Moto Guzzi - nye eventyr…

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2666
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Olav K »

Ingen GS... men ganske så trivelig likevel :prf

Sprek nok, lite vindstøy, grei (men uvant) sittestilling.
Om jeg var en rendyrket asfaltkåbbåj, ville den vært helt i toppen av vurderinger ved neste sykkelhandel
20230506_123941.jpg
20230506_122239.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39501
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Olav K skrev: 06 mai 2023, 14:17 Ingen GS... men ganske så trivelig likevel :prf

Sprek nok, lite vindstøy, grei (men uvant) sittestilling.
Om jeg var en rendyrket asfaltkåbbåj, ville den vært helt i toppen av vurderinger ved neste sykkelhandel
Greit oppsummert det der :) .

Var innom den lokale Guzziforhandleren selv i dag, men dessverre fortsatt ingen demomodell. Men fikk, anledning til å beskue en leveringsklar V100 Mandello S i fargen Racing Green.
Flott sykkel, som altså enda ikke er prøvekjørt, kun sittet på, for egen del...

Ble for øvrig fortalt at det ryktes om en ny Stelvo med 1200 kubikks motor. Altså en større utgave en dagens V100.
Så kanskje det etter hvert dukker opp en V120 Stelvio, gitt :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39501
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Selv om den nye væskekjølte 1050 motoren er lansert og modellene V100 Mandello og nye Stelvio er på plass gir ikke Moto Guzzi slipp på sin luftkjølte fortid.
Heldigvis sier vi, som setter pris på disse modellene :crazy: :

https://www.bike.no/nyheter/2024-moto-g ... -oppgrader

Med denne oppgraderingen må jeg for egen del si at denne blir stadig mer interessant å vurdere som mulig erstatter for 1290'en... :)

Hvorfor?
Jo, nettopp pga. av den "gammelsdagse", men likevel høyst moderne motorkonstruksjonen med to ventiler pr. sylinder, skrue og mutter justering av ventilene og luffkjølingen, = enkel og rimelig service.

Pålitelig kardangdrift er heller ingen ulempe... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39501
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Moto Guzzi gir slett ikke de gode gamle luftkjølte modellene noen stemoderlig behandling samtidig som nye modeller basert på den nyuviklede væskekjølte motoren.
Og det synes i hvert fall jeg er veldig bra.

V85TT er jo en ganske ukomplisert modell med en avansert motor, ellers ville den ikke passert de nye utslippskravene.
Avansert motor, men likevel enkel siden den kun har fire ventiler tilsammen og ingen væskekjøling og dermed heller ingen vannpumpe, kjølevæske og radiator.
V85TT har faktisk heller ingen oljekjøler. Og det er egentlig ganske imponerende!

Nå har modellen gjennomgått en fornying som har resultert i at motoren på 853 kubikk har fått økt effekten fra 76 til 80HK takket være variable ventiltider.- Maksturtallet er økt og det samme har momentverdiene.

Sykkelen har også fått noen endringer i rammen bl.a. passasjerhåndtakene og festene til sideveskene.
Varme i salen skal visstnok også være standard på nye Travelmodellen.
Nytt og større TFT display og bryterpanel er også på plass. Samme med kurveABS og ny høydejusterbar vindskjerm.
Og noen har påstått at sykkelen også har quickshifter, men det må jeg si jeg tviler på at den har.
Men kan være jeg tar feil. Skal bli interessant å øse hele spec.lista når den endelig foreligger.

Spennende nyheter!

Bilde

Mer å lese her:
https://www.rideapart.com/news/694988/2 ... 5tt-range/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1026
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Tore L »

Hadde bare kunne gjort noe med den fram skjermen, denne her ser ikke bra ut - skulle hatt noe i nærtheten av hva du har på din Aj, denne her er ikke bra.
Synes jeg da :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39501
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: 10 des 2023, 20:12 Hadde bare kunne gjort noe med den fram skjermen, denne her ser ikke bra ut - skulle hatt noe i nærtheten av hva du har på din Aj, denne her er ikke bra.
Synes jeg da :)
Den nye gatemodellen har faktisk en bakskjerm på forhjulet.
Går sikkert an sette på en slik på Travdelmodellen også:

Bilde

Men enig, liker ikke forskjermen jeg heller, men det er også det eneste jeg vet å sette fingeren på når det gjelder denne sykkelen :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BjørnSover
Innlegg: 450
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av BjørnSover »

V85tt er fremdeles en av mc’ene jeg synes er lekrest. Men tror ikke det blir den stallen evt utvides med - hvis jeg skal ha flere enn 1 mc.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39501
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 11 des 2023, 00:26 V85tt er fremdeles en av mc’ene jeg synes er lekrest. Men tror ikke det blir den stallen evt utvides med - hvis jeg skal ha flere enn 1 mc.
Det som fascinerer meg spesielt med denne modellen og V7 modellene er at Moto Guzzi faktisk har greid å få så mye ut av så lite, for å bruke den formuleringen.
Nå har jeg kjørt 10K med min V7 850 Special og må si at denne sykkelen har overrasket stort. Selv med beskjedne 65 HK.

V85 TT har 15 HK mer. Og det vil man naturligvis merke.

Moto Guzzi motorene er tilsynelatende lavtekniske, eller gammeldagse, om du vil. To ventiler pr. sylinder, ren luftkjøling og likevel rimelig turtallsvillige. Og det er dette jeg mener med "så mye ut av så lite". Faktisk ganske så imponerende!

Lavteknisk "gammeldags" motor, javel. Men innvendig rimelig avansert med bla. bruk av materialet titan og et effektivt oljekjølingssystem, som må til for å ha kontroll på driftstemperatur også under ekstremt varme forhold.

Husker jeg hadde samme følelse og opplevelse da jeg var Stelvioeier. Den leverte langt mer enn hva spesifikasjonene skulle tilsi, som høy vekt, beskjedne effekttall og "gammeldags" motor, som riktignok hadde fire ventiler pr. sylinder og var utstyrt med en oljekjøler, som senere viste seg å være overdimensjonert i forhold til nordiske forhold. På mange sykler oppnådde faktisk ikke motoren god nok driftstemperatur, spesielt ved kortere turer vår og høst.

Men den stortrivdes i Italia da vi var på tur dit i 2013 med sommertemperaturer av et helt annet slag enn her i Norge. Helt uproblematisk også i ganske så stillestående trafikk tidvis i Milano mens temp.måleren i instrumentpanelet viste hele 48 grader!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 572
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av BC45 »

Må innrømme at jeg synes Moto Guzzi V100 Mandello S ser utrolig spennende ut. Den er full av karakter og absolutt en sykkel jeg kunne vurdere. Kjenner at jeg blir litt skeptisk av 2 års garanti, men vil ikke reklamasjonsretten gi 5 års garanti i praksis? Noen som har erfaringer med Moto Guzzi og reklamasjoner?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39501
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 09 aug 2024, 21:52 Må innrømme at jeg synes Moto Guzzi V100 Mandello S ser utrolig spennende ut. Den er full av karakter og absolutt en sykkel jeg kunne vurdere. Kjenner at jeg blir litt skeptisk av 2 års garanti, men vil ikke reklamasjonsretten gi 5 års garanti i praksis? Noen som har erfaringer med Moto Guzzi og reklamasjoner?
Har erfaring med Moto Guzzi reklamasjoner, ja.
Gjelder Stelvio 8V 1200 som jeg var eier av for noen år siden.
Kom noen problemer underveis, men ingen problemer med reklamasjoner, som for øvrig ble utført innen rimelig kort tid.

På min nye Moto Guzzi V7 850 Special har det så langt vært ingen problemer etter drøye 13K iden kjøpet i fjor. Dermed heller ingen reklamasjoner,
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BjørnSover
Innlegg: 450
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av BjørnSover »

Tror jeg har fått med meg nye v85tt (og sikkert de andre syklene som bruker denne motoren) skal komme med shiftcam.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39501
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 12 aug 2024, 19:47 Tror jeg har fått med meg nye v85tt (og sikkert de andre syklene som bruker denne motoren) skal komme med shiftcam.
Ikke shiftcam som på BMW 1250 og muligens også 1300 modellen, men en "enkel" variabel ventil timing løsning først og fremst for å imøtekomme de nyeste utslippskravene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39501
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Første testkjøring av nye Moto Guzzi V85TT, som står øverst på min ny-MC liste hvis 1290'en må vike plassen:



Så får vi se hva som skjer... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6828
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av dypen »

Tok en skjermdump av lista med sammenlignbare sykler eller konkurrenter om du vil.
IMG_1670.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6828
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av dypen »

Det er veldig mange flotte sykler på den lista … faktisk ingen jeg ville takket nei til :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar