Er NAF MC medlemsskap verd det?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
lillewinger
Innlegg: 6
Registrert: 12 des 2021, 15:57
Motorsykkelen din: Honda Hornet ´05

Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av lillewinger »

Hei hei!
Jeg er ganske ny til dette MC livet og lurer derform om det er værdt å melde seg in i NAF MC? Vet det er lurt med tanke på tekniske uhell, mne jeg tenker mer på det sosiale aspekte med det. Man kan jo melde seg inn i et lokallag og lurer på om dere har noe erfaringer med det? både godt og vondt

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

lillewinger skrev: 14 apr 2023, 13:45 Hei hei!
Jeg er ganske ny til dette MC livet og lurer derform om det er værdt å melde seg in i NAF MC? Vet det er lurt med tanke på tekniske uhell, mne jeg tenker mer på det sosiale aspekte med det. Man kan jo melde seg inn i et lokallag og lurer på om dere har noe erfaringer med det? både godt og vondt
I mine øyne er det ikke verdt det. Du får hjelp via Falck etc. gjennom forsikringsselskap mot en egenandel på rundt 500 kroner. Jeg kan ikke se de store fordelene. Vertfall ikke med tanke på veihjelpen etc.

Noen fordeler er det sikkert, men jeg tror ikke fordelene veier opp for hva det medlemsskapet koster. Vertfall ikke for dem fleste.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hei!

Det kommer an på hvilke formål du vil legge vekt på og om du er medlem av NAF fra før (med bil).
Jeg er og har vært NAF medlem i mange år, men har de siste par årene vurdert og droppe ut.
Årsaker er:
Jeg har redning og samme type hjelp i forsikringen både fra forsikringsselskapet + nå en meget god deal fra BMW som er med på kjøpet og garantien, den er veldig omfattende, Hotel, Taxi, leiekjøretøy osv.
Syns NAF har blitt for mye butikk fremfor en organisasjon med gjennomslag ovenfor myndighetene.
De er heller ikke lenger "uavhengig" mtp. kontroller, da de selv driver verksted og ønsker kunder.
Se på såkalt "medlemspris" enten det er på produkter i nettbutikken eller på f. eks. EU-kontroll, det er dyrere enn man får på omtrent hvilke som helst annet nettbutikk eller verksted.

Syns også i utgangspunktet at en såpass høy årsavgift på medlemskapet burde inkludere MC (eller motsatt), medlemskap burde være medlemskap enten man kjører bil eller mc. Selv om det ikke er noe høy pris for MC-medlemsskap når man er medlem fra før, så syns jeg det likevel er "gnien" greie som føyer seg inn i rekken med dyre tjenester fra de.
Fint med lokallag som har turer og arrangementer, men det er jo først og fremst drevet av frivillige medlemmer og er ikke noe kost for NAF egentlig.

Tror at etter forfall i 2024 blir det slutt på NAF-medlemskapet mitt etter flere ti-år som medlem.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er NAF MC medlemsskap verd det?

Legg inn av SilverSmurfer »

Nå har jeg aldri hørt om noe sosialt aspekt med tanke på NAF. For meg så går NAF i stor grad på veihjelp. Men de fleste forsikringer har gjerne veihjelp inkludert allerede. Så det vil jo være det sosiale som vil være verdien man får ut av det.

Og i det tilfellet så ville verdien for feks meg, vert 0. Rett og slett fordi NAF MC umulig kan være noe folk driver med her i området, da hadde jeg hørt om det for lenge siden.

Men hvis du bor i et område hvor NAF MC har høy aktivitet (hvis slike områder finnes) da vil det nok være en grei investering å melde seg inn. Det skader jo absolutt ikke å ha et miljø som kan hjelpe til med enkelt vedlikehold osv. Spesielt hvis det arrangeres litt regelmessige treff.

Men slikt drives jo av en klubb i utgangspunktet og vil jo ikke være forskjellig fra et hvilket som helst annet MC miljø.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemskap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

Her har du medlemsfordelene:
NAF.PNG
Er vel ikke så mye der som trigger meg vertfall.

Veihjelp får jeg uansett gjennom forsikring. Skal jeg ut på tur, så trenger jeg ikke NAF for det. Rabatter og annet får man også en drøss andre steder. Feks. gjennom kredittkort etc. Uansett er det i mine øyne snakk om ubetydelige besparelser i det store og hele.

Jeg har så langt i livet mistet en nøkkel kun EN gang og det var nøkkelen til huset. Det er vel 35 år siden nå. Husker jeg rett har brukt veihjelp totalt 4-5 ganger på de snart 30 årene jeg har kjørt bil.

Så regnestykket i MITT hode mener vertfall at NAF medlemsskap ikke er verdt det, sett fra et økonomisk ståsted vertfall.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av AJ »

Var noen MC-entusiaster som dro igang en lokalavd. her på Hadeland hvor jeg bor. Og som samtidig opprettet en Facebookside hvor de ivrigste inviterte til bl.a. fellesturer og sosiale møter i et lokale de fikk låne.
Men engasjementet ble til et blått utdøende lys etter hvert og da nytt styre skulle velges etter en tids drift, var det ingen som meldte seg til noen av styrevervene.
Dermed var avd. NAF Hadeland MC historie. Og det har ikke, så vidt jeg kjenner til, blitt tatt noen nye initiativ for å gjenopplive avdelingen.

Er selv ikke medlem av NAF, men @kjellv er aktivt NAFmedlem og kan helt sikkert fortelle litt om fordeler, aktiviteter og sosiale sammenkomster i sin lokalavd.

Selv er jeg familiemedlem (kona er hovedmedlem... ;) ) i Viking. Og er det med tanke på denne ene fordelen, nemlig regning hjemme og langs veien med 0,- kr. i egenandel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg er medlem i NAF både på bil og mc. Sosialt er det og nøkkelforsikring har jeg brukt. Spart 6000,- på den. MC biten gir meg gratis kjøring og opplæring hver vår på lukket bane. Fornøyd medlem.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av dypen »

På KTM’n har jeg en mobilitetsgaranti etter hver service som varer ett år, det har de fleste verksteder også på bil (24 timer) som er en utvidet sikkerhet når du trenger det. Ved tekniske problemer eller uforutsette stopp underveis gratis inntauing til nærmeste merkeverksted verksted, eller reparasjon på stedet hvis dette lar seg gjøre.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 14 apr 2023, 14:17
lillewinger skrev: 14 apr 2023, 13:45 Hei hei!
Jeg er ganske ny til dette MC livet og lurer derform om det er værdt å melde seg in i NAF MC? Vet det er lurt med tanke på tekniske uhell, mne jeg tenker mer på det sosiale aspekte med det. Man kan jo melde seg inn i et lokallag og lurer på om dere har noe erfaringer med det? både godt og vondt
I mine øyne er det ikke verdt det. Du får hjelp via Falck etc. gjennom forsikringsselskap mot en egenandel på rundt 500 kroner. Jeg kan ikke se de store fordelene. Vertfall ikke med tanke på veihjelpen etc.

Noen fordeler er det sikkert, men jeg tror ikke fordelene veier opp for hva det medlemsskapet koster. Vertfall ikke for dem fleste.
Jeg får ikke veihjelp fra Falck via forsikringsselskapet

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemskap verd det?

Legg inn av kjellv »

Ja, jeg mener at NAF MC medlemsskap er verd det det koster!

Jeg ser herr Bjerknez allerede har to innlegg i denne tråden i dag der han slår fast at det ikke er verd det for ham. Det er greit, han gjør sine vurderinger kun ut i fra medlemsfordelene NAF MC sentralt har forhandlet fram. Kun det som ligger i den nye medlemsportalen til NAF MC som ennå ikke er ferdig utviklet. Ingenting mer enn dette er lagt til grunn for hans vurderinger. Han har ikke satt seg inn i hva hans lokallag NAF MC SaRa (Sarpsborg og Rakkestad) med 569 medlemmer kan tilby. Men slik er det. Han er ikke alene om kun å se på medlemsfordeler.

Jeg selv har ikke vurdert verdien i medlemsfordelene opp mot medlemskapet. Ikke gidder jeg å gjøre det heller, da jeg vet at jeg vil fortsette som medlem selv om alle medlemsfordelene forsvant. Berging har jeg også i min forsikring, og jeg benytter meg ikke en gang av NAF MC sin forsikringsavtale med Gjensidige. Så det er heller ikke derfor jeg er medlem.

Det er NAF MC sine 28 lokalavdelinger rundt i landet som virkelig kan gjøre en forskjell for den enkelte. Ikke alle har et godt og aktivt lokallag i sin nærhet. Noen lokallag får det bra til, andre sliter med å lykkes. Ofte er dette personavhengig, ikke alle lokallag har klart å knytte til seg de riktige personer som er villig til å legge mye av sin fritid på ubetalt men veldig meningsfylt arbeid. Hele NAF MC sin aktivitet er drevet i lokallagene, NAF sentralt bidrar i liten grad. Kun én veldig engasjert og dyktig mann er ansatt i NAF og driver NAF MC fra NAF kontoret i Skippergata. Han er arkitekten bak den nye medlemsplattformen som har øket medlemsmassen i NAF MC med rundt 3000 medlemmer siste året. Det er langt flere enn NMCU har mistet på samme tid, uten at det er noen som helst konkurranse mellom disse to organisasjonene. NAF MC har nå ca 12000 medlemmer. Vår mann i NAF kontorene kjørte i fjor sommer en 125cc Honda Monkey fra resepsjonen inne i NAF huset og til Nordkapp. Når jeg nevner dette regner jeg med er flere som husker det. Dette gjorde han for å promotere Nye NAF MC.

Som @Audi Mannen sier, medlemskapet hans lar ham delta gratis på Rustløserkurs hvert år. Men det er mer. Han kan i teorien delta i 4 Rustløserkurs i vårt fylke (riktignok bare 3 i år fordi gocartbanen i Malmedalen skal få ny asfalt i år og er stengt til slutten av mai), et ferdighetskurs på bane i september, 7 "Sikker på MC" kurs i Kristiansund, 9 slike kurs i Molde og 6 kurs i Ålesund.

Dette fylket fikk dessverre i går kveld sin første MC-dødsulykke for i år. Omtrent ei uke før vårt første rustløserkurs som skal arrangeres ikke så veldig langt fra ulykkesstedet. Lite vet vi om omstendighetene, og om deltakelse i et rustløserkurs hadde gjort en forskjell for den forulykkede blir bare spekulasjoner. Men det er slett ikke usannsynlig.

Jeg finner det svært meningsfylt å være medlem av NAF MC, og jeg finner det minst like meningsfylt å engasjere meg i arbeidet som gjøres i vårt lokallag. Jeg bruker langt over 100 ubetalte timer i året på dette, og i fjor kjørte jeg over 2000 km med motorsykkel bare i NAF-sammenheng. Men det å se utviklinga i kjøreferdighet til enkeltmennesker bare i et rustløserkurs eller en kurskveld med Sikker på MC er verd hele medlemskapet for min del. Dette er det som gjør medlemskap i NAF MC verd pengene for min del.
Har ikke ditt lokalområde en NAF MC avdeling, eller de har men det er ingen kurstilbud? Engasjer deg, kanskje er det nettopp du som trenges for å få i gang aktiviteter som er meningsfylte og bidrar dempende på ulykkesstatistikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

Kjellv har rett i mye av det han skriver om mine utsagn over. Jeg personlig må se en slags verdi før jeg slenger over 1000 kroner på bordet for et medlemsskap. Enten i form av økonomsik verdi eller evt. en verdi som gir meg andre gleder som overveier denne 1009 lappen.

Nå er ikke 1000 kroner berdens største beløp, men det er er mange slike beløp som dukker opp i postkassen. Man har abonementsavtaler med nettaviser, og Adobe abonement som er nødvendig for min del, man har server leie, domene iutgifter nettflix abonnement, telefon abonnement og fandens oldemor. Dette utgjør en stor del av totalbeløpet som hver måned skal ut av konto og er det noe jeg ikke trenger så er det å betale penger til noe som ikke gir meg noe tilbake bare for å "støtte". Jegbhar ikke tid og er ikke engasjert nok til at dette er interresant for meg.

Jeg har trolig flere interesseområder enn kjellv som pengene går til? Bilpleie, duppeditter, elektronikk, og ikke minst firmaet jeg holder på med litt på si fra tid til annen. Så har man kanskje hovedinteressen som er motorsykkel som gjør de andre interesseområdene som bilpleie etc. mer interresante.

Hadde jeg vært alene og eller kanskje vært pensjonist eller kanskje ikke hatt så mange venner etc. kunne jeg godt engasjert meg i noe slikt som NAF MC eller NMCU etc. det hadde bare vært gøy, men slik det er i dag så har jeg ikke tid.

Jeg skjønner at et NAF medlemsskap har større verdi for andre enn for undertegnede. Jeg snakker om NAF ut fra et eget perspektiv, ikke noe annet.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av mekkern »

NAF gikk ut på dato allerede på midten av 80tallet.
Etter den tid er det lite eller ingen behov for en slik tannløs organisasjon som ikke har oppnådd noe for bilister eller andre med motor.
Veghjelp er inkludert i forsikringen min men har så langt aldri på 42 år hatt behovet for assistanse-men en gang så skjer det nok.
MEN da har jeg spart så mye på å ikke ha "unødvendig" medlemskap at det skal jeg ta på strak arm hvis det blir et problem.
Det "sosiale" skal jeg nok fixe selv også-har ingen sperrer for å snakke med alle og enhver hvis det skulle "knipe".
"rustløser" har jeg for meg selv hver vår og det har fungert helt greit så langt siden 1979.
for 2 år siden kom første "tilbud" om kollisjon etter 1.2km hjemmefra på første tur-men etter min vanlige forbredelse var jeg nok forberedt til at det gikk bra den gangen også.
:-)å
Men andre har andre behov og preferanser enn meg og DET er også helt i orden. :twothumbs:
Sist redigert av mekkern den 15 apr 2023, 19:22, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 15 apr 2023, 19:16 NAF gikk ut på dato allerede på midten av 80tallet.
Etter den tid er det lite eller ingen behov for en slik tannløs organisasjon som ikke har oppnådd noe for bilister eller andre med motor.
Veghjelp er inkludert i forsikringen min men har så langt aldri på 42 år hatt behovet for assistanse-men en gang så skjer det nok.
MEN da har jeg spart så mye på å ikke ha "unødvendig" medlemskap at det skal jeg ta på strak arm hvis det blir et problem.
Det "sosiale" skal jeg nok fixe selv også-har ingen sperrer for å snakke med alle og enhver hvis det skulle "knipe".

Men andre har andre behov og preferanser enn meg og DET er også helt i orden. :twothumbs:
100% enig :)

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av Solo-rider »

NAF MC Vestfold har Trafikksikkerhetskurs, Sikker på mc kurs iår. :mk
GRATIS !! Fylkeskommunen betaler for dette.
Var på dette kurset for 2 år siden. Syntes at det var et godt kurs.
Har meldt meg på iår også.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er NAF MC medlemkap verd det?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 15 apr 2023, 19:16 NAF gikk ut på dato allerede på midten av 80tallet.
Etter den tid er det lite eller ingen behov for en slik tannløs organisasjon som ikke har oppnådd noe for bilister eller andre med motor.
Veghjelp er inkludert i forsikringen min men har så langt aldri på 42 år hatt behovet for assistanse-men en gang så skjer det nok.
MEN da har jeg spart så mye på å ikke ha "unødvendig" medlemskap at det skal jeg ta på strak arm hvis det blir et problem.
Det "sosiale" skal jeg nok fixe selv også-har ingen sperrer for å snakke med alle og enhver hvis det skulle "knipe".
"rustløser" har jeg for meg selv hver vår og det har fungert helt greit så langt siden 1979.
for 2 år siden kom første "tilbud" om kollisjon etter 1.2km hjemmefra på første tur-men etter min vanlige forbredelse var jeg nok forberedt til at det gikk bra den gangen også.
:-)å
Men andre har andre behov og preferanser enn meg og DET er også helt i orden. :twothumbs:
I tiden før GPS så var NAF noe helt annet mener jeg å huske. Min far var NAF medlem og da fikk han NAF veiboka med alt han trengte av kart iver hele norge med bilder fra turistattraksjkner, forklaringer, fakta om alle stedene i hele Norge samt telefonnummer og informasjon om campingplasser etc.

Denne boken nadde nok stor verdi for mange den gangen og veihjelpen hadde også høyere verdi vil jeg tro.

Når GPS kom mer eller mindre som standard i bilene eller som andre alternativer så sa han til slutt opp medlemsskapet og ble aldri medlem igjen. Rett og slett fordi det ikke var noe å hente av goder som var verdt og nevne.

NAF kunne kanskje ingått avtale med Garmin eller TomTom om å selge en av dems GPS'er med NAF logoen på hvor GPS'ene med NAF logo hadde egen funksjonalitet som skilte dem litt ut og tilpasset dem ekstra til Norske forhold feks..da kunne man feks. Betalt 1500 kroner i året for medlemsskapet hvor man det første året fikk tilsendt en slik GPS enhet "inkludert" i prisen mot at man bandt seg for 4 års medlemsskap eller noe.

Jeg vet ikke, men NAF og andre må finne opp noe som folk har bruk for og eller skape et behov som frister.

Og eller kunne dem levert med dashcam i et medlemsskap til alle nye medlemmer. Eller andre ting.

Svar