Ingen GS... men ganske så trivelig likevel
Sprek nok, lite vindstøy, grei (men uvant) sittestilling.
Om jeg var en rendyrket asfaltkåbbåj, ville den vært helt i toppen av vurderinger ved neste sykkelhandel
Moto Guzzi - nye eventyr…
- Olav K
- Innlegg: 2636
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Moto Guzzi - nye eventyr…
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi - nye eventyr…
Greit oppsummert det der :) .
Var innom den lokale Guzziforhandleren selv i dag, men dessverre fortsatt ingen demomodell. Men fikk, anledning til å beskue en leveringsklar V100 Mandello S i fargen Racing Green.
Flott sykkel, som altså enda ikke er prøvekjørt, kun sittet på, for egen del...
Ble for øvrig fortalt at det ryktes om en ny Stelvo med 1200 kubikks motor. Altså en større utgave en dagens V100.
Så kanskje det etter hvert dukker opp en V120 Stelvio, gitt !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi - nye eventyr…
Selv om den nye væskekjølte 1050 motoren er lansert og modellene V100 Mandello og nye Stelvio er på plass gir ikke Moto Guzzi slipp på sin luftkjølte fortid.
Heldigvis sier vi, som setter pris på disse modellene :
https://www.bike.no/nyheter/2024-moto-g ... -oppgrader
Med denne oppgraderingen må jeg for egen del si at denne blir stadig mer interessant å vurdere som mulig erstatter for 1290'en... :)
Hvorfor?
Jo, nettopp pga. av den "gammelsdagse", men likevel høyst moderne motorkonstruksjonen med to ventiler pr. sylinder, skrue og mutter justering av ventilene og luffkjølingen, = enkel og rimelig service.
Pålitelig kardangdrift er heller ingen ulempe...
Heldigvis sier vi, som setter pris på disse modellene :
https://www.bike.no/nyheter/2024-moto-g ... -oppgrader
Med denne oppgraderingen må jeg for egen del si at denne blir stadig mer interessant å vurdere som mulig erstatter for 1290'en... :)
Hvorfor?
Jo, nettopp pga. av den "gammelsdagse", men likevel høyst moderne motorkonstruksjonen med to ventiler pr. sylinder, skrue og mutter justering av ventilene og luffkjølingen, = enkel og rimelig service.
Pålitelig kardangdrift er heller ingen ulempe...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi - nye eventyr…
Moto Guzzi gir slett ikke de gode gamle luftkjølte modellene noen stemoderlig behandling samtidig som nye modeller basert på den nyuviklede væskekjølte motoren.
Og det synes i hvert fall jeg er veldig bra.
V85TT er jo en ganske ukomplisert modell med en avansert motor, ellers ville den ikke passert de nye utslippskravene.
Avansert motor, men likevel enkel siden den kun har fire ventiler tilsammen og ingen væskekjøling og dermed heller ingen vannpumpe, kjølevæske og radiator.
V85TT har faktisk heller ingen oljekjøler. Og det er egentlig ganske imponerende!
Nå har modellen gjennomgått en fornying som har resultert i at motoren på 853 kubikk har fått økt effekten fra 76 til 80HK takket være variable ventiltider.- Maksturtallet er økt og det samme har momentverdiene.
Sykkelen har også fått noen endringer i rammen bl.a. passasjerhåndtakene og festene til sideveskene.
Varme i salen skal visstnok også være standard på nye Travelmodellen.
Nytt og større TFT display og bryterpanel er også på plass. Samme med kurveABS og ny høydejusterbar vindskjerm.
Og noen har påstått at sykkelen også har quickshifter, men det må jeg si jeg tviler på at den har.
Men kan være jeg tar feil. Skal bli interessant å øse hele spec.lista når den endelig foreligger.
Spennende nyheter!
Mer å lese her:
https://www.rideapart.com/news/694988/2 ... 5tt-range/
Og det synes i hvert fall jeg er veldig bra.
V85TT er jo en ganske ukomplisert modell med en avansert motor, ellers ville den ikke passert de nye utslippskravene.
Avansert motor, men likevel enkel siden den kun har fire ventiler tilsammen og ingen væskekjøling og dermed heller ingen vannpumpe, kjølevæske og radiator.
V85TT har faktisk heller ingen oljekjøler. Og det er egentlig ganske imponerende!
Nå har modellen gjennomgått en fornying som har resultert i at motoren på 853 kubikk har fått økt effekten fra 76 til 80HK takket være variable ventiltider.- Maksturtallet er økt og det samme har momentverdiene.
Sykkelen har også fått noen endringer i rammen bl.a. passasjerhåndtakene og festene til sideveskene.
Varme i salen skal visstnok også være standard på nye Travelmodellen.
Nytt og større TFT display og bryterpanel er også på plass. Samme med kurveABS og ny høydejusterbar vindskjerm.
Og noen har påstått at sykkelen også har quickshifter, men det må jeg si jeg tviler på at den har.
Men kan være jeg tar feil. Skal bli interessant å øse hele spec.lista når den endelig foreligger.
Spennende nyheter!
Mer å lese her:
https://www.rideapart.com/news/694988/2 ... 5tt-range/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Tore L
- Innlegg: 800
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Moto Guzzi - nye eventyr…
Hadde bare kunne gjort noe med den fram skjermen, denne her ser ikke bra ut - skulle hatt noe i nærtheten av hva du har på din Aj, denne her er ikke bra.
Synes jeg da :)
Synes jeg da :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi - nye eventyr…
Den nye gatemodellen har faktisk en bakskjerm på forhjulet.
Går sikkert an sette på en slik på Travdelmodellen også:
Men enig, liker ikke forskjermen jeg heller, men det er også det eneste jeg vet å sette fingeren på når det gjelder denne sykkelen :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 396
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Sted: Stavanger
Re: Moto Guzzi - nye eventyr…
V85tt er fremdeles en av mc’ene jeg synes er lekrest. Men tror ikke det blir den stallen evt utvides med - hvis jeg skal ha flere enn 1 mc.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi - nye eventyr…
Det som fascinerer meg spesielt med denne modellen og V7 modellene er at Moto Guzzi faktisk har greid å få så mye ut av så lite, for å bruke den formuleringen.BjørnSover skrev: ↑11 des 2023, 00:26 V85tt er fremdeles en av mc’ene jeg synes er lekrest. Men tror ikke det blir den stallen evt utvides med - hvis jeg skal ha flere enn 1 mc.
Nå har jeg kjørt 10K med min V7 850 Special og må si at denne sykkelen har overrasket stort. Selv med beskjedne 65 HK.
V85 TT har 15 HK mer. Og det vil man naturligvis merke.
Moto Guzzi motorene er tilsynelatende lavtekniske, eller gammeldagse, om du vil. To ventiler pr. sylinder, ren luftkjøling og likevel rimelig turtallsvillige. Og det er dette jeg mener med "så mye ut av så lite". Faktisk ganske så imponerende!
Lavteknisk "gammeldags" motor, javel. Men innvendig rimelig avansert med bla. bruk av materialet titan og et effektivt oljekjølingssystem, som må til for å ha kontroll på driftstemperatur også under ekstremt varme forhold.
Husker jeg hadde samme følelse og opplevelse da jeg var Stelvioeier. Den leverte langt mer enn hva spesifikasjonene skulle tilsi, som høy vekt, beskjedne effekttall og "gammeldags" motor, som riktignok hadde fire ventiler pr. sylinder og var utstyrt med en oljekjøler, som senere viste seg å være overdimensjonert i forhold til nordiske forhold. På mange sykler oppnådde faktisk ikke motoren god nok driftstemperatur, spesielt ved kortere turer vår og høst.
Men den stortrivdes i Italia da vi var på tur dit i 2013 med sommertemperaturer av et helt annet slag enn her i Norge. Helt uproblematisk også i ganske så stillestående trafikk tidvis i Milano mens temp.måleren i instrumentpanelet viste hele 48 grader!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering