Skader, er det noe du samler på …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5238
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Skader, er det noe du samler på …

Legg inn av dypen »

Hva gjør du med skader, små skader, riper, kosmetiske feil som uheldigvis dukker opp egenhendig påført eller dukker opp på andre måter?

Samler opp til eventuelt neste eier …

Som ivrig leser av finn.no motorsykkel marked salg er det en del av dette om det er sykkel til 300k eller en til 50k som lett kan utbedres på egenhånd eller profesjonelt i mange tilfeller innenfor «smart repair» til hyggelige priser. Hva fradraget ved innbytte er en ting men hvor mye påvirker det pris ved privat salg …

Hvor mye sykkel’n er kjørt påvirker dette, en med lav kilometerstand har alle forutsetninger for å holdes godt vedlike da den mest sannsynlig har stått mest i garasjen.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skader, er det noe du samler på …

Legg inn av Bjerknez »

SNakker vi "skader" i form av "normal slitasje" så kan man vel egentlig ikke prute. Snakker man skader som bulker og dype riper så ville jeg vertfall på en ganske ny sykkel prutet ganske heftig, så sant ikke selger hadde tatt høyde for dette når han satt prisen.

På min sykkel utretter jeg alle kosmetiske skader selv. Det dukker jo alltids opp gnissemerker og små riper etc. Føler meg ganske kompetent til å fikse disse lett selv, så jeg pleier å ta en sjau en eller to ganger i året.

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Skader, er det noe du samler på …

Legg inn av kaLARSnikov »

For min del spørs det på materialet som er skadet. Er det riper i plastikk så bryr det meg ikke, men ymse skader i lakken på metall (f.eks. på tanken) flekker jeg gjerne over for å unngå at det blir verre (les: rust). Øvrige kosmetiske mangler bryr meg ikke kjempemye, men jeg kan gjerne bytte og fikse ting om det er veldig billig/lettvint.

Salgs- og innbytteverdi tenker jeg heller ikke så mye på. Når man konsekvent kjøper billig, gammalt ræl så er man inneforstått med at det for det meste er rene tapsprosjekter. Skulle jeg tenkt rent økonomisk på ting så hadde jeg aldri tatt motorsykkellappen i utgangspunktet ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skader, er det noe du samler på …

Legg inn av Bjerknez »

Kommer selvsagt veldig ann på dette. Hadde jeg kjøpt meg en gammel krosser for å kjøre i skauen med hadde jeg vært mer interresert i at den var i teknisk god stand enn riper etc. Sistnevnte hadde nok ikke brydd meg mye.

Skal jeg kjøpe meg en dyrere og "flott" sykkel så hadde jeg vært skeptisk til å kjøpe meg en sykkel som ser generelt "sliten" ut. En eller to riper er greit om resten er tipp topp. Da annser jeg ripene som uhell.

Men en generelt sliten sykkel, som er skitten over alt og matt i lakken vitner mer om latskap og dårlig vedlikehold, så her hadde jeg valgt førstnevnte.

Det kommer rett og slett ann på hvor viktig utseende er og for min del er dette viktig. Jeg bruker ikke sykkelen som et verktøy. For meg er det hobby.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skader, er det noe du samler på …

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 17 apr 2023, 08:48 Hva gjør du med skader, små skader, riper, kosmetiske feil som uheldigvis dukker opp egenhendig påført eller dukker opp på andre måter?

Samler opp til eventuelt neste eier …
Samler definitivt ikke opp til neste eier :[-( .

Egenhendige småskader som riper o.l. fikser jeg så godt dert lar seg gjøre, evt. koster på nytt hvis prisen er overkommelig. Noe jeg gjorde for et par år siden med vindskjermen til 1290'en, som jeg greide å påføre noen skjemmende roterende striper etter vask.
Godt skjermtilbud på Spinnin' Wheel, Mysen løste det "problemet" ;) .

Har også fikset et par lakkavskrapninger på den ene felgen etter dekkbytte. Noe verkstedet som gjorde jobben sterkt beklaget. Ingen sak jeg gjorde noe ut av annet enn at jeg sa at dette fikser jeg enkelt med matchende bengalakk. Ting som dette kan jo forekomme og er ingenting som i hvert jeg tar på vei for så lenge det ikke handler om dype langsgående og svært skjemmende riper. Men akkurat det tar jeg for gitt at en erfaren mekaniker fint greier å unngå.
I så fall ville nok de aller fleste verksteder lagt seg langflate og tilbudt erstatning. Noe annet ville overraske meg.

Og da kan jeg nevne tilfellet med "gnagsårene" på tankdekselet til 1290'en, som jeg har beskrevet detaljert her: viewtopic.php?p=416512#p416512.
Fikk, nær sagt selvfølgelig, nytt deksel fritt tilsendt uten kostnad fra verkstedet som hadde gjort servicejobben og i den forbindelse montert dekselet feil og derav "gnagsårene".

Slike sår i plastdetaljer lar seg ikke fikse på egenhåndm ikke for meg i hvert fall, på en like enkel og god måte som små lakkavskrapninger på en felgkant.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skader, er det noe du samler på …

Legg inn av FredrikE24 »

For min del handler det om bruksverdi og ikke salgsverdi. Sånn i utgangspunktet er jeg ikke så nøye på skader/småskader bortsett fra at det er ergerlig selvfølgelig.

Nå kjører jeg bare gamle biler og motorsykler, og det er ganske behagelig mtp. Dette med skader. Er vel egentlig en av årsakene til at jeg kjører «gammal drit».

Ikke har kjøretøyene mine noen neste eier heller egentlig, de brukes som regel opp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skader, er det noe du samler på …

Legg inn av Bjerknez »

Vi har alle våre preferanser for hva som er stygt, gammalt og hva som er nødvendig eller dyrt etc.

Jeg synes vertfall gleden av å kjøre helt eller delvis ny motorsykkel er verdt prisen. Selv om jeg kan inrømme at min nåværende motorsykkel befinner seg helt i det øverste sjiktet vedrørende hva jeg mener er forsvarlig med tanke på pris/nytte/glede for min del.

Jeg kjører ikke SÅ mye sykkel at en slik egentlig kan rettferdiggjøres synes jeg selv, men vi får se hva som skjed ved neste korsvei.

Uansett så liker jeg nå å ta vare på tingene jeg har. vertfall med tanke på det kosmetiske. Resten overlater jeg til fagfolk. Selv om jeg ikke har noen bunnløs tro på at dem alltid vet hva dem driver med dem heller.

Men skulle jeg kjøpt meg en pendlesykkel av eldre årgang eller en ren brukssykkel så hadde jeg ikke brydd meg om utseendet på same måte.

Svar