Clutch center holder
Clutch center holder
Mekker på sykkelen etter jeg har hatt problemer med giring etter et fall.
I følge servicemanualen trenger jeg dette spesifikke verktøyet til å få av clutchen:
Det spesifikke verktøyet er både veldig dyrt og vanskelig å få tak i, men jeg ser det finnes flere generiske utgaver av verktøyet som selges for en rimlig penge.
Hvor stor variasjon er det i disse? Kan man komme unna med å kjøpe noe som er "omtrent" likt?
I følge servicemanualen trenger jeg dette spesifikke verktøyet til å få av clutchen:
Det spesifikke verktøyet er både veldig dyrt og vanskelig å få tak i, men jeg ser det finnes flere generiske utgaver av verktøyet som selges for en rimlig penge.
Hvor stor variasjon er det i disse? Kan man komme unna med å kjøpe noe som er "omtrent" likt?
Re: Clutch center holder
Velkommen! Ville kjøpt en skikkelig reparasjons manual før spesialverktøy … Uten noen erfaring vedr spørsmålet ditt, de fleste reparasjoner er det mulig å fullføre uten produsentens spesialverktøy men i noen tillfeller hjelper det å være litt kreativ og improvisere med verktøy. Apropos manual så er Honda sine manualer veldig bra vs Haynes o.l. Kjøpte manual til min CB500X og mener jeg måtte ut med nærmere 2k med frakt og alt så billig er de ikke. Lykke til
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Clutch center holder
Har du prøvd hos www.davidsilverspares.com De selger bare deler til Honda, og har vel noe verktøy også.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Clutch center holder
Takk!
Har heldigvis klart å finne en full service manual på nett!
Vi vurderer å sveise sammen et verktøy spesifikt for formålet, men det hadde vært digg om vi slipper.
Re: Clutch center holder
De har den inne, men den koster over 3100 kroner (og det er uten frakt).Geiroe skrev: ↑09 mar 2023, 08:43 Har du prøvd hos www.davidsilverspares.com De selger bare deler til Honda, og har vel noe verktøy også.
Re: Clutch center holder
Krone kursen er lav, dyr frakt sammen med handling gebyr og 25% mva gjør ikke den type handel til noe hyggelig affære.RandiHE skrev: ↑09 mar 2023, 10:03De har den inne, men den koster over 3100 kroner (og det er uten frakt).Geiroe skrev: ↑09 mar 2023, 08:43 Har du prøvd hos www.davidsilverspares.com De selger bare deler til Honda, og har vel noe verktøy også.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Clutch center holder
Man klarer vel å mikke det til uten?
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Clutch center holder
Hvis det er for å få av sentermutteren i clutchbasket så har jeg smelt den av med muttertrekker.
Eventuelt 6 gear og låst bakhjul med bremsen. men litt avhengig av konstruksjon.
Eventuelt 6 gear og låst bakhjul med bremsen. men litt avhengig av konstruksjon.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Clutch center holder
Har du sjekket andre ting, eller går du rett på clutchbytte?RandiHE skrev: ↑08 mar 2023, 18:46 Mekker på sykkelen etter jeg har hatt problemer med giring etter et fall.
I følge servicemanualen trenger jeg dette spesifikke verktøyet til å få av clutchen:
Det spesifikke verktøyet er både veldig dyrt og vanskelig å få tak i, men jeg ser det finnes flere generiske utgaver av verktøyet som selges for en rimlig penge.
Hvor stor variasjon er det i disse? Kan man komme unna med å kjøpe noe som er "omtrent" likt?
Jeg har lite tro på at det ble behov for å bytte clutch pga et velt. Da er det andre ting det er lurt å sjekke ut først.
Først og fremst girskiftemekanismen. Girpedalen, akselen denne henger på, overføringsstag, giraksel. Sjekk at ingen av disse har skjevheter eller tregheter. På girakselen henger det også en toveis-returfjær. Denne sitter innenfor og er ikke synlig utenfra. Denne skal returnere girpedalen til 0 hver gang du har løftet eller trampet ned pedalen. Tregheter i retur av pedalen lager ofte problemer. Alle bevegelige deler i pedal og overføringer skal smøres minst en gang i året.
Re: Clutch center holder
Skal ikke bytte ut clutchen, men den tilsynelatende eneste måten å komme seg til resten av girkassa er ved å ta av clutchen.Har du sjekket andre ting, eller går du rett på clutchbytte?
Problemet jeg har er at jeg kan gire mellom første gir, nøytral og andre gir, men når jeg prøver å gire lengre opp vil ikke pedalen rikke seg.
Har sjekket det utvendige med girpedalen, men finner ingen problemer. Alle de neste tingene som virker naturlig å sjekke krever at jeg fjerner clutchen for å se lenger inn.
Vi prøvde å finne returfjæren, da vi tror dette er den mest sannsynlige synderen, men det virker som den eneste måten å få tilgang til den er å ta av clutchen.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Clutch center holder
Enig, returfjæra er den mest sannsynlige feilen slik du beskriver problemet. Men sjekk ut selve girpedalen også, og lenkestaget. Hvis akselen pedalen henger på er litt bøyd kan det bli så stor treghet at pedalen ikke returnerer 100% når du slipper den med foten. Da vil skiftemekanismen ikke klare å hente neste gir.RandiHE skrev: ↑10 mar 2023, 20:52Skal ikke bytte ut clutchen, men den tilsynelatende eneste måten å komme seg til resten av girkassa er ved å ta av clutchen.Har du sjekket andre ting, eller går du rett på clutchbytte?
Problemet jeg har er at jeg kan gire mellom første gir, nøytral og andre gir, men når jeg prøver å gire lengre opp vil ikke pedalen rikke seg.
Har sjekket det utvendige med girpedalen, men finner ingen problemer. Alle de neste tingene som virker naturlig å sjekke krever at jeg fjerner clutchen for å se lenger inn.
Vi prøvde å finne returfjæren, da vi tror dette er den mest sannsynlige synderen, men det virker som den eneste måten å få tilgang til den er å ta av clutchen.
Jeg vet ikke akkurat hvordan det henger i hop på sykkelen din. Mye mulig du har rett i at du må innenfor clutchkurven for å løsne skifteakselen.
Re: Clutch center holder
Bør nevnes at sykkelen falt til høyre, ikke venstre.kjellv skrev: ↑10 mar 2023, 23:50 Enig, returfjæra er den mest sannsynlige feilen slik du beskriver problemet. Men sjekk ut selve girpedalen også, og lenkestaget. Hvis akselen pedalen henger på er litt bøyd kan det bli så stor treghet at pedalen ikke returnerer 100% når du slipper den med foten. Da vil skiftemekanismen ikke klare å hente neste gir.
Jeg vet ikke akkurat hvordan det henger i hop på sykkelen din. Mye mulig du har rett i at du må innenfor clutchkurven for å løsne skifteakselen.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Clutch center holder
Merkelige ting skjer med armer og bein når sykkelen velter, man har ikke kontroll på noe. Du har riktignok ikke sagt noe om det var et støttevelt der ingen satt på sykkelen. Men så lenge det sitter en person i salen når sykkelen velter kan merkelige ting skje.RandiHE skrev:Bør nevnes at sykkelen falt til høyre, ikke venstre.kjellv skrev: ↑10 mar 2023, 23:50 Enig, returfjæra er den mest sannsynlige feilen slik du beskriver problemet. Men sjekk ut selve girpedalen også, og lenkestaget. Hvis akselen pedalen henger på er litt bøyd kan det bli så stor treghet at pedalen ikke returnerer 100% når du slipper den med foten. Da vil skiftemekanismen ikke klare å hente neste gir.
Jeg vet ikke akkurat hvordan det henger i hop på sykkelen din. Mye mulig du har rett i at du må innenfor clutchkurven for å løsne skifteakselen.
Det kan også være at de bevegelige delene i girmekanismen ikke har vært rengjort og smurt på lenge, og at dette problemet skyldes kun dette. Så sjekk det ut!
Girpedal og overføringer tåler vanligvis ikke all verden. Det er litt skjøre deler, og det er ikke mye kraft man normalt trenger for å skifte gir. Det er også fullt mulig å skade disse delene med muskelkraft, særlig i en stresset hendelse som et velt er. det er grunnen til at jeg maser om at du må sjekke dette grundig først.
Start alltid med det enkle først. Demonter girpedal og lenkestag. Sjekk at girpedalen vipper lett opp på ned, det skal nesten ikke være treghet/motstand på denne når lenkestaget er avmontert. Ta den av, gjør rein akselen den sitter på og hullet denne akselen går gjennom. Sjekk at akselen ikke er bøyd. Smør opp med fett.
Sjekk lenkestaget. Det skal ikke være bøyd.
Sjekk skifteakselen grundig fra venstre side. Den skal ikke være bøyd.
Ta tak i skifteakselen med f.eks ei vannpumpetang og vri litt på akselen den ene veien som for å skifte gir. Du skal da kunne kjenne om fjæra returnerer skifteakselen til hvilepunktet. Gjør så det samme motsatt vei.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: Clutch center holder
Det satt ikke noen på sykkelen, det var bare en vanvittig storm for noen uker siden som var sterk nok til at selv sykler som stod mellom tette bygninger i Bergen sentrum falt over ende. Bremsehendelen knakk tvert av, noe som var lett nok å skifte, men giret var vanskeligere.kjellv skrev: ↑11 mar 2023, 09:42 Merkelige ting skjer med armer og bein når sykkelen velter, man har ikke kontroll på noe. Du har riktignok ikke sagt noe om det var et støttevelt der ingen satt på sykkelen. Men så lenge det sitter en person i salen når sykkelen velter kan merkelige ting skje.
Det kan også være at de bevegelige delene i girmekanismen ikke har vært rengjort og smurt på lenge, og at dette problemet skyldes kun dette. Så sjekk det ut!
Skal definitivt ta en nøyere kikk og finne ut om jeg kan få smurt/rettet noe mer uten å ta av clutchen. Håper det ikke virker som jeg prøver å "motsi" deg, jeg setter veldig pris på innsikten!
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Clutch center holder
Hvis den "bare" har veltet over på høyre side av været så er det nok andre årsaker som påvirker gearing.
Vet at noen modeller(spesielt Kawasaki) ikke kan geares gjennom alle gear uten at motoren går.
har du prøvd å kjøre sykkelen også?
Vet at noen modeller(spesielt Kawasaki) ikke kan geares gjennom alle gear uten at motoren går.
har du prøvd å kjøre sykkelen også?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后