og sikkerhet er to forskjellige ting. ABS er skapt for vanskelige veiforhold. Under ideelle forhold så vil man ikke yte bedre med ABS, med mindre man driter seg ut.

Hvis en kunde kommer til deg, med sin bruktimportert R3 uten ABS. Vedkommende skal kjøre bane med sykkelen, og har oppgradert gaffel og støtdemper. Hva ville du anbefalt til kunden? Oppgradert brems fra singel disk til dobbeldisk, eller hevet på et ABS system? I know, dette er et veldig spesifikk edgecase. Men jeg prøver å sette ting i spissen.

ABS er designet for å beholde traction ved deakselerasjon. At man får en bi effekt med litt kortere bremselengde sammenlignet mot skrensing er bare en bonus. Vi har Traction Control også for det motsatte... altså akselerasjon. Formålet er det samme som ABS, å holde grep på bakken med kjøretøy, slik at vi ikke overstyrer kjøretøyet rundt en sving feks. Bi-effekten er at man kan akse fortere uten avansertteknikk. Men jeg vil ikke påstå at kjøretøyet er kraftigere med TC.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

iris skrev: 14 jul 2023, 19:41
Igjen - hvordan skal du klare å oppnå optimal bremseeffekt med fingrene dine og hjernen din når du må ta forbehold for variabler som du ikke kan oppfatte? Temperatur av asfalt, temperatur av dekk, trykk i dekk, fuktighet av asfalt, kvalitet av asfalt, kvalitet av dekkene, hvor slitte bremseklossene er, farten og vekten av mcen på en spesifisk dag, vinkelen på veien, osv osv osv. I dårlige forhold kan du ikke ta forbehold for alt, og da må du bremse mindre for å garantere at du ikke låser hjulet - ABS kan derimot bremse tilnærmet maksimalt ved å kjenne når hjulet låses mange ganger i sekundet og slippe det. Hver gang det slippes, blir rotasjonen gjenopprettet, og sykkelen bremser som vanlig. Se på noen videoer av ABS i slow-mo - det er ganske enkelt å se at hjulet kun låses for noen få millisekunder - resten av tiden bremser kjøretøyet maksimalt.

Ingen svar på artiklene?
Første link viser 404 error, så jeg vet ikke hva som står der.
Andre link som omhandler om grus og løs føre, bekrefter bare det jeg sier:
ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken.

Vi oppnår optimal bremseeffekt med øving, øving, øving, øving, øving, øving, feiling, erfaring, øving, øving, øving, øving, feiling, erfaring og øving. OG igjen nevner du nøkkelordet dårlig forhold. Du bremser ikke mindre, du må bremse bedre. Progressivt. Ikke hugg i bremsespaken så fort som mulig. Da får du lås. Om du har ABS, så er det opp til deg om du vil lene deg på ABS-puten. Jeg vet at med mine sykler så blir bremselengden lengre med ABS-aktivert, sammenlignet mot vanling bremsing med for og bak brems aktivert.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av kjellv »

Greddy skrev:
kjellv skrev: 14 jul 2023, 19:04

Men.. For de fleste av oss vil ABS bremser under vanskelige forhold være en ekstra sikkerhet og gjøre bremsestrekningen langt bedre enn om vi ikke hadde ABS. Jeg sier i dag LANGT bedre, det er ikke sikkert jeg hadde gjort det før tirsdagens nødbremsøvelser. Jeg vet at våre erfaringer på tirsdag kveld ikke holder som vitenskapelige bevis, men forskjellene var så veldig store at jeg ikke lenger er i tvil. De som kjørte uten ABS turte rett og slett ikke bremse bra nok. Etter gjentatte runder med nødbrems turte de fleste som hadde ABS å stole på sykkelen og klemme til med alt de hadde av bremser. Derfor er jeg helt sikker på at for folk flest som ikke en gang aner hvordan sykkelen oppfører seg i en nødbremssituasjon er ABS bremser en betydelig sikkerhetsfaktor.
Det er nå en gang slik at de aller fleste har nærmest aldri noen gang testet hvordan sykkelen oppfører seg i nødbrems.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Uten tvil så ytet deltakerne med ABS bedre enn de uten ABS. Litt psykologi er med i bildet. Men det er ikke det jeg prøver å si her.
Bremseytelse og sikkerhet er to forskjellige ting. ABS er skapt for vanskelige veiforhold. Under ideelle forhold så vil man ikke yte bedre med ABS, med mindre man driter seg ut.

Hvis en kunde kommer til deg, med sin bruktimportert R3 uten ABS. Vedkommende skal kjøre bane med sykkelen, og har oppgradert gaffel og støtdemper. Hva ville du anbefalt til kunden? Oppgradert brems fra singel disk til dobbeldisk, eller hevet på et ABS system? I know, dette er et veldig spesifikk edgecase. Men jeg prøver å sette ting i spissen.

ABS er designet for å beholde traction ved deakselerasjon. At man får en bi effekt med litt kortere bremselengde sammenlignet mot skrensing er bare en bonus. Vi har Traction Control også for det motsatte... altså akselerasjon. Formålet er det samme som ABS, å holde grep på bakken med kjøretøy, slik at vi ikke overstyrer kjøretøyet rundt en sving feks. Bi-effekten er at man kan akse fortere uten avansertteknikk. Men jeg vil ikke påstå at kjøretøyet er kraftigere med TC.
Jeg har ingen forutsetninger til å gi råd om noe som helst innen banekjøring og racing. Dette driver jeg ikke med, og har svært begrenset interesse og kunnskap om slikt.
Det vi driver med er enkle lavterskelkurs til vanlige gatemotorsyklister, rett og slett for å gjøre vanlige folk litt bedre kjent med sin egen motorsykkel, og bli litt bedre rustet til å gjøre riktige og trygge valg i trafikken.
Svært få av våre kursdeltakere kommer noensinne til å kjøre fort på bane, eller tilegne seg kunnskap og ferdigheter slik du prater om.
Derfor, vår målgruppe vil i de aller fleste tilfeller ha bedre muligheter for å redde seg ut av en feilvurdering eller en vanskelig uventet situasjon i trafikken med en sykkel som har ABS enn uten.
Dette blir fortsatt min påstand, og jeg motsier deg ikke i din argumentasjon om kjøre- og bremseteknikker på bane.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


iris
Innlegg: 150
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av iris »

Greddy skrev: 14 jul 2023, 22:37
Første link viser 404 error, så jeg vet ikke hva som står der.
Andre link som omhandler om grus og løs føre, bekrefter bare det jeg sier:
ABS-aktivert har kortere bremselengde sammenlignet med kjøretøy som allerede har mistet grep fra bakken.

Vi oppnår optimal bremseeffekt med øving, øving, øving, øving, øving, øving, feiling, erfaring, øving, øving, øving, øving, feiling, erfaring og øving. OG igjen nevner du nøkkelordet dårlig forhold. Du bremser ikke mindre, du må bremse bedre. Progressivt. Ikke hugg i bremsespaken så fort som mulig. Da får du lås. Om du har ABS, så er det opp til deg om du vil lene deg på ABS-puten. Jeg vet at med mine sykler så blir bremselengden lengre med ABS-aktivert, sammenlignet mot vanling bremsing med for og bak brems aktivert.
Google moment. Her er lenke direkte fra MSF's nettside.
https://msf-usa.org/documents/a-compari ... e-systems/

Argumentet "mine sykler har lengre bremselengde med ABS" er n = 1 og dermet ubrukelig i denne diskusjonen.

Ideelle forhold på norske veier er en raritet.

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Jajo82 »

Det som er litt merkelig her, å nå blir jeg sikkert hudflettet, er at en person med under 1 års erfaring , noe jeg vil kalle minimum til ingen erfaring, debatterer så heftig. teori er vel bra, men erfaring og praksis er, vel, avgjørende. Så jeg går utfra at vedkommende har kjørt sykler med både abs og ikke abs, og vil redegjøre for erfaringer og situasjoner som vedkommende har vært utsatt for.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

Jeg er enig med Kjellv at det er bedre å ha en sykkel med ABS enn uten ABS. Det vi (i denne tråden) ikke er helt enige om er: om dette skal være plan B eller C. Jeg mener jo progressiv bremsing uten å vær avhengig ABS, bør være barrier nr2 for sikkerhet, og heller ha bremsing med ABS aktivert som barrier nr3. Men det er jo bare min mening, og helt sikkert vegvesen sin mening også.

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Stian - fersking på to hjul

Legg inn av Greddy »

iris skrev: 15 jul 2023, 01:22
Google moment. Her er lenke direkte fra MSF's nettside.
https://msf-usa.org/documents/a-compari ... e-systems/

Argumentet "mine sykler har lengre bremselengde med ABS" er n = 1 og dermet ubrukelig i denne diskusjonen.

Ideelle forhold på norske veier er en raritet.
Jeg forteller bare hva jeg erfarer med mine sykler.

Statestikken sier at det er vanligste MC ulykker er 50 åringer som kjører utfor en venstresving i solskinn vær og god føre. Ideelle forhold eller rettere sagt overvurdering av ideelle forhold pluss en kombo av overvurdering av sine kjøreegenskaper er en av de vanligste grunnene til MC-ulykker skjer. Ideelle forhold er regelen for brorparten som har MC som hobby.

Konklusjonen på MSF-pdf er at du får en bedre konsistent bremsing med ABS uavhengig av fører. Mens uten ABS, så er brems mer inkonsistent og er avhengig av førerens ferdighetsnivå. Men nå må jeg spør deg? Hva er det som stopper deg til å øve på bremse som en pro? Proffe folk har ikke magiske evner som vanlige folk ikke har. De har bare mer mengde trening.

Svar