Tips til sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
MrWilliam
Innlegg: 5
Registrert: 17 mar 2023, 08:32
Motorsykkelen din: 0

Re: Tips til sykkel

Legg inn av MrWilliam »

Tenker mest ny sykkel ja.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 17 mar 2023, 12:43
Bjerknez skrev: 17 mar 2023, 12:28 Jeg hadde denne som lånesykkel sist Rocket'en var på service. Styr unna hvis du ønsker en morsom motor.

Denne synes jeg var slapp i frasparket og krevde MYE turtall før det i det hele tatt skjedde noe.
Du har jo 4 ganger så stor motor så ikke rart du synes tam i forhold, men du har sikkert rett, som sagt ikke kjørt den selv :D
Haha, jeg sammenligner ikke med min egen da :lol

Men jeg har jo kjørt/prøvekjørt/eid noen sykler og kan dra en ganske så grei konkulsjon ut fra erfaringene jeg har vedrørende hvordan jeg føles motorene i forskjellige sykler trigger meg (eller ikke).

Trident var så absolutt ingen opptur når det kommer til motor. Må forøvrig IKKE sammenlignes med motoren i Street Triple RS som er noe helt annet med ca. 40 HK'er mer og langt mer dreimoment. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Skal sies at jeg også har LITT sansen for BMW R Nine T. Men denne blir nok for dyr muligens. BMW R1200RS er også en meget fin sykkel, men denne også blir fort dyr muligens.

I den prisklassen du nevner ville jeg siktet meg inn helt i overkant av denne og gjerne litt over.

Generelt synes jeg Triumph har veldig mye bra og syklene derfra fremstår generelt som premium synes jeg. De 3-sylindrede motorene dems er midt i blinken og gir deg det beste fra begge leire (moment og toppeffekt). Men hold deg unna Trident 660 hvis du er ute eter en litt spennende motor. Denne blir du nok fort veldig vant til tror jeg.

Street Triple RS er dog helt noe annet som nevnt og det er en sykkel som er meget morsom å kjøre med heftig lyd, godt bunndrag i forhold til motorstørrelse og fin toppeffekt. I tillegg synes jeg sykkelen ser knalltøff ut. Den ser på en måte dyrere ut ett det den er. Noe jeg ikke helt vil mene om dens konkurrenter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Når det kommer til Yamaha, så sjekk også ut XSR900. Denne har samme motor som MT09, men den ser i vertfall i mine øyne langt bedre ut. Litt mer "classic/modern" style. Skulle jeg hatt en Yamaha i dag og måtte velge en modell hadde jeg uten tvil tatt denne.

Denne er også ganske høy så vil trolig passe din høyde bra.
xsr900.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Gammelsmurfen »

Geometri er viktig, egentlig uansett alder, men desto eldre man blir desto viktigere blir det at kropp og sykkel passer sammen.
Dessverre så merker man sjeldent det før man har kjørt sykkelen mer enn en kort prøvekjøringstur, dersom det ikke er veldig feil.
Noe er tilvenning og vil kunne gå seg til, mens noe er ikke det.

Vet ikke hvordan du er proposjonert, jeg er noen centimeter lenger enn deg og har en litt uproposjonal fordeling med veldig lange bein.
Jeg vektla derfor setehøyde og avstand sete til fothvilere da jeg kjøpte eskeny sykkel i fjor.
Stor forskjell på langtur/lange etapper med "riktig" sykkel vs noe man blir sliten av, det er ikke godt når kroppen verker og du må kjøre videre.

Uansett: Lykke til med å finne sykkel!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har så langt totalt sett kjørt de lengste turene på BMW S1000R og Triumph Street Triple R. Begge disse har en ganske sportslig sittestilling i den klassen. Når jeg nå sammenligner med Rocket og evt. min første cruiser så merker man jo hvor store fordeler man har ved å kjøre litt større sykler som ofte også betyr større motor etc.

Med BMW S1000R og Street Triple klarte jeg maks 10-15 mil i strekk før røven ville ha litt hvile i form av å ikke sitte på sykkelen. Med Rocket og cruiseren jeg hadde er ikke dette noe tema. Man kjører til tanken er tom.

Når det er sagt, så koker det hele ned til hva du ønsker. Vil du vise deg frem samt kjlre småturer så er en typisk nakensykkel helt innafor generelt sett. Vil du ut på lengre turer, kanskje helgeturer etc. er mer oppreiste sykler mer anbefalt. Ikke noen fast regel da vi alle er forskjellige, men en generell regel som må tas med en klype salt. Det er vertfall mine erfaringer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til sykkel

Legg inn av dypen »

Har du landet på noen aktuelle sykler du eventuelt vil prøvekjøre opp mot hverandre før valget tas @MrWilliam … Ser du har fått god respons på FB :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

MrWilliam
Innlegg: 5
Registrert: 17 mar 2023, 08:32
Motorsykkelen din: 0

Re: Tips til sykkel

Legg inn av MrWilliam »

Kommet mange gode tips både her og der ja!
Så fort været tillater det her blir det prøvekjøring av Yamaha MT09, Triumph Street Triple RS og Ducati Monster hvertfall, så får vi se. ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Ducati Monster (den nye) stnes jeg rett slett ikke er noe spesielt å se på. Synes dem eldre modellene var mye tøffere. Av street triple, monster og MT09 er Street Triple den sykkelej JEG ville valgt vertfall, uten tvil. Eventuelt en Yamaha XSR900.

Den nye monster synes jeg ligner mest på en opphoret Honda synes jeg.

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Tips til sykkel

Legg inn av raster »

Duc monster er en fantastisk sykkel, kjørte en slik på ekspedisjon langt inn russiske Karelen for noen år siden.. Valg av sykkel: glem alt av fornuft og velg den som gir deg de beste vibbene, og vær utro. Prøv ut alt kult som kommer i din vei og nyt mc-livet.. Har funket for meg 🤠
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Bjerknez »

raster skrev: 18 mar 2023, 22:29 Duc monster er en fantastisk sykkel, kjørte en slik på ekspedisjon langt inn russiske Karelen for noen år siden.. Valg av sykkel: glem alt av fornuft og velg den som gir deg de beste vibbene, og vær utro. Prøv ut alt kult som kommer i din vei og nyt mc-livet.. Har funket for meg 🤠
Jepp, å bygge egne erfaringer på godt og vondt er ofte det beste. Smaken er som baken :thumleft

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Tips til sykkel

Legg inn av bzzlink »

Færrest mulig sylindre og mest mulig hester er mitt tips.

Hestekrefter kan byttes ut med slagvolum i formelen over avhengig av type sykkel. :)

Prøvekjør en Ducati Streetfighter med L-twin og se om det er noe for deg.

Men viktigst av alt, kjøp med hjertet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Man kommer ikke utenom (vertfall i mine øyne) at mue kubikk OG mye hester er en meget tilfredstillende kombinasjon. Da har man en sykkel som helt uanstrengt tar deg ut på motorvei i 120km/t uten at det føles anstrengt vedrørende høyt turtall etc. du cruiser avgårde med en fin romling fra motoren samtidig som du befinner deg midt i effektregisteret og har alle kreftene tilgjengelig kun bed et gasspådrag.

Samtidig vil man ofte ta de fleste andre sykler i 0-100 dueller. Uavhengig om det er de råeste RR syklene eller noe annet.

Bakdelen med veldig mye kubikk OG hester er den fysiske størrelsen på motoren og vekten av sykkelen. Så på svingete vei i hly fart eller på en bane så er RR sykler mer egnet. Men på landeveien er kubikk og moment det morsomste og mest brukanes.

TS har nevnt MT09. Motoren i denne er faktisk ganske spenstig. Overraskende morsom faktisk. Selv om jeg nok hadde foretrukket Street Triple RS. Du trenger ikke mer enn det med tanke på krefter. Du vil holde følge med hvem som helst på landeveien hvis kunnskapen er god nok med en MT09 eller Street Triple.

Bakdelen med MT09 slik jeg ser det er at det er en såkalt masseprodusert sykkel i "billigsegmentet" tydelig myntet mot de yngre. Street Triple RS gir meg følelsen at den er mer voksen. Den er bedre satt opp og har mer premium finish.

Ingen av syklene er dog dårlige i mine øyne, selv om jeg vet hvem av dem jeg ville valgt :)

Greddy
Innlegg: 111
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Tips til sykkel

Legg inn av Greddy »

Alle disse syklene er i naken segmentet, med moderne styling.
Hvis det er bare nye sykler som du ser etter. Street Triple RS eller F900R, da disse kommer med cruise control. MT09 har desverre ikke CC, kun XSR900 og MT09sp har. MT09sp er 2 høvdinger over budsjettet ditt. CC er et must for lange dagsturer etter min mening. Hvis du går for brukt MC, anbefaler jeg MT10 som kommer med CC som standard. Rå lyd, sammen med Yamaha driftsikkerhet.

Svar