Clutch center holder

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
RandiHE
Innlegg: 7
Registrert: 08 mar 2023, 18:16
Motorsykkelen din: Honda CB600F 2004

Clutch center holder

Legg inn av RandiHE »

Mekker på sykkelen etter jeg har hatt problemer med giring etter et fall.

I følge servicemanualen trenger jeg dette spesifikke verktøyet til å få av clutchen:
Bilde

Det spesifikke verktøyet er både veldig dyrt og vanskelig å få tak i, men jeg ser det finnes flere generiske utgaver av verktøyet som selges for en rimlig penge.

Hvor stor variasjon er det i disse? Kan man komme unna med å kjøpe noe som er "omtrent" likt?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Clutch center holder

Legg inn av dypen »

Velkommen! Ville kjøpt en skikkelig reparasjons manual før spesialverktøy … Uten noen erfaring vedr spørsmålet ditt, de fleste reparasjoner er det mulig å fullføre uten produsentens spesialverktøy men i noen tillfeller hjelper det å være litt kreativ og improvisere med verktøy. Apropos manual så er Honda sine manualer veldig bra vs Haynes o.l. Kjøpte manual til min CB500X og mener jeg måtte ut med nærmere 2k med frakt og alt så billig er de ikke. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Clutch center holder

Legg inn av Geiroe »

Har du prøvd hos www.davidsilverspares.com De selger bare deler til Honda, og har vel noe verktøy også.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

RandiHE
Innlegg: 7
Registrert: 08 mar 2023, 18:16
Motorsykkelen din: Honda CB600F 2004

Re: Clutch center holder

Legg inn av RandiHE »

dypen skrev: 08 mar 2023, 21:46 Velkommen!
Takk! :D
dypen skrev: 08 mar 2023, 21:46 Ville kjøpt en skikkelig reparasjons manual før spesialverktøy …
Har heldigvis klart å finne en full service manual på nett!
dypen skrev: 08 mar 2023, 21:46 de fleste reparasjoner er det mulig å fullføre uten produsentens spesialverktøy men i noen tillfeller hjelper det å være litt kreativ og improvisere med verktøy.
Vi vurderer å sveise sammen et verktøy spesifikt for formålet, men det hadde vært digg om vi slipper.

RandiHE
Innlegg: 7
Registrert: 08 mar 2023, 18:16
Motorsykkelen din: Honda CB600F 2004

Re: Clutch center holder

Legg inn av RandiHE »

Geiroe skrev: 09 mar 2023, 08:43 Har du prøvd hos www.davidsilverspares.com De selger bare deler til Honda, og har vel noe verktøy også.
De har den inne, men den koster over 3100 kroner (og det er uten frakt). :sorry

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Clutch center holder

Legg inn av dypen »

RandiHE skrev: 09 mar 2023, 10:03
Geiroe skrev: 09 mar 2023, 08:43 Har du prøvd hos www.davidsilverspares.com De selger bare deler til Honda, og har vel noe verktøy også.
De har den inne, men den koster over 3100 kroner (og det er uten frakt). :sorry
Krone kursen er lav, dyr frakt sammen med handling gebyr og 25% mva gjør ikke den type handel til noe hyggelig affære.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Clutch center holder

Legg inn av FredrikE24 »

Man klarer vel å mikke det til uten?

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Clutch center holder

Legg inn av mekkern »

Hvis det er for å få av sentermutteren i clutchbasket så har jeg smelt den av med muttertrekker. :crazy:
Eventuelt 6 gear og låst bakhjul med bremsen. men litt avhengig av konstruksjon.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Clutch center holder

Legg inn av kjellv »

RandiHE skrev: 08 mar 2023, 18:46 Mekker på sykkelen etter jeg har hatt problemer med giring etter et fall.

I følge servicemanualen trenger jeg dette spesifikke verktøyet til å få av clutchen:
Bilde

Det spesifikke verktøyet er både veldig dyrt og vanskelig å få tak i, men jeg ser det finnes flere generiske utgaver av verktøyet som selges for en rimlig penge.

Hvor stor variasjon er det i disse? Kan man komme unna med å kjøpe noe som er "omtrent" likt?
Har du sjekket andre ting, eller går du rett på clutchbytte?
Jeg har lite tro på at det ble behov for å bytte clutch pga et velt. Da er det andre ting det er lurt å sjekke ut først.
Først og fremst girskiftemekanismen. Girpedalen, akselen denne henger på, overføringsstag, giraksel. Sjekk at ingen av disse har skjevheter eller tregheter. På girakselen henger det også en toveis-returfjær. Denne sitter innenfor og er ikke synlig utenfra. Denne skal returnere girpedalen til 0 hver gang du har løftet eller trampet ned pedalen. Tregheter i retur av pedalen lager ofte problemer. Alle bevegelige deler i pedal og overføringer skal smøres minst en gang i året.

RandiHE
Innlegg: 7
Registrert: 08 mar 2023, 18:16
Motorsykkelen din: Honda CB600F 2004

Re: Clutch center holder

Legg inn av RandiHE »

Har du sjekket andre ting, eller går du rett på clutchbytte?
Skal ikke bytte ut clutchen, men den tilsynelatende eneste måten å komme seg til resten av girkassa er ved å ta av clutchen.

Problemet jeg har er at jeg kan gire mellom første gir, nøytral og andre gir, men når jeg prøver å gire lengre opp vil ikke pedalen rikke seg.

Har sjekket det utvendige med girpedalen, men finner ingen problemer. Alle de neste tingene som virker naturlig å sjekke krever at jeg fjerner clutchen for å se lenger inn.

Vi prøvde å finne returfjæren, da vi tror dette er den mest sannsynlige synderen, men det virker som den eneste måten å få tilgang til den er å ta av clutchen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Clutch center holder

Legg inn av kjellv »

RandiHE skrev: 10 mar 2023, 20:52
Har du sjekket andre ting, eller går du rett på clutchbytte?
Skal ikke bytte ut clutchen, men den tilsynelatende eneste måten å komme seg til resten av girkassa er ved å ta av clutchen.

Problemet jeg har er at jeg kan gire mellom første gir, nøytral og andre gir, men når jeg prøver å gire lengre opp vil ikke pedalen rikke seg.

Har sjekket det utvendige med girpedalen, men finner ingen problemer. Alle de neste tingene som virker naturlig å sjekke krever at jeg fjerner clutchen for å se lenger inn.

Vi prøvde å finne returfjæren, da vi tror dette er den mest sannsynlige synderen, men det virker som den eneste måten å få tilgang til den er å ta av clutchen.
Enig, returfjæra er den mest sannsynlige feilen slik du beskriver problemet. Men sjekk ut selve girpedalen også, og lenkestaget. Hvis akselen pedalen henger på er litt bøyd kan det bli så stor treghet at pedalen ikke returnerer 100% når du slipper den med foten. Da vil skiftemekanismen ikke klare å hente neste gir.
Jeg vet ikke akkurat hvordan det henger i hop på sykkelen din. Mye mulig du har rett i at du må innenfor clutchkurven for å løsne skifteakselen.

RandiHE
Innlegg: 7
Registrert: 08 mar 2023, 18:16
Motorsykkelen din: Honda CB600F 2004

Re: Clutch center holder

Legg inn av RandiHE »

kjellv skrev: 10 mar 2023, 23:50 Enig, returfjæra er den mest sannsynlige feilen slik du beskriver problemet. Men sjekk ut selve girpedalen også, og lenkestaget. Hvis akselen pedalen henger på er litt bøyd kan det bli så stor treghet at pedalen ikke returnerer 100% når du slipper den med foten. Da vil skiftemekanismen ikke klare å hente neste gir.
Jeg vet ikke akkurat hvordan det henger i hop på sykkelen din. Mye mulig du har rett i at du må innenfor clutchkurven for å løsne skifteakselen.
Bør nevnes at sykkelen falt til høyre, ikke venstre.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Clutch center holder

Legg inn av kjellv »

RandiHE skrev:
kjellv skrev: 10 mar 2023, 23:50 Enig, returfjæra er den mest sannsynlige feilen slik du beskriver problemet. Men sjekk ut selve girpedalen også, og lenkestaget. Hvis akselen pedalen henger på er litt bøyd kan det bli så stor treghet at pedalen ikke returnerer 100% når du slipper den med foten. Da vil skiftemekanismen ikke klare å hente neste gir.
Jeg vet ikke akkurat hvordan det henger i hop på sykkelen din. Mye mulig du har rett i at du må innenfor clutchkurven for å løsne skifteakselen.
Bør nevnes at sykkelen falt til høyre, ikke venstre.
Merkelige ting skjer med armer og bein når sykkelen velter, man har ikke kontroll på noe. Du har riktignok ikke sagt noe om det var et støttevelt der ingen satt på sykkelen. Men så lenge det sitter en person i salen når sykkelen velter kan merkelige ting skje.
Det kan også være at de bevegelige delene i girmekanismen ikke har vært rengjort og smurt på lenge, og at dette problemet skyldes kun dette. Så sjekk det ut!
Girpedal og overføringer tåler vanligvis ikke all verden. Det er litt skjøre deler, og det er ikke mye kraft man normalt trenger for å skifte gir. Det er også fullt mulig å skade disse delene med muskelkraft, særlig i en stresset hendelse som et velt er. det er grunnen til at jeg maser om at du må sjekke dette grundig først.
Start alltid med det enkle først. Demonter girpedal og lenkestag. Sjekk at girpedalen vipper lett opp på ned, det skal nesten ikke være treghet/motstand på denne når lenkestaget er avmontert. Ta den av, gjør rein akselen den sitter på og hullet denne akselen går gjennom. Sjekk at akselen ikke er bøyd. Smør opp med fett.
Sjekk lenkestaget. Det skal ikke være bøyd.
Sjekk skifteakselen grundig fra venstre side. Den skal ikke være bøyd.
Ta tak i skifteakselen med f.eks ei vannpumpetang og vri litt på akselen den ene veien som for å skifte gir. Du skal da kunne kjenne om fjæra returnerer skifteakselen til hvilepunktet. Gjør så det samme motsatt vei.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


RandiHE
Innlegg: 7
Registrert: 08 mar 2023, 18:16
Motorsykkelen din: Honda CB600F 2004

Re: Clutch center holder

Legg inn av RandiHE »

kjellv skrev: 11 mar 2023, 09:42 Merkelige ting skjer med armer og bein når sykkelen velter, man har ikke kontroll på noe. Du har riktignok ikke sagt noe om det var et støttevelt der ingen satt på sykkelen. Men så lenge det sitter en person i salen når sykkelen velter kan merkelige ting skje.
Det kan også være at de bevegelige delene i girmekanismen ikke har vært rengjort og smurt på lenge, og at dette problemet skyldes kun dette. Så sjekk det ut!
Det satt ikke noen på sykkelen, det var bare en vanvittig storm for noen uker siden som var sterk nok til at selv sykler som stod mellom tette bygninger i Bergen sentrum falt over ende. Bremsehendelen knakk tvert av, noe som var lett nok å skifte, men giret var vanskeligere.

Skal definitivt ta en nøyere kikk og finne ut om jeg kan få smurt/rettet noe mer uten å ta av clutchen. Håper det ikke virker som jeg prøver å "motsi" deg, jeg setter veldig pris på innsikten!

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Clutch center holder

Legg inn av mekkern »

Hvis den "bare" har veltet over på høyre side av været så er det nok andre årsaker som påvirker gearing.
Vet at noen modeller(spesielt Kawasaki) ikke kan geares gjennom alle gear uten at motoren går.
har du prøvd å kjøre sykkelen også?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar