Moto Guzzi - nye eventyr…

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:44 Jeg tenker litt høyt her: jo mindre driftskostnader man har dess billigere kan man utføre service og reparasjoner. Litt enklere å lønne 5 mekanikere og 3 på salg/kundemottak enn 5 mek og 10 på salg etc. så det er godt mulig at en liten forhandler er å foretrekke.
Ja, så sant ikke flere på salg faktisk selger flere sykler da... det kan jo være en mulighet.

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Jajo82 »

Joda, men det er faktisk ikke salg av sykler som gir mest kroner i kassa. Det er deler og service

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:44 Jeg tenker litt høyt her: jo mindre driftskostnader man har dess billigere kan man utføre service og reparasjoner. Litt enklere å lønne 5 mekanikere og 3 på salg/kundemottak enn 5 mek og 10 på salg etc. så det er godt mulig at en liten forhandler er å foretrekke.
Fordelen med en liten forhandler er også at verksted/forhandler mest sannsynlig tar kunden mer på alvor, for å si det sånn, enn større forhandlere for å holde på et i utgangspunktet godt kundeforhold, vil jeg tro.
Store forhandlere synes å ha en leveregel om at de har kunder nok, virker det som hos enkelte...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:50 Joda, men det er faktisk ikke salg av sykler som gir mest kroner i kassa. Det er deler og service
Det vet jeg. Men for å utføre service og selge deler så må man vel selge noen sykler samt skape seg en kundemasse?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 05 apr 2023, 19:50
Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:44 Jeg tenker litt høyt her: jo mindre driftskostnader man har dess billigere kan man utføre service og reparasjoner. Litt enklere å lønne 5 mekanikere og 3 på salg/kundemottak enn 5 mek og 10 på salg etc. så det er godt mulig at en liten forhandler er å foretrekke.
Fordelen med en liten forhandler er også at verksted/forhandler mest sannsynlig tar kunden mer på alvor, for å si det sånn, enn større forhandlere for å holde på et i utgangspunktet godt kundeforhold, vil jeg tro.
Store forhandlere synes å ha en leveregel om at de har kunder nok, virker det som hos enkelte...
Jeg tro det kan slå litt begge veier. Det er vertfall min erfaring. Det handler om hvordan butikken drives og ikke nødvendigvis hvor stor eller hvor mange ansatte som jobber der.

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Jajo82 »

Du må skjønne en ting, en butikk med 25 ansatte kontra 10 ansatte har mye mer lønnsutgifter, arbeidsgiveravgifter, kostnader ifb med f eks utviding, og de penga skal inn igjen for å ha en sunn økonomi. Og hvor havner den utgiften? Den går på kundene den.

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Jajo82 »

AJ skrev: 05 apr 2023, 19:50
Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:44 Jeg tenker litt høyt her: jo mindre driftskostnader man har dess billigere kan man utføre service og reparasjoner. Litt enklere å lønne 5 mekanikere og 3 på salg/kundemottak enn 5 mek og 10 på salg etc. så det er godt mulig at en liten forhandler er å foretrekke.
Fordelen med en liten forhandler er også at verksted/forhandler mest sannsynlig tar kunden mer på alvor, for å si det sånn, enn større forhandlere for å holde på et i utgangspunktet godt kundeforhold, vil jeg tro.
Store forhandlere synes å ha en leveregel om at de har kunder nok, virker det som hos enkelte...
Det er så sant som det er sagt👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:59 Du må skjønne en ting, en butikk med 25 ansatte kontra 10 ansatte har mye mer lønnsutgifter, arbeidsgiveravgifter, kostnader ifb med f eks utviding, og de penga skal inn igjen for å ha en sunn økonomi. Og hvor havner den utgiften? Den går på kundene den.
En butikk med 25 ansatte har også "forhåpentligvis) høyere omsetning. Det hele bunner ned i hvordan butikken drives. Dette skjønner jeg helt utmerket. Kunsten er og få inntekter nok til å dekke utgiftene. Klarer man ikke det gjør man noe galt. AGM klarer feks. Dette helt fint. Det samme gjelder speed MC i sandefjord. Har god erfaring med begge to.

Merk at jeg ikke sier at man MÅ være stor for å yte god service.

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 19:19
Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:17
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 18:59
AJ skrev: 05 apr 2023, 18:52
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 18:44 Det frister lite å kjøpe en Guzzi hvis jeg må inn på "Bjørns maskin AS" og bevege meg inn i lokalet der snøfreserne står for å få øye på den. Det kribler ikke i kjøpelysten da for å si det sånn.
Det er fullt forståelig.
Selv er jeg trygg på den lokale Guzziforhandleren, som er kåret til årets beste Moto Guzzi forhandler i hvert fall to på rad, om jeg ikke husker feil.
De har også kunder fra hele landet. Snakket senest med en V85 TT eier fra Bodø på MC-messa i år, som tar en av sine årlige langturer til nettopp Hadeland MC og fritid for å ta service på sykkelen her:

https://www.mcavisa.no/bransje/godt-ar- ... mc/19.2101
Problemet her blir vel at det ikke er så mange av disse guzziforhandlere. :)


Jøss…. Jeg har slett ikke fått med meg at det er Triumph forhandlere all mass i Norges land….. merkelig…..
Ble litt feil i siteringen din der jajo82, men uansett. For meg holder det at det er en stor og seriøs forhandler av Triumph like ved her jeg bor. Jeg hadde ikke kjøpt Triumph hvis jeg måtte til Oslo eller lenger for å ta service etc.

Og her er et dilemma, du hadde ikke kjøpt Triumph hvis du måtte til Oslo , men du dro en Bmw til Sandefjord ? Istedenfor til et godkjent verksted i din hjemby? Hva skjer?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 20:10
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 19:19
Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:17
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 18:59
AJ skrev: 05 apr 2023, 18:52
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 18:44 Det frister lite å kjøpe en Guzzi hvis jeg må inn på "Bjørns maskin AS" og bevege meg inn i lokalet der snøfreserne står for å få øye på den. Det kribler ikke i kjøpelysten da for å si det sånn.
Det er fullt forståelig.
Selv er jeg trygg på den lokale Guzziforhandleren, som er kåret til årets beste Moto Guzzi forhandler i hvert fall to på rad, om jeg ikke husker feil.
De har også kunder fra hele landet. Snakket senest med en V85 TT eier fra Bodø på MC-messa i år, som tar en av sine årlige langturer til nettopp Hadeland MC og fritid for å ta service på sykkelen her:

https://www.mcavisa.no/bransje/godt-ar- ... mc/19.2101
Problemet her blir vel at det ikke er så mange av disse guzziforhandlere. :)


Jøss…. Jeg har slett ikke fått med meg at det er Triumph forhandlere all mass i Norges land….. merkelig…..
Ble litt feil i siteringen din der jajo82, men uansett. For meg holder det at det er en stor og seriøs forhandler av Triumph like ved her jeg bor. Jeg hadde ikke kjøpt Triumph hvis jeg måtte til Oslo eller lenger for å ta service etc.

Og her er et dilemma, du hadde ikke kjøpt Triumph hvis du måtte til Oslo , men du dro en Bmw til Sandefjord ? Istedenfor til et godkjent verksted i din hjemby? Hva skjer?
Det skal jeg forklare ganske enkelt.

Jeg kjøpte BMW i Fredrikstad, men var ikke fornøyd med servicen, så tok service i Sandefjord. Så gikk det litt tid også solgte jeg bimmern og kjøpte Triumph hos AGM. Nå er det heller ikke griselangt til Sandefjord, men langt nok til at jeg ikke gidder å kjøre dit hvis jeg ikke føler jeg må. Men det har ingenting med servicen der å gjøre. Den er tipp topp.

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 20:12
Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 20:10
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 19:19
Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:17
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 18:59
AJ skrev: 05 apr 2023, 18:52
Det er fullt forståelig.
Selv er jeg trygg på den lokale Guzziforhandleren, som er kåret til årets beste Moto Guzzi forhandler i hvert fall to på rad, om jeg ikke husker feil.
De har også kunder fra hele landet. Snakket senest med en V85 TT eier fra Bodø på MC-messa i år, som tar en av sine årlige langturer til nettopp Hadeland MC og fritid for å ta service på sykkelen her:

https://www.mcavisa.no/bransje/godt-ar- ... mc/19.2101
Problemet her blir vel at det ikke er så mange av disse guzziforhandlere. :)


Jøss…. Jeg har slett ikke fått med meg at det er Triumph forhandlere all mass i Norges land….. merkelig…..
Ble litt feil i siteringen din der jajo82, men uansett. For meg holder det at det er en stor og seriøs forhandler av Triumph like ved her jeg bor. Jeg hadde ikke kjøpt Triumph hvis jeg måtte til Oslo eller lenger for å ta service etc.

Og her er et dilemma, du hadde ikke kjøpt Triumph hvis du måtte til Oslo , men du dro en Bmw til Sandefjord ? Istedenfor til et godkjent verksted i din hjemby? Hva skjer?
Det skal jeg forklare ganske enkelt.

Jeg kjøpte BMW i Fredrikstad, men var ikke fornøyd med servicen, så tok service i Sandefjord. Så gikk det litt tid også solgte jeg bimmern og kjøpte Triumph hos AGM. Nå er det heller ikke griselangt til Sandefjord, men langt nok til at jeg ikke gidder å kjøre dit hvis jeg ikke føler jeg må. Men det har ingenting med servicen der å gjøre. Den er tipp topp.
Så de tar ikke service på alvor i Fredrikstad ? Er det korrekt å anta?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av AJ »

Selv har jeg de siste årene forholdt meg til tre forhandlere, to av de største her i landet og en langt mindre lokal forhandler både hva gjelder ansatte og omsetning.
Hvilken er jeg mest fornøyd med?
Utvilsomt den lokale forhandleren hvor man opplever seg som velkommen hver gang og får ting gjort ganske så kjapt.
Får ting gjort hos de store også naturligvis, men har kjent på dette at man ikke alltid synes å være like velkommen og interessant, for å bruke et slikt ord, som kunde.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Jajo82 »

AJ skrev: 05 apr 2023, 20:17 Selv har jeg de siste årene forholdt meg til tre forhandlere, to av de største her i landet og en langt mindre lokal forhandler både hva gjelder ansatte og omsetning.
Hvilken er jeg mest fornøyd med?
Utvilsomt den lokale forhandleren hvor man opplever seg som velkommen hver gang og får ting gjort ganske så kjapt.
Får ting gjort hos de store også naturligvis, men har kjent på dette at man ikke alltid synes å være like velkommen og interessant, for å bruke et slikt ord, som kunde.
Der er vi helt enig.👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 20:16
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 20:12
Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 20:10
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 19:19
Jajo82 skrev: 05 apr 2023, 19:17
Bjerknez skrev: 05 apr 2023, 18:59
Problemet her blir vel at det ikke er så mange av disse guzziforhandlere. :)


Jøss…. Jeg har slett ikke fått med meg at det er Triumph forhandlere all mass i Norges land….. merkelig…..
Ble litt feil i siteringen din der jajo82, men uansett. For meg holder det at det er en stor og seriøs forhandler av Triumph like ved her jeg bor. Jeg hadde ikke kjøpt Triumph hvis jeg måtte til Oslo eller lenger for å ta service etc.

Og her er et dilemma, du hadde ikke kjøpt Triumph hvis du måtte til Oslo , men du dro en Bmw til Sandefjord ? Istedenfor til et godkjent verksted i din hjemby? Hva skjer?
Det skal jeg forklare ganske enkelt.

Jeg kjøpte BMW i Fredrikstad, men var ikke fornøyd med servicen, så tok service i Sandefjord. Så gikk det litt tid også solgte jeg bimmern og kjøpte Triumph hos AGM. Nå er det heller ikke griselangt til Sandefjord, men langt nok til at jeg ikke gidder å kjøre dit hvis jeg ikke føler jeg må. Men det har ingenting med servicen der å gjøre. Den er tipp topp.
Så de tar ikke service på alvor i Fredrikstad ? Er det korrekt å anta?
Ikke der jeg tok service på min BMW nei. Var over 1000 kroner billigere i Sandefjord for samme service. Da tar jeg det som en tur og drar dit. Men det var nok til at jeg ikke valgte BMW igjen ved neste korsvei.

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Moto Guzzi - nye eventyr…

Legg inn av Jajo82 »

Ok. Så det er penger det står på? Ikke noe annet?

Svar