Forstår det er mange hensyn å ta når en planlegger og utformer veier og arealer i tilknytning til vei. Bra tiltak å prøve å redusere viltpåkjørsler, men å legge en gigantisk ferist midt i inngang/utgang av sving kan vel ikke kalles annet enn amatørmessig. Og MÅTTE de absolutt ha den akkurat der, så kunne det vel laget en knekk på den ved gulstripen, så den i det minste var vinkelrett på hvert kjørefelt. (Se dronevideo)
https://www.nrk.no/innlandet/gigantisk- ... 1.16317807
Edit: Personlig suser jeg vanligvis over ferister uten å ofre de veldig mye oppmerksomhet, men her har de valgt å legge den midt i innbremsingssone/akselerasjonssone inn/ut av en rundkjøring, da er det vel lov å ikke bli imponert
Dårlig veiutforming.
Re: Dårlig veiutforming.
Er jo i ingangen til ei rundkjøring ikke en ren sving
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Dårlig veiutforming.
Den blir vel skiltet med et fareskilt, så man kan ta forholdsregler. Men selvfølgelig burde den ha vært plassert slik at man ikke kommer skrått på den.
Re: Dårlig veiutforming.
Jeg hadde skikkelig bakhjulsslipp i regnvær over denne feristen. Heldigvis reagerte sykkelen før jeg rakk det og det ble korrigert.
https://www.google.com/maps/@58.3994125 ... 384!8i8192
Jeg hadde fokus lenger oppe i svingen og la ikke merke til feristen før jeg traff den.
https://www.google.com/maps/@58.3994125 ... 384!8i8192
Jeg hadde fokus lenger oppe i svingen og la ikke merke til feristen før jeg traff den.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Dårlig veiutforming.
De hadde iallfall gjort jobben sin hva skilting angår.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Dårlig veiutforming.
Ja jeg kan ikke klage på det. Men jeg hadde ikke meterstokken med. Kan ikke klage på så mye annet enn meg selv. Heldigvis hadde jeg lav fart, sikkert ikke mer enn 100 Men uansett så er ferist i starten på sving litt uheldig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Dårlig veiutforming.
Joda. Men noen ganger plasseres nok feristen i eiendomsgrensen eller i grensen for beiteområdet. Og i på samme plass som gjerdet mellom eiendommene/teigene er.
Re: Dårlig veiutforming.
Det er vel normalen. Uansett så endrer det ikke risikoen for oss på 2 hjul når eiendomsgrensen er i sving.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Dårlig veiutforming.
Nei, helt klart. Det blir bare ekstra viktig å se framover og få med seg skiltingen. Det er heldigvis svært få ferister her hvor jeg bor. Jeg vet om noen få av den elektriske typen. De er selvfølgelig like skumle dersom det er vått og de ligger i en sving.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dårlig veiutforming.
Husker jeg ble overrasket over en ferist i en sving på veien opp til Vindfjelltunet første gang jeg var der for mange år siden.
Ingen særlig god plassering av ferista, kan man vel trygt si...
Ingen særlig god plassering av ferista, kan man vel trygt si...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Dårlig veiutforming.
Tenkte på den samme når så tråden, kjører jo nokså ofte over der så nå bare retter jeg opp sykkelen så kjører med oppreist sykkel over før brekker ned igjen. Vanligvis er jo ferister såpass korte at rekker å gjøre nettopp dette uten å drifte for mye ut, men ser at kan være utfordring om veldig lang, likevel vanskelig å mene noe om feristen nevnt her uten å ha kjørt der selv.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Dårlig veiutforming.
Om jeg fikk med meg skiltingen husker jeg ikke. Skiltet er plassert i en sving så kan tenkes jeg gikk glipp av det. Problemet var at jeg hadde fokus lenger fremme på veien på noen miler som kom imot, og så kom feristen overaskende på meg. Den var og utrolig mye glattere enn de andre jeg hadde kjørt over den dagen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.