Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: 16 mai 2023, 10:18 Benelli 400 Imperiale er en tøff ensylinder. Produseres i Kina, men ser ut til å være bra kvalitet. Ikke tilgjengelig i Norge, men i Europa.

Bilde
Den likte jeg :yeyeye !

Men produsert i Kina... :-k .
Mest sannsynlig ja,siden Benelli har kinesiske eiere.
Men kjapt søk på nett kan tyde på at India også er involvert...

Uansett så ser denne bra ut i mine øyne. Detaljbilder tyder også på gjennomført god kvalitet.

Synd Benelli ikke er å få kjøpt her i landet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kenobi
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2023, 13:51
Motorsykkelen din: FJ1200

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Kenobi »

Referanse:
Luftkjølt VS vannkjøling

Følgende liste er ikke komplett men er hva jeg har tilegnet meg.

Luftkjøling fordeler:
  • Enkel konstruksjon
  • Lav vekt
  • Billig
  • Lyd(?)
Luftkjølink bakdeler:
  • Lite effektiv ved lav hastighet
Oljen kjøler litt selv uten oljeradiator, men er denne kjølingen nok til at man kan si at alle luftkjølte motorer med egen oljetank/bunnpanne er luft/oljekjølt?


Vannkjøling fordeler:
  • Mer effektiv (800 x mer effektiv enn luft iflg den andre tråden, men denne størrelsen er vel teoretisk og uoppnåelig i praksis?)
  • Mulig med flere HK/volum
  • Stillere gange
  • Forurenser mindre (hvorfor?)
Vannkjøling bakdeler:
  • Mer komplisert
  • Tyngre
  • Dyrere
Der var i den gamle tråden noe diskusjon om man bør si vannkjling eller væskekjøling. På en måte er væskekjøling rett, men væske kan være både olje og vann. "Vannkjølt' forteller derfor mer enn "væskekjølt".

Kan legge til at frosrvæske bl.a øker vannets kokepunkt.


Mye info i denne posten, forutsatt at det ikke er faktafeil:
Skadelig med for mye frostvæske?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Interessant oppsummering der, @Kenobi :) .

Når det gjelder motorlyd så regner jeg med at ingeniørene hos Moto Guzzi for å nevne den produsenten som har holdt seg til luft/oljekjøltkonseptet lengst over hele linja, har jobbet mye med å imøtekomme de stadig strengere kravene når det gjelder dette. Samme med utslippkravene også, selvfølgelig.
En væskekjølt (ja, jeg velger å bruke denne betegnelsen framfor vannkjølt siden kjølevæsken består av langt mer enn vann) motor har jo denne væskekappa i motoren som er med på å dempe motorlyden i noen grad. Og bedre enn en luftkjølt motor.

Når det gjelder forurensing/utslipp så har vel også væskekjølte motorer lavere utslipp, vil jeg tro... :-k
Dette fordi disse motorene tillater andre toleranser i motorkonstruksjonen pga. av jevnere motortemperaturer enn hva tilfellet er for luftkjølte motorer, hvor toleransene nødvendigvis må være "romsligere" pga. av større temperatursvingninger.
Disse toleransegrensene, som jeg vil tro gjelder spesielt stempelringdimensjoner og forholdet stempler og sylindervegger pga. av varmeutvidelsen.
Skriver vil jeg tro siden jeg ikke er helt sikker og fordi jeg langt fra er noen "ekspert" på forbrenningsmotorteknologi.

En luft/olkjekjølt motor med samme kubikk som en væskekjølt vil, etter dagens krav, ikke kunne ha samme effekttall siden de ikke kan operere med samme motorturtall. Jo høyere turtall, mer varmeutvikling, som gjør at luftkjølte motorer vil bli for "heite" til at dette lar seg gjøre.

Som min Moto Guzzi V7 850 Special med rødgrense på 6800 omdreininger, som slett ikke er så verst.
Har ikke satt meg inn i andre merkers 850 kubikkere, men regner med at disse er konstruert med en maksgrense på et par tusen mer.

Så til slutt, jeg påberoper meg ikke å ha rett i alt jeg skriver i dette innlegget, men er likevel ganske sikker på at det meste er korrekt. Er jeg helt på jordet regner jeg med at noen med mer peiling enn det jeg har kommer på banen og korrigerer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av SveinHa »

Luftkjølte motorer har den fordelen at de kommer raskere opp i driftstemperatur siden der er langt mindre masse å varme opp.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 17 jun 2023, 18:28 Luftkjølte motorer har den fordelen at de kommer raskere opp i driftstemperatur siden der er langt mindre masse å varme opp.
Det er sant.
Må si jeg er fascinert av luftkjølte MC-motorer og har alltid ønsket meg en. Altså en ekte luftkjølt MC uten oljekjøler.
Hadde en Honda 90 i sin tid. Ensylindret firetakter med sylinderen liggende framover, som på gamle Guzzi'er før de begynte med V-twin motorene ;) . Rent luftavkjølt.
Siden ble det en Suzuki GSX 1100 EF 1985 mod, men den hadde faktisk et lite oljekjølingsregister foran sylinderrekka.
Så Guzzi'en jeg har nå er faktisk den første tung-MC'en jeg har hatt som kun er luftkjølt.
Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde for noen år siden hadde en en ganske stor oljekjøler, som viste seg i mange tilfeller å være litt for effektiv for de klimatiske forholdene her oppe i nord.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Esveen »

1972 BMW R75/5 - Luftkjølt boxer (Airhead)

Min første luftkjølte sykkel som kan oppsummeres slik:

Positivt:
Sjarmerende lettkjørt sykkel med boxermotor, tørrcluch og kardang. Fin lyd ved pådrag med akkurat nok effekt til å henge på trafikken. God sittestilling og passer aller best på landevei 60-80 km/t. Enkelt å justere ventiler samt skru på. Populære veteraner, så deler er ingen problem.

Negativt:
Ekstremt dårlige trommelbremser, krever en helt annen kjørestil og avstand til biler foran. Noen ganger tungstartet, særlig med el starteren. Krever litt innsats/penger for å holde den vedlike. Synkronisering av forgassere er tidkrevende, man kan holde på evig uten å bli fornøyd.
20230611_165617_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Esveen skrev: 17 jun 2023, 19:12 1972 BMW R75/5 - Luftkjølt boxer (Airhead)

Bilde
Skikkelig klassiker den der :prf !
Har du den fortsatt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Esveen »

Jepp! Siden den har vært i familien tidligere, blir den neppe solgt 😁👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Esveen skrev: 17 jun 2023, 20:11 Jepp! Siden den har vært i familien tidligere, blir den neppe solgt 😁👍
Verd å ta vare på, helt klart :thumleft !
Tross sine merkverdigheter og svakheter ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Kenobi skrev: 17 jun 2023, 16:53
Luftkjøling fordeler:
  • Enkel konstruksjon
  • Lav vekt
  • Billig
Enkel konstruksjon... :-k
Er neimen ikke helt sikker på det med de nye utslippskravene.
Kan nok være slik at luftkjølingsingeniørene har måttet jobbet enn del med å finne gangbare løsninger for å klare utslippskravene både når det gjelder drivstoffutslipp og motor/eksoslyd...
Så disse luftavkjølte motorene er nok langt mer avanserte i dag enn for noen ti-år siden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Jompa »

Kan være ?
For noen tiår siden hadde bare et fåtall motorsykler elektronisk innsprøiting og katalysator med tilhørende sensorer.
Kjøleteknikken er stort sett den samme som den alltid har vært, et passende antall ribber med stort nok areal til å holde cylindrene innenfor
+ ÷ 200 grader celsius på.stempeltopp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kenobi
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2023, 13:51
Motorsykkelen din: FJ1200

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Kenobi »

AJ skrev: 17 jun 2023, 18:10 En luft/olkjekjølt motor med samme kubikk som en væskekjølt vil, etter dagens krav, ikke kunne ha samme effekttall siden de ikke kan operere med samme motorturtall. Jo høyere turtall, mer varmeutvikling, som gjør at luftkjølte motorer vil bli for "heite" til at dette lar seg gjøre.

Som min Moto Guzzi V7 850 Special med rødgrense på 6800 omdreininger, som slett ikke er så verst.
Rødfeltet på min luftkjølte FJ starter på 9500. Det er ingen oljeradiator så oljens kjøling er minimal, men hjelper trolig med å jevne ut temperaturen.

Jeg husker noen japanske mopeder fra 70- og 80-tall som klarte 12000 omdr og de eksploderte ikke. En og annen skar seg dog, men de var trimmet :D . Ren luftkjøling, de gikk på blandet bensin som alle mopeder gjorde. Kanskje var det nettopp blandet bensin som tillot dette turtallet. Bly var det i bensinen også.

AJ skrev: 17 jun 2023, 18:38 Hadde en Honda 90 i sin tid. Ensylindret firetakter med sylinderen liggende framover, som på gamle Guzzi'er før de begynte med V-twin motorene ;) .
Ensylindret 4-takter? :eh Første gang jeg hører om.

Når vi er inne på takt kan det nevnes at 2-taktere opererer på og tillater høyere turtall.

Hva har 2- eller 4-takt å si for varmeutvikling og kjøling? Det foregår dobbelt så mye arbeid per omdr i en totakt så jeg vil tro det blir varmere.

Kenobi
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2023, 13:51
Motorsykkelen din: FJ1200

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av Kenobi »

Esveen skrev: 17 jun 2023, 19:12 1972 BMW R75/5 - Luftkjølt boxer (Airhead)

Min første luftkjølte sykkel som kan oppsummeres slik:

Positivt:
Sjarmerende lettkjørt sykkel med boxermotor, tørrcluch og kardang. Fin lyd ved pådrag med akkurat nok effekt til å henge på trafikken. God sittestilling og passer aller best på landevei 60-80 km/t.

20230611_165617_50.jpg
Skikkelig fin sykkel!! :D

Ang. effekt, det er minimum en 500 så bør lett klare å dra fra alt og alle som kjører i lovlig fart? :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Skal ikke være ubøyelig påståelig, men mener å vite at Yamaha FJ 1200 har en liten oljekjøler den også, som også Suzuki GSX 1100 EF'en jeg
hadde har. Mye likt på disse to. Suzuki'en hadde en råere motorgange enn Yamaha'en og vi som eide disse modellene, inkl, FJ1100, likte å sammenligne og diskutere disse to og ble hver gang enige om at den vi eide selvfølgelig var den beste :crazy: .

Når det dreier seg om turtallsgrensene på luft- og oljeavkjølte for noen tiår siden så gikk ikke disse syklene på langt nær så mager bensinblanding enn dagens luft- og oljekjølte sykler..
Derfor kunne de konstrueres og kjøres med høyere turtall.
Som kjent har bensin en kjølende effekt. Magrere blanding gir dermed redusert kjøleeffekt fra bensinen.
Nyere sykler har også katalysatorer som blir ekstremt varme. Men hva dette har å si for turtallsbegrensningen har jeg ikke faglig bakgrunn og kunnskap til å mene noe om.

Første gang hørt om ensylindret 4-takter, @Kenobi ;) ?
Skjønner hvis du mener Honda 90 siden den modellen var rimelig sjelden.
Mer vanlig var Honda 100, da jeg var ung. Luftavkjølt, den også. Stilig sykkel, husker jeg :)

I dag får man vel ikke tak i andre fabrikknye sykler med ensylindret 4-takts motorer enn 350 og 411 modellene til Royal Enfield. Kanskje også en Bullet 500 overligger.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller

Legg inn av AJ »

Apropos ensylindrede luftavkjølte 4-taktere; Suzuki DR800 er vel fortsatt den største luftavkjølte motorsykkelen, som er blitt produsert.
Og den vil nok for alltid trone på kubikktoppen som tidenes største serieproduserte ensylindrede luftavkjølte motorsykkel, sett i lys av de stadig økende utslippskravene:

https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... r800/1991/

https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... r800/1991/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar