Yamaha R6 Spørsmål

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Snooben
Innlegg: 3
Registrert: 01 apr 2023, 13:26
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx-s 750 2018

Yamaha R6 Spørsmål

Legg inn av Snooben »

Hei!

Jeg vurderer å bytte ut min Suzuki Gsx-s 750-2018 med en Yamaha R6 2006-2012 da jeg ønsker en mer sporstlig sittestilling samt at jeg syns sykkelen ser penere ut. Jeg har da noen spørsmål rundt R6-sykklene da jeg har lite til ingen erfaring om disse.

Hvor langt er en R6 gått før det blir regnet til å være for langt?
Hva er typiske problemer med disse sykklene jeg bør være obs på?
Hva er din erfaring med disse sykklene?

Jeg har da spesielt sett på denne som ligger ute på finn. Finnkode: 269298954


På forhånd takk!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha R6 Spørsmål

Legg inn av AJ »

Hei og vewlkommen her på MCsiden,no, @Snooben :vs !

Har ingen erfaring selv med R6, kun Yamaha TDM 900, som jo er en helt anen type sykkel. Men med god Yamahakvalitet de snaue 60000 kilometerne jeg kjørte den.

Husker ikke i farten noen med lengre R6 erfaring her inne, men @kjellv, som jobber hos en Yamahaforhandler kan sikkert si litt om denne modellen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Snooben
Innlegg: 3
Registrert: 01 apr 2023, 13:26
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx-s 750 2018

Re: Yamaha R6 Spørsmål

Legg inn av Snooben »

Hei @AJ tusen takk for raskt svar! :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Yamaha R6 Spørsmål

Legg inn av SilverSmurfer »

Nå har ikke jeg noe som helst personlig erfaring med R6 men jeg har et inntrykk av at det kanskje er sykkelen som blir mest idiotkjørt. De som kjører R6 er ofte folk som kjører langt over fartsgrensen.

Samt folk som kjører på budsjett og ikke nødvendigvis har den servicen sykkelen fortjener.

Husker en YouTuber som sa at det ikke finnes noe slikt som en pent brukt R6 men da snakket han om sykler i USA og fra tidlig 2000 tallet.

Hvor mye sannhet som ligger i det kan diskuteres. Men uten tvil nok til at man bør være forsiktig, R6 blir ofte kjørt hardt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha R6 Spørsmål

Legg inn av Bjerknez »

Har kjørt R6 en gang. Tror det var en 2012 modell?

Motormessig var det kjedelig. Sittestillingen var faktisk bedre enn forventet, men ikke helt meg.

Her må det mye turtall til for ha det gøy. I vanlig trafikk er det lite krefter å hente.

Andre har nok større erfaring med R6 enn meg skal sies.

Online
mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Yamaha R6 Spørsmål

Legg inn av mekkern »

Et typisk problem du må sjekke er om den hopper ut av 2 gear ved full belastning-mange har fått juling ved gearing fra 1-2 gear ved bakhjulskjøring.Dårlig 2 gear/skiftegafler er en gjenganger på R6 og koster mye å fixe.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha R6 Spørsmål

Legg inn av kjellv »

Personlig har jeg ikke noen erfaring med R6, jeg har faktisk aldri kjørt en slik.

Men det finnes en del av dem på veiene fortsatt, og vi har hatt et antall innom på verkstedet hos oss. Ingen av dem har hatt problemer av noen art, det er stort sett servicer det har handlet om.
Servicer på disse kan fort bli en kostbar affære, særlig 20000 km service med tennpluggbytte og 40000 km med både tennplugger og ventilsjekk kan fort bli mange timer arbeid. Disse syklene er så innmari kompakt bygget, at noe så enkelt som tennpluggbytte burde i utgangspunktet være en grei jobb. Det er det ikke på disse, det er flere timer arbeid. I verste fall må du av med alle kåper, bensintank, innsug og mange deler under der, og i tillegg radiator og en hel del foran motor for i det hele tatt å komme til. De er så kompakt bygget at det knapt finnes et ledig hulrom noe som helst sted innenfor kåper og bensintank. Det er rett og slett innmari trangt over alt.
Jeg skjønner ikke helt hva Bjerknez mener her med at den er kjedelig og tam. Dette bør du ta med en klype salt, da dette kommer fra en enkelt kjøreopplevelse fra landevei for noen år siden. Men han er den eneste jeg har hørt gi en slik karakteristikk til en av de mest brukte og mest populære racingmotorsykler i verden. Som han sier dette er en turtallsvillig sykkel, og det er i den øverste delen av turtallskurven den har sitt store potensiale. Dette er en fullblods racingsykkel, og det er slik racingsykler er. Kjører du en Suzuki GSX-R600 vil du nok oppleve disse som ganske like. Motorene er også ganske like, bygget med kort slaglengde, lette stempler og skal gå med høyt turtall. Turtelleren har gjerne rødfeltet fra 12-13000 rpm og oppover.
Dessverre for de som fortsatt har R6 som gatesykler, begynner det nå å bli ganske tomt for enkelte deler til disse. F.eks. fordempere, bensintanker mv. Grunnen er at de aller fleste av disse syklene har blitt oppkjøpt av racingmiljøer over hele verden, og dette er storforbrukere av deler som er skadeutsatt i velt og ulykker.

Før du kjøper en brukt R6, vær kritisk til alle tegn på at den har vært skadet og reparert. Sørg også for å få dokumentasjon på at større servicer er tatt hos godkjente verksteder. Verkstedarbeid på disse er ikke noe for nybegynnere å begynne med, og service er langt mer enn oljeskift!

Dersom du ikke har planer om racing på bane, ta deg en tur innom en forhandler som har R7 som demosykkel og be om en prøvetur. Dette er en R-sykkel med egenskaper som er morsommere på landevei, med CP2-motor i et godt og lett sportschassis.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha R6 Spørsmål

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kan forklare hva jeg mener med "tam". Den er ikke tam hvis du beveger deg over 8-9.000 rpm. Det er der den yter best. I lave og normale hastigheter med lavere turtall er den overraskende slapp i frasparket. En Street Triple R 675 fra 2014 er mye morsommere å kjøre og har mer krefter og føles raskere på landeveien.

R6 er bygget for bane og høyere hastigheter hvor man hele tiden kan ligge i over 8.000rpm og mate på. Det kan man ikke på landeveien uten å bryte fartsgrensene.

Så med tam mener jeg at den har en kjedelig motorkarakteristikk for landeveien. Skal du kjlre på bane hvor man trenger kreftene i hlyere hastigheter så er R6 nok et bra valg.

Jeg prøvde den ut på E6 og dro den til rødmerke. Det var kun skikkelig gøy over 10.000rpm. I vanlig landeveiskjøring var den ganske kjedelig. Det var det jeg mente. Alt til sitt bruk. :)

Ellers er jeg enig med deg kjellv. :thumleft

Svar